تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821112976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شما اعصاب آهنین دارید؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شما اعصاب آهنین دارید؟
اعصاب
زندگی در عصر حاضر با گذشته فرق دارد؛ در زندگی ماشینی نیروهای زیادی از انسان‏ها به مصرف می‏رسد، و می‏توان چنین برآورد کرد که به موازات پیشرفت صنعتی، ناتوانی انسان‏ها از جهتی بیشتر شده است. زندگی در گذشته ساده‏تر بوده، تشکیلا ت عریض و طویل کنونی در آن وجود نداشت، در عوض سلامت و نیرومندی جسمی و روحی بیشتر به چشم می‏خورد.ولی امروزه دشواری‏های زندگی، از هر زمان بیشتر گشته؛ اعتماد و اطمینان کمتر شده؛ در عوض، دلهره و تشویق افزایش یافته است؛ در نتیجه عوامل سکون و آرامش، تقریباً از میان رفته است و به طور مسلّم انسان‏ها در عصر موشک و تسخیر فضا، از اعصاب کوفته خود رنج می‏برند. آمارگیری‏های دقیق این واقعیت تلخ را آشکار می‏سازد که هر لحظه بر تعداد افراد که سرمایه‏های عصبی خود را از دست داده، به رفتارهای جنون‏آمیز دست می‏زنند، افزوده می‏شود. 
آرامش
جویندگان آب حیات سربازی که به میدان جنگ می‏رود، باید قوی و نیرومند باشد ، تا بتوانند به خوبی از کشور خود دفاع کرده، وظیفه وجدانی خویش را به نیکی انجام دهد. مردی که صبح‏گاهان از منزل بیرون آمده برای مبارزه با زندگی آماده می‏گردد ، همانند سربازی است که به جنگ مشکلات می‏رود و پیروزی او وابسته به سلامت جسمی و روحی او است، هر قدر قوی‏تر باشد، موفقیت‏ او قطعی‏تر خواهد بود. زندگی همیشه یکسان نیست، در راه زندگی تلخی و شیرینی، پستی و بلندی وجود دارد؛ انسان زنده از گره‏گشائی ناگزیر است؛ حتماً باید مبارزه کند ، و بدون تردید جنگ و گریز با دشواری‏های زندگی نیازمند اعصابی قوی است.انسان نه تنها برای به‏دست آوردن موفقیت‏های اجتماعی احتیاج به اعصاب سالم دارد ، بلکه بهره‏برداری از سرچشمه زندگی، و برخورداری از رفاه و آسایش نیز وابسته به قدرت‏های روحی است. در محیط خانه مشکلات فراوانی از نظر طرز رفتار و معاشرت با همسر و تربیت و پرورش فرزندان وجود دارد، و اگر کسی فاقد آرامش روحی باشد، به زودی کنترل اعصاب خود را از دست داده، زندگی خانوادگی‏اش، دچار شکست خواهد شد. فقط عده‏ای که از نظر روحی و فکری قوی هستند می‏توانند به تدریج موانع سعادت را بر طرف سازند.زندگی همیشه یکسان نیست، در راه زندگی تلخی و شیرینی، پستی و بلندی وجود دارد؛ انسان زنده از گره‏گشائی ناگزیر است؛ حتماً باید مبارزه کند ، و بدون تردید جنگ و گریز با دشواری‏های زندگی نیازمند اعصابی قوی است.از همه اینها گذشته پیشرفت‏هائی که در اثر پشتکار، در صحنه زندگی برای ما پیش می‏آید بدون شک دشمنان و مخالفان ما را تحریک کرده، سبب می‏گردد که به عناوین گوناگونی به زندگی و سعادت ما رشک برده، سیل انتقادهای ناروای آنان به سوی ما سرازیر گردد. در چنین مواردی فقط اعصاب آهنین می‏تواند از بروز هر گونه ناراحتی جلوگیری نماید؛ و به جای داد و بیداد، سعی کرد که کدورت‏ها را با آرامش روحی، برطرف ساخته، نگذاشت که آب زندگی ما تیره و تار گردد.
آرامش ، در بدترین شرایط
خویشتن‏داریاما بسیاری از افراد ، در چنین موارد حساس در اثر نادانی و ناتوانی اعصاب، دچار تشویش و اضطراب فوق‏العاده شده، به جای خویشتن‏داری خود را باخته، از حق‏نشناسی و ناسپاسی مردم شکوه و شکایت می‏نمایند؛ و در اثر هیجان‏های روحی گاهی دچار افراط و زیاده‏روی شده، راه آسان را آنچنان دشوار و مشکل می‏نمایند که به این زودی‏ها سازش و الفت امکان‏پذیر نخواهد بود، تازه در کانون دلشان آتشی زبانه می‏کشد، که استراحت و آسایش شان را تهدید می‏نماید. از همه اینها گذشته، این خودخوری‏ها ناتوانی را تشدید کرده، ضعف آنان را افزایش خواهد داد. شکسپیر نویسنده معروف می‏گوید: این‏گونه افراد خود را در آتشی که برای دیگران روشن کرده‏اند می‏سوزانند.یکی از روانشناسان پس از مطالعه در احوال صدها نفر از مبتلایان به فشارخون و بیماری‏ قلبی به این نتیجه رسید که بسیاری از این بیماران بر اثر پرورش حس کینه و انتقام در دل، نسبت به خویشتن خیانت روا داشته، و خود را گرفتار زخم‏های سخت و ناراحت کننده نموده‏اند که به‏طور مسلّم عده‏ای از آنها، پس از چندی رنج و ناراحتی دچار حمله وبا سکته قلبی شده، جان خود را از دست خواهند داد.افراد خودساخته اجتماع جزء کسانی بوده‏اند که همیشه با مشکلات در مبارزه بوده‏اند، چه هر قدر نبوغ و پیشرفت آدمی عالی‏تر باشد، تعداد مخالفین و نقشه‏های تخریبی شدید‏تر خواهد بود. انبیاء و مردان شایسته همیشه یک دنیا مشکلات در برابر‏شان قرار داشته است. مطالعه تاریخی این حقیقت را آشکار می‏سازد که بسیاری از مخترعین، پس از اکتشاف و پیروزی مورد حسادت دیگران واقع شده، سیل اعتراضات بسوی آنها سرازیر می‏شده است. رسول‏اکرم (صلی‏الله علیه واله وسلم) را ساحر و فتنه‏جو و آشوب‏طلب لقب دادند. گره‏گشایی و حل مشکلات زندگانی کار آسانی نیست، چه بسیارند مردمی که در اثر خامی و نپختگی کاری می‏کنند که اصولاً راه حل مشکل مسدود می‏گردد، و این نیست مگر در اثر ناراحتی و تشویش خاطر؛ و حال آنکه حل مشکل باید براساس فهم و درک ماهیت واقعی آن باشد. پس از آنکه شخص مشکل خود را از لحاظ اصل و ریشه و علل و اسباب درست فهمید و شناخت باید در موقع چاره‏جویی آن را تجزیه و تحلیل نموده با قدم‏های آرام و ثابت در برطرف ساختن موانع حرکت کند و هیچ نوع تزلزلی به خود راه ندهد. مشکل‏ترین مسائل ریاضی را با صبر و حوصله و قدم به قدم می‏توان حل کرد. اشتباهی که نوعاً روی می‏دهد این است که ما می‏خواهیم بدون گذشت زمان و تجربه، مشکلات را حل کنیم؛ و حال آنکه گره‏گشائی نیازمند اعصاب قوی، و صبر و حوصله می‏باشد؛ تا یکایک گره‏ها از یکدیگر گشوده گردد. امام صادق علیه‏السلام در فرازی فرمود: «فی الهزاهر و قور و فی المکاره صبور.» مرد با ایمان در فتنه و سختی‏ها بردبار است. منبع : کتاب چگونه باید بود تهیه و تنظیم برای تبیان : داوودی  :آرامشی در دل توفان تو می تونی ، باورکن! دل های بزرگ ، کارهای بزرگ دیوار تسلیمت را عقب بکش!





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن