تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833845422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش سخنرانی سید حسین نصر در استانبول


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گزارش سخنرانی سید حسین نصر در استانبول استاد بعد از بازگشت به ایران، مدت بیست سال بر حیات روشنفکری ایرانیان تاثیرگذار بود. کتاب های متعددی نوشت. او از اواسط دهه شصت تصمیم گرفت شعاع تاثیرگذاری خویش بر عالم اندیشه را به خارج کشور نیز منتقل نماید. در آن سال ها به دیدار از کشورهای اسلامی پرداخت. استاد از همان زمان به عنوان متفکری که مدام به مسایل جهان اسلام می اندیشد شهرت یافت. سید حسین نصر، متفکر مسلمان ایرانی پیش از سفر به آذربایجان، به درخواست احمد داوداوغلو وزیر امورخارجه ترکیه ، به این کشور سفر کرد و برای مسلمانان ترکیه سخنرانی موثری ایراد نمود. متن سخنرانی یک ساعته دکتر نصر ذیل سه عنوان است: الف – در قرن بیستم با چه چیزها مواجه شدیم؟ ب – در قرن بیست و یکم چه باید بکنیم؟ ج – وضعیت فعلی جهان اسلام چگونه است؟ به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران بالکان(ایربا) به نقل از پایگاه اینترنتی بیزیم دنیا، پیش از شروع سخنان دکتر نصر، دکتر ابراهیم کالین، مشاور مرکز وقفی (ستا) پشت میکروفن قرار گرفت و درباره استاد گفت: "او که از مهمترین اندیشمندان زمانه ماست، در سال 1933 در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در تهران به پایان برد و در ادامه به آمریکا سفر کرد. تحصیلات دانشگاهی را در رشته فیزیک به انجام رساند. پدر ایشان پزشک بود و علاقه داشت فرزندش نیز طبابت را فرا گیرد اما با این حال او در سال 1958 موفق به اخذ درجه دکتری دانشگاه هاروارد در رشته "تاریخ علم" گردید." استاد بعد از بازگشت به ایران، مدت بیست سال بر حیات روشنفکری ایرانیان تاثیرگذار بود. کتاب های متعددی نوشت. او از اواسط دهه شصت تصمیم گرفت شعاع تاثیرگذاری خویش بر عالم اندیشه را به خارج کشور نیز منتقل نماید. در آن سال ها به دیدار از کشورهای اسلامی پرداخت. استاد از همان زمان به عنوان متفکری که مدام به مسایل جهان اسلام می اندیشد شهرت یافت. دکتر نصر سال هایی که در ایران اقامت داشت موجب مسافرت بسیاری از اندیشمندان و متفکران جهان غرب به ایران شد. او با تاسیس "انجمن حکمت و فلسفه" در تهران به میزبانی چهره های شناخته شده ای چون هانری کربن، توشیهیکو ایزوتسو، ویلیام چیتیک و هرمان راندولت پرداخت. در سال 1979 پس از وقوع انقلاب اسلامی ، استاد ساکن آمریکا شد. او از آن زمان تاکنون به فعالیت های دانشگاهی خود ادامه داده است. استاد از سال 1984 تاکنون نیز در دانشگاه جرج واشنگتن به شکل فعالانه ای مشغول تدریس است. دکتر نصر در کشورهای مختلفی  به ارائه کنفرانس های علمی می پردازد. او در زمینه های گوناگونی مانند فلسفه علم، تاریخ علم، فلسفه اسلامی، تصوف و مسائل هنر مشغول فعالیت است. استاد همچنان به نوشتن، اندیشیدن و یافتن راه حل برای معضلات بشری ادامه می دهد. سید حسین نصر و ترکیه رابطه استاد با ترکیه از سال های دهه شصت آغاز می شود. ایشان از دهه 80 شروع به سفرهای منظم به ترکیه می کند. من کنفرانس استاد در دانشکده ادبیات استانبول را  هیچگاه فراموش نمی کنم. در آن زمان دانشجو بودم. سالن مملو از جمعیت بود. خداوند را شاکرم که از آن به بعد امکان آشنایی با ایشان نصیبم شد. با ترجمه آثار استاد به ترکی، شاهد تاثیرپذیری روشنفکران مسلمان ترک از اندیشه های ایشان بوده و هستیم. تا آن جا که می دانم کتاب های استاد به بیشترین زبانی که ترجمه شده، ترکی استانبولی است. این امتیاز بزرگی برای ماست. وانگهی این امر میزان زنده بودن و نشاط فضای روشنفکری ترک ها را هم نشان می دهد. استاد دانشجویان بسیاری تربیت کرده است. ایشان به دلایل مختلف نمی تواند به ایران سفر کند و به همین دلیل بارها بیان داشته است که ترکیه خانه جدیدشان است. ترکیه برای من بسیار مهم است اما پس از این سخنان، دکتر نصر گفت به دعوت داود اوغلو به ترکیه آمده و سخنان خود را آغاز کرد. او گفت: ترکیه برای من بسیار مهم است. بسیاری از کتاب هایم به ترکی ترجمه شده و از بودن در این کشور بسیار خرسندم. آن گاه تحلیل خود پیرامون سه عنوان: الف – در قرن بیستم با چه چیزها مواجه شدیم؟ ب – در قرن بیست و یکم چه باید بکنیم؟ ج – وضعیت فعلی جهان اسلام چگونه است؟ را بیان داشت. دکتر نصر گفت: من سال هایی از قرن بیستم را تجربه کردم. سال هایی که رضا شاه در ایران و آتاترک در ترکیه حکومت می کرد. در آن دوره مخصوصا در زمینه های تکنولوژیک پیشرفت هایی حاصل شد. اما این ها هیچکدام اهمیت چندانی ندارد بلکه تحول بزرگ آن زمان شکست "پارادایم مدرنیته" بود. دینداری برخلاف سکولاریسم در قرن بیستم پروژه "روشنگری" با شکست مواجه شد. اندیشه مبتنی بر این پروژه با انتقادهای جدی روبرو بود. "شرق" که پس از قرن نوزدهم مطرح شده بود در این دوره اهمیت فراوانی یافت. فلسفه و عرفان شرقی به شکل عینی تری مورد مطالعه قرار گرفت و مسیری برخلاف سکولاریسم گشوده شد. برعکس آن چه بسیاری از غربی ها انتظار داشتند که جوامع انسانی رفته رفته سکولارتر خواهند شد، روند دین گرایی سرعت بیشتری یافت. در این روند البته همان طور که می شد اقدامات خشونت آمیز را دید، حرکت هایی از نوع دیگر هم وجود داشت. در مقابل، دسته بندی های آته ایستی نیز بروز یافت. تخریبی که از بی توجهی به نتیجه فعالیت های کور علمی و تکنولوژیک حاصل آمد، درس های بزرگی برای ما دارد. مساله دیگر طرفداری از عقیده جهانی شدن بود. همه دانستند که غرب قادر نیست به عنوان یک تمدن غالب، تمام جهان را تحت تسلط خود درآورد. حالا دیگر واژه "تمدن" را به صورت جمع به کار می برند نه مفرد. یک شاخه گل هرقدر که زیبا باشد نمی تواند جای زیبایی حاصل از مجموعه گل ها را بگیرد. نه به سلطنت انسان سید حسین نصر در ادامه با اشاره به واژه "سنت" توجه حضار را به کتاب "بحران دنیای مدرن" از آثار رنه گنون و نمایندگان اندیشه سنت گرایی جلب کرد، آن گاه با گذر از وقایع قرن بیستم به اوضاع قرن بیست و یکم گفت: در دورانی تلاش می شد انسان در جایگاه خدا بنشیند و حاکمیت الهی به هیچ گرفته شود. انسان بودن یعنی همان طور که شما احتیاج های مادی دارید ازنیازهای معنوی هم برخوردار هستید. اما درکی که در قرن بیستم از انسان وجود داشت بر نیازهای مادی تکیه می کرد و طبیعتا درک غلطی بود. مدت های مدید تلاش شد سلطنت انسان جای سلطنت خدا را بگیرد. جنبه معنوی انسان به فراموشی سپرده شد. اما امروز انسان درصدد سیراب کردن و برطرف نمودن نیازهای معنوی خویش است. سنت اومانیستی مخصوصا انسان را چنان مطلق پنداشت که همه موجودات دیگر جز انسان را به هیچ گرفت. تعریف روشنفکر مسلمان را بایستی تعمیم داد سید حسین نصر همچنین با اشاره به کتاب شاگردش ابراهیم کالین به نام "اسلام و غرب" سخنان خود را با تحلیل آخرین مسایل جهان اسلام ادامه داد. او گفت: "ما مسلمانان در مقابل غرب و دیگر ملت ها احساس خود کم بینی داریم. برای مثال به موضوع اتحادیه اروپا فکر کنید. ترکیه هم علاقمند است که عضو این اتحادیه شود. متاسفانه درباره "اتحادیه اسلامی" بحثی آغاز نشده است. ما "سنت اسلامی" را باید به شکل یک کل از نو مطرح کنیم. اسلام فقط یک نظام فقهی یا فلسفی یا کلامی و اقتصادی نیست. اسلام همه این هاست و بلکه بیشتر از این ها. آن چه ما امروز باید انجام بدهیم ارائه تعریف فراگیری از اسلام است. ما همچنین در قرن بیست و یکم باید تعریف جدیدی از روشنفکر مسلمان ارائه کنیم. ما هنوز موفق به این کار نشده ایم. ما نباید به تربیت متفکران دست دوم تحت تاثیر غرب بسنده کنیم. منظورم کسانی هستند که از غرب تقلید می کنند و درعین حال میان غربی ها هیچ اعتباری هم ندارند. البته روشنفکر مسلمان بایستی غرب و مدرنیسم را بداند، بشناسد اما مهمتر این است که بر اندیشه اسلامی مسلط باشد. او با چنین اوصافی باید به مصاف مباحث و مجادلات جهانی برود نه با تقلید از متفکران غربی. روشنفکر مسلمان باید با هویت اصیل خویش اعلام وجود کند.  طرح سوال های خودمان غرب سوال هایی را مطرح کرد و به جای ما پاسخ هایی هم به آن سوال ها داد؛ پاسخ هایی که غرب دوست داشت همان ها را بشنود. آن چه ما باید بکنیم این است که در راستای منافع خودمان به آن سوال ها پاسخ دهیم. این خیلی مهم است که با سوال هایی که دیگران مطرح می کنند مشغول نشویم، مراقب باشیم درباره چیزهایی فکر کنیم که مسئله خودمان است. من نمی گویم غرب علت تمام خطاهاست. مشکلاتی هست که ریشه در خود ما دارد. در راس این مشکلات اختلافاتی است که در میان ما وجود دارد. به ویژه اختلاف شیعه و سنی.... دکتر نصر در این بخش از سخنانش بر لزوم پایان دادن به درگیری و اختلاف های مذهبی و متمرکز شدن بر اصل اسلام تاکید کرد. ابتدا باید عزم را جزم کرد آن گاه توکل بر خدا نمود دکتر نصر در بخش پایانی سخنانش با بیان این که در دنیای اسلام معضلات جدی وجود دارد گفت: من در خصوص نسل جوان اصلا ناامید نیستم. او گفت باید مسئولیت های مان را بدانیم، عزم خود را جزم کنیم و با توکل بر خدا گام برداریم. این اندیشمند مسلمان در این زمینه حدیثی بیان کرد و به این تربیت به سخنانش پایان داد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 406]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن