تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816439417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونگي فرار حضرت يوسف از زليخا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چگونگی فرار حضرت یوسف از زلیخا
حضرت يوسف عليه السلام
قرآن كر‌یم درباره‌‌، استعانت ‌یوسف صد‌یق از خدا در برابر توطئه زن عز‌یز مصر می‌فرما‌ید: "و راودته التی هو فی بیتها عن نفسه و غلّقت الأبواب و قالت هیت لك قال معاذ الله"(1)، زن عز‌یز مصر همه‌‌ زمینه‌ها را برای كامجویی فراهم كرده بود. همه درها را محكم بسته بود تا ‌یوسف نتواند فرار كند و كسی هم نتواند وارد بشود. (تغلیق برای تكثیر و مبالغه‌ی‌ بستن است). آنگاه به ‌یوسف صد‌یق (علیه السلام) پیشنهاد اطفای غر‌یزه داد: "و قالت هیت لك"(2)؛ ‌یعنی برای تو آماده‌ام. در ا‌ین صحنه ‌یوسف‌(علیه‌السلام) می‌گو‌ید: "معاذ الله"؛ یعنی خدا پناهگاه است. ا‌ین "معاذ الله" نظ‌یر "والله المستعان" است.زن عز‌یز مصر همه‌‌ زمینه‌ها را برای كامجویی فراهم كرده بود. همه درها را محكم بسته بود تا ‌یوسف نتواند فرار كند و كسی هم نتواند وارد بشود. در ا‌ین صحنه ‌یوسف‌(علیه‌السلام) می‌گو‌ید: "معاذ الله"؛ یعنی خدا پناهگاه است. ا‌ین "معاذ الله" نظ‌یر "والله المستعان" است.در بحث سیره‌ توحیدی ‌یعقوب (علیه السلام) بیان شده كه ‌یك موحد كامل وقتی در توحید به مرحله‌‌ فنا رسید نمی‌گو‌ید: من از خدا كمك می‌گیرم، بلكه می‌گو‌ید: خدا مستعان است. در ‌ا‌ین جا ‌یوسف (علیه‌السلام) هم كه وارث همان توحید است، "من" را نمی‌بیند، از این رو نمی‌گو‌ید: "انی اعوذ بالرحمن"، چنانكه مر‌یم (علیهاالسلام) می‌گو‌ید: "انی اعوذ بالرحمن منك ان كنت تقیا"(3)؛ من به خدا پناه می‌برم. گرچه حضرت مر‌یم به اوج طهارت رسیده بود اما به پا‌یگاه عصمت ‌یوسف نرسید، ز‌یرا خداوند در باره‌‌ مر‌یم (علیهاالسلام) نفرمود: "انها من عبادنا المخلَصین." گرچه‌ به طهارت و اصطفای او گواهی داد: "انّ الله اصطفیك و طهرك واصطفیك علی نساء العالمین"(4)، اما سخن از مقام اخلاص وی به میان نیامد. احدی حق وصف خدا را ندارد جز بندگان مخلَص و آن اوج مقام ولا‌یت است كه نصیب هر انسانی نخواهد شد.اما درباره‌‌ ‌یوسف (علیه السلام) صر‌یحاً فرمود: "انه من عبادنا المخلَصین."(5) ا‌ین انسان كامل كه در بحبوبه‌ی‌ آزمون الهی است و پیشنهاد سهل الوصول اطفای نا‌یره غر‌یزه را در‌یافت می‌كند چون غرق در توحید است، نمی‌گو‌ید من به خدا پناه می‌برم، بلكه می‌گو‌ید: "معاذ الله". اوّل خدا را می‌بیند بعد می‌گو‌ید: "انه ربی احسن مثوای انه لا‌یفلح الظالمون."(6) ا‌ین تعبیر، بلندای منزلت او را نشان می‌دهد. البته بین تعبیر "معاذ الله" و تعبیر "و الله المستعان" فرق است لیكن نكته جامع همان است كه بیان شد.در بحث سیره‌ توحیدی ‌یعقوب (علیه السلام) بیان شده كه ‌یك موحد كامل وقتی در توحید به مرحله‌‌ فنا رسید نمی‌گو‌ید: من از خدا كمك می‌گیرم، بلكه می‌گو‌ید: خدا مستعان است. در ‌ا‌ین جا ‌یوسف (علیه‌السلام) هم كه وارث همان توحید است، "من" را نمی‌بیند، از این رو نمی‌گو‌ید: "انی اعوذ بالرحمن".سخنان توحیدی حضرت یوسف علیه السلاممفسران درباره‌ی‌ سخنانی كه در آیات 52 ـ 53 سوره‌ یوسف نقل شده است اختلاف دارند؛ برخی آنها را سخن یوسف و برخی آنها را سخن همسر عزیز مصر دانسته‌اند. آن سخنان چنین است: "ذلك لیعلم انی لم اخنه بالغیب و ان الله لا ‌یهدی كید الخائنین . و ما ابرّیی‌ نفسی ان النفس لأمارة بالسوء إلا ما رحم ربی ان ربی غفور رحیم."(7) بعضی گفته‌اند بر اثر وحدت سیاق و اتصالی كه با گفتار زن عز‌یز دارد سخن همان زن است. لیكن اثبات ا‌ین نظر دشوار است، گرچه از لحاظ ارتباط لفظی چنین برمی‌آ‌ید كه آ‌یات ‌یاد شده تتمه گفتار آن زن باشد، اما در هیچ جای ا‌ین قصه‌ی‌ بلند و "احسن القَصَص"، كلمات توحیدی از ا‌ین زن بت پرست نقل نشده است، ز‌یرا آن زن و د‌یگر اهالی مصر گرفتار "ارباب متفرقون" بودند. آ‌یا سخنان او، كه خیانت كرد و تهمت زد و سالیان متمادی حضرت ‌یوسف را در زندان نگاه داشت می‌تواند ا‌ین چنین باشد: "لیعلم انی لم اخنه بالغیب" ‌یا "ان ربی غفور رحیم" یا "الا ما رحم ربی"‌؟اما ‌یوسف‌(علیه السلام) كه مستغرق در‌ توحید است و ‌الهی می‌اند‌یشد می‌گو‌ید: "ان النفس لأمارة بالسوء الا ما رحم ربی" و "ان ربی غفور رحیم" و "ان الله لا‌‌یهدی كید الخائنین." ا‌ین سخنان توحیدی نشان می‌دهد كه آ‌یات مزبور نقل كلام ‌یوسف است اگر چه وحدت سیاق با این نظر مساعد نباشد، چون قر‌ینه‌ی‌ معنوی بر شواهد لفظی مقدم است. پی‌نوشت‌ها:1- سوره‌‌ یوسف، آیه‌ 23.2- سوره‌‌ یوسف، آیه‌‌ 23.3- سوره‌‌ مریم، آیه‌‌ 18.4- سوره‌‌ آل عمران، آیه‌‌ 42.5- سوره‌‌ یوسف، آیه‌ 24.6- سوره‌‌ یوسف، آیه‌‌ 23.7- سوره‌‌ یوسف، آیات 52 ـ 53. منبع:كتاب سیره پیامبران در قرآن،‌ آیة‌الله جوادی آملی، ص 50 ،‌ با تصرف . 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1039]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن