واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دلایل نامگذاری بخشهای جشنواره
![دلایل نامگذاری بخشهای جشنواره](http://img.tebyan.net/big/1387/11/40178230128971842525512718573144164208138152.jpg)
در حالی كه چهار سال از نامگذاری بخشهای مختلف جشنواره بینالمللی فیلم فجر میگذارد، در نشست خبری امروز جشنواره، دلایل این نامگذاری به صورت موجز تفسیر شد.در متنی كه در نشست رسانهای دبیر جشنواره بیستوهفتم فیلم فجر منتشر شد و در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، نامگذاری بخشهای مختلف جشنواره بینالمللی به شرح زیر تفسیر شده است: سودای سیمرغسودای سیمرغ مفهومی غایی و معنایی متعالی را در بر دارد، سیمرغ نشان و نمادی است از تلاش سینمای ایران برای رسیدن به بلندای قاف. سودای سیمرغ، طلب، آرزو و تمنای این جایگاه رفیع است. طی طریقی است برای رسیدن به كمال مطلوب. سیمرغ در اسطوره های ایرانی، ادبیات حماسی و عرفانی ما همواره حضور داشته و دارد و از طریق جشنواره فیلم فجر این نماد و نشانه به سینما راه یافته است. جام جهاننماجام جهاننما یا جام جهانبین، جایگاهی برجسته در متون فاخر ادبی ما از جمله شاهنامه ، منافع عرفانی از جنس حافظ و اساطیر ایرانی دارد. عنوانی است برای بخش بین الملل جشنواره كه مبنای نگرش این رویداد را به سینمای جهان نشان می دهد. یعنی آنچه در این آینه از جهان می بینیم و مظهر نگاهی معنادار و انتخابگر و بر اساس پایه ها و مبانی تفكرمان به جهان و سینمای جهان است. جلوهگاه شرقاین بخش از جشنواره در جست و جوی یافتن فرهنگ و هویت مشترك در كشورهای مشرق زمین است كه امروز به یك عزم ملی تبدیل شده. در این نگاه آسیا را هسته اصلی شرق می دانیم و شرق به یك مفهوم جغرافیایی محدود نشده، بلكه علاوه بر جغرافیا ، تاریخ، فرهنگ ، هویت و اشتراكات گسترده مردمان این سامان را در بر می گیرد. جلوهگاه شرق ضمن تاكید بر تنوع فرهنگی كشورهای آسیایی بر ارتباط ، اتحاد و تعامل این كشورها تاكید می كند كه جایزه همگرایی در آسیا نیز به همین منظور و در راستای همین اهداف توسط معاونت امور سینمایی و مجمع مجالس آسیایی شكل گرفت. درجستوجوی حقیقتاین بخش نمایانگر سینمایی است كه به عالمی غیر از عالم ماده، یا به عبارتی دیگر عالم غیر توجه دارد. معناگرایی ژانر نیست بلكه یك جهتگیری و رویكرد مفهومی و مضمونی به شمار میرود كه هم در محتوا و هم در فرم تجلی میكند. فراموش نكنیم مفاهیم و معانی در سینما به صورت نما و نماد ارایه می شود و در این بخش سعی شده تا این سینمای به دنبال كمال، دیده و معرفی شود. در این بخش تلاش های مشترك بشری برای رسیدن به حقیقت در قالب مجموعه ای ارزشمند به مخاطبان ارایه خواهد شد. جایزه مصطفی عقادجایزهای كه از دو سال قبل در بخش بینالملل جشنواره تعبیه شد. این جایزه برای تشویق و ترغیب بخشی از سینمای جهان است كه به جهان اسلام نگاهی توام با احترام و معترف به عظمتهای اسلام دارد و اما چرا عقاد؟ این فیلمساز سوری كه در جریان حملات تروریسی گروه القاعده به شهادت رسید، آثاری ارزشمند برای مسلمین جهان ساخته كه میتواند راهنمای فیلمسازان مسلمان باشد و با شهادت وی، سعی شد تا این نشان به تندیسی از غیرت و آزادگی تبدیل شود. این جایزه به فیلمی تعلق میگیرد كه تجلی ایمان و امید را بتوان در آن مشاهده كرد. جایزه راه انبیابه فیلمی اختصاص مییابد كه در جهت شناخت جوهره مشترك ادیان ابراهیمی یا تمامی ادیان الهی گام برداشته باشد. در واقع این بخش بیانگر تاكید بر راه واحد رسیدن به كمال است. راهی كه مبدا و مقصد یكسانی دارد و ما همه ادیان ابراهیمی را در این طریق میبینیم. نگاه نومنظور و مراد این بخش توجه به نگاه های تازه و اولین تجربه های فیلمسازان جوان است برای نیل به سینمایی حرفه ای. این جایزه مشوق نوآوری ها و خلاقیتهاست تا مسیر درست رسیدن به سینمایی ارزشمند و حرفهای برای سینماگران جوان ترسیم شود .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 542]