تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831511006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاکمیت خدا بر روی زمین!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حاکمیت خدا بر روی زمین!
طبیعت
 دین اسلام دینی است که از همان ابتدا به عقل و پذیرش عقلانی اهمیت بسیار می داد و بر مبنای مشترک میان انسان ها و فطرت سلیم آن ها اقدام به دعوت می نمود. در این صورت است که با میل و رغبت از آن استقبال می شود و روز به روز نیز بر گستره آن در جهان افزوده می گردد. نبی مکرّم اسلام در سال های آغازین بعثت خود با اعلام جهانی بودن دعوت دین اسلام، اقدام به فرستادن نامه به اقصی نقاط جهان نمودند تا همگان را با این دین آسمانی که پیروی از آن سبب سعادت و نیک انجامی است، آشنا کنند.نکته مهم در این نامه و سایر نامه های رسول اکرم صلى الله علیه و آله این است که در عین کوتاهی بسیار رساست و با صراحت تمام به معرفی و بیان چیستی این دین آسمانی می پردازد و در پایان در کمال قاطعیّت با مخالفان حاکمیت خدا بر روی زمین (و نه حاکمیت مردم بر یکدیگر) اتمام حجّت می کند!پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله پس از مشورت با اصحاب و یاران خود، در یكى از روزهاى ماه محرم سال هفتم قمرى براى شش تن از زمامداران جهان نامه اى نوشت و به وسیله شش تن از یاران خود براى آنان ارسال نمود که عبارتند از:1- نامه به قیصر روم2- نامه به شاهنشاه ایران3- نامه به مقوقس، زمامداراسكندریه و سرزمین مصر 4- نامه به نجاشى، زمامدار حبشه در شاخ آفریقا 5- نامه به حاكم غسانیه، بخشى از سرزمین شام ، شامل دمشق ، جولان و یرموك كه امروزه كشور اردن ، بر بخش هایى از آن استیلا دارد و بخش هاى دیگرش ‍ جزء كشور سوریه است. 6- نامه به حاكم یمامه سرزمینی میان نجد و بحرین.  دین اسلام دینی است که از همان ابتدا به عقل و پذیرش عقلانی اهمیت بسیار می داد و بر مبنای مشترک میان انسان ها و فطرت سلیم آن ها اقدام به دعوت می نمود. در این صورت است که با میل و رغبت از آن استقبال می شود و روز به روز نیز بر گستره آن در جهان افزوده می گردد. البته باید دانست که حضرت نامه های متعددی را به نگارش در آوردند و این تعداد تنها بخشی از آن نامه هاست. مورخان اسلامى ، تا كنون تعداد 316 نامه آن حضرت را گرد آورى كرده اند كه همه آن ها براى دعوت به خداپرستى و دورى از شرك و كفر و زدودن خرافات و عقاید باطل از اذهان مردم بوده است .متن نامه رسول خدا صلى الله علیه و آله به هرقل ، قیصر روم به این شرح است :بسم الله الرحمن الرحیم . من محمد بن عبدالله الى هرقل عظیم الروم . سلام على من اتبع الهدى . اما بعد، فانى ادعوك بدعایة الاسلام ، اسلم تسلم یؤ تك الله اجرك مرتین . فان تولیت فانما علیك اثم الاءریسین و یا اهل الكتاب تعالوا الى كلمة سواء بیننا و بینكم الا نعبد الا الله و لا نشرك به شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا، فقولوا اشهدوا باءنا مسلمون  محمد رسول الله .به نام خداوند بخشاینده مهربان . از محمد فرزند عبدالله به هرقل ، بزرگ روم ، درود بر پیروان هدایت . من تو را به آیین اسلام دعوت مى كنم . اسلام آور تا در امان باشى ، در آن صورت خداوند به تو دو پاداش مى دهد (پاداش ‍ ایمان آوردن خودت و پاداش ایمان مردم كشورت )، اگر از آیین اسلام روى گردانى گناه اریسیان (كشاورزان ، یا اروپائیان ( نیز بر عهده تو است . «اى اهل كتاب ، ما شما را به یك اصل مشترك دعوت مى كنیم : غیر خدا را نپرستیم ، كسى را شریك او قرار ندهیم ، برخى از ما برخى دیگر را به خدایى نپذیرد. هرگاه ((اى محمد)) آنان از آیین حق سر بر تافتند، بگو: گواه باشید كه ما مسلمانیم . این نامه با امضاى ((محمد رسول الله )) پایان پذیرفت(1).نکته مهم در این نامه و سایر نامه های رسول اکرم صلى الله علیه و آله این است که در عین کوتاهی بسیار رساست و با صراحت تمام به معرفی و بیان چیستی این دین آسمانی می پردازد: 1- پرستش خدای یگانه، 2- آزادی اجتماعی انسان ها و احترام به حقوق افراد در جامعهو در پایان در کمال قاطعیّت با مخالفان حاکمیت خدا بر روی زمین (و نه حاکمیت مردم بر یکدیگر) اتمام حجّت می کند!حاکمیت خدا بر روی زمین یعنی در تمام ابعاد زندگی ما باید حاکمیت خدا برپا شود: همه ابعاد از کوچک ترین کارها تا بزرگ ترین ها، هر کار ریز و درشتی که به ذهن بیاید باید برای خدا و به خاطر او باشد و بس! وقتی انسان به این نقطه برسد به تعبیر روایات عقل او کامل می شود! امام رضا علیه السلام در حدیثی بسیار زیبا که در تحفت العقول آمده است، فرمودند: عقل شخص مسلمـان تمـام نیست, مگر ایـن كه ده خصلت را دارا بـاشـد:1ـ از او امید خیر باشد 2ـ از بدى او در امان باشند 3ـ خیر اندك دیگرى را بسیار شمارد 4ـ خیر بسیار خود را اندك شمارد 5ـ هـر چه حـاجت از او خـواهنـد دل تنگ نشـود 6ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود 7ـ فقـر در راه خـدایـش از تـوانگـرى محبـوب تـر بـاشــد 8ـ خـوارى در راه خـدایـش از عزت بـا دشمنـش محبـوب تـر بـاشــد 9ـ گمنـامـى را از پـر نـامـى خـواهـانتـر بـاشـد ـ سپس فـرمـود: دهمى چیست و چیست دهمى ؟ به او گفته شـد: چیست؟ 10- فـرمـود: كسی را ننگـرد جز ایـن كه بگـویـد او از مـن بهتـر و پـرهیز كـارتـــر است.و این ها حاصل نمی شود مگر آن که همه چیز برای خدا باشد!(2) پی نوشت ها: 1-  مكاتب الرسول صلى الله علیه و آله ج 2، ص 207، و تاریخ ابن خلدون ، ج 1، ص 432.2- تحف العقول،ص443رادفر ـ کارشناس فلسفه اسلامی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن