محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826724472
عاشورا منطق حیات و عدل
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حماسه همواره ي حسين عليه السلام خردمندي هاي شيعي- روايت "قيام جاودانه" از زبان علامه محمد رضا حکيمي
قسمت اول قسمت چهارم قسمت دوم قسمت پنجم قسمت سوم قسمت ششم قسمت هفتم -عاشورا و عدالت1- طرح موضوع عدالت در خطبه عاشوراهنگامى كه مى نگريم در ((خطبه عاشورا))، سخن از عدل مى رود و از اينكه عدالت از ميان رفته است ... مى فهميم كه ما نيز بايد با دفاع از ((عدالت )) فلسفه عاشورا را زنده نگاه بداريم ، و با قيام براى اجراى عدالت از عاشورا دم بزنيم و خود را وارث عاشورا بدانيم .هنگامى كه مى بينيم ((حبيب بن مظاهر اسدى )) و ((سليمان بن صرد خزاعى ))، در نامه خود امام حسين (ع ) از آن امام بزرگ مى خواهند تا بيايد و با ظلمهاى اقتصادى نيز مبارزه كند،. براى غلبه سرمايه دارن بر جامعه اسلامى و سرنوشت جامعه چاره اى بينديشد، خوب درك مى كنيم كه تكليف مسلمانان حسينى و مومنان عاشورايى چيست ، و وظيفه مردمى كه خود را ادامه وجود و استمرار تعهد حبيب بن مظاهر و سليمان بن صردها مى دانند (و بايد هم چنين باشد)، و ذكر و وردشان ((يا ليتنا كنا معك )) است ، يعنى ((اى عاشوراييان ! كاش ما هم با شما بوديم ، و در راه يارى حسين شهيد مى شديم ))، كدام است ؟...و خوب پى مى بريم كه آن خون كه در جام خورشيد ريخته است ، و فجر و شفق را - سرخفام - بر سراسر آباديها و زندگيها مى تاباند، تجسم كدام آرمان و تبلور كدام فرياد است . اينهمه و اينهمه ، فرياد دفاع از حقيقت و عدالت است كه از حلقوم خونين عاشورا، لحظه لحظه ، چونان تندرهاى ستيغ لرزان ، در اعماق زندگيها و ملتها طنين مى افكند، و رسالت سترگ عاشوراييان را، هر چه با عظمت تر، منعكس مى سازد...آرى مردمى كه اهميت حياتى و دينى و انسانى عدالت را درك نكنند جاهلند. و مردمى كه عدالتخواه نباشند مرده اند. و مردمى كه ظلم را منحصر به سياسى بدانند و از ظلم اقتصادى و معيشتى و فاجعه بزرگ آن - چنانكه بايد - آگاه نباشند... زيرا كه جامعه خورشيد جامعه روز است (آگاهى و بيدارى )، نه جامعه شب (جهل و فريب خوردگى ).واينهمه احاديث فراوان و گوناگون كه از پيامبر اكرم (ص ) و ائمه طاهرين (ع ) درباره ((عاشورا)) و زنده نگاهداشتن آن رسيده است ، و آنهمه ذكر ثواب و فضيلت براى احياى اين مراسم و حضور در آنها، و آنهمه زيارت و دعا درباره ((عاشورا)) ، از جمله براى احياى اين آرمان خورشيدى است كه ياد شد. و از اينجاست كه همه امت اسلام مكلفند كه همواره عاشورا را زنده نگاه دارند، و همه اقاليم قبله موظفند كه تلالو اين حماسه خورشيدى را، در طنين پر جلال آيات عدل و قسط، هميشه درخشان و پرتوافشان حفظ كنند، و با اين پشتوانه سترگ از همه ذلتها و تسليمها برهند، و به همه خوابها و خمودگيها پشت كنند، و به همه عزتها و آزاديها برسند.مسلمانان جهان بايد بيدار شوند، و پرچم خونين عاشورا را برافرازند، و پيوسته حلقه هاى اين سلسله الهى را در معبر قرون و اعصار به هم بپيوندند، و آيات قرآن را با خون فرزندان قرآن تفسير كنند، و عدالت را هدف قرار دهند، و ذلت ها را نپذيرند. مستكبران پيشين مى كوشيدند تا فروغ عاشورا را بپوشانند: تا بتوانند با خيال آرام ، به ستم و بيداد خويش ادامه دهند. امروز نيز برخى مى كوشند تا گستره فروغ عاشورا را محدود سازند، ليكن چگونه ممكن است ؟ هنگامى كه گاندى از درون شبه قاره مى گويد: من مبارزه را از شهيدان عاشورا آموختم ، مجله الغرى ، چاپ نجف ، شماره ماه ريبع الاول 1381 ق . و شيخ محمد محمد مدنى از دامن اهرام مى نويسند: ما بايد از ياد ماه محرم سرمشق بگيريم ، و شيخ عبدالله علايلى - يكى از قله هاى فرهنگ لبنان - درباره يك شب عاشورا كه در قاهره برگزار مى گردد، كتاب سموالمعنى فى سمو الذات را مى نگارد، و متفكر، اصلاح طلبى از اعماق لاهور فرياد ميزند: سر ابراهيم و اسماعيل بود يعنى آن اجمال را تفصيل بود ما سوى اله را مسلمان بنده نيست پيش فرعونى سرش افكنده نيست خون او تفسير اين اسرار كرد ملت خوابيده را بيدار كرد رمز قرآن از حسين آموختيم زاتش او شعله اندوختيم تار ما از زخمه اش لرزان هنوز تازه از تكبير او ايمان هنوز آرى ، جوانان غيور مسلمان ، در هر جاى جهان ، و از هر دو مذهب اسلامى : سنى و شيعه ، خون خود را به حماسه حسينى پيوند زنند، و در مشرق عاشورا بايستند، و با تلاوت آيات فلق ، در الهام خونين نگاره شفق ، درفش صلابت مقاومت اعصار را برافرازند، و در جولانگاه شرف و آزادگى حضور داشته باشند، و با غرق گشتن در زمزمه قرآن و نماز شب عاشورا، و مدد جستن از مردانگى و شجاعت روز عاشورا، همواره فرزندان حسين باشند و عاشورا، نه ابزار دست يزيد و ابن زياد... حسينى باشند و آزاده ، نه يزيد و برده .2- عاشورا، منطق حيات و عدلعاشورا بايد به نام منطق حيات و عدل ، و معلم ايمان و حماسه ، و كلاس آزادگى و شرف ، و مدرسه اعتقاد و جهاد، و آموزشگر نماز و قرآن ، و رمز سلوك روحى صحيح و عرفان الهى مثبت ، هميشه و هميشه ، تا ظهور نير اعظم و وارث كبير عاشورا و بر هم زننده همه ظلمها و ستمها... زنده باشد، و در سراسر كشورهاى اسلامى حضور سازنده خويش را حفظ كند، و يك ميليارد مسلمان را در خط دفاع از كرامت بزرگ انسان و رسالت سترگ قرآن متحد سازد...اكنون ملاحظه مى كنيد كه محتواى مجالس حسينى بايد چگونه باشد، و ذاكران حسينى كيان باشند و مداحان چه كسان ؟ و آيا مى شود اين مجالس را به هرگونه اداره كرد، و به دست هر كس سپرد، و دست هركس را دراين باره بازگذاشت ، و انتساب به رسالت امام حسين (ع ) و توليت عاشورا را براى همه - با هر چگونگى - مشاع دانست ...3- مهدى (ع ) و عاشورا...در اين مقام - بيقين - يادآورى اين نكته مهم نيز لازم است كه صاحب اصلى ، در اينهمه رنج و بلا و مصيبت و شهادت و اسارت (از آنچه بر سر پيامبر اكرم (ص ) آمده و در عصر جاهليت عربى ، تا آنچه بر سر اوصياى پيامبر و خاندان او آمد در عصر طاغوتيت اموى و عباسى )، و وارث بزرگ آنهمه عظمت و ايثار، و حضور و اقدام ، و حماسه و افتخار، هدايت و تعليم ، و تزكيه و ارشاد، و رشادت و تعهد، و رسالت و بيدارى ، و شهادت و فداكارى ، در راه اعتلاى كلمه حق ، و اعلام منشور عدل ، براى نجات انسانيت و سعادت انسان ، و احياى آرمان قرآن ... آرى ، وارث اينهمه ... حضرت ولى عصر، حجت بن الحسن المهدى عج است . و چون چنين است بسيار ضرورت دارد كه در اين مجالس ، همواره توجه ها معطوف به ساحت پاك آن شريك قرآن ، و ركن ايمان ، و حجت زمان ، و اسوه انسان ، و راز قبله ، و سر غدير، و خونخواه عاشورا باشد ، و نهايت مرتبه ادب رعايت نگردد، و رضاى خاطر ايشان - كه مقدمه رضاى خداى متعال است - منظور باشد و طلب شود.و روشن است كه يكى از عوامل عمده كسب رضاى آن امام ، غنى بودن محتواى اين مجلسها و منبرهاست از حديث تبيين اهداف الهى دين ، و آگاهسازى مردم از حقايق معارف و تعاليم صديقين ، در جهت دعوت به نشر ايمان و اقامه عدل و اجراى قسط، به منظور ايجاد جامعه ((توحيد و عدل ))، و زمينه سازى براى احياى دين خدا، و آمادگى براى ظهور كلى آن نجات دهنده نهايى انسان ، و زنده كننده راستين قرآن ، و برپا دارنده ((عدل فراگير))، در جهان ...در اينجا خوب است به اين موضوع هم اشاره اى بكنيم ، كه يكى از راههاى مهم غنى ساختن محتواى مجالس ياد شده از نظر تربيت و سازندگى ، اين است كه (بجز خطبه هاى عاشورا و سخنان حضرت امام حسين (ع ) در مسير كربلا)، مضامين آموزشى و سازنده زيارتها و دعاهاى زيارت را، پس از درك عميق مفاهيم و مقاصد آنها، بصورتى درست و با بيانى مناسب ، به مردم بياموزند. اين دو منبع ياد شده ، از مهمترين منابع شناخت و آگاهى و معرفت و سلوك و تربيت و حماسه و اقدام است ، كه همواره مغفول مانده است ، و بهره اى كه بايد از آنها گرفته شود گرفته نشده است .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 389]
صفحات پیشنهادی
تكليف مسلمانان حسينى
عاشورا، منطق حيات و عدل عاشورا، بايد به نام منطق حيات و عدل، معلم ايمان و حماسه، كلاس آزادگى و شرف، مدرسه اعتقاد و جهاد و آموزشگر نماز و قرآن و رمز سلوك روحى صحيح و ...
عاشورا، منطق حيات و عدل عاشورا، بايد به نام منطق حيات و عدل، معلم ايمان و حماسه، كلاس آزادگى و شرف، مدرسه اعتقاد و جهاد و آموزشگر نماز و قرآن و رمز سلوك روحى صحيح و ...
- درسهاى عاشورا در اندیشه امام خمينى (ره)
درسهاى عاشورا در اندیشه امام خمينى (ره)-با اين كه بيش از هزار و سيصد صد سال از واقعه ... آيين الهى است؛ آيينى پيام آور توحيد و عدل و در خور شأن والاى انسان، تا به بر. ... ملتها؛(4) ب: محدود شدن فقاهت به احكام فردى و عبادى در منطق نا آگاهان؛(5) پ: غفلت از آيات .... پىنوشتها: 1) سموّالمعنى في سمّو الذات، أو اشعة من حياة الحسين، ص 121، عبداللَّه ...
درسهاى عاشورا در اندیشه امام خمينى (ره)-با اين كه بيش از هزار و سيصد صد سال از واقعه ... آيين الهى است؛ آيينى پيام آور توحيد و عدل و در خور شأن والاى انسان، تا به بر. ... ملتها؛(4) ب: محدود شدن فقاهت به احكام فردى و عبادى در منطق نا آگاهان؛(5) پ: غفلت از آيات .... پىنوشتها: 1) سموّالمعنى في سمّو الذات، أو اشعة من حياة الحسين، ص 121، عبداللَّه ...
تجلي قرآن در نهضت عاشورا
تجلي قرآن در نهضت عاشورا منبع:مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم عاشورا نه فقط يك واقعه ... از انسجام و منطق دروني برخوردار نباشد نمي توان به سوي پيشرفت و عظمت گام نهاد. .... تلاش براي تحقق حكومت دينياز ابعاد مهم حيات آدمي بعد سياست و اجتماع است. ... كمال مطلوب در سايه عدل و قسط با رعايت اصول انسان دوستي و حق مداري از مهم ترين دغدغه ...
تجلي قرآن در نهضت عاشورا منبع:مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم عاشورا نه فقط يك واقعه ... از انسجام و منطق دروني برخوردار نباشد نمي توان به سوي پيشرفت و عظمت گام نهاد. .... تلاش براي تحقق حكومت دينياز ابعاد مهم حيات آدمي بعد سياست و اجتماع است. ... كمال مطلوب در سايه عدل و قسط با رعايت اصول انسان دوستي و حق مداري از مهم ترين دغدغه ...
نقش زنان در نهضت عاشورا
(1) و اگر عاشورا نبود، منطق جاهليت ابوسفيانيان كه مىخواستند قلم سرخ بر وحى و كتاب بكشند و يزيد، يادگار عصر تاريك بتپرستى كه به گمان خود با كشتن و به ...
(1) و اگر عاشورا نبود، منطق جاهليت ابوسفيانيان كه مىخواستند قلم سرخ بر وحى و كتاب بكشند و يزيد، يادگار عصر تاريك بتپرستى كه به گمان خود با كشتن و به ...
عاشورا , انقلابها و حکومتها
عاشورا , انقلابها و حکومتها-عاشورا، انقلابها و حكومتهاحماسه ی همواره حسین علیه ... 1- شعار عاشورا2- عاشورا، فریادگر جامعه انقلابى "توحید" و "عدل " 3- واجبان انقلابى ...4- ... و اقتصادى ، كه حیات و حركت و تقوى و سلامتى و روحى و نشاط بدنى و تربیت عقلى و ... به عنوان نمونه (مثلا خود جامعه ایران )، با منطق انقلابى و عملكرد انقلابى پاسخ دهیم ...
عاشورا , انقلابها و حکومتها-عاشورا، انقلابها و حكومتهاحماسه ی همواره حسین علیه ... 1- شعار عاشورا2- عاشورا، فریادگر جامعه انقلابى "توحید" و "عدل " 3- واجبان انقلابى ...4- ... و اقتصادى ، كه حیات و حركت و تقوى و سلامتى و روحى و نشاط بدنى و تربیت عقلى و ... به عنوان نمونه (مثلا خود جامعه ایران )، با منطق انقلابى و عملكرد انقلابى پاسخ دهیم ...
فرهنگ عاشورا(20)
فرهنگ عاشورا(20) نويسنده:حجت الاسلام جواد محدثی وارث ارث برنده،ميراث دار،كسى كه ... وارث همه انبياست،پس وارث خط قسط و عدل آنان نيز مىباشد و قيامكربلا،از جمله دعوت به عدل و .... وقف،گاهى در حال حيات اشخاص انجاممىگيرد،گاهى وصيت مىكنند كه پس از ... هجرت،هم مهاجر را پخته و آبديده مىكند،هم افق افكار راگسترده مىسازد،هم مناطق هجرت را ...
فرهنگ عاشورا(20) نويسنده:حجت الاسلام جواد محدثی وارث ارث برنده،ميراث دار،كسى كه ... وارث همه انبياست،پس وارث خط قسط و عدل آنان نيز مىباشد و قيامكربلا،از جمله دعوت به عدل و .... وقف،گاهى در حال حيات اشخاص انجاممىگيرد،گاهى وصيت مىكنند كه پس از ... هجرت،هم مهاجر را پخته و آبديده مىكند،هم افق افكار راگسترده مىسازد،هم مناطق هجرت را ...
رویکرد مسلمانان نسبت به عاشورا
رویکرد مسلمانان نسبت به عاشورا-رویکرد مسلمانان نسبت به عاشورا ... آن نظام پلید و جانشین کردن حکومت عدل علوی جامعه را از انواع انحرافات سیاسی ، فکری و اعتقادی و . .... این مناطق زیاد در جریان امور سیاسی نبودند اطلاعات و آگاهی چندان هم از مسائل سیاسی .... (ع)را حرکت سیاسی نشان می دهد نوشتاری است که در کتاب حیات فکری و سیاسی ...
رویکرد مسلمانان نسبت به عاشورا-رویکرد مسلمانان نسبت به عاشورا ... آن نظام پلید و جانشین کردن حکومت عدل علوی جامعه را از انواع انحرافات سیاسی ، فکری و اعتقادی و . .... این مناطق زیاد در جریان امور سیاسی نبودند اطلاعات و آگاهی چندان هم از مسائل سیاسی .... (ع)را حرکت سیاسی نشان می دهد نوشتاری است که در کتاب حیات فکری و سیاسی ...
عاشورا از نگاه اهل سنت
عاشورا از نگاه اهل سنت نويسنده:احسان الله عرفانی منبع:اختصاصی راسخون ... پناه جستن به کعبه بهتر از مناطق دیگر است از نصایح این افراد به روشنی به دست می ..... بعدکم فسار فلقیته أوائل خیل عبیدالله فلما رأی ذالک عدل الی کربلا فأسند ظهره الی .... امام هم تا آخرین لحظه حیات ، بر او و مفاسد ومنکرات یاد شده و ترویج فرهنگ شهادت برای ...
عاشورا از نگاه اهل سنت نويسنده:احسان الله عرفانی منبع:اختصاصی راسخون ... پناه جستن به کعبه بهتر از مناطق دیگر است از نصایح این افراد به روشنی به دست می ..... بعدکم فسار فلقیته أوائل خیل عبیدالله فلما رأی ذالک عدل الی کربلا فأسند ظهره الی .... امام هم تا آخرین لحظه حیات ، بر او و مفاسد ومنکرات یاد شده و ترویج فرهنگ شهادت برای ...
پندها و عبرت هاى عاشورا
پندها و عبرت هاى عاشورا نويسنده: على اصغر الهامى نيا واژه هاى عِبرت و عَبرت و ..... قـيـم ، در مـنطق اينان ، يعنى حدود الهى و مرزهاى واجب و حرام و مصالح جامعه اسـلامـى و .... امّا كـسـانـى در راءس حـكـومـت قـرار گـرفتند كه با انگيزه هاى گوناگون نفسانى خويش ، سـنـّت حـيـات آفـريـن پيامبر(ص ) را يا ناديده گرفتند ... مقدارى هم عدل و انصاف داشته باش !
پندها و عبرت هاى عاشورا نويسنده: على اصغر الهامى نيا واژه هاى عِبرت و عَبرت و ..... قـيـم ، در مـنطق اينان ، يعنى حدود الهى و مرزهاى واجب و حرام و مصالح جامعه اسـلامـى و .... امّا كـسـانـى در راءس حـكـومـت قـرار گـرفتند كه با انگيزه هاى گوناگون نفسانى خويش ، سـنـّت حـيـات آفـريـن پيامبر(ص ) را يا ناديده گرفتند ... مقدارى هم عدل و انصاف داشته باش !
روايتي از يك زندگي
استاد مطهری در آن دانشكده، دورههای لیسانس و دكترا، كلیات علوم اسلامی (منطق، .... نبوت، معاد حماسه حسینی، خدمات متقابل اسلام و ایران، عدل الهی، داستان و راستان، سیری در نهج ... او در سخنرانی آتشین و انقلابی خود در شب عاشورا خطاب به روحانیت گفت: "باید ...
استاد مطهری در آن دانشكده، دورههای لیسانس و دكترا، كلیات علوم اسلامی (منطق، .... نبوت، معاد حماسه حسینی، خدمات متقابل اسلام و ایران، عدل الهی، داستان و راستان، سیری در نهج ... او در سخنرانی آتشین و انقلابی خود در شب عاشورا خطاب به روحانیت گفت: "باید ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها