تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804705740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتراض سازندگان آتشکار و به رنگ ارغوان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اعتراض سازندگان آتشکار و به رنگ ارغوان
اعتراض سازندگان آتشکار و به رنگ ارغوان
نشست صنفي «خانه‌سينما» كه قرار بود با حضور «سامان مقدم»،‌ «مازيار ميري» (كه نسبت به عدم انتخاب فيلم‌هاي‌شان در جشنواره معترض بودند) برپا شود، با حضور ساداتيان، اميريوسفي و با محوريت «حميد فرخ‌نژاد» برگزار شد. به گزارش امروز سيدجمال ساداتيان و محسن اميريوسفي با حضور حميد فرخ‌نژاد، در جلسه‌اي كه در «خانه سينما» برگزار شد، به تشريح آخرين وضعيت فيلم‌هاي «به رنگ ارغوان» و «آتشكار» كه مشكلاتي در زمينه نمايش يا حضور در جشنواره‌ها دارند، پرداختند. بنا بر اين گزارش، «حميد فرخ‌نژاد» در ابتداي اين نشست گفت: زمان جشنواره‌ها هميشه اعتراضاتي نسبت به عدم حضور بعضي از فيلم‌ها در جشنواره مي‌شود و ما مي‌خواهيم بدانيم چرا دو فيلمي كه پروانه نمايش دارند، در جشنواره شركت نمي‌كنند و مي‌خواهيم اين بار اين جريانات از زبان مالكين اين دو فيلم مشخص شود.   ساداتيان: هنوز هيچ‌نظر رسمي از طرف وزير ارشاد به ما ابلاغ نشده است سپس «سيدجمال ساداتيان» گفت: مثل هر كار سينمايي ديگري وقتي مي‌خواستيم «به رنگ ارغوان» را بسازيم تمام مراحل اداري آن مثل هر فيلم ديگري طي شد و پروانه ساخت آن از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صادر شد. حوالي جشنواره سال 83، وزارت ارشاد به ما اعلام كرد كه وزارت اطلاعات خواستار ديدن فيلم است. در ادامه حرف و حديث‌هايي كه پس از نمايش اوليه فيلم در وزارت اطلاعات به وجود آمد باعث شد كه آيت‌الله يونسي وزير وقت اطلاعات خواستار ديدن اين فيلم شود و ما پس از صحبت‌هايي با آقاي روحاني دبير شوراي امنيت ملي، فيلم را در شوراي امنيت ملي به نمايش درآورديم. پس از آن آقاي روحاني به ما اعلام كرد كه فيلم در جشنواره فيلم فجر شركت كند اما براي اكران فيلم اندكي تأمل داشته باشيم. چندي بعد روزي جلسه‌اي در دفتر آقاي يونسي رفتيم و آقاي حاتمي كيا با ايشان مذاكراتي داشت كه آقاي يونسي در اين جلسه عنوان كردند باتوجه به جذب انتخابات بهتر است فيلم پخش نشود و پخش آن بعد از انتخابات صورت گيرد. وي افزود: در اين جلسه حاتمي كيا عنوان كرد كه بخشي از حقوق معنوي كار متعلق من است كه از آن مي‌گذرم ولي حقوق مادي تهيه‌كننده بايد حفظ شود كه آقاي يونسي هم رضايت خود را براي خريد حقوق مادي فيلم از تهيه كننده اعلام كرد. ساداتيان ادامه داد: پس از آن در چند جلسه شخصي از وزارت اطلاعات به دفعات به ما مراجعه كرد اما صحبت جدي از خريد در اين ميان رد و بدل نشدو در اين ميان، گويا آقاي يونسي فكر كرد كه اين جلسات به خريد فيلم منجر شده و همين شائبه دراين سالها مدام در مطبوعات و خبرگزاري‌ها تكرار مي‌شد. تهيه‌كننده «به‌رنگ ارغوان» گفت: پس از اعلام موضع اخير آقاي يونسي در اين باب كه فيلم خريداري شده، ما نيز سند فيلم را منتشر كرديم تا همه بدانند مالكيت فيلم هنوز در اختيار من است. حتي 25 درصد مشاركتي را هم كه شخص ديگري در پروژه داشت به علت شكايت‌هاي او خريده‌ام و سند جديد فيلم كه در ماه آبان تنظيم شد من را به عنوان مالك فيلم معرفي مي‌كند. وي تصريح كرد: حتي در صحبت‌هايي كه با وزير جديد اطلاعات داشتيم او فكر مي‌كرد كه فيلم در زمان آقاي يونسي فيلم خريداري شده و اين تناقض در ايشان هم وجود داشت كه حق با چه كسي است. پس از جرياناتي كه در مورد فيلم به وجود آمد و پس از ساخت دو فيلم ديگر آقاي حاتمي‌كيا، وقتي مطبوعات آثار او را نسبت به ساخته‌هاي قبلي اش ضعيف خواندند، «حاتمي‌كيا» بسته بودن فضا را مانع ساخت آثار متفاوت دانست و عنوان كرد كه نمي‌توان وارد اين فضا شد. وزارت ارشاد هم كه متولي اصلي مسائل فرهنگي است هميشه در اين سال‌ها به ما گفته كه چرا با وجود داشتن پروانه نمايش، فيلم نمايش داده نمي‌شود، در حالي كه مشكل اصلي فيلم در وزارت اطلاعات است و قطعا دو وزارتخانه بهتر مي‌توانند با هم تعامل داشته باشند. حتي چند بار هم با مديريت فعلي ارشاد تماس گرفتيم اما جواب قانع كننده‌اي از اين مديريت دريافت نكرديم. وي ادامه داد: در طي چند سال اخير نيز هر سال متقاضي شركت در جشنواره و جشن خانه سينما بوده‌ايم اما متأسفانه هر سال نتوانسته‌ايم فيلم را در جشنواره شركت دهيم. به عنوان آخرين راهكار، هفته گذشته نامه سرگشاده‌اي را خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر كردم و در آن از وي خواستم كه خارج از حوزه امنيتي جمعي فرهنگي فيلم را ببينند كه شايد شرايط آن تغيير كند و فيلم به نمايش دربيايد و ما هنوز هم منتظريم كه نظر صريح وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را بشنويم كه هنوز هيچ نظر رسمي از طرف ايشان به ما ابلاغ نشده است.  ‌اميريوسفي:تابع قوانين سينماي كشورم هستم به گزارش فارس، در ادامه اين نشست، محسن اميريوسفي، حميد فرخ‌نژاد را فصل مشترك اين دو فيلم و بازيگر اين دو فيلم مشكل‌دار خواند و در مورد شرايط «آتشكار» گفت: با رعايت تمام ضوابط اجرايي و قانوني از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پروانه ساخت گرفت و در سال 85 فيلمبرداري آن انجام شد و با شرايط سختي فيلم را براي شركت در جشنواره فيلم فجر آماده كرديم. وي ادامه داد: سال قبل مميزي‌هايي نسبت به فيلم اعمال شد كه ما در فرصت كم باقيمانده تا آغاز جشنواره نتوانستيم آنها را اعمال كنيم و هم اكنون پس از يك سال هنوز وضعيت بلاتكليفي فيلم ادامه دارد. اميريوسفي در ادامه تصريح كرد: پس از جشنواره سال گذشته براي نمايش عمومي فيلم اقدام كرديم و با اعمال اصلاحيه‌هاي گفته شده توسط ارشاد، موفق به اخذ پروانه نمايش فيلم شديم و قرار بود فيلم ارديبهشت ماه سال جاري در گروه سينمايي عصر جديد اكران شود اما همان زمان، به ما گفتند براي اكران فيلم در فضايي بهتر صبر كنيد و ما هنوز در همين وضعيت به سر مي‌بريم. اميريوسفي تصريح كرد: برخلاف اولين فيلمم «خواب تلخ» كه ابتدا در خارج از كشور به نمايش درآمد، قصد من اكران اين فيلم در خارج كشور و حضور آن در جشنواره‌هاي داخلي است اما متأسفانه نتوانستيم با وجود داشتن پروانه‌هاي قانوني در جشن خانه سينماي امسال حضور داشته باشيم و در جشنواره فجر نيز فيلم از ديد هيأت انتخاب رد شد. البته ممكن است هيأت انتخاب فيلم را نپسنديده باشد اما گويا موضوع اصلي فراتر از نپذيرفتن هيأت انتخاب است. امير يوسفي، جشنواره فيلم فجر را فرصتي براي حضور فيلم و ديده شدن براي همه دانست و عنوان كرد: فكر مي‌كنم فيلمي با پروانه نمايش مثل «آتشكار» بتواند اكران شود. امسال تمام اصلاحيه‌ها را بر روي فيلم اعمال كرد‌ه‌ايم و حتي آقاي اربابي دو بار در مصاحبه‌هاي‌شان خطاب به ما گفتند: «چرا براي نمايش فيلم اقدام نمي‌كنيد و فيلم از نظر نمايشي مشكل مميزي ندارد.». وي ادامه داد: افراد زيادي هم چه در ارشاد و چه در ميان هنرمندان فيلم را ديده‌اند و مي‌گويند كه اين فيلم در گيشه توفيق بسياري خواهد داشت اما باز هم نمي‌دانيم چرا فيلم اكران نمي‌شود و به جز پروانه نمايش و مراحل قانوني طي شده، چه مسائلي است كه بايد روشن شود. تنها موردي كه عملا مي‌توانم به آن اشاره كنم اين است كه نمي‌توانيم قرارداد نمايش فيلم را در شوراي صنفي نمايش ثبت كنيم. اميريوسفي تصريح كرد: گويا جرياني وجود دارد كه با آثار سينماگران نسل سوم مشكل دارد، در حالي كه جشنواره فيلم فجر امسال پر از فيلم‌هاي نسل‌سومي‌ها است و من به اين قضيه، با ديدي مثبت نگاه مي‌كنم. وي گفت:‌ من از تمام تلاش‌هاي محمد آفريده، رئيس مركز گسترش سينماي مستند و تجربي كه در ساخت اين فيلم مشاركت داشت و براي نمايش فيلم تلاش زيادي هم كرد، تشكر فراوان مي‌كنم و اميدوارم امسال فيلم من اكران شود، اما نمي‌دانم چرا تاكنون فيلمي كه پروانه نمايش دارد، اكران نشده است. اميريوسفي گفت: اگر لازم است مي‌توان پروانه نمايش فيلم را به طريق قانوني باطل كرد و من هم هيچ اعتراضي در اين زمينه نمي‌كنم، چون من به عنوان يك تبعه ايران تابع قانون سينماي كشورم، هستم. فيلمسازي هم هستم كه با ساخت فيلم‌هاي كوتاه شروع كردم و هميشه سعي كردم مستقل باقي بمانم ولي ناراحتم كه اين فيلم هم به سرنوشت «خواب تلخ» دچار شد، چون «خواب تلخ»هم با وجود جايزه‌هايي كه گرفت و نظر مثبتي كه همه به آن داشتند، اكران نشد. در ادامه اين نشست، «حميد فرخ‌نژاد» در مورد وضعيت تهيه‌كنندگان دو فيلم «به رنگ ارغوان» و «آتشكار» گفت: هيچكدام از ما سرمايه‌اي در فيلمي نگذاشته‌ايم كه امروز نگران آن باشيم ولي اين دو تهيه‌كننده سرمايه خود را به خطر انداختند. متأسفانه هميشه تنها لفظا گفته مي‌شود كه مشكلات فيلم چيست و چيز مكتوبي در دست تهيه‌كنندگان فيلم وجود ندارد. سالها از ساخت اولين فيلمم «سفر سرخ» مي‌گذرد كه آن فيلم هم نمايش داده نشد و من هنوز هم نمي‌دانم براي عدم نمايش فيلم با چه كسي طرفم و از هچه كسي بايد جواب بگيريم. بعد از 8 سال از ساخت سفر سرخ مشخص نيست تصميم‌گيرنده فيلم كجاست و كيست؟ ولي اين مشخص است كه عده‌اي فراتر از قانون تعيين شده كشور عمل مي‌كند و همين افراد باعث مي‌شود، مسائلي از اين دست پيش مي‌آيد.   اميريوسفي: يك سال است كه دنبال اكران «آتشكار» هستم «اميريوسفي» در ادامه اين جلسه تصريح كرد: يك سال است كه دنبال اكران «آتشكار» هستم و به جز اين قصدي ندارم. فيلم پروانه نمايش و پخش كننده مشخص دارد و شايد بايد از شوراي صنفي نمايش بپرسيم كه چرا اين فيلم اكران نمي‌شود. وقتي پروانه نمايش فيلم حاضر مي‌شود تا دو سال اعتبار دارد و من به همين قانعم اما متأسفانه نه پروانه فيلم لغو مي‌شود و نه صادر مي‌شود و اين براي من آزاردهنده است. اگر راه حلي براي خروج از اين بلاتكليفي به من نشان دهند من بسيار خوشحال مي‌شوم.   انتقاد «فرخ‌نژاد» از عدم حضور «مازيار ميري» و «سامان مقدم» در ادامه فرخ‌نژاد با انتقاد از عدم حضور مازيار ميري و سامان مقدم كه بانيان اصلي برگزاري اين جلسه بودند، گفت: ما با اين دوستان فكر كرديم كه قانوني‌ترين راه براي ابراز اين مسائل، از طريق صنف است و تصميم گرفتيم كه در نشستي، مسائل مربوط به فيلم‌ها را مطرح كنيم اما متأسفانه «خانه سينما» نيز در اين ميانه، موضع چندان معيني ندارد. انتظار ما از اين خانه اين است كه كه از حقوق صنفي ما كه اعضاي آن هستيم دفاع كند و با وجاهتي كه دارد، از طريق قانوني حقوق اعضاي خود را اعاده كند. متأسفانه ما هيچ موضعي از اين خانه نديده‌ايم در حالي كه حق ماست كه بخواهيم از ما حمايت شود.  ساداتيان: كار خانه سينما، فقط برپايي مراسم دفن هنرمندان و پخش بليت‌ها نيست «جمال ساداتيان» در ادامه اين نشست، با اشاره به بحث سينماي فاخر گفت: مدتي است كه همه از سينماي فاخر حرف مي‌زنند و من نمي‌دانم معيار موجود براي سنجيدن اين سينما چيست و شايد معيارهاي ما، با متوليان سينما در اين مورد فرق دارد. زمان ساخت فيلم «آژانس شيشه‌اي» حرف‌هاي زيادي درباره آن زده شد اما اين فيلم اكران هم شد و نتيجه نهايي اكرانش بيشتر به نفع سينما بود و امروزه اين اثر جزو آثار فاخر سينماي ايران تلقي مي‌شود. وي افزود: متأسفانه «خانه سينما» كه بايد حامي ما باشد گويا در شرح وظايفش ابهام دارد و نمي‌داند كه بايد چه كند. ما هم نمي‌دانيم به كجا برويم و شكايت خود را به چه كسي مطرح كنيم. اين تهيه‌كننده ادامه داد: «به رنگ ارغوان» فراتر از ساير ساخته‌هاي حاتمي كياست و اگر او را به عنوان كارگرداني متعهد و از نسل انقلاب قبول داريم بايد فرصت عرض اندام به او بدهيم. متأسفانه كاري كه به خوبي انجام مي‌شود پاك كردن صورت مسئله‌هاست و هميشه نيروهاي جوان و مستعد خود را با اين روش دلسرد مي‌كنيم. وي افزود: چهار سال است كه پيگير نمايش اين فيلم هستم و نمي‌دانم چه كنم و اداره نظارت و ارزشيابي مرا متهم مي‌كند كه فيلم را اكران نمي‌كند. تمام نسخه‌هاي فيلم «به رنگ ارغوان»‌ توسط وزارت اطلاعات توقيف شده و من حتي نمي‌توانم فيلم را براي كسي نشان دهم تا بتواند درباره حل مشكل آن اقدامي كند. الان شرايطي به وجود آمده كه به جز وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، هيچ مقام مسئولي به صورت رسمي نمي‌تواند در اين زمينه‌ اقدام كند و اين در حالي است كه خانه سينما، در اين ميانه تنها كار برپايي مراسم دفن هنرمندان فقيد و پخش بليت‌هاي سينما را انجام مي‌دهد.   فرخ‌نژاد: خوب است فيلم‌هاي ما را هم نشان بدهند «حميد فرخ‌نژاد» در ادامه اين جلسه با اشاره به نامه مشاور هنري رئيس جمهور در مورد فيلم «درباره الي» گفت: آقاي شمقدري در مورد فيلم «درباره الي» عنوان كرده كه اين فيلم با بودجه ارشاد و همكاري سينماگران متعهد اين كشور ساخته شده است. سئوال من اين است كه مگر بقيه هنرمندان از جاي ديگري بودجه گرفته‌اند يا فيلم‌شان با همكاري هنرمندان ديگري ساخته شده؟ اگر اين دلايل براي نمايش فيلم كافي است خوب است كه اين فيلم‌ها را هم نشان دهد چون ما با شرايط ديگري فيلم نساختيم. اميدوارم متوليان فرهنگ و هنر اين مملكت نگذارند دلسردي در دل سينماگران جاي بگيرد و به سراغ ساخت فيلم‌هاي بي‌رنگ و بويي بروند كه در شأن اين مملكت نيست. «به رنگ ارغوان» در سخت‌ترين شرايط ساخته شده و فقط به جرم نگاه متفاوت و تفاوت اندكي با شعارهاي مطرح شده در مورد سينما در محاق توبيخ مانده. در حالي كه بسياري از فيلم‌هايي كه در همان زمان ساخته شد، اكران شده‌اند و امروزه از يادها رفته‌اند. جامعه سالم به همه نوع سينما نياز دارد و در شأن جامعه ما كه سينمايي متفكر مي‌خواهد، نيست كه با فيلم‌ها اينگونه برخورد كند. محافظه‌كار شدن و ترسان و لرزان شدن سينماي ما، زنگ خطري است كه امروزه به صدا درآمده و اميدوارم اين مشكل با درايت مسئولان حل شود. فرخ‌نژاد در ادامه افزود: متأسفانه سينماي ما تابع سلايق شده و اين به خاطر جنس سينماست كه هر كسي آن را با ديد خود مي‌بيند. در طول سال‌هايي كه از عمر سينماي نوين ايران گذشته تجربه ثابت كرده، مديريت باز و تفكرات باز به سينما اوج مي‌دهد ولي ديد بسته و اين تلاش كه مدام نكاتي را از فيلم استنتاج كنيم، هميشه باعث افت سينما مي‌شود. مثل جرياني كه در زمان فيلم «مارمولك» به وجود آمد و همه ديديم كه بعد از آن هيچ اتفاقي نيفتاد. اين بسيار بد است كه افراد زيادي كه از نظر سينمايي نمي‌توانند تصميم گيري براي سينما تصميم بگيرند و اميدواريم اين معضلات حل شود. وي در پايان با اشاره‌اي مجدد به اولين فيلم خود «سفر سرخ» گفت: سالي كه اين فيلم را ساختم، افراد بسياري آن را ديدند و از آن استقبال كردند ولي سليقه مديران تلويزيون باعث شد اين فيلم در هيچ جشنواره اي شركت نكند و تاكنون هم وضعيت آن مبهم مانده است.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن