تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820632588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کدام راه را انتخاب می کنی؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: کدام راه را انتخاب می کنی؟آیین‌ زندگی(4)
طلاق
برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.سومین قسمت از وصایای امام علی (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) :***- و ذکره بما أصاب من کان قبلک من الأوّلین،و (دلت را) یادش بیاور که از ابتدا بر سر پیشینیان چه آمده است.اشارت:و بگو که: « کجاست آن کسی که ثروت اندوخت و بر اندوخته‌هایش افزود و داشته‌هایش را ذخیره ساخت و از آنها محافظت کرد به این امید که این همه را برای فرزندانش می‌کند؟! 1 - و سر فی دیارهم و آثارهم.- و در دیار و آثار گذشتگان سیر کن. - فانظر فیما فعلوا و عمّا انتقلوا و این حلّوا و نزلوا،- و ببین! دقیق ببین که آنان چه کردند؟! از که جدا شدند؟ به کجا کوچ کردند و در کدام منزل فرود آمدند؟! - فانّک تجدهم قد انتقلوا عن الأحبّة، و حلّوا دیار الغربة.بی‌‌تردید به این نتیجه خواهی رسید که:آنان از یاران جدا شدند و هجرت به دیار غربت کردند.حضرت مولا که دنیا را معبر و گذرگاه می‌داند و آخرت را محل ماندن و اقامت گاه ، با ظریف‌ترین تعبیر توصیه می‌کند که: محل ماندنت راسامان ببخش، نه معبر و گذرگاهت را.- و کأنّک عن قلیل قد صرت کأحدهم.- و چنان است که تو در اندک زمان، یکی از آنان خواهی بود. - فأ صلح مثواک،- پس جایگاه ابدی‌ات را سامان ببخش.اشارت:مثوی در لغت به معنای جایگاه و اقامت‌گاه و محل ماندن است.و حضرت مولا که دنیا را معبر و گذرگاه می‌داند و آخرت را محل ماندن و اقامت گاه ، با ظریف‌ترین تعبیر توصیه می‌کند که: محل ماندنت راسامان ببخش، نه معبر و گذرگاهت را. - و لا تبع آخرتک بدنیاک.- و آخرتت را به دنیایت مفروش.اشارت:و فرمود: هر که آخرتش را به دنیایش بفروشد، هر دو را زیان کرده است. 2دنیا و آخرت، دو دشمن ناهمگون‌اند و دو راه مختلف.و فرمود:  هر که دل به دنیا بسپارد و ولایت دنیا را بپذیرد ، به دشمنی با آخرت برخاسته است. دنیا و آخرت همانند مشرق و مغرب‌اند. و رهرو به هر کدام که نزدیک شود ، از دیگری دور می گردد. دنیا و آخرت، هووی یکدیگرند. 3 - ودع القول فیما لا تعرف.- و در آنچه نمی‌دانی ، دخالت نکن!اشارت:و جایی دیگر در تعریف عقل فرمود: عقل یعنی آنچه را که می‌دانی بگویی و به گفته خودت هم عمل کنی. 4عاقل سخن نمی‌گوید مگر به حاجت یا حجت.- و الخطاب فیما لم تکلّف.- و سخنی را که وظیفه نداری نگو!اشارت:حضرتش در جایی دیگر، تعریف و تکلیف کلام را در موجزترین کلام، بیان فرموده است:عاقل سخن نمی‌گوید مگر به حاجت یا حجت. 5 - و امسک عن طریق إذا خفت ضلالته.- و به راهی که بیم گمراهی می ‌رود، قدم مگذار!اشارت:عده‌ای بر این باورند که: همه راه‌ها به خدا منتهی می‌شود 6 و بر این اساس از این جمله به ظاهر زیبا و عوام پسند چنین نتیجه می‌گیرند که: پس باکی نداشته باش از قدم گذاشتن در هر راهی و نوشیدن از هر مشربی و ارتزاق از هر مکتبی و تلمّذ و شاگردی نزد هر استادی و خواندان هر کتاب و تجربه کردن هر سیر و مسیر و سلوکی. چپ و راست گمراهی است و مسیر مستقیم ، جاده منتهی به مقصد است.اما دیدگاه حضرت مولا و توصیه حضرتش چنین نیست. او پیش از این به صراحت فرموده است که: الیمین و الشّمال مضلّه و الطریق الوسطی هی الجادّه. 7چپ و راست گمراهی است و مسیر مستقیم ، جاده منتهی به مقصد است.حضرتش نه تنها تجربه کردن راه‌های تاریک و غیرمستقیم را توصیه نمی‌کند که حتی از مسیری که در آن احتمال گمراهی می‌رود ، پرهیز می‌دهد. چرا که در فرصت کوتاه عمر، مجالی برای آزمون و خطایی از این دست نیست و امید اینکه از هر خطایی بتوان رست، هم نیست.  پی‌نوشت‌ها:1- این الذین شیدوا الممالک و مهدّوا المسالک و آغائوا الملهوف و فروالضیوف. غررالحکم- جلد 2- صفحه 3582- این من جمع فاکثر و احتقب و اعنقد و نظر بزعمه للولد.غررالحکم- جلد 2- صفحه 3593- من باع آخرته بدنیاء حسزهما غررالحکم- جلد 5- صفحه 2574- انّ الدّنیا و الاخره عدوّان متفاواتان و سبیلان مختلقان. فمن احب الدّنیا و تولاها ابغض الاخرة و عاداها، و هما بمنزله المشرق و المغرب و ماش بینهما فکلّما قرب من واحد بعد من الاخر و هما بعد ضرتان.غررالحکم- جلد 2- صفحه 6565- العقل أن تقول ما تعرف و تعمل بما تنطق به. غررالحکم- جلد 2- صفحه 1506- العاقل لا یتکلم الا بحاجة او حجة. غررالحکم- جلد 2- صفحه 357- مراد این عده از این جمله، غیر از کلام معصوم است که فرمود: راه‌های منتهی به خدا به تعداد نفوس خلایق است. استاد سید مهدی شجاعی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن