تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833359768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تابستان هندي !


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تابستان هندي !  
تابستان هندي !
«تابستان هندي» چگونه ژانري است؟صنعت سينماي انگلستان يك ‌ژانر جديد سينمايي خلق كرده است.اين ژانر كه اختصاص به سينماي اين كشور اروپايي دارد- و فعلا هيچ كشور ديگري نتوانسته در آن فعاليت كند- توليد فيلم‌هاي انگليسي است كه مضاميني هندي دارند. موفقيت كلان مادي و معنوي فيلم اسكاري «ميليونر زاغه‌نشين»، باعث شتاب در توليد اين‌گونه فيلم‌ها شده است  ولي صنعت سينماي انگلستان مي‌گويد كه توليد اين نوع فيلم‌ها به دوران قبل از موفقيت اين درام اجتماعي برمي‌گردد و نمي‌توان گفت كه فروش بالا يا دريافت جوايز اسكار، باعث رونق توليد اين فيلم‌ها شده است. سينماي انگلستان براي توليد اين نوع فيلم‌ها دلايل قانع‌كننده‌اي دارد. سال‌ها تسلط سياسي استعمار بريتانيا بر شبه قاره هند، باعث نزديكي فرهنگي و اجتماعي ملت‌هاي هر  دو كشور شده است. اين روابط فرهنگي و اجتماعي حتي پس از پايان سلطه استعمار بريتانيا بر هند در سال 1947 و استقلال اين كشور آسيايي، ادامه داشته است. از سوي ديگر كشور انگلستان ميزبان چندصدهزار از شهروندان هندي است و مردم هند يكي از بزرگ‌ترين اقليت‌هاي ساكن اين كشور اروپايي را تشكيل مي‌دهند. موفقيت كلان مادي و معنوي فيلم اسكاري «ميليونر زاغه‌نشين»، باعث شتاب در توليد اين‌گونه فيلم‌ها شده است  ولي صنعت سينماي انگلستان مي‌گويد كه توليد اين نوع فيلم‌ها به دوران قبل از موفقيت اين درام اجتماعي برمي‌گردد و نمي‌توان گفت كه فروش بالا يا دريافت جوايز اسكار، باعث رونق توليد اين فيلم‌ها شده است. اكثر فيلم‌هايي كه صنعت سينماي انگليس با مضامين هندي تهيه و توليد مي‌كند، شامل موضوعات مختلف و متنوعي مي‌شود كه مردم هند و انگلستان با آن روبه‌رو هستند و به واسطه آنها، در ارتباط با يكديگر قرارمي‌گيرند. به همين دليل است كه ما شاهد توليد فيلم‌هايي‌هستيم كه از يك‌سو مربوط به دوران استعمار و يا مبارزات‌رهايي‌بخش‌مردم هند هستند و از سوي ديگر   به بررسي زندگي شهروندان هندي در داخل انگلستان مي‌پردازند. اين فيلم‌ها هم يك مرد جوان خشمگين را در رأس قصه‌هاي خود دارند كه در حال مبارزه با امپرياليسم بريتانياست و هم دختران جوان رويايي را به تصوير مي‌كشندكه مي‌خواهند در دنياي هنر يا ورزش بر سكوي اول بايستند. اما بسياري از اين فيلم‌ها، قبل از اينكه «ميليونر زاغه‌نشين» تبديل به پديده سال بشود، وجود داشتند و توسط هنرمندان انگليسي روي نوار سلولوئيد ضبط مي‌شدند. با اين وجود، اهل فن قبول دارند كه موفقيت تجاري و اسكاري فيلم دني‌بويل، كار توليد اين نوع فيلم‌ها را در مقايسه با گذشته راحت‌تر كرده است.در حال حاضر، پيدا كردن سرمايه لازم براي توليد اين‌گونه فيلم‌ها راحت‌تر از گذشته است و تهيه‌كنندگان انگليسي با آرامش خاطر بيشتري روي اين فيلم‌ها سرمايه‌گذاري مي‌كنند. موج سينمايي به نام يك فيلمرسانه‌هاي گروهي از موج جديد سينماي انگليس به نام «تابستان  هندي» اسم مي‌برند و اين نام در عين حال، اسم فيلم جديد جور ايت،  فيلمساز سرشناس انگليسي هم هست. اين فيلم كه نام آن به احتمال‌زياد تغيير خواهد كرد  اوايل سال 2010جلوي دوربين مي‌رود و لوكيشن اصلي آن در  هند است. فيلمنامه «تابستان هندي» با نگاهي به كتابي به همين نام ساخته مي‌شود كه آلكس‌فون تانزلمان نويسنده‌اش است. قصه فيلم درباره آخرين روزهاي سلطه و حكومت بريتانياي‌كبير بر سرزمين هند است. در حقيقت نام كتاب و فيلم، اشاره‌اي سمبليك به پايان سلطه بزرگ‌ترين قدرت امپرياليستي جهان بر يكي از مستعمرات اصلي و بزرگ خويش است.رايت كه از كارگرداني اين فيلم،  هيجان‌زده به نظر مي‌رسد، مي‌گويد: «فكر مي‌كنم مهم‌ترين نكته اين است كه سرزمين هند به خودي خود يك مكان خارق‌العاده است كه خيلي راحت آدم را جذب و شيفته خودش مي‌كند. هر آنچه كه در آنجا اتفاق مي‌افتد، هر روز كه مي‌گذرد ما را بيشتر و بيشتر تحت تاثير قرار مي‌دهد، حالا اين اتفاق هرچه كه مي‌خواهد باشد. اين اتفاق مي‌تواند موضوعي درباب صنعت سينماي اين كشور باشد يا يك موضوع سياسي مثل نوع ارتباطش با كشور پاكستان.» اما اين فقط فيلمسازان انگليسي نيستند كه در داخل كشور خود فيلم‌هايي با مضامين هندي مي‌سازند. در انگلستان تعدادي از فيلمسازان هندي هم كار و فعاليت مي‌كنند. در بين اين كارگردانان كه سال‌هاست مقيم انگليس هستند، مي‌توان از گوريندر چادها اسم برد. او كه معروف‌ترين فيلمساز هندي مقيم انگليس است، معروف‌ترين فيلم هندي- انگليسي تاريخ سينماي انگلستان را در دوران قبل از «ميليونر زاغه‌نشين» و موفقيت كلان آن ساخته است. اين فيلم «مثل بكام سانتر كن» است كه نمايش موفقيت‌آميزي هم در انگلستان و هم در ديگر كشورهاي جهان داشت. چادها اين روزها خودش را آماده مي‌كند تا «زندگي فوق‌العاده پس از مرگ» را جلوي دوربين ببرد.نقش اصلي اين فيلم را چهره مطرح سينماي دهه 70ميلادي هند شابانا آزمي بازي مي‌كند. اين بازيگر كه در كنار سينما از فعالان امور اجتماعي نيز به شمار مي‌رود، سال‌هاست كه از سوي رسانه‌هاي گروهي كشورش لقب جين فونداي هند را گرفته است. قصه فيلم درباره يك مادر هندي انگليسي‌تبار است كه اشتياقش براي ازدواج باعث مي‌شود با دختر جوانش اختلاف پيدا كند و حاصل كار اين مي‌شود كه وي به آرامي تبديل به يك قاتل زنجيره‌اي مي‌شود. تهيه‌كنندگان انگليسي اين فيلم را با مشاركت چند تهيه‌كننده هندي توليد مي‌كنند. اين روزها فيلمسازان و بازيگران آسيايي انگليسي‌تبار احساس اعتمادبه‌نفس بيشتري مي‌كنند و اين اعتمادبه‌نفس روبه‌افزايش است.  «او را به خاطر بانگرآ سرزنش كن» به كارگرداني پل آنگوناولا فيلم ديگري است كه در ژانر «تابستان هندي» جاي مي‌گيرد. اين فيلم كمدي درباره يك دختر انگليسي آسيايي‌تبار است كه وارد دنيايي مي‌شود كه تحت تسلط مردان است. در اين رشته هنري هيچ‌كس او را جدي نمي‌گيرد و اين جوان مجبور است تلاش مضاعفي كند تا بتواند توانايي‌هاي خود را ثابت كند. ايوب‌خان دين هم «رفته‌رفته» را مي‌سازد كه حال‌وهوايي كمدي دارد و قصه‌اش در بين جامعه مهاجرين هندي در شمال انگلستان اتفاق مي‌افتد. شخصيت‌هاي اصلي قصه فيلم 2 زوج جوان هستند كه تازه ازدواج كرده‌اند و هم در داخل زندگي خود و هم در محيط پيرامون خويش با مشكلاتي روبه‌رو هستند. هر 2فيلم با حضور بازيگران هندي و سرمايه انگليسي توليد مي‌شوند و شبكه بي‌بي‌سي يكي از تهيه‌كنندگان فيلم اول است.چشم به بازارهاي جهانيمنتقدين سينمايي مي‌گويند يكي از دلايل توجه زياد صنعت سينماي انگليس به مضامين هندي، جمعيت روبه‌گسترش آسيايي‌هايي است كه براي زندگي راهي انگلستان مي‌شوند. در عين حال، سينماي انگليس با توليد اين نوع فيلم‌ها، تلاش دارد تا در بازار سينماي هند جاي ويژه‌اي براي خودش دست و پا كند. بازار سينمايي در هند در اختيار و انحصار توليدات داخلي است و تماشاگران داخلي ترجيح مي‌دهند در سالن تاريك سينماها محصولات باليوودي را تماشا كنند. در كنار آن فيلم‌هاي مطرح هاليوودي هم معمولا نمايش‌هاي موفقيت‌آميزي در گيشه نمايش سينماهاي هند دارند. از اواسط دهه 80 كه هند درهاي خود را به روي دنياي غرب باز كرد و محصولات هاليوودي امكان نمايش عمومي در سالن‌هاي سينماها را پيدا كردند، كمپاني‌هاي فيلمسازي هجوم سختي به گيشه نمايش اين كشور آورده‌اند. ولي طبع و ذائقه هندي به گونه‌اي بوده است كه صنعت سينماي هند توانسته خودش را از نفوذ 100درصد فيلم‌هاي هاليوودي مصون نگه دارد.«ميليونر زاغه‌نشين» كه در آمريكا حدود 140ميليون دلار فروش كرده (به اين رقم يك رقم فروش بين‌المللي 180ميليون دلاري را نيز اضافه كنيد) نتوانست در هند موفقيت مالي محصولات باليوودي را تكرار كند. فروش فيلم در سينماهاي هند خوب و مقبول بود، ولي با وجود سروصداهاي زيادي كه در سطح بين‌المللي به پا كرد نتوانست فروشي معادل فروش‌هاي كلان فيلم‌هاي ابرستاره‌هاي هند همچون آميتاب‌ باچان و يا شاهرخ‌خان و عامرخان داشته باشد. در شرايطي كه تماشاگران بين‌المللي «ميليونر زاغه‌نشين» را فيلمي هندي مي‌دانستند (چون قصه‌اش در هند رخ مي‌دهد و تمام بازيگرانش هم هندي هستند)، تماشاگران هندي اين فيلم را يك كار پرسروصدا و پرفروش آمريكايي ارزيابي كردند!شايد همزماني توليد اين تعداد فيلم زياد كه مرتبط با مضامين آسيايي هستند، تصادفي به نظر برسد  ولي يك واقعيت اين است كه در كنار بحث هنري مربوط به اين آثار، بايد ظرفيت تجاري احتمالي آنها را هم درنظر داشت. بسياري براين عقيده‌اند كه تماشاگران بين‌المللي معاصر، آمادگي براي تماشاي اين نوع فيلم‌ها و استقبال از آنها را دارند. ديويد تامپسن كه چندين ماه است در تلاش است تا «او را به خاطر بانگرا سرزنش نكن» را تهيه كند، مي‌گويد: «من فكر مي‌كنم فيلمي مثل «ميليونر زاغه‌نشين» نشان داد كه تماشاگران سينما آمادگي پذيرش تجربه‌هاي متفاوت فرهنگي را روي پرده سينما دارند.»
تابستان هندي !
با اين حال، برخي از منتقدين سينمايي و اهل نظر مي‌گويند شايد هنوز كمي زود باشد كه بخواهيم پيش‌بيني ظهور يك موج جديد آسيايي را بكنيم. فيلمسازان انگليسي هندي‌تبار مثل چادها و خان‌دين مي‌توانند از تجربه‌هايي سخن بگويند (تجربه‌هايي دست اول) كه هنگام توليد فيلم‌هايشان در ارتباط با صنعت سينمايي انگليس داشته‌اند. وقتي سينماي انگليس با محصولاتي روبه‌رو مي‌شود كه موضوع تفاوت‌هاي فرهنگي را به نمايش مي‌گذارد، چه واكنشي از خود نشان مي‌دهد؟براي مثال خان‌دين چيزي حدود 10سال انتظار كشيد تا بتواند بالاخره «شرق شرق است» خودش را بسازد.او فيلمنامه فيلم را براساس قصه نمايشنامه خودش نوشت و طي اين مدت اميدوار بود  كه بتواند آن را به عنوان اولين ساخته سينمايي‌اش در مقام كارگردان جلوي دوربين ببرد. چادها هم مجبور بود 10سال صبر كند تا بتواند بعد از اولين ساخته سينمايي‌اش «باجي در ساحل»(1993) دومين فيلم خود «مثل بكام سانتر كن» (2002) را بسازد، فيلمي كه فروش خيلي خوبي داشت  و سود بالايي نصيب تهيه‌كنندگان انگليسي‌اش كرد. هر 2فيلم «شرق شرق است» و «مثل بكام سانتر كن» در زمان توليد خود به عنوان فيلم‌هايي مطرح شدند كه نويد ظهور «سينمايي جديد آسيايي- انگليسي» را مي‌دادند. اما در شرايطي كه چادها و خان‌دين اين روزها در كمال آرامش و راحتي به كار ساخت فيلم‌هاي جديد خود ادامه مي‌دهند، هيچ يك از فيلمسازاني كه بعد از آنها كار خود را شروع كردند، نتوانسته‌اند موفقيتي در كار خويش به دست بياورند و موجي كه با فيلم‌هاي آنان به راه افتاد، هيچ‌وقت تداوم پيدا نكرد. موفقيت «ميليونر زاغه‌نشين» اين مسئله را جهت‌دار و هدفمند كرده است. حالا آنها مي‌دانند كه مي‌توانند كارهاي مورد نظر خود را در دستور توليد قرار دهند.»فقط اعتماد به نفساما برخي هم چنين اظهارنظر مي‌كنند كه در شرايط حاضر، وضعيت فرق كرده است و هيچ چيز مثل 10سال پيش نيست. چادها اين روزها، براي خودش يك شركت مستقل فيلمسازي دارد كه داراي 2شعبه در هند و انگلستان است. اين مسئله كمك مي‌كند تا چهره‌هاي مستعد هنري آسيايي در هر  دو كشور امكان توليد فيلم‌هاي خود را پيدا كنند. به گفته چادها «زماني كه متوجه شدم خيلي نمي‌توانم روي موقعيت «مثل بكام سانتر كن» حساب كنم، تصميم گرفتم شركت فيلمسازي خودم را داير كنم. خيلي وقت‌ها موفقيت فيلم شما به خودتان تعلق نمي‌گيرد و ديگران سود مادي و معنوي آن را مي‌برند.»  در همين حال، يك منتقد انگليسي مي‌گويد: «اين روزها فيلمسازان و بازيگران آسيايي انگليسي‌تبار احساس اعتمادبه‌نفس بيشتري مي‌كنند و اين اعتمادبه‌نفس روبه‌افزايش است. موفقيت «ميليونر زاغه‌نشين» اين مسئله را جهت‌دار و هدفمند كرده است. حالا آنها مي‌دانند كه مي‌توانند كارهاي مورد نظر خود را در دستور توليد قرار دهند.» اما اين موج جديد كه در حال گسترش است، فعلا فقط در انگلستان وجود دارد. صنعت سينماي ديگر كشورهاي جهان-  از آمريكا گرفته تا فرانسه و آلمان و ايتاليا- از چنان وضعيتي برخوردار نيست كه بتواند فيلمي توليد كند كه قصه و كاراكترهاي آن هندي‌تبار باشند. ساخت فيلمي اين‌چنيني از سوي آنها، احتمالا باعث خنده و مزاح دنياي سينما خواهد شد.  با اين حال، سينماي آمريكا از بابت موج نوي سينماي انگليس سود لازم را مي‌برد. صنعت سينماي آمريكا طبق يك سنت قديمي، محصولات سينماي انگليس را بخشي از گنجينه هنري خود به حساب مي‌آورد. به همين دليل است كه فيلم‌ها و هنرمندان انگليسي هميشه سهم ويژه‌اي در بين نامزدهاي دريافت جوايز اسكار دارند.  حتي فيلمي انگليسي (با مضموني هندي) مثل «ميليونر زاغه‌نشين» مي‌تواند اسكار بهترين فيلم سال را از آن خود كند و كارگردانش مجسمه طلايي اسكار را به عنوان بهترين كارگردان سال آمريكا، در دست‌هاي خود بگيرد. به همين دليل، احتمال خيلي زيادي وجود دارد كه محصولات موج نوي سينماي انگلستان در سال‌هاي بعد هم موفقيت‌هاي مشابهي را جشن بگيرند و مجسمه طلايي اسكار (مثلا) در دست‌هاي شابانا آزمي هندي به عنوان بهترين بازيگر زن سال سينماي آمريكا قرار بگيرد! منبع : همشهري تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 545]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن