واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: همزیستی ادیان از منظر قرآن (4)
سفید، سیاه، زرد، قرمز = یک رنگدیدگاه قرآن کریم در مورد رفتار مسالمت آمیز مسلمانان با پیروان ادیان دیگر چیست؟ در این سلسله مطالب درصدد اشاره به آیاتی از قرآن کریم در زمینه راههای تأمین هم زیستی مسالمت آمیز میان ادیان هستیم. سومین راه از راههای 10 گانه اشاره شده توسط قرآن کریم عبارت است از:3. نفی نژاد پرستیقرآن کریم، هرگونه تفکر نژادپرستانه را محکوم نموده است و همه انسان ها را فرزند یک پدر و مادر و قهراً فاقد برتری نژادی، قومی و مذهبی می داند.«یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و أنثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا إن اکرمکم عند الله أتقاکم إن الله علیم خبیر ؛ همانا شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و به شکل اقوام و قبایلی درآوردیم تا با یکدیگر انس و آشنایی یابید؛ بی گمان گرامی ترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین شماست؛ خداوند دانای آگاه است » (1)از اصول مهم هم زیستی مسالمت آمیز، تساوی و برابری انسان ها است؛ نژادپرستی، خود برتربینی و تحقیر ملت ها و مذاهب دیگر، موجب مشکلات فراوانی برای جامع? بشری شده، جنگ جهانی اول و دوم نمونه بارز این مشکلات است.تفاوت در رنگ، نژاد و ملیت، مای? فضیلت کسی بر دیگری نیست. از نظر قرآن، اختلاف زبان ها و رنگ ها از نشانه های الهی و وسیله ای برای شناخت اشخاص از یکدیگر است؛ اگر همه انسان ها یک شکل، یک رنگ و دارای قد یکسان باشند، زندگی دچار مشکل می گردد.از نظر قرآن کریم، انسان ها نسبت به یکدیگر فضیلتی جز به تقوا و پرهیزگاری ندارند و مجموعه انسان ها، «خانواده بشری» و «امت واحد» را تشکیل می دهند:«کان الناس امة واحدة فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و أنزل معهم الكتاب بالحق لیحكم بین الناس فیما اختلفوا فیه و ما اختلف فیه؛ در آغاز مردم امت یگانه ای بودند، آن گاه خداوند پیامبران را مژده آور و هشدار دهنده برانگیخت، و با آنان، به حق، كتاب آسمانی فرستاد، تا در میان مردم در آن چه اختلاف می ورزند داوری كند » (2)بسیاری از آیات قرآن كریم خطاب به جمیع بشر است؛ مانند «یا بنی آدم» و «یا ایها الانسان». این خطاب ها و تعبیرها به این اشاره دارد كه انسانیت یک معنای مشترک بین تمام ساکنین زمین است. افراد مناطق مختلف از حیث انسانیت هیچ فرقی با یك دیگر ندارند. بشر در طول تاریخ از حیث زبان، رنگ، نژاد و ... مختلف بوده است، ولی از نظر اسلام، همه فرزندان یك پدر و مادر (آدم و حوا) هستند و این تفاوت ها در انسانیت انسان خدشه ای وارد نمی سازد.ادامه داردپی نوشتها: 1- سوره حجرات، آیه 13. 2- سوره بقره، آیه 213. گردآوری: مهدی ملکی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1302]