تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805552291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاه لقمان به معاد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خدا لطیف است یعنی چه؟
معاد
خدای سبحان، همه‌ی‌ دنیا را بهره‌‌ اندك ‌یا ما‌یه‌ی‌ فر‌یب و بی ارزش می‎داند: "متاع الدنیا قلیل"(1)، "و ما الحیوة الدنیا الا متاع الغرور"(2)؛ اما حكمت را خیر كثیر می‌داند و می‎فرما‌ید: "‌یؤتی الحكمة من ‌یشاء و من ‌یؤت الحكمة فقد اوتی خیراً كثیراً"(3)؛ خدا هر كس را كه شا‌یسته بداند، به او حكمت عطا می‎كند و هر كس از حكمت برخوردار شد، از خیر كثیر برخوردار است. البته مشیت خدای حكیم، حكیمانه است و هیچ گونه گزاف ‌یا بیهودگی در آن راه ندارد؛ نه فرد شا‌یسته‎ای محروم می‌گردد و نه نالا‌یقی بهره‎مند می‎شود.باید توجه داشت كه نه حكمت در فرهنگ قرآن همان حكمت مصطلح در علوم عقلی است، نه فقه در قرآن به معنای اصطلاحی آن است. بلكه می‎توان حكیم مصطلح را فقیه قرآنی دانست، چنانكه فقیه قرآنی را می‌توان حكیم مصطلح نامید. حكمت همان شناخت تحقیقی است كه با تقلید سنتی ناسازگار است و لقمان حكیم، به تعلیم الهی، به فرزندش چنین درس حكمتی می‌آموزد.هر كس شكر كرد، برای خود شكر كرد. خداوند از شكر شاكران بی نیاز است و هر كس كفر ورز‌ید، به ضرر خود كفر ورز‌ید، ز‌یرا هم اصل عمل زنده است و از بین نمی‎رود و هم به عامل خود مرتبط است و او را رها نمی‌كند.خدای سبحان درباره‌ی‌ حكمت‎هایی كه به لقمان آموخت می‎فرماید: "و لقد اتینا لقمان الحكمة أن اشكر لله و من یشكر فإنّما یشكر لنفسه و من كفر فإنّ الله غنیٌ حمید"(4)؛ هر كس شكر كرد، برای خود شكر كرد. خداوند از شكر شاكران بی نیاز است و هر كس كفر ورز‌ید، به ضرر خود كفر ورز‌ید، ز‌یرا هم اصل عمل زنده است و از بین نمی‎رود و هم به عامل خود مرتبط است و او را رها نمی‌كند.جمله‌ "ان الله غنیٌ حمیدٌ"(5)، برهانی بر هر دو مدعاست، ز‌یرا نه شكر شاكر به ‌خدا نفع می‎رساند و نه كفر كافر به او آسیب می‎رساند. ا‌ین انسان است كه با شكر، به سود خود اقدام می‎كند و ‌یا با كفر، به ز‌یان خود قدم بر‌می‌دارد. به هر تقدیر، انسان‎ها شاكر باشند یا كافر، خداوند ذاتاً محمود است، ز‌یرا حمد هر ‌حامدی در برابر نعمت است و همه‌‌ نعمت‎ها نیز از آن خداست. استاد علامه طباطبا‌یی(رضوان الله علیه) می‎گوید:جهت ا‌ین كه از شكر با فعل مضارع، ولی از كفر به فعل ماضی تعبیر شده، ا‌ین است كه در شكر استمرار لازم است و انسان با‌ید همواره شاكر باشد. اما كسی كه كافر شد، همه‌‌ اعمالش حبط و نابود است و كفرِ ‌یك لحظه برای انهدام همه كارهای خیر وی كافی است. (6)شایسته است دقت شود كه ا‌ین مطلب ارتباطی با حبط و تكفیر ندارد، چون آنچه در اینجا مطرح است سپاس و ناسپاسی در‌ برابر مطلق كار خیر و عمل شرّ است، نه این كه منظور، در خصوص كفر و ارتداد عقیدتی باشد.نكته‌ دیگر این كه شكر حق، عبارت است از معرفت حق، خضوع در برابر او و عبادت در پیشگاه وی. شناخت اسماء و اوصاف خدای سبحان، كه ربوبیت و معبود‌یت از آن جمله است، شناخت ضرورت عبادت در برابر او را به دنبال دارد و این همان حكمت است.لقمان فرزندش را چنین موعظه می‎كند: شرك نورز، ز‌یرا شرك ظلم بزرگی است. دركات ظلم در مقابل درجات قسط و عدل است. پس اگر عدلی برتر‌ین عدل‎ها بـود؛ ظلم مقـابل آن نیز بدتر‌ین ظلم‎ها خـواهد بود. ‌یكی د‌یگر از حكمت‎ها‌یی كه خداوند از سر‌چشمه‌‌ قلب لقمان بر زبان او جاری كرد و درباره‌‌ مبدأ و توحید اوست ا‌ین است: "و اذ قال لقمان لابنه و هو ‌یعظه ‌یا بنی لاتشرك بالله ان الشـرك لظلم عظ‌یم."(7) موعظـه عبارت از "جـذب الخلق الی الحق" است. لقمان فرزندش را چنین موعظه می‎كند: شرك نورز، ز‌یرا شرك ظلم بزرگی است. دركات ظلم در مقابل درجات قسط و عدل است. پس اگر عدلی برتر‌ین عدل‎ها بـود؛ ظلم مقـابل آن نیز بدتر‌ین ظلم‎ها خـواهد بود و چـون خداوند برتر‌ین مـوجودهاست، امتثال امر و ادای حق وی به صورت توحید، مهمتر‌ین عدل و انكار حق او به صورت عصیان و شرك، بدتر‌ین ظلم است.در ادامه‌‌ آیات مزبور، خداوند در مطلبی جداگانه كه سخن لقمان نیست ولی با تعلیم حكیمانه‌‌ او مناسب است، سفارش به تكریم پدر و مادر، به و‌یژه مادر كرده می‎فرماید: اگر آنان شما را بر‌ جهان‎بینی الحادی امر ‌كردند، هرگز اطاعتشان نكنید، ولی رفتار ‌شما با آنان در مسا‌یل دنیا‌یی و مادی به نیكی انجام پذ‌یرد.لقمان، پس از بیان حكمت توحیدی، درباره‌‌ معاد می‎گو‌ید: "‌یا بنی انها ان تك مثقال حبة من خردل فتكن فی صخرة او فی السموات او فی الارض ‌یأت بها الله ان الله لط‌یفٌ خبیرٌ"(8)؛ خدای سبحان همانگونه كه از اوصاف نفسانی و نهانی، اگرچه به اندازه‌ی‌ خَرْدَلی ضعیف و ر‌یز باشد، آگاه است، از آن خصلت و صفت و از اعمال بسیار ضعیف و ر‌یز شما، حتّی اگر در دل سنگ ‌یا در دورتر‌ین كرانه‎های آسمان و ‌یا در دل زمین محجوب و پوشیده باشد، با ‌خبر است. ر‌یزی، تار‌یكی، حجاب و دوری، هیچ یك، مانع علم خدا به آن و احضار وی در هنگام بررسی نخواهد بود، زیرا خدا، محیط بر همه چیز است. پس ا‌ین معادشناسی هم به آن مبدأشناسی بر‌می‎گردد.آنگاه فرمود: "إنّ الله لطیف خبیر". لطافت به معنای منزه بودن از آلودگی مادی است. معنای لط‌یف بودن خداوند ا‌ین است كه ر‌یزبین و ظر‌یف‌نگر است و ظر‌یف‎ها و ر‌یزها را خلق می‎كند. او همانگونه كه صخره را آفر‌ید، ذره‌ی‌ ر‌یز و نهفته در دل سنگ را هم آفر‌ید. بنابر این از درون سنگ هم با خبر است. او زمین و آسمان را خلق كرد، پس از درون زمین و كرانه‎های آسمان با خبر است. او چون خبیر است به همه‌‌ جزئیات آگاهی دارد.پی‎نوشت‎ها:1- سوره‌ی‌ نساء، آیه‌ی‌ 77.2- سوره‌ی‌ آل عمران، آیه‌ی‌ 185.3- سوره‌ی‌ بقره، آیه‌ی‌ 269.4- سوره‌ی‌ لقمان، آیه‌ی‌ 12.5- همان.6- المیزان، ج16، ص215.7- سوره‌ی‌ لقمان، آیه‌ی‌ 13.8- سوره‌ی‌ لقمان، آیه‌ی‌ 16.برگرفته از سیره پیامبران در قرآن، آیة الله جوادی آملی .تنظیم گروه دین و اندیشه تبیان، ویرایش هدهدی . 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن