واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حجاب در اديان الهي
![حجاب](http://img.tebyan.net/big/1388/04/1041702062191811281205923218012570194854238.jpg)
قسمت چهارم : مسيحيان با حجاب اشارهاز بررسي و مقايسه حد و كيفيت حجاب در اديان چهارگانه استنباط ميگردد كه حجاب در اديان ديگر، نسبت به اسلام از شدّت بيشتري برخوردار بوده است. اين مقاله به بررسي تطبيقي حجاب در اديان مختلف مي پردازد آنچه گذشت: حجاب در آيين زرتشتحجاب در آيين يهودحجاب در آيين مسيح حجاب در شريعت اسلام:اسلام كه آخرين آيين الهي و بالطبع كاملترين دين است و براي هميشه و همه بشريت، از طرف خداوند عالم، نازل شده است، لباس را «هديه الهي» معرفي نموده و وجوب پوشش زنان را با تعديل و انتظام مناسبي به جامعه بشري ارزاني داشته است. از انحرافات و يا افراط و تفريطهايي كه پيرامون پوشش زنان وجود داشته است اجتناب نموده و در تشريح قانون، حدّ و مرزي متناسب با غرايز انساني را در نظر گرفته است. در حجاب اسلامي، سهلانگاريهاي مضر و سختگيريهاي بيمورد، وجود ندارد. حجاب اسلامي آنگونه كه غرب تبليغ ميكند، به معناي حبس زن در خانه يا پردهنشيني و دوري از شركت در مسائل اجتماعي نيست؛ بلكه بدين معناست كه زن در معاشرت خود با مردان بيگانه، موي سر و اندام خود را بپوشاند و به جلوهگري و خودنمايي نپردازد. با توجّه به غريزه قدرتمند جنسي، احكام و دستورهاي اسلام، تدابيري است كه خداوند براي تعديل و رامكردن و همچنين ارضاي صحيح اين غريزه، تشريح فرموده است. حجاب در قرآن كريم:در قرآن كريم، آياتي چند به طور صريح، در مورد وجوب حجاب و حد و كيفيت آن نازل شده است. در سوره نور، طي آيه مفصّلي آمده است: «... و به مردان مؤمن بگو كه چشمهاي خود را فرو پوشند و نيز دامان خويش را، كه براي ايشان پاكيزهتر است. همانا خداوند به آنچه انجام ميدهند، آگاه است. و به بانوان با ايمان بگو چشمهاي خود را فرو پوشند و عورتهاي خود را از نگاه ديگران پوشيده نگاه دارند و زينتهاي خود را جز آن مقداري كه ظاهر است، ننمايند و زينتهاي خود را آشكار نسازند، مگر براي شوهرانشان، پدرانشان، پدر شوهرانشان، پسران همسرانشان، برادرانشان، پسر برادرانشان، زنان هم كيششان، كنيزانشان، مردان سفيهي كه تمايلي به زنان ندارند، و يا كودكاني كه از امور جنسي بياطلاعاند (غير مميز). و پاهاي خود را بر زمين نكوبند تا زينتهاي پنهانشان آشكار شود. و همگي بهسوي خداوند بازگرديد، اي مؤمنان! باشد كه رستگار شويد». (1)همچنين در سوره احزاب آمده است: «اي پيامبر! به همسران و دختران خويش و بانوان با ايمان بگو كه روپوش خود را برگيرند تا به عفاف و حُريّت شناخته شوند و مورد آزار و تعرّض هوسرانان قرا نگيرند و خداوند، آمرزنده و مهربان است». (2)«اي زنان پيامبر! شما اگر تقوا داشته باشيد، همانند ديگران نيستيد. بنا براين، هرگز نرم و نازك با مردان، سخن مگوييد تا آنكه دلش بيمار است، به طمع افتد. بلكه متين و نيكو سخن بگوييد و خانه را منزلگاه خويش قرار دهيد و هرگز مانند دوره جاهليت نخستين،(براي نامَحرمان) آرايش و خودآرايي نكنيد و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و از خدا و رسولش اطاعت نماييد». (3)به مردان مؤمن بگو كه چشمهاي خود را فرو پوشند و نيز دامان خويش را، كه براي ايشان پاكيزهتر است. همانا خداوند به آنچه انجام ميدهند، آگاه است.حجاب در روايات:پيامبر گرامي اسلام(ص) و معصومين(ع) علاوه بر تأكيداتي كه بر رعايت حجاب داشتهاند، با ارائه دستورالعملهايي،
![حجاب](http://img.tebyan.net/big/1388/04/508824714453211255172181662011581811217688.jpg)
جامعه اسلامي را بهسوي تهذيب و پاكي، رهنمون گشتهاند كه در اين قسمت، برخي از آنها را نقل ميكنيم. پرهيز از پوشش بدن نما و نازك:روزي، اسماء - كه خواهر زن پيامبر بود - ، با جامه بدننما و نازكي به خانه پيامبر آمد. پيامبر، روي خود را از او برگرداند و فرمود: اي اسماء! زن، وقتي به حدّ بلوغ رسيد، نبايد جايي از بدن و اندامش ديده شود، مگر صورت و دستها». (4)نهي از آرايش و استعمال عطر در خارج از خانه:پيامبر، در ضمن حديثي، نهي فرمودند از اينكه زن، براي ديگران، خود را بيارايد، و فرمود: «اگر براي غير شوهر، خود را آرايش نمود، لازم است خداوند او را با آتش بسوزاند». (5)پرهيز زنان از شبيه ساختن خود به مردان:پيامبر(ص) فرمود: خداوند، مرداني را كه شبيه زن ميشوند و زناني را كه خود را شبيه مرد قرار ميدهند، نفرين كرده است». (6)امام باقر(ع) نيز، در ضمن حديثي فرمودند: «جايز نيست كه زن، خود را شبيه مرد نمايد؛ زيرا پيامبر، مرداني را كه مشابه زنان ميشوند و همچنين زناني كه خود را شبيه مردها قرار ميدهند، نفرين كرده است». (7)در قرآن و روايات، علاوه بر دستورهايي كه در مورد حفظ حجاب زنان آمده است، مسئوليتهايي نيز به مردان واگذار شده است كه ذيلاً به آنها اشاره ميگردد: عفّت نسبت به زنان مردم:پيامبر فرمود: «نسبت به زنان مردم، عفيف باشيد تا زنان شما عفيف بمانند». (8)دوري از چشمچرانياز امام صادق(ع) شده كه ميفرمايد: «چشم چراني، تيري است مسموم از تيرهاي شيطان؛ چه بسا، نگاهي كه حسرتهاي طولاني را درپي دارد». (9)خداوند، مرداني را كه شبيه زن ميشوند و زناني را كه خود را شبيه مرد قرار ميدهند، نفرين كرده است.در نگاه فقيهان و دانشمندان مسلمان:همانطور كه اشاره شد، حجاب، از ضروريات اسلام است و تمام فِرَق اسلامي، آن را واجب ميدانند، و در اينكه زنان بايد به هنگام اداي نماز و در حضور مردان بيگانه، موي سر و تمامي اندام خود را به استثناي صورت و دستها (از مچ به پايين)
![حجاب](http://img.tebyan.net/big/1388/04/9397522576598069210312224846194187.jpg)
بپوشاند، اتفاق نظر دارند؛ البته شافعيان و برخي از علماي شيعه پوشاندن صورت را نيز در حضور بيگانگان، لازم شمردهاند. پايان اين نوشتار را به پرسشي از امام خميني(ره)، در مورد حجاب و حد آن، و پاسخ ايشان، كه ميتواند نشانگر نظرات دانشمندان مسلمان باشد، اختصاص ميدهيم: آيا حجاب از ضروريات اسلام است و منكر آن و كساني كه به اين دستور الهي مخصوصاً در جامعه اسلامي بياعتنايي ميكنند، چه حكمي دارند؟اصل حكم حجاب از ضروريات است و منكر آن، حكمِ منكر ضروري را دارد و منكر ضروري، محكوم به كفر است، مگر اينكه معلوم باشد كه منكر خدا يا رسول نيست. حدود حجاب اسلامي براي بانوان چيست؟ براي اين منظور، لباس آزاد و شلوار و روسري كفايت ميكند؟ و اصولاً چه كيفيتي در لباس و پوشش زن در برابر افراد نامحرم بايد رعايت شود؟واجب است تمام بدن زن بجز قرص صورت و دستها تا مچ، از نامحرم پوشيده شود و لباس مذكور اگر مقدار واجب را بپوشاند، مانعي ندارد؛ ولي پوشيدن چادر، بهتر است و از لباسهايي كه توجّه نامحرم را جلب كند، بايد اجتناب شود. (10) بررسي نهايياز بررسي و مقايسه حد و كيفيت حجاب در اديان چهارگانه استنباط ميگردد كه حجاب در اديان ديگر، نسبت به اسلام از شدّت بيشتري برخوردار بوده است. به طور مثال، پوشاندن صورت، گرچه در زمان زرتشت معمول نبوده و بعد از او در ميان زرتشتيان معمول شده است، اما طبق آنچه گذشت، چادر و روبنده از اركان اخلاقي مسيحيان و يهوديان محسوب ميشده است؛ درحاليكه بنابر نظر اكثر فقهاي اسلامي، پوشاندن صورت واجب نيست. لزوم كنارهگيري كامل زن در حيض در دين زرتشت، محق دانستن مرد در طلاق زني كه صدايش در كوچه شنيده شده بدون پرداخت مهريه از طرف دين يهود، ركن بودن چادر و روبند و ذكر نام آن دو به طور صريح در كتاب مقدّس مسيحيان و وجوب سكوت زن نزد بيگانه و در كليسا از طرف مسيحيت، بهترين گواه بر اين مطلب است. بنابراين، نهتنها اسلام واضع قانون حجاب نبوده است، بلكه در جهت جلوگيري از افراط و تفريط هايي كه در طول تاريخ در مورد حجاب به وجود آمده بود، به قانونمند كردن و تنظيم آن همت گماشته است و آن را به صورتي متعادل، صحيح و متناسب با فطرت انساني زن و غيرتمندي مرد، ارائه نموده است. پژوهشگر: سعيد عسگري تنظيم براي تبيان: گروه دين و انديشه – حسين عسگري1. سوره نور، آيه 31. 2. سوره احزاب، آيه 59. 3. سوره احزاب، آيه 32. 4. سنن ابي داود، ج 2، ص 383. 5. بحارالأنوار، ج 103، ص 242. 6. همان جا. 7. همان، ص 258. 8. وسايل الشيعة، ج 14، ص 141. 9. همان، ج 14، ص 138. 10. احكام بانوان، محمد وحيدي، ص 37.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]