واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا، وي روز يکشنبه در ادامه سلسله جلسه هاي سخنراني در ماه رمضان در جمع نمازگزاران مسجد اعظم قم تصريح کرد: مقام هايي که برعهده يک شخص نهاده مي شود به دو گروه دنيوي و الهي تقسيم بندي مي شوند و اين دو در يک نکته بسيار مهم و اساسي با يکديگر در تضادند و آن چگونگي بدست آوردن است. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تشريح نظرها و ديدگاه هاي دو مکتب اسلامي در اين زمينه گفت: در مکتب تشيع مقام امامت يک مقام الهي است و از همه مهمتر دنباله و امتداد انبيا محسوب مي شود و مردم نيز در آن هيچ دخالت و نقشي ندارند يعني اگر همه مردم جمع شوند و بخواهند امام را بر کنار کنند آن امام چون از سوي خداوند منصوب شده در مقام خود باقي مي ماند. آيت الله استادي ادامه داد: ولي از ديدگاه اهل سنت مقام امامت مانند مقام هاي دنيوي همچون استاندار و رييس جمهور و يا ديگر مقام ها است که فرد بدون لزوم دارا بودن شرايط مشخص و مبرز الهي فقط به واسطه خواست مردم به آن سمت منصوب مي شود. امام جمعه موقت قم اظهار داشت: چگونه مي توان شخصي که به عنوان جانشين رسول خدا تعيين شده است از ويژگي هاي لازم آن يعني عصمت، علم و آگاهي کامل و قدرت گسترده و فراوان برخوردار نباشد و مانند انسان هاي عادي و معمولي باشد. وي افزود: به عنوان نمونه اگر از يک استاندار که يک منصب دنيوي دارد يک سئوالي بپرسند ولي او بلد نباشد عيب نيست اما امام بايد همه چيز را بداند. آيت الله استادي در تبيين تفاوت نبي با امام تصريح کرد: امام از همه نظر با پيامبر مشابهت دارد که بارزترين آن معصوميت است ولي تنها از نظر نزول وحي است که با او متفاوت است حال آنکه امامان معصوم و در کل چهارده معصوم جملگي از عالم غيب با خبر بوده و با آن ارتباط داشتند که به معناي نزول وحي نيست زيرا وحي فقط هماني بوده که بوسيله جبرييل از سوي پروردگار بر پيامبر نازل شده است. عضو جامعه مدرسين گفت: شيعه معتقد است که همه معصومين با فرشتگان ارتباط دارند و اينکه ما يکي از القاب حضرت فاطمه زهرا(س) را محدثه مي خوانيم به اين معنا است که فرشتگان از آسمان بر زمين فرود مي آمدند و با آن بانوي بزرگوار و همچنين ساير امامان معصوم رابطه برقرار مي کردند که هيچ گاه به معني نزول وحي نيست. آيت الله استادي شرايط سني را يکي از دلايل مستحکم و بسيار قوي بر اثبات حقانيت مقام الهي امامت دانست و افزود: چه کسي امروزه مي پذيرد که يک کودک پنج ساله رييس جمهوري و يا مقام ديگر شود حال آنکه خداوند در قرآن فرموده که کودک پنج ساله اي به مقام پيامبري رسيد که اين در مورد برخي از امامان مانند امام جواد (ع) که در سن پايين به امامت رسيد نيز مشاهده مي شود. ک/2 7403/380/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]