واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قرائتی: تاکنون بیش از 2700 نکته حقوقی از قرآن استخراج شده است
حجت الاسلام قرائتی بر ترقیق، تلطیف و تکثیر پایان نامه های قرآنی تاکیدو تصریح کرد: تاکنون بیش از 2700 نکته حقوقی از قرآن استخراج شده است.به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز در همایش مسئولان، دبیران و کارشناسان کانون های قرآن و عترت دانشگاه های سراسرکشور بااشاره به اینکه ما قرآن را وارد زندگی کرده ایم اما مزه آن را نچشیدیم، گفت: کارشناسان ما حتی با وجود مدرک دکترای قرآن و حدیث ناشی هستند. چرا باید با وجود این همه کارشناس، دانشجوی ما نتواند قرآن تلاوت کند.وی یکی از علل مهجوریت قرآن را این توصیف کرد که ما قرآن را کتاب علمی نمی دانیم بلکه آن را کتابی برای سر سفره عقد، بدرقه مسافر و استخاره تلقی می کنیم و اضافه کرد: این در حالی است که قرآن نکات آموزنده بسیاری در تمامی زمینه ها دارد.رییس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: 2 هزار و 700 نکته حقوقی از قرآن درآوردیم که استادان حقوق متعجب شدند. 400 آیه راجع به مدیریت کشف کردیم که در هیچ کتاب مدیریت شرقی و غربی نیست. چرا نباید از این نکات در رشته های مرتبط استفاده شود.وی اشاره به برگزاری همایش مسئولان، دبیران و کارشناسان فعالیت های قرآن و عترت دانشگاه های سراسرکشور و با بیان اینکه برگزاری چنین مراسمی همچون دم طاووس است و خروجی ندارد، عنوان کرد: پیشنهاد من این است که در هر رشته، آیات مربوطه به آن تدریس شود.حجت الاسلام قرائتی بالاترین و راحت ترین تجاوز موجود در جامعه را غیبت دانست و افزود: بالاترین ضربه برای انسان از بین رفتن آبرو است زیرا حال از دست رفته را می شود دوباره به دست آورد اما آبرو را نمی توان بازگرداند. مولف کتب های تفسیر نور بر ترقیق، تلطیف، زیباسازی و تکثیر پایان نامه های قرآنی تاکید و تصریح کرد: با وجود خدمت های فراوان در قرآن علیه غیبت کنندگان، هنوز حقوقدانان قانونی برای غیبت به ذهنشان خطور نکرده است.وی با بیان اینکه در دانشکده بهداشت باید آیات بهداشت غذایی تدریس شود، گفت: پزشکان این آیات را از یک جنبه می بینند اما قرآن ان را از چند زاویه مورد بررسی قرار داده است. قرآن در کنار امر به خوردن بر شکرگزاری، کمک به مردم، انجام عمل صالح و عدم طغیان و سرکشی تاکید کرده است.حجت الاسلام قرائتی با طرح این پرسش که آیا تاکنون به ریتم و قالب های قرآن فکر کردید، ابراز تاسف کرد: ما به جای تربیت موذن، مناره ساختیم. غافل از اینکه هر چه مناره بلندتر باشد، موذن کمتر است. یکی از علل مهجوریت قرآن همین است زیرا ما به جای پرداختن به اصل به حواشی می پردازیم.رییس ستاد اقامه نماز با تاکید بر ترقیق، تلطیف، خلاصه، زیباسازی و تکثیر رسانه های قرآنی، خاطرنشان کرد: با نوشتن پایان نامه قرآنی، قرآن از مهجوریت بیرون نمی آید مگر اینکه دانشجو آن را برای مردم عرضه کند نه اینکه با دفاعیه پایان نامه کار خود را تمام شده بداند.وی یکی از مشکلات جامعه را نداشتن مفسر ذکر کرد و افزود: حفظ قرآن نه واجب و نه مستحب است. با تلاوت و تجوید قرآن تشنگی جامعه نسبت به معارف قرآنی سیراب نمی شود. ما باید مفاهیم قرآن را بررسی کنیم. برای استفاده دانشجویان رشته های مختلف جوانان، زنان خانه دار و تمام اقشار جامعه بتوانند از قرآن به طور مفید بهره مند شوند.وی تضاد بین عمل و گفتار را از دیگر علل مهجوریت قرآن عنوان کرد و یادآور شد: ما صدای قرآن را می شنویم اما عمل به آن را نمی بینم. جلسات تفسیر طولانی باید تبدیل به جلسات تفسیر قطره ای شود زیرا کلمات قصار نفوذش بیشتر است. برای همین اکثر سخنان امام علی(ع) قصار بود.حجت الاسلام قرائتی معتقد است که مزه قرآن را نچشاندند، نچشیدیم و نه به نسل جوان چشاندیم.وی خاطرنشان کرد: سرفصل های کتاب های دینی و عربی باید براساس نیازهای جوانان تعیین شود. هم اکنون جوان ما یک مشکل دارد اما در کتب دینی راه حل مشکل دیگری ارایه شده است که کمکی به جوان نمی کند.حجت الاسلام قرائتی پرداختن به کارهای آماری، دکوری و تزیینی در زمینه قرآن را مانع چشیدن مزه قرآن عنوان کرد و گفت: 268 قصه در قرآن وجود دارد. خوب است قصه و استدلال های ما از قرآن باشد.وی خطاب به شرکت کنندگان در همایش و مسئولین، دبیران و کارشناسان کاتون های قرآن و عترت دانشگاه های سراسرکشور خاطرنشان کرد: شما فعالان قرآنی اگر قرآن و اهل بیت(ع) را بشناسید، مردم سراغ شما می آیند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]