تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836443941




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرائت قرآن با صدای جبرییل امین


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قرائت قرآن با صدای جبرییل امین
قرآن
اولین بارى كه قرآن در جلوه «قرآن صوتى» عینیت یافته است، هنگام قرائت فرشته امین وحى بر پیامبر اكرم(ص) بوده است. گرچه نزول دفعى قرآن، با معیارهاى قابل شناخت ما بعید است از نوع گفتار معمولى و تدریجى باشد، اما نزول تدریجى قرآن در طول دوران رسالت اینگونه بوده است. قرآن كریم صریحا به گفتار بودن وحى الهى و هنگام نزول اشاره مى‏نماید. در سوره تكویر آمده است:(انه لقول رسول كریم) (1) «هر آینه آن [قرآن] گفته فرستاده‏اى بزرگوار [جبرائیل] است.»قرآن كریم، بر خلاف كتاب‏هاى آسمانى دیگر كه بصورت «الواح» یا «كتاب» بر پیامبران عرضه مى‏گردید، بصورت كلام و «قول» بر پیامبر اسلام فرو فرستاده شد؛ به همین جهت اهل كتاب، كیفیت وحى را ناآشنا مى‏انگاشته از پیامبر (ص) در خواست آوردن كتاب مدون مى‏نمودند.(2) اما قرآن كریم بطور جداگانه و مرتّل نازل گردید. قرآن كریم در سوره فرقان ضمن اشاره به گفته كافران و درخواست آنان، مبنى بر نزول دفعى قرآن و رد درخواست آنان، كیفیت نزول قرآن را بصورت ترتیل معرفى مى‏نماید.(3) ولى با این حال قرائت ترتیل از جهت صفت به روش واحدى نبوده است؛ شخص پیامبر اكرم(ص) كه مخاطب سروش وحى بوده است، بر اثر تفاوت نوع ترتیل جبرئیل، به گونه‏هاى مختلفى منفعل و متأثر مى‏گشته است؛ هنگامى كه «حارث بن هشام» از حضرتش سئوال نمود كه: وحى چگونه بر شما نازل مى‏شود، پیامبر (ص) فرمودند:گاهى صدایى همانند صداى جرس به گوش من مى‏رسید؛ وحیى كه اینگونه بر من نازل مى‏شد، سخت گران و سنگین بود. سپس این صدا قطع مى‏شد و آنچه را جبرئیل مى‏گفت فرا مى‏گرفتم. و گاهى جبرئیل به صورت مردى بر من فرود مى‏آمد و با من سخن مى‏گفت و من گفته‏هاى او را حفظ مى‏كردم.(4)قرآن كریم در سوره فرقان ضمن اشاره به گفته كافران و درخواست آنان، مبنى بر نزول دفعى قرآن و رد درخواست آنان، كیفیت نزول قرآن را بصورت ترتیل معرفى مى‏نماید.(در این گفتار پیامبر(ص) به دو نوع وحى اشاره نموده‏اند كه یكى بسیار ثقیل و دیگرى كمى لطیف‏تر بوده است. متحمل است به اقتضاى تنوع مفاهیمى كه در هر مرحله از نزول تدریجى قرآن وجود داشته است، شیوه انزال و قرائت جبرائیل متفاوت بوده است. ره‏آورى كه از این احتمال بدست مى‏آید، مطلوبیت تفاوت قرائت قرآن با توجه به كیفیت و نوع معانى آیات است.روایات دیگرى درباره كیفیت نزول قرآن وارد شده است كه مى‏تواند شاهدى بر صدق احتمال فوق باشد؛ در روایتى از پیامبر اكرم(ص) آمده است كه «قرآن با شكوه و جلال و بزرگى (تفخیم) نازل شده است (5)». ناقل روایت فوق از قول حلیمىّ نقل مى‏كند كه: مقصود روایت فوق آن است كه قرائت مردانه خوانده شود و با نرمى قرائت زنانه خوانده نشود.(6) روایت دیگرى محمد بن ابى عمیر از قول امام صادق علیه السلام نقل كرده كه حضرتش فرمودند:«هر آینه قرآن همراه با حزن (و بصورت حزین) نازل شده است.»(7)گرچه جمع بین دو قرائت «مفخم» و «حزین» ناممكن نیست، اما ظاهر این دو روایت بر لزوم توجه به اختلاف در قرائت قرآن نزدیكتر است؛ به تعبیر دیگر بنظر مى‏رسد گاهى وصف غالب قرائت هنگام نزول، كوبندگى و جلال بوده و گاهى صداى حزین جبرائیل و وصف حزن آن بیش از هر چیز، شنونده كلام وحى را بخود جلب مى‏كرده است.(8)-----------------------(1) تكویر آیه 19.(2) یسئلك اهل الكتاب ان تنزل علیهم كتابا من السماء، نساء، آیه 153.(3) ... و رتلناه ترتیلاً، فرقان، آیه 31.(4) دكتر سید محمد باقر حجتى، تاریخ قرآن كریم (تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى) ص 33 و 34 به نقل از الاتقان فى علوم القرآن، بحارالانوار، صحیح بخارى.(5) نزل القرآن بالتفخیم، جلال الدین سیوطى، الاتقان فى علوم القرآن (قم، منشورات رضى، بیدار 1363) ج 1، ص 373. و محمد محمود عبدالعلیم، احكام التجوید و فضائل القرآن (مصر، چاپ ششم) ص 161.(6) جلال الدین سیوطى، پیشین، ج 1، ص 373.(7) شیخ محمد حر عاملى، وسائل الشیعه (بیروت، دار احیاء التراث العربى، 1403) ج 4، ص 857.(8)انواع قرائت قرآن، كاظم قاضى زادهتنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن