تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834913050
موقعیت دینی و گونه ی داستان نویسی
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: موقعيت ديني و گونهي داستان ديني
مارِت ، انسان شناس انگليسي، معتقد است انسانها از سپيده دم تاريخ خود «دين ورز» بوده اند و بنابراين بي راه نيست اگر آدمي را به جاي موجودي «انديشه ورز»، جانداري «دين ورز» تعريف كنيم.1 فورستر ، منتقد انگليسي در كتاب مشهور خود، جنبه هاي رمان، سرآغاز داستان گويي را تا انسانهاي اوليه كه شبها گرد شعلهاي از آتش وقايع روزانهي خود را براي هم تعريف مي كرده اند عقب مي برد.2 از اين دو گزاره ميتوان چنين برداشت كرد كه دين و ادبيات در تاريخ حيات فرهنگي انسان و در ذهن و روح او قدمتي برابر دارند. با اين همه، گرچه صرف «همراهي» دو رويكرد ـ در اين جا رويكرد انسان به دين و ادبيات ـ به مفهوم تعامل و اثرگذاري آن ها برهم نمي تواند باشد، اما اين نكته كه براي ساخت ادبيات ديني نويسنده ميبايست هم با مقوله دين آشنا باشد و هم با مقولهي ادبيات پذيرفتني به نظر مي رسد، گرچه تعريف دين همواره با دشواري هايي همراه بوده است. به هرحال تا ارايهي تعريف نسبتا روشني از مفهوم گرايش ديني نميتوان اثري را ديني، غير ديني و يا ضد ديني تلقي كرد. به علاوه پرسشهاي مهمي در اين ميان همواره مطرح بوده است: آيا پرداختن به تاريخ دين در يك اثر به معناي ديني شدن آن داستان است؟ آيا طرح ـ و نه لزوما ترويج ـ آموزههاي ديني در يك متن آن را ديني مي كند؟ آيا اصولا اهداف دين با اهداف ادبيات دست كم مي توانند متنافر نباشند؟ نويسندگان بر بستر پيچيدهاي از مولفه هاي فرهنگي خود رشد مي كنند و تربيت ميشوند و در اين مسير از عناصر مسلط آن فرهنگ ـ كه دين بي ترديد يكي از آنهاست ـ تاثير ميپذيرند و سپس اين تاثير را ـ اغلب ناخودآگاه ـ در نوشتههاي خود منعكس ميكنند، اما آيا اين بازتاب به معناي ديني بودن اثر است؟اين پرسشها و پرسشهاي ديگري از اين دست نشان ميدهند كه تركيب ادبيات ديني چندان روشن نيست. به ويژه اگر از منظر ساختگرايانه به ادبيات نگاه كنيم آن گاه نه تنها ادبيات ديني، بلكه ادبيات با هر پسوند ديگري نظير سياسي، اجتماعي، عاشقانه، اخلاقي، فلسفي هم اصولا بيمفهوم است. به نظر ميرسد براي تبيين موضوع ناگزير هستيم با مفروض گرفتن گزارههايي مدل را سادهتر كنيم. فرض نخست اين است كه نظريهي ساختگرايي ـ كه شكل كامل شدهي مكتب فرماليستهاي روس است ـ شيوهي مناسبي براي تحليل و تعريف ادبيات ديني نميتواند باشد. نتيجهي فوري اين فرض اين است كه ادبيات بيمعنا نيست.فرض دوم فرو كاستن تعريف هسته و گوهر دين است به عناصري تعريف پذير. در اين جا براي ساده تر كردن مدل مورد بحث دين را به ايمان، معنويت و اخلاق ـ هر سه ـ معطوف به امر قدسي فرو ميكاهيم. بديهي است به دليل تفاوت در ماهيت كاركردهاي دين و ادبيات، ورود مفاهيم ديني به ساحت ادبيات ـ مثل هر مفهوم ديگر ـ تنها با پذيرش ضرورتها و مختصات اين ساحت امكان پذير ميشود. به عبارت ديگر هر مفهوم ديني براي اين كه بتواند داستاني را ديني كند ـ با آن تعامل كند ـ بايد به الزامات و بنيادهاي داستان نويسي تن دهد. بنابراين با اين مفروضات و مقدمات آيا اگر داستاني بتواند مؤلفههاي اصلي دين ـ ايمان، معنويت و اخلاق معطوف به امر قدسي ـ را در ساختاري داستاني طرح كند، ميتوان گفت گونهي ديني داستان پديد آمده است؟پيش از پاسخ به اين پرسش نه چندان ساده، مايلم مفهوم « موقعيت ديني3» را به عنوان واسطهاي براي سهولت دستيابي به تعريفي دقيقتر از مقولهي داستان ديني طرح كنم. موقعيت ديني در اين جا عبارت است از « وضعيت استقرار شخصيت در مجموعهاي از وقايع و روابط داستاني به گونهاي كه تجربهاي ديني4 را القا كند.» بدينگونه داستان ديني داستاني است كه در آن موقعيت هاي ديني طرح شده باشد. در موقعيت ديني کنش ها و واکنش هاي شخصيت برآمده از يك معنا و مفهوم ديني يا باورهاي ديني است. اگر اين موقعيت در داستان خلق شود مي توان گفت داستان به نوعي ديني است صرف نظر از اين كه اين موقعيت بخشي از تاريخ دين باشد يا نباشد، يا اصولاً شخصيت ديني – به مفهوم رايج آن يعني مرد الهي – عامل اين کنش يا واکنش باشد يا نباشد. به هر حال اين موقعيت مي تواند ذهني5 و يا عيني6 باشد.
براي نمونه بسياري از داستان هاي ايزاک باشويس سينگر ( 1991-1904) نويسنده ي لهستاني الاصل آمريکايي مي توانند داستان ديني تلقي شوند. همچنان که بخشي از داستان هاي کوتاه جروم ديويد سلينجر ( -1919) نويسنده ي برجسته ي آمريکايي هم در طيف داستان هاي ديني طبقه بندي مي شوند. در اين داستان ها، در اثر انگيزه ها و باورهاي ديني وضعيت هايي خلق مي شود که کنش هاي شخصيت هاي داستان مستقيم يا غير مستقيم متاثر از آن وضعيت است. اين كنش ها در دو سطح عيني و ذهني مي توانند رخ دهند. به عبارت ديگر شخصيت هاي داستان در موقعيتي قرار مي گيرند كه مجبور مي شوند يا رفتار و گفتار ديني داشته باشند و يا تنها در سطح باورهاي ذهني باقي بمانند. در وضعيت اخير شخصيت با يك ذهنيت ديني زندگي مي كند بدون اين كه اين ذهنيت تبديل به يك رفتار و اكسيون شود. در واقع موقعيت ها برآمده از اعتقاد و يا انکار يک باور ديني شکل مي گيرند. براي نمونه در داستان عشق پيري كه يكي از بهترين داستان هاي سينگر است اتل براكلز زن پنجاه و هفت ساله اي است كه وارد يك مجتمع مسكوني مي شود و در مجاورت يك پيرمرد هشتاد و دو ساله اي به نام هاري بندينر مقيم مي شود. اتل براكلز با هاري بندينر آشنا مي شود به زودي آن ها احساس مي كنند سال هاست همديگر را مي شناسند بدين گونه نوعي عشق بين آن ها پديد مي آيد. از سويي اتل براكلز كه به شدت به همسر مرحوم خودش وابسته بوده وسال ها با او زندگي مي كرده در يك لحظه خاص از هاري بندينر مي خواهد كه آپارتمانش را ترك كند، هاري که از تصميم ناگهاني اتل براکلز حيرت زده است به آپارتمان خودش مي رود و تا صبح منتظر تماس اتل مي ماند اما صبح روز بعد از همسايه ديگرش مي شنود که اتل خودکشي کرده است و براي او يادداشتي باقي گذاشته است. متن يادداشت چنين است: «هاري عزيزم، مرا ببخش. من بايد بروم پيش شوهرم. اگر خيلي زحمت نيست، برايم قديش بخوان. من هم در آن جايي كه مي روم شفاعتت را مي كنم» در حقيقت در اين داستان رفتار و اكسيون اتل براكلز دقيقاً برآمده از باورهاي ديني او است. او احساس مي كند اگر به دنياي جاودان برود به شوهرش مي رسد. رفته رفته اين باور چنان در او جدي مي شود كه او را وادار به عملي مي كند كه به نوعي مرگ خود خواسته است. عشق پيري نمونه اي است از داستان ديني معطوف به کنش عيني. داستان دوست كافكا نوشته ي سينگر نمونه ي روشني است از داستان هاي ديني معطوف به باور ذهني. ژاك كُهِن دوست راوي و بازيگر سابق تئاتر ييديش كه در داستان به نام دوست كافكا از او ياد مي شود، همواره با اين ايده ذهني زندگي مي كند كه گويي ما آدم ها دايم داريم با سرنوشت خودمان - که بعد معلوم مي شود منظور از سرنوشت خداوند است - شطرنج بازي مي كنيم. سرنوشت يك حركت مي كند ما هم يك حركت مي كنيم، او سعي مي كند ما را درسه حركت كيش و مات كند و ما سعي مي كنيم جلوي اين كار را بگيريم. مي دانيم كه نمي توانيم پيروز شويم ولي ناچاريم حسابي با او دست و پنجه نرم كنيم. ژاك كُهِن اين ايده ذهني را تا پايان و در همه موقعيت هاي زندگي اش پيش مي برد حتي وقتي كه به طور تصادفي با يك زن برخورد مي كند باز به آن «سرنوشت» مي گويد كه باز مي خواهي من را كيش و مات كني؟ يعني مي خواهي من را در يك موقعيت خاصي قرار بدهي و با من بازي كني؟ اين ژاك كُهِن بازيگر تئاتر است كه از اين نظر انتخاب معنادار وهوشمندانه اي است. در بخشي از داستان ژاك كُهِن به راوي مي گويد: «دوست عزيزم اگر شطرنج بازي مي كني بهتر است با حريف قدري بازي كني تا با كسي كه اهل سرهم بندي باشد. من حريفم را تحسين مي كنم و گاهي وقت ها مسحور مهارت هايش مي شوم. او آن بالا درآسمان سوم يا هفتم دردفتر كاري مي نشيند و در همان بخش ملكوت بر سياره كوچك ما حكم مي راند و يك كار بيشتر ندارد و آن هم اين كه ژاك كُهِن را گير بيندازد.» وقتي شخصيتي چنين تفكري داشته باشد و در كل زندگي و دركوچك ترين رفتارهايش و برداشت هايش از زندگي مدام خودش را همچون شطرنج بازي ببيند كه با يك شطرنج باز ماهر به بازي گرفته شده است و دائم كيش مي شود و هر لحظه منتظر است كه مات شود و شكست بخورد، مي توان گفت كه اين شخصيت در يك موقعيت ذهني ديني قرار گرفته است، موقعيتي كه مي تواند كل داستان را ديني كند. اكنون پاسخ اين پرسش كه « آيا اگر داستاني بتواند مؤلفههاي اصلي دين ـ ايمان، معنويت و اخلاق معطوف به امر قدسي ـ را در ساختاري داستاني طرح كند، ميتوان گفت گونهي ديني داستان پديد آمده است؟ » تا حدي روشن ميشود: تا هنگامي كه تاريخ، آموزهها، شخصيت ها، باورها و حتي فلسفههاي ديني به موقعيتي ديني تبديل نشده باشند. نميتوان گفت داستاني ديني پديد آمده است. اگر كاركرد مهم دين تهيهي پاسخ براي پرسشهاي عميق و هستي شناسانهاي است كه عقل خود بنياد از عهدهي پاسخ گويي آنها برنميآيد، باري ادبيات در پي پاسخ گويي و حتي طرح اين پرسشها نيست. داستان تنها ميتواند زمينهاي باشد براي نشان دادن موقعيتي كه اين پرسشها و پاسخها بهتر بتوانند مجال ظهور پيدا كنند. بدين گونه با اندكي تسامح ميتوان گفت ادبياتي كه در آن موقعيتهاي معطوف به مؤلفههاي اصلي دين ـ ايمان، معنويت و اخلاق معطوف به امر قدسي ـ طرح شود، ادبيات ديني است. همچنان كه داستاني در نفي جنگ ميتواند داستاني در حوزهي ادبيات جنگ محسوب شود، داستاني كه گوهر دين را به چالش ميگيرد ميتواند يك موقعيت ديني را فراهم آورد. واضح است اين تعريف از داستان ديني مستقل از تعريف دين است و تعريف دين با ارجاع به مولفههايي ديگر نميتواند اين تعريف از داستان ديني را مخدوش كند.
اضطراب و بي پناهي انسان كه منتهي به ايمان گرايي و يا عصيان شود، احساس نياز به امر متعال، تمايل به جاودانگي و بقاي روح، اعجاز، ستايش امر متعال، ترديد و يا انكار امر متعال، پوچي و يا معناداري حيات آدمي، اعتراض يا ستايش موجوديت زندگي، گناه و مرگ انديشي ميتوانند به عنوان نمونههايي از موقعيت ديني داستاني را ديني كنند. برادران كارامازوف (داستايوسكي) با چنبن معياري بي شك نمونهي درخشان و روشني است از كاميابي در خلق اثري سترگ در حوزهي ادبيات ديني. ادبيات ميتواند با خرد كردن و تاكيد بر جزئيات و تمركز بر موقعيت هاي ديني، مفاهيم دروني، ديرياب و تاثير گذار ديني را به متن زندگي و روابط انساني پيوند دهد. كاري كه سينماگر بزرگ لهستاني، كريشتف كيشلوفسكي ، ميكوشيد با رسانهي سينما انجام دهد اما عاقبت دريافت كه چنين كار سترگي تنها از عهدهي ادبيات برميآيد. از عهدهي ادبيات بزرگ.7 پي نوشت ها:1 ـ جان هيك، بعد پنجم، ترجمهي بهزاد سالكي، انتشارات قصيده سرا، تهران 1382، ص 142- اي. ام. فورستر، جنبه هاي رمان، ترجمه ي ابراهيم يونسي، انتشارات نگاه، چ چهارم، 1369، ص323-Religious Position 4 ـ تجربهي ديني در اين جا عبارت است از تجربه اي برآمده از ايمان، معنويت و اخلاق معطوف به امر قدسي5-Subjective6-Objective7ـ دانوشيا استاك، كريشتف كيشلوفسكي از زبان كريشتف كيشلوفسكي، هوشنگ حسامي، انتشارات موسسه ايران، تهران 1377 ص247مصطفي مستورتنظيم براي تبيان : زهره سميعي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]
صفحات پیشنهادی
موقعیت دینی و گونه ی داستان نویسی
موقعیت دینی و گونه ی داستان نویسی-موقعيت ديني و گونهي داستان ديني مارِت ، انسان شناس انگليسي، معتقد است انسانها از سپيده دم تاريخ خود «دين ورز» بوده اند و ...
موقعیت دینی و گونه ی داستان نویسی-موقعيت ديني و گونهي داستان ديني مارِت ، انسان شناس انگليسي، معتقد است انسانها از سپيده دم تاريخ خود «دين ورز» بوده اند و ...
ویژگی های قصه ی عامیانه فارسی
برخی پا را از این هم فراتر مینهند و در بحثهای ادبی خود، واژههای قصه، داستان، رمان، حكایت و ... به سه گونه قصههای عامیانه فارسی، قصههای ادب كهن ی و داستان امروز ایران اشاره كرد. ... غالب منتقدان ادبی، داستاننویسی امروز ایران را مولود فعالیتهای ادبی غرب در قرون ... در موقعیتی خاص روایت شدهاند و سپس به مرور زمان توسط راوی و یا با یاری قوه ی ...
برخی پا را از این هم فراتر مینهند و در بحثهای ادبی خود، واژههای قصه، داستان، رمان، حكایت و ... به سه گونه قصههای عامیانه فارسی، قصههای ادب كهن ی و داستان امروز ایران اشاره كرد. ... غالب منتقدان ادبی، داستاننویسی امروز ایران را مولود فعالیتهای ادبی غرب در قرون ... در موقعیتی خاص روایت شدهاند و سپس به مرور زمان توسط راوی و یا با یاری قوه ی ...
ادبیات عاشورایی تاثیرگذار و پر مخاطب است
شعر و داستان عاشورایی، شاخهای جدی از ادبیات مذهبی و دینی ماست که پس از پیروزی ... وی با بیان این که شعر عاشورایی و دینی، گونه ای جدی از شعر معاصر ماست، ... قطعا یک عده خاص و موقعیت طلب، نمیتواند مدعی شعر مذهبی و عاشورایی باشد، به نظر من ... را مجبور به سفارش نویسی نکنندمثنوی مولوی با تمام تمثیلاتش، ریشه های محکمی در ...
شعر و داستان عاشورایی، شاخهای جدی از ادبیات مذهبی و دینی ماست که پس از پیروزی ... وی با بیان این که شعر عاشورایی و دینی، گونه ای جدی از شعر معاصر ماست، ... قطعا یک عده خاص و موقعیت طلب، نمیتواند مدعی شعر مذهبی و عاشورایی باشد، به نظر من ... را مجبور به سفارش نویسی نکنندمثنوی مولوی با تمام تمثیلاتش، ریشه های محکمی در ...
میخاییل شولوخف Michail Aleksandrovich Sholokhov
مادر میخاییل درسال1942 هنگام بمباران هوایی دهکده ی وشنسکایا به وسیله ی نازی های .... بسا که بر حسب موقعیت اجتماعی و امتیازاتی که از آن برخوردارند، در به کار بردن آهن و پولاد تردیدی به خود راه نمیدهند و از سنتهای ملی و مقدسات دینی تاویل میآورند. .... او با سنن کلاسیک داستاننویسی روس پیوند دارد و در واقع ادامه و گسترش همان است،مایه و ...
مادر میخاییل درسال1942 هنگام بمباران هوایی دهکده ی وشنسکایا به وسیله ی نازی های .... بسا که بر حسب موقعیت اجتماعی و امتیازاتی که از آن برخوردارند، در به کار بردن آهن و پولاد تردیدی به خود راه نمیدهند و از سنتهای ملی و مقدسات دینی تاویل میآورند. .... او با سنن کلاسیک داستاننویسی روس پیوند دارد و در واقع ادامه و گسترش همان است،مایه و ...
مهارت های حرفه ای معلم
پیشوایان دینی بازیگوشی و جنب وجوش کودکان نه تنها مضر نمی داند بلکه برای کودکانی که در دوران طفولیت ... برانگیختن شور و نشاط آنها و در پایان وسیله ای برا ی رسیدن کودکان به سلامت جسم و روح است . ... هدف پاره ای از بازی ها ، بدین گونه تعیین می شود : .... 6 - بازی ( مسابقه داستان نویسی ) ( مخصوص دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ) ...
پیشوایان دینی بازیگوشی و جنب وجوش کودکان نه تنها مضر نمی داند بلکه برای کودکانی که در دوران طفولیت ... برانگیختن شور و نشاط آنها و در پایان وسیله ای برا ی رسیدن کودکان به سلامت جسم و روح است . ... هدف پاره ای از بازی ها ، بدین گونه تعیین می شود : .... 6 - بازی ( مسابقه داستان نویسی ) ( مخصوص دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ) ...
طنز اختراع بزرگ بشر
خنده در ادبیات مکتوب فارسی دو گونهی اصلی داشته است؛ هجو و هزل. ... به گونههای: طنز سیاسی، اجتماعی، تاریخی، اخلاقی و منشی، فلسفی، دینی و موقعیتی تقسیم کرد.
خنده در ادبیات مکتوب فارسی دو گونهی اصلی داشته است؛ هجو و هزل. ... به گونههای: طنز سیاسی، اجتماعی، تاریخی، اخلاقی و منشی، فلسفی، دینی و موقعیتی تقسیم کرد.
گفتمان امام از دولت موقت تا دولت عدالت
بازرگان علی رغم اینکه یک چهره و یک سابقه و پیشنه ی متدین گونه ای داشت اما ... که بعدها اعلام کردند به ویژه بعد از داستان آقای منتظری در آن نامه ی 6/1 که نامه مشهور حضرت امام ... نسبت به آن عطش داشت و این برای بنی صدر یک موقعیت خوب درست کرده بود. ... اساساً این دو جبهه بود، جبهه حاکمیت دینی و جبهه حاکمیت سکولاریستی که در آن روز ...
بازرگان علی رغم اینکه یک چهره و یک سابقه و پیشنه ی متدین گونه ای داشت اما ... که بعدها اعلام کردند به ویژه بعد از داستان آقای منتظری در آن نامه ی 6/1 که نامه مشهور حضرت امام ... نسبت به آن عطش داشت و این برای بنی صدر یک موقعیت خوب درست کرده بود. ... اساساً این دو جبهه بود، جبهه حاکمیت دینی و جبهه حاکمیت سکولاریستی که در آن روز ...
فرهنگ چیست؟
حدود 400 تعریف درباره ی فرهنگ درلغت نامه های فارسی، عربی، اروپایی(غربی) ذکر شده. ... بلکه به تبع موقعیت طبقاتی، و یا وابستگیها، منافع، امتیازها، گرایشها، ... تا آنکه این واژه از چند قرن پیش در هندوستان، از زمانی که فرهنگ نویسی فارسی در آنجا ... یا مقوله فرهنگ که از آن به کولتور تعبیر می شود دارای داستان و بتبع دارای تاریخ ...
حدود 400 تعریف درباره ی فرهنگ درلغت نامه های فارسی، عربی، اروپایی(غربی) ذکر شده. ... بلکه به تبع موقعیت طبقاتی، و یا وابستگیها، منافع، امتیازها، گرایشها، ... تا آنکه این واژه از چند قرن پیش در هندوستان، از زمانی که فرهنگ نویسی فارسی در آنجا ... یا مقوله فرهنگ که از آن به کولتور تعبیر می شود دارای داستان و بتبع دارای تاریخ ...
روحیه بچه ها را تقویت كنیم
عموم كودكان جهان علاقه وافری به شعر و داستان از خود نشان می دهند . ... تراوشات روحی و فكری خود را در قالب شعر ، قصه ، قطعه ادبی و خاطره نویسی به قلم می آورند .در این موقعیت عواطف و افكار دست نخورده و اصیل آنها در ابتدای مسیری طولانی قرار می گیرد . ... ساختار فكری كودك به گونه ای باید رشد و استحكام یابد كه در آینده اگر هنرمند بزرگی ...
عموم كودكان جهان علاقه وافری به شعر و داستان از خود نشان می دهند . ... تراوشات روحی و فكری خود را در قالب شعر ، قصه ، قطعه ادبی و خاطره نویسی به قلم می آورند .در این موقعیت عواطف و افكار دست نخورده و اصیل آنها در ابتدای مسیری طولانی قرار می گیرد . ... ساختار فكری كودك به گونه ای باید رشد و استحكام یابد كه در آینده اگر هنرمند بزرگی ...
روحیه بچه ها را تقویت کنیم
عموم کودکان جهان علاقه وافری به شعر و داستان از خود نشان می دهند . ... تراوشات روحی و فکری خود را در قالب شعر ، قصه ، قطعه ادبی و خاطره نویسی به قلم می آورند . در این موقعیت عواطف و افکار دست نخورده و اصیل آنها در ابتدای مسیری طولانی قرار می گیرد . ... ساختار فکری کودک به گونه ای باید رشد و استحکام یابد که در آینده اگر هنرمند ...
عموم کودکان جهان علاقه وافری به شعر و داستان از خود نشان می دهند . ... تراوشات روحی و فکری خود را در قالب شعر ، قصه ، قطعه ادبی و خاطره نویسی به قلم می آورند . در این موقعیت عواطف و افکار دست نخورده و اصیل آنها در ابتدای مسیری طولانی قرار می گیرد . ... ساختار فکری کودک به گونه ای باید رشد و استحکام یابد که در آینده اگر هنرمند ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها