واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: سعادت آباد داستان زنی به نام یاسی است كه در زندگی مشترکش با محسن دچار تردیدهایی شده، تصمیم میگیرد برای او جشن تولدی بگیرد و خاطراتی را یادآوری کند. او برای بهتر برگزار کردن مهمانی... دلم میخواهد راستگو باشم... مازیارمیری از آن دست كارگردان هایی است كه اثرهایش همیشه قابل بحث و دفاع بوده است، با وجود كارنامه كوتاه كاریاش تقریبا محال است فیلمی بسازد كه مورد اقبال عام وخاص قرار نگیرد. به آهستگی اولین فیلم میری بود كه فیلمنامهای خاص داشت كه ساختنش شجاعت میخواست پاداش سكوت و پس از آن هم كه كتاب قانون را ساخت كه هم اكران حاشیهسازی داشت هم در شبكه نمایش خانگی روزهای پرجنجالی را گذراندو میتوان اینطور نتیجه گرفت كه میری علاقه فراوانی دارد تا حرفهایی را بزند كه مخالفان زیادی دارد و در عین حال هم كسی نمیتواند از واقعی بودنش فرار كند. این راستگویی به گفته خودش در فیلم جدیدش هم وجود دارد. شاید سعادت آباد در جشنواره از این حیث با باقی فیلمها كمی متفاوت باشد كه ما قرار است فیلمی را ببینیم كه پراز بازیگرانی است كه هر كدام میتوانند به تنهایی به گیشه یك فیلم رونق ببخشد و حالا میری تمام اینها را باهم در یك فیلم جمع كرده است و البته این زیركی او را هم اثبات میكند كه طبیعتا میتواند اكران بسیار موفقی را پشت سربگذارد. سعادت آباد داستان زنی به نام یاسی است كه در زندگی مشترکش با محسن دچار تردیدهایی شده، تصمیم میگیرد برای او جشن تولدی بگیرد و خاطراتی را یادآوری کند. او برای بهتر برگزار کردن مهمانی، همه چیز را از قبل پیشبینی میکند، غافل از این که همه چیز مطابق با خواسته او پیش نمیرود...این فیلم با بازی حامد بهداد، مهناز افشار، حسین یاری، هنگامه قاضیانی، لیلا خاتمی، میناساداتی و امیرآقایی در جشنوراه بیست ونهم فیلم فجر نمایش داده میشود. آقای میری! ویژگی فیلم سعادت آباد در درجه اول دیدن نام آنهمه بازیگر شناخته شده و معروف است. پول زیادی خرج كردید ، نه؟ باید بدانید كه سرمایهگذار این فیلم خودم هستم و تا پایان پروژه بنیاد فارابی حتی یك ریال هم به ما كمك نكرد و همان وام عادی و اندكی كه به باقی فیلم ها میدهد را به ما هم داد. البته جمع كردن این همه نام در كنار هم، آنهم در نگاه اول كار بسیار سختی است اما خب تمام این آدمها دوست من هستند و ما كارمان را با صمیمیت شروع كردیم و به پایان رساندیم. نگفتید چرا همه این نامها را جمع كردید؟ چه تعمدی داشتید؟ به لحاظ فیلمنامهای این فیلم اینطور به ما تحمیل میكرد كه از بازیگرانی استفاده كنیم كه چهره هستند و مخاطب عام آنها را خوب میشناسد. سعادتآباد فیلمی است كه تنها در چند ساعت میگذرد و از ب بسمالله تا پایان فیلم تمام بازیگران حضور دارند و دیده میشوند. یك فیلم سینمایی تنها 90 دقیقه است چطور این همه نام را راضی نگه داشتید و به همه آنها بازی رساندید؟ باید خروجی كار را ببینید تا بفهمید كه من چكار كردم كه نه سیخ بسوزد نه كباب! تمام این بازیگران با ما هستند و من یقین دارم كه همین نكته یكی از نكتههای مثبت فیلم سعادت آباد است و البته باید این را هم بدانید كه این یك كار خیلی سخت است كه بتوان در تمام سكانسها كلی آدم و كلی ستاره را دور هم نگه دارد تا مخاطب همه آنها را ببیند اما شدنی است و من با سعادت آباد این كار را انجام دادم و از خروجیاش هم راضی هستم. از آن جایی كه امیر عربی فیلمنامه سریال گاو صندوق را هم نوشته بود آیا این فیلم هم مثل آن حال و هوای فانتزی دارد؟ نه این فیلمی كاملا رئال است، سعادتآباد یك نقد اجتماعی پنهان است، ما زمان فیلمبرداری سریال گاوصندوق بودیم كه امیرعربی این طرح را به من داد و من احساس كردم كه فیلم خوبی خواهد شد و از همان زمان شروع كردیم به مقدمه چینی برای ساختنش. شما نشان دادید كه كارگردانی هستید كه همیشه یكسری سورپرایزهایی برای مخاطبتان دارید. فكر میكنم باتوجه به اینكه گفتید «سعادت آباد» یك نقد اجتماعی است حتما تاحدودی شبیه فیلم قبلیتان كتاب قانون است، نه؟ نه یك جور نقد تلخ و گزنده اجتماعی است فكر كنم این فیلم بیشتر شبیه فیلم «به آهستگی» باشد. موقعیتهای فیلم كتاب قانون اغلب موقعیتهای طنز بودند اما این فیلم جدی است و با واقعیتش شوخی ندارد. آقای میری بعد از «درباره الی» فكر میكنم این دومین فیلمی است كه موسیقی متن ندارد.... بله فیلم موسیقی متن ندارد و تنها در پایان یك قطعهای را انتخاب كردیم كه هم فیلم با آن تمام میشود و هم تیتراژ با آن بالا میآید.ما از موسیقی ترانهای كه در آن مهمانی وجود دارد به عنوان موسیقی متن استفاده كردیم. نام فیلمتان ابتدا «راویولی» بود. چرا آن را تغییر دادید؟ ما در ابتدا نام راویولی را برای این فیلم انتخاب كردیم به این خاطر كه در این مهمانی غذای راویولی سرو میشد و بعد از آن وقتی فهمیدم كه ارشاد تصویب كرده كه نباید نامهای فرنگی روی فیلم گذاشت هم آن غذا را عوض كردم و هم نام فیلم را. میزان موفقیت فیلمتان را در جشنواره چقدر میبینید؟ فیلم من یك فیلم رئال است و درد خیلی از افراد این اجتماع، برای من جشنواره و این جور چیزها مهم نیست برای من ارتباط با مردم و در دل آنها ماندن مهم است. من دلم میخواهد همیشه در فیلمهایم راستگو باشم از دروغ گفتن جلوی دوربین خیلی بدم میآید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 620]