محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826098698
حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: به نظر او سختترین سكانسها برای تدوین سكانس بمباران مكه و جنگ حضرت عباس بود: «كه هم آقای میرباقری و هم من نگران این بودیم كه تصویری را از دست ندهیم. در این صحنهها حجم عظیمی از... زیر نظر آقای كارگردان «مهدی حسینیوند» تدوینگر سریال «مختارنامه» از حاشیههای كارش در گفت و گو با تهران امروز میگوید تدوین یك سریال تاریخی میتواند یكی از اركان اصلی آن محسوب شود. بههمین دلیل است كه همیشه كارگردانان بزرگ وقتی میخواهندكارشان را به پایان برسانند، به سراغ كسانی میروند كه بتوانند با اعتماد به آنها كارشان را به بهترین نحو تحویل تهیهكننده و مخاطب دهند. خیلی از هنرمندان، منتقدین و نویسندگان سینمایی معتقدند كه حتی یك تدوین خوب میتواند یك كار متوسط را از افتادن به ورطه بد و غرق شدن آن نجات دهند. مهدی حسینوند تدوینگری است كه سابقه طولانی در تدوین كارهای تاریخی دارد. شش سال در گیر و دار مختارنامه مختارنامه سریال بزرگی است، همین كه همینقدر طول كشید تا ساخته شود و همین كه كارگردانی مثل داوود میرباقری پشت آن بود، كفایت میكرد تا این فكر تقویت شود. حسینیوند به عنوان تدوینگر این سریال هم نقش موثری در كیفیت كار دارد. این سریال، اولین كار دیدهشدهاش نیست او این اواخر تدوینگر سریال «در چشم باد» هم بوده. بهنظر میرسد كه او كار در پروژههای بزرگ را دوست دارد و خوب از پس آن برآمده. حسینیوند تدوین پروژه مختار را از سال 84 شروع میكند و در طی این 5-6 سال تمام راشها را تدوین میكند. شاید در یك نگاه كلی كار با داوود میرباقری سخت باشد اما به نظر حسینیوند كار با امثال داوود میرباقری اصلا سخت نیست، آن هم به دلیل اینكه میرباقری یك فیلمنامه كامل در ذهنش دارد و بر مبنای آن دكوپاژ میكند و سریالش را پیش میبرد: «6 سال درگیر كار بودم و در این 6 سال هر سكانسی كه گرفته میشد، تصاویر خامش به سرعت روی میز تدوین میآمد و من هم براساس دكوپاژ مونتاژ میكردم. به این دلیل كه سال 84 وارد این پروژه شدم، یكسال از گروه عقب بودم و همین باعث شده بود كه برای این كار یك برنامهریزی خاص در نظر بگیرم. بعد از اینكه راشها را مونتاژ میكردم برای میرباقری میفرستادم تا ببیند و تصحیح كند و اگر تغییراتی قرار است در آن بدهد، آن تغییرات را اعمال كند. وقتی كه فیلمبرداری تمام شد من خدا را شكر میكردم كه توانسته بودم 90-80 درصد كار را به اتمام برسانم. سال 88 كار آماده بود و یك بار دیگر با آقای میرباقری نشستیم و از اول تدوین كار را بررسی كردیم. آن موقع بود كه دیگر 40قسمت كار را بستیم.» دوهزار دقیقه برای تلویزیون شاید برای ساخت چنین سریالهایی راشهای زیادی روی میز تدوین بیاید و در این میان هم خیلی از راشها مورد استفاده قرار نگیرد اما در مختارنامه این اتفاق نیفتاده است. داوود میرباقری خیلی خوب میدانسته كه چه چیزی میخواهد و به همین دلیل هم حسینی وند در جواب اینكه در مختارنامه به خاطر محدودیت زمانی تلویزیون، تصویر دور ریخته زیاد داشته یا نه، میگوید: «اصلا. در این كار ما هیچ تصویری را دور نریختیم ولی پیش آمد كه جاهایی از سكانس كه در حد 30 ثانیه است را به خاطر اینكه سكانس بیش از حد كشدار و خستهكننده نشود، كم كنیم. ما در جایی از كار كه 5 دقیقه فیلمبرداری بود میدیدیم 4:30-4 دقیقهاش كافی است و كار را فشردهتر میكردیم اما حذفی صورت نگرفت. آقای میرباقری دو هزار دقیقه به تلویزیون تعهد داشت ولی این باعث نشد كه او از سكانس هایش بزند در ضمن مسئولان هم خیلی با او راه آمدند و اصلا محدودش نكردند و دستش باز بود.» همراه و همقدم با كارگردان حسینیوند همه چیز را با حوصله توضیح میدهد، سكانسهای جنگی میتواند یكی از بلندترین سكانسهای سریال باشد. اما وقتی از او میپرسیم كه چگونه سكانسهای جنگ را كوتاه كردید، می گوید: «ما در هیچ جای جنگ محو سكانسها نمیشدیم و هرجا كه فكر میكردیم كه سریال دارد از ریتم میافتد خلاصهاش میكردیم. الان هم در تمام این كار ویژگی كه آن را متمایز میكند سكانسهای موجز است.» به نظر مهدی حسینیوند، تدوینگر باید مكمل كارگردان باشد و اگر این همكاری وجود داشته باشد، كار درست پیش میرود. این نظر كاملا درست است، چون یك تدوینگر میتواند با همراهیاش و همراه شدن با كارگردان و مشترك كردن علایقشان كار خوب و شسته ورفتهای را تحویل مخاطب دهند: «من سعی میكردم در جهت ذهنیت كارگردانم كار كنم و اگر هم كارگردان در دسترس نبود، سعی میكردم خودم به آن فكر و ذهنیت برسم. مثلا اینكه كاتها در جهت قصه بیفتد و اذیت نكند.» سكانسهای سخت جنگی او در یك سال تمام این كار را با حضور كارگردان تدوین كرد: «ویژگی خوبی كه داوود میرباقری دارد این است كه اصلا پیش نیامد كه او در كنار میز مونتاژ، تدوین كند. او در كنار میز مونتاژ، كار تدوین را كارگردانی میكرد.» به نظر او سختترین سكانسها برای تدوین سكانس بمباران مكه و جنگ حضرت عباس بود: «كه هم آقای میرباقری و هم من نگران این بودیم كه تصویری را از دست ندهیم. در این صحنهها حجم عظیمی از راش ها كنار دستمان بود كه باید خوب تدوین میشد. ولی با این وجود، به خاطر نظم زیاد داوود میرباقری و طراحی جنگی كه در ذهنش داشت این كار برای هر دوی ما خیلی راحت شده بود» حسینیوند حتی برای یك پلان هم از صحنههای تكراری استفاده نكرده و هیچ پلانی را برای اسكن نگاتیو آن به لابراتوار نفرستاده: «در این كار نه از پلان تكراری استفاده كردم نه حتی سفارش مونتاژ دادم. گاهی پیش میآمد كه آقای میرباقری در پلان جنگها خودشان به این نتیجه میرسیدند كه این آدم نباید زود تسلیم بشود و دوباره میرفتند آن پلان را میگرفتند وگرنه اصلا از پلانی مشابه و تكراری دركار استفاده نشد.» او معتقد است كه تدوین كار تاریخی با كار معمولی تفاوتی ندارد: «تدوین ربطی به تاریخی بودن و در حال اتفاق افتادن داستان ندارد. تدوین، تدوین است و نهایت كاری كه میتوانی در تدوین كار تاریخی انجام بدهی مونتاژ كلاسیك است مثل همین سریال. این مونتاژ یعنی اینكه كارگردان تو را به كاتهای ریز هدایت میكند و خود پلان با تو حرف میزند و میگوید بس است، این پلان را ببند. در یك قصه یا روایت یك اتفاق شروع میشود و در آخر تمام میشود. وقتی این داستان به سینما بیاید، تقطیع میشود در پلانهای مختلف. ما در كارهای تاریخی هم مونتاژ مدرن داریم كه به زبان كار بستگی دارد. در مختارنامه چون زبان كار كلاسیك بود، مونتاژ كلاسیك شد. ما فقط در جنگها و درگیریها كلیت را به سمت كاتهای ریزتر و جامپ كات سوق دادیم.» پلانهای شناسنامهدار به نظر او در این كار هر پلان شناسنامه خودش را دارد: «مثلا اگر قرار است من نسبت به یك دیالوگی واكنش نشان بدهم، آن واكنش برای آن پلان طراحی شده بود. ممكن بود كه پلانها را جا به جا كنیم اما تغییرات كلی نمیدادیم.» او تدوینگر مهمان مامان، سنتوری، حلقه سبز و دعوت (ابراهیم حاتمی كیا) و كلی سریال ریز و درشت بوده و با اینكه جوان است توقعی غیر از این در ذهن نداریم كه این كار را هم خوب انجام داده. 4 قسمت از مختارنامه نشان داده شده و در جواب ما میگوید: «به هر حال زبان هنر طوری است كه هر روزش با دیروزش فرق میكند. در مختارنامه ما روند معمولی تدوین را داشتیم و از درازگویی خودداری كردیم. من یكسال بعد از شروع پروژه آمدم و این كار یكبار اتفاق نیفتاد. بعد از تدوین كلی یكبار با آقای میرباقری نگاه كردیم، بعد از آن موقع صدابرداری هم دوباره بررسی شد و از زیر ذره بین ردش كردیم. درحالحاضر كه پخش میشود، جای افسوس و ای كاشی باقی نگذاشته و از تدوین راضی هستیم. هم من، هم آقای میر باقری، تمام سعیمان را كردیم كه كار خوبی بشود.» كاری كه آب بسته نمیشود اینسرت (insert) یكی از روشهایی است كه كارگردانان و تدوینگران برای پیش بردن روند داستان و سرهم كردن سكانسها و پلانها از آن زیاد استفاده میكنند. وقتی از او میپرسیم كه در كارش اینسرت هم داشته یا نه؟ با حوصله شروع میكند به توضیح دادن: «اینسرت اندازه پلان است مثل لانگ شات و كلوزآپ كه گاهی بنا به ضرورتش استفاده میشود. یك عده هم اینسرت را به عنوان مسئله غیر معمول و بد میدانند كه اگر دو پلان به هم نچسبیده باشد بالاجبار به كار میبرند تا پلان ها به هم بچسبند.» مهدی حسینی وند در حال حاضر هم تدوین یك فیلم سینمایی دیگر را بر عهده دارد به نام «انتهای خیابان هشتم». به گفته او این فیلم كار خوش ریتمی است و مونتاژ آن هم تحت تاثیر ریتم آن ریتمیك شده كه خیلی جذاب شده: «بعد از مونتاژ مختارنامه آقای میرباقری، كار دیگری به من پیشنهاد شد. فیلم سینمایی كه به كارگردانی علیرضا امینی است. این فیلم، مونتاژی جالب و پرشتاب دارد و البته یك ریتم خوب. مونتاژ این مجموعه مدرن است و این كار را تا یك هفته آینده تمام میكنم.» عوامل مجموعه و البته كارگردان، آقای علیرضا امینی در فكر هستند این فیلم را به جشنواره برسانند. باید دید مونتاژ این فیلم سینمایی هم به اندازه مختار به چشم میآید!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1857]
صفحات پیشنهادی
حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال
حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال. به نظر او سختترین سكانسها برای تدوین سكانس بمباران مكه و جنگ حضرت عباس بود: «كه هم آقای میرباقری و هم من نگران ...
حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال. به نظر او سختترین سكانسها برای تدوین سكانس بمباران مكه و جنگ حضرت عباس بود: «كه هم آقای میرباقری و هم من نگران ...
قسمت اول سريال «مختارنامه»جمعه روي آنتن ميرود
بخش هاي ديگري از مجموعه در شهرستان شاهرود و روستاي طرود، حاشيه رودخانه اروند ... عظيم جوانروح، تدوينگر: مهدي حسينيوند، چهرهپردازي: عبدالله اسكندري، مسعود ولدبيگي، ... زبان و گويش مجموعه «مختارنامه» به لحاظ تاريخي فاصله زماني زيادي با ...
بخش هاي ديگري از مجموعه در شهرستان شاهرود و روستاي طرود، حاشيه رودخانه اروند ... عظيم جوانروح، تدوينگر: مهدي حسينيوند، چهرهپردازي: عبدالله اسكندري، مسعود ولدبيگي، ... زبان و گويش مجموعه «مختارنامه» به لحاظ تاريخي فاصله زماني زيادي با ...
گفتوگو با مسعود پاكدل، عكاسی كه 6 سال از صحنههای مختارنامه ...
مختارنامه كلاس درس بودعكسهای سریال مختارنامه چند روزی است كه در تالار وحدت تهران پیش روی ... گفتوگوی زیر در حاشیه این نمایشگاه با این هنرمند صورت گرفته است. ... تاریخی به نوعی داستانی مصور است كه بیزبان داستان سریال را به زبان عكس روایت میكند. ... من چندی پیش در حال تدوین تاریخ مصور عكاسی تئاتر در ایران بودم. ...
مختارنامه كلاس درس بودعكسهای سریال مختارنامه چند روزی است كه در تالار وحدت تهران پیش روی ... گفتوگوی زیر در حاشیه این نمایشگاه با این هنرمند صورت گرفته است. ... تاریخی به نوعی داستانی مصور است كه بیزبان داستان سریال را به زبان عكس روایت میكند. ... من چندی پیش در حال تدوین تاریخ مصور عكاسی تئاتر در ایران بودم. ...
کلیپ مداحی مخصوص محرم محمود کریمی Madahi Karimi 3gp
حاشيه هاي نشست استاندار اصفهان با تيم هاي ذوب آهن و سپاهان · اصلاح باغات نايين در قالب طرح هجرت بسيج سازندگي ... حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال ...
حاشيه هاي نشست استاندار اصفهان با تيم هاي ذوب آهن و سپاهان · اصلاح باغات نايين در قالب طرح هجرت بسيج سازندگي ... حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال ...
اظهارات سولانا بعد از دیدار با جلیلی
حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال · sms: میدونی چرا فیل از سوراخ سوزن · خانواده شوهرم با من ناسازگارند،شوهرم نیز تحت تاثیر آنها ...
حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال · sms: میدونی چرا فیل از سوراخ سوزن · خانواده شوهرم با من ناسازگارند،شوهرم نیز تحت تاثیر آنها ...
طرز تهیه ی آرد برنج
كاهش معضل كودكان خياباني نيازمند تدوين قوانين قوي از سوي متوليان است · حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال · کشف فرودگاهی مخصوص دایناسورها ! ...
كاهش معضل كودكان خياباني نيازمند تدوين قوانين قوي از سوي متوليان است · حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال · کشف فرودگاهی مخصوص دایناسورها ! ...
چلسی بالاترین دستمزد جهان را به میشاییل بالاك پیشنهاد داد
حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال · مجموعه والپیپر های کریسمس - سری سوم · اخبار کوتاه مراکز حوزه هنری · مرد آهنی 200 میلیون دلار در دنیا فروخت ...
حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال · مجموعه والپیپر های کریسمس - سری سوم · اخبار کوتاه مراکز حوزه هنری · مرد آهنی 200 میلیون دلار در دنیا فروخت ...
واگذاري 100 هزار خودرو به فرهنگيان
حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال · حمایت دانشگاهیان از قوه قضائیه در برخورد با برخی نمایندگان متخلف · شکار افسران اسرائیل با فیسبوک! ...
حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال · حمایت دانشگاهیان از قوه قضائیه در برخورد با برخی نمایندگان متخلف · شکار افسران اسرائیل با فیسبوک! ...
چرا زنان متاهل احساس تنهایی می کنند
حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال · جلوگیری از متلاشی شدن ماهی آب پز · 150کشته در سقوط هواپيماي مسافري روسيه ...
حاشیههای «مختارنامه» از زبان تدوینگر سریال · جلوگیری از متلاشی شدن ماهی آب پز · 150کشته در سقوط هواپيماي مسافري روسيه ...
وزير ارشاد از هنرمندان خواست براي معرفي خواجه نصيرالدين ...
سيد محمدحسيني روز چهارشنبه در حاشيه مراسم افتتاحيه همايش بينالمللي ميراث علمي و فلسفي ... طوسي از شخصيت هاي برجسته علمي كشور است كه نشان داد زبان فارسي هم ميتواند زبان علم باشد. ... الگوي تدوين اهداف نقشه مهندسي فرهنگي تعيين شد ... گزارشی از سریال «کلاه پهلوی» ... چه اتفاقاتی در قسمت جدید «مختارنامه» میافتد؟ ...
سيد محمدحسيني روز چهارشنبه در حاشيه مراسم افتتاحيه همايش بينالمللي ميراث علمي و فلسفي ... طوسي از شخصيت هاي برجسته علمي كشور است كه نشان داد زبان فارسي هم ميتواند زبان علم باشد. ... الگوي تدوين اهداف نقشه مهندسي فرهنگي تعيين شد ... گزارشی از سریال «کلاه پهلوی» ... چه اتفاقاتی در قسمت جدید «مختارنامه» میافتد؟ ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها