تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815386429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با تصاویر چشم نواز در شیخ بهایی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: با تصاوير چشم نواز در شيخ بهايي
با تصاوير چشم نواز در شيخ بهايي
سمانه احمدي بهاء الدين محمد بن عزالدين بن عاملي جبعي (جباعي) معروف به شيخ بهائي در سال 953 ه.ق 1546 ميلادي در بعلبك متولد شد. او در جبل عامل در ناحيه شام و سوريه در روستايي به نام "جبع" يا "جباع" مي زيسته و از نژاد "حارث بن عبدالله اعور همداني" از علماي اسلامي بوده است.بهاءالدين در كودكي به همراه پدرش از جبل عامل به ايران آمد و در پايتخت ايران (قزوين ) كه مركز تجمع دانشمندان شيعه بود سكني گزيد . اين مقطع سني اين دانشمند برجسته جهان اسلام  اكنون بن مايه فاز اول سريال شيخ بهايي را شکل مي دهد .مقطع کهنسالي و مرگ اين عالم اسلامي بخش ديگري است که به عنوان فاز دوم در مجموعه تلويزيوني که شهرام اسدي ساخته است ، به تصوير کشيده مي شود .  به تصوير كشيدن مقاطع مختلق سني شيخ بهايي در حالي است که در علوم فلسفه، منطق، هيئت و رياضيات تبحر داشت، مجموعه تأليفاتي كه از او بر جاي مانده در حدود 88 كتاب و رساله است. وي چندي نيز در مشهد به تحصيلات خود ادامه داده و مدتي در هرات به جاي پدر مقام شيخ الاسلامي را عهده دار بوده است و بعدها پس از اتمام تحصيلات، شيخ الاسلام اصفهان شد. چون در سال 991 هجري قمري به قصد حج راه افتاد، به بسياري از سرزمينهاي اسلامي از جمله عراق، شام و مصر رفت و پس از 4 سال در حالي كه حالت درويشي يافته بود، به ايران بازگشت.او در سال 1031 ه.ق در اصفهان درگذشت و بنا بر وصيت خودش، پيكر او را به مشهد بردند و در جوار مرقد مطهر حضرت علي بن موسي الرضا (ع)جنب موزه آستان قدس ، بين صحن امام و صحن آزادي ،‌ و در جايي كه پيشتر محل تدريس او بوده به خاك سپردند .شايد ثبت نام شيخ بهايي به عنوان يکي از مشاهير ايراني در سازمان يونسکو و پاسداشت مقام اين علم فرزانه همزمان با سال نجوم ( 2009 ) ، امري مباهات برانگيز براي ما ايرانيان باشد، اما جاي بسي تأمل است که مباهات صرف ، بدون شناخت گنجينه هاي فرهنگي، احساسي  زودگذر و امري ابتر خواهد بود . ساخت و توليد سريال فاخر و ديدني « شيخ بهايي » در مركز تخصصي سيمافيلم تلاشي است تحسين برانگيز  در جهت عمق بخشيدن به مباهات فرهنگي ايرانيان . از اين رو در آستانه پخش اين مجموعه از تلويزيون و در پي رونمايي سريال ، با شهرام اسدي کاررگردان شيخ بهايي گفت و گويي شکل گرفت که آنچه در پي مي آيد ماحصل پرسش و پاسخ مطبوعاتي است که در مرکز سيما فيلم  انجام شد. با توجه به اين که شيخ بهايي از سوي  مرکز سيما فيلم به شما سفارش داده شده ، چقدر  ساخت آن  جنبه سفارشي داشته و چه مقدار از آن منعکس کننده  آراء و نظرات خود شما ؟ من اين کار را عليرغم اين که در سئوال شما  چند بار به عنوان سفارش اشاره شد ، اصلاً به آن معنا و مفهوم  سفارشي نمي بينم . شايد در جريان باشيد که پس از سه سال تحقيقي که آقاي محسن دامادي انجام دادند ، فيلمنامه اي نوشته شده بود که به عقيده من فيلمنامه محکم و منسجمي نبود . در نتيجه با نقطه نظرات و صحبت هايي که پس از بررسي هاي تخصصي در شوراي فيلم نامه آن زمان مطرح شد ، فيلمنامه از ابتدا کاملاً به صورت جديدي نگاشته شد و من بازنويسي دوباره اي بر روي نسخه اي که آقاي دامادي نوشتند ، انجام دادم . بنابراين اين سئوالي که مي پرسيد چقدر از نقطه نظرات من در اين کار لحاظ شده ، بايد بگويم  تا حدود  زيادي اين امر صورت گرفته است.براي شروع کار به منابع مختلفي هم رجوع کرديد؟اگر حقيقت اش را بخواهيد ؛ نه . چون منابعي که در اين زمينه  وجود دارد به طوري است که اغلب اصل ماجرا را از  روي هم نوشته اند و در نسخه هاي مختلف چيزهايي را به آن اضافه کرده اند . اگر بخواهيم  درست عنوان کنيم شايد  در اين زمينه دو منبع اصلي  بيشتر وجود نداشته باشد  اما به طور مثال با 60 مورد برخورد کنيم  که همين موضوع را گسترش داده و از منظر ديگري به آن نگاه کرده اند .در اين سريال نويسنده بيشتر سعي کرده که آنچه مي نويسد مبتني بر واقعيات تاريخي آن عصر و زندگينامه شيخ باشد بعلاوه اين که وجوه دراماتيک  لازم را  به آن بيفزايد ... که کافي است .يکي از منابع تصويري که بطور ضمني به زندگي  شيخ بهايي در کنار ملاصدرا مي پردازد ، سريال « روشنتر از خاموشي» است ، که سالها پيش ساخته شد . شما آن را قبل از شروع کار ديده بوديد ؟من در آن دوران ( زمان پخش سريال ) در ايران نبودم و به طور جسته گسيخته بخش هايي از آن را ديده بودم و ذهنيت خاصي هم نداشتم.اما يادم هست چند سال قبل،  ساخت آن به من پيشنهاد شده بود و زماني هم  که آن را خواندم ، احساس کردم فقط 50 و اندي جلسه نشست و بحث علمي  است که شخصيت ها فقط حرف مي زنند . آن نسخه که به من پيشنهاد شد،  بيشتر مناسب اجراي راديويي بود و ... که بحث هاي فني هم در آن مطرح  مي شد اما در زمان ساخت، در سريال تغييراتي در آن داده شده بود که من کامل نديدم . اما يکي از اشکالات آن کار  که ديده شد اين بود که وجود لهجه هاي مختلف باعث  تشتت افکار بيننده  مي شد . فکر مي کنم بعد از گذشت چند سال خود آقاي فتحي هم در اين زمينه با من هم عقيده باشند .  به همين علت در شيخ بهايي از لهجه خاصي استفاده نکردم.
با تصاوير چشم نواز در شيخ بهايي
در طي انجام  کار چقدر خودتان را جاي مخاطب مي گذاريد؟من هميشه مثل دو کفه ترازو عمل مي کنم . يعني يک بار از منظر تماشاگر فيلمنامه را مي نويسم ، با بازيگر ها تمرين مي کنم و ... و بار ديگر  از نقطه نظر ايده آل ها و آرمان هاي خودم . اما سعي مي کنم تا جايي که مي توانم ، اين دو کفه را موازي پيش ببرم ولي اگر راهي نداشته باشم ، کفه آرمان گرايي خودم را جلوتر مي برم .براي جذب  بيشتر مخاطب عام ، چقدر سعي کرده ايد که در نوع روايت تان به وجهه دراماتيک قصه بپردازيد ؟طبيعاً اين عمل در کار صورت گرفته و وجود دارد  . چون در تاريخ به خودي خود درام  به معناي آنچناني وجود ندارد. مخصوصاً وقتي که  به مسائل علمي و سياسي آن پرداخته مي شود ،مطالب به صورت خشک به مردم مي رسد. به همين علت ما شخصيت هايي را در داستان داخل کرديم و حواشي و شاخ و برگ هايي به آن افزوديم تا درام به صورتي جذاب و ديدني به مردم برسد . با اين حساب چه مقدار آن مبتني بر مستندات تاريخي است و چه مقدارش محصول تخيل و ذهنيات شما ؟نمي توان تقسيم بندي دقيقي ارائه داد . اما بهر حال چارچوب کار مبتني بر واقعيات تاريخي است . اما اين که مثلاً غلام شيخ چه نام داشته و يا چه گفت و گو هايي بين شخصيت ها شکل گرفته و ... مواردي هستند که بعضاً از آنها در تاريخ به اندازه يک خط و يا کمتر ياد شده که اين صحنه ها و سکانس ها  بر اساس افت و خيزي که قصه بايد طي کند ، طراحي مي شود . اما هميشه  چارچوب اصلي در روايت وجود دارد که نبايد از آن خارج شد.به عنوان مثال در بازديدي که آقاي ضرغامي و شاهرودي از پشت صحنه سريال داشتند ، آقاي شاهرودي فرمودند  که طبق روايت تاريخي شيخ بهايي مردي زشت رو بودند ، اما شما يک آدم خوش سيمايي به اسم آقاي نصيريان را در اينجا گذاشته ايد . در جواب گفتم : در تصوير کردن تاريخ بايد چنين تغييراتي را لحاظ کرد . چون وقتي قرار است تصويري با صرف وقت و هزينه بسيار و لحاظ نقطه نظراتي که از چنين فردي انتظار مي رود ، ساخته شود ، بايد چشم نواز باشد .  اين تصاوير  به لحاظ دوره و زمان تاريخي  چقدر باور پذير خواهند بود؟در کار سعي شده با پرداختن به زواياي دروني تر  زندگي شخصيت ها اين باور پذيري ايجاد شود . چون يکي از عيوب سريال هاي تاريخي به نظر من حرکت در چارچوب هاي خشک و قرار دادي و طرح مسائل مهم و کلي است . من سعي کردم در اين کار با اضافه کردن سکانس هايي از  زندگي هاي خيلي معمولي ، ملموس و روزمره به اصطلاح کوچه اي به قصه ،حتي شوخي هاي شاه عباس و صحبت هاي شيخ بهايي با هم دوره اي هاي خودش ، يا نمايش نزاع و بازي هاي او در کودکي با همسالانش موضوع و بيان را تلطيف کنم .  با وجود حساسيت بالاي شما در رسيدن به چنين باور پذيري ، چرا با وجود صداي سر صحنه ، سريال در نهايت دوبله شد؟ ما فيلم را در فاز اول با صداي سر صحنه شروع کرديم که مربوط به دوران نوجواني شيخ بهايي مي شد . چون بيشتر لوکيشن هايي که ما در آن مقطع زماني داشتيم ، در بيابان و سياه چادرها و فضاهايي دور از محيط شهري بود که سر و صداهاي آنچناني و مزاحم دور بوديم . اما در مرحله دوم در عرصه اي بوديم که بايد به 67 سالگي به بعد شيخ بهايي تا زمان فوت شان در اصفهان و شهر هايي که هنوز آثار و بقاياي آن وجود داشت ، مي پرداختيم.شما اصفهان امروز  و سر و صداهايش را با زماني که ما مي خواستيم ، تصوير کنيم ، مقايسه کنيد!  در نتيجه علي رغم ميل صد در صد خودم که فکر مي کنم صداي سر صحنه بهترين راه براي نشان دادن حقيقت درون بازي يک بازيگر است ، به دوبله پرداختيم . والحق بايد در اين زمينه از آقاي زند تشکر کنم که به پاي وسواس هاي من صبوري کردند و کاري در حد صداي سر صحنه ارائه دادند.صداي علي نصيريان توسط ناصر طهماسب دوبله شده  است ، با وجود اين که خود نصيريان صداي خوبي دارد و به تازه گي هم  پخش سريال « مرگ تدريجي يک رؤيا» با بازي طهماسب به پايان رسيده ، تصوير و صداي  وي هنوز در ذهن مخاطب باقي است ، فکر نمي کنيد ، اين انتخاب بر روي ذهن بيننده تأثير لازم را نداشته باشد؟من در دوبله سريال  تا جايي که امکان داشت از خود بازيگران دعوت کردم که بيايند و جاي خودشان صحبت کنند ، در مورد آقاي نصيريان هم از اول بنا بر اين بود که ايشان خودشان به جاي شيخ بهائي صحبت کنند اما بخاطر مشکل شخصي که در آن مقطع براي شان پيش آمد ، نتوانستند اين کار را انجام دهند و آقاي طهماسب به جاي ايشان صحبت کردند . البته حضور ايشان طبق نظر من و آقاي زند صورت گرفت . از همه مهمتر نظر خود آقاي نصيريان هم بر اين بود که صداي  آقاي طهماسب نزديک ترين صدايي است که مي تواند جايگزين صداي ايشان شود.  سريال «شيخ بهايي» پيش از اين« آشيانه سيمرغ» نام داشت ، تغيير اسم آن هم بنا بر معذوريت خاصي صورت گرفته ؟ خير . از ابتدا من آن اسم را خيلي دوست داشتم . اما وقتي کارهايي مانند ساخت سريال هاي تاريخي طولاني مي شود ،گه گاه ديده مي شود که اسم ها در جاهاي ديگري هم مورد مصرف پيدا مي کند و مشابهت هاييي ايجاد مي شود . من صرفاً بخاطر اين که ديدم ، چند کتاب ، فيلم و سريال با اسم هاي مشابه و همراه با نام سيمرغ از آن زمان تا کنون  ارائه شده ، تصميم گرفتم نام مستقيم تري را براي سريال  انتخاب کنم که ضمن رساندن مقصود ،  حق مطلب را بيشتر ادا کند .مورد ديگري که درباره اين سريال حرف و حديث هاي گوناگوني را به راه انداخت ، مسئله حذف بيشتر سکانس هاي آن بود که عده اي اين مطلب را تأييد و برخي تکذيب مي کردند . شما بگوييد اصل مطلب چيست و از کجا ناشي مي شود ؟يک خلط مطلبي در اين ميان بوجود آمده که لازم است توضيح بدهم . قضيه از اين قرار است که وقتي در مرحله بازنويسي فيلمنامه بوديم ، با دوستاني که آن زمان در مرکز سيما فيلم بودند ، مشورت کرديم که زمان بندي سريال به چه صورت باشد .چون  در اروپا و امريکا استاندارد اين مسئله 52 دقيقه است . اما دوستان گفتند که هر قسمت سريال مي تواند 32 دقيقه باشد. كه با تيتراژ حدود 38 دقيقه روي آنتن مي‌رفت. مجموعه‌اي كه مي‌خواستيم بسازيم حدود 900 دقيقه بود و طبيعتاً مي شد 30 تا 32 قسمت . بعد که جلوتر رفتيم دوستان گفتند که در سريال هاي تاريخي تا بخواهيم وارد قصه شويم ، 30 دقيقه سريال تمام مي شود ، بهتر است که زمان هر قسمت بيشتر شود و با تيتراژ چيزي حدود 58 دقيقه آماده کنيد . به  اين ترتيب جاي مکث ها را تغيير داديم و تقسيم بندي جديدي شکل گرفت . اگر شما 900 دقيقه را تقسيم بر اين زمان کنيد ، تعداد قسمت هاي سريال 17 مي شود ... در واقع همان 32 قسمت است که  17 شده است. اما دوستان در معاونت سيما از جزئيات  اين موضوع اطلاع نداشتند و فکر کردند که 32 قسمت تبديل به 17 شده و در نتيجه 15 قسمت حذف شده و در جلسه اي عنوان کردند و .... که اين طور نبوده است .
با تصاوير چشم نواز در شيخ بهايي
با اين حساب از زمان پخش سريال تان راضي هستيد؟بهر حال ما کار خودمان  را انجام داديم و نتيجه را به دوستان سپرديم .حتماً دوستاني که در بخش مديريت هستند ، دل شان به اندازه من مي تپد که اين سريال در بهترين جا قرار بگيرد و بيشترين بيننده را داشته باشد . حتماً شبکه دوم هم تمام تلاش خود را به کار خواهد بست که اين سريال به بهترين نحو ارائه شود .چقدر پيش بيني مي کنيد که «شيخ بهايي » با اصلاحات آن چناني در پخش  مواجه شود ؟نمي دانم . بهر حال هر کارگردان و مؤلف و مصنفي نهايت آرزو و علاقه اش است که کارش دست نخورد و من هم اميدوارم که اين اتفاق براي سريال من هم بيفتد .تا کنون اگر اصلاحاتي در سريال صورت گرفته ، چه مقدار از آن با نظر شما بوده است؟من به قطعيت عنوان مي کنم که هر نقطه نظري تا کنون در مورد سريال بوده چه در مرحله نگارش تا مرحله تصويربرداري و چه در پست پروداکشن و مراحل آماده سازي، من در جريان تمام مسائل آن بوده ام و دوستان کاملاً من را در جريان مي گذاشتند .انتظار داريد شيخ بهايي هم  همانند «روز واقعه» به اثري ماندگار تبديل شود؟زماني كه فيلم «روز واقعه» را مي‌ساختم به اين موضوع  فكر نمي‌كردم . آن طوري که به من گفته اند  اين فيلم تا کنون  46 بار از شبكه‌هاي داخلي و خارجي پخش شده ؛اما واقعيت اين است که من  در آن زمان سعي كردم يك فيلم درست بسازم تا اين که اعتقادات و باورهاي خودم را عنوان کنم . منتهي شما بهتر مي دانيد در يک کار جمعي و در روند ساخت سريال،  وقتي موضوع تسري پيدا مي کند ، تنها يك نفر دخيل نيست و بسياري از پارامترها در كار شما تأثير مي‌گذارد .همه چيز از مسائل اجتماعي ، اقتصادي  گرفته تا موارد ريز ديگر . بهر حال اميدوارم آنچه که در نهايت شکل گرفته مجموعه قابل قبولي براي بيننده  باشد. چون نتيجه گيري نهايي بر عهده بيننده است . او بايد  کار را ببيند و نظرش را اعلام کند  و بگوييد که آيا اين سريال مي تواند بدل به مجموعه اي شود که بارها قابل ديدن باشد  يا خير.منبع: سيما فيلم





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 485]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن