واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - نخستین جلسه شورای عالی سینما با حضور مقامات عالی حوزه فرهنگ و هنر و به ریاست رئیسجمهور تشکیل شد تا اولین گام برای تغییر ساختار مدیریتی سینما برداشته شود. سمیه علیپور: پنجشنبه نهم دی ماه 1389 بعد از گذشت یکسال و سه ماه از نخستین وعده شکلگیری شورای عالی سینما، این شورا با حضور محمود احمدینژاد ردیس جمهور، اسفندیار رحیممشایی مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور، محمد حسینی وزیر ارشاد، جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد، احمد نجفی بازیگر، مسعود دهنمکی کارگردان، جمال شورجه کارگردان و تهیهکننده، شهریار بحرانی کارگردان، محسن علیاکبری تهیهکننده و داود میرباقری کارگردان و با هدف بررسی راهکارهای ارتقای سطح سینمای کشور برگزار شد. نکته قابل توجه در مورد این شورا نبود نمایندهای از سوی اصناف سینمایی بود؛ هرچند که اعضای شورا معتقدند مسعود جعفریجوزانی به عنوان نماینده صنف نویسندگان انتخاب شده، اما بیاطلاعی خانه سینما از برگزاری این جلسه و ارائه نشدن درخواستی به این نهاد صنفی برای معرفی نماینده خود همگی نشانگر استمرار مشکلات مدیریت دولتی سینما با خانه سینما است. محمود احمدینژاد در مقام رئیس این شورا سخنانی مشابه آنچه در مراسم افطاری با سینماگران در ماه رمضان 1387 عنوان کرده بود مطرح کرد و از افقهای بلند پیش روی سینمای ایران گفت؛ در نتیجه این اظهارات در آن تاریخ و خواست احمدینژاد برای تنظیم طرحی روشن برای افقهای بلند پیش روی سینمای ایران، مسئولان در خانه سینما که به مدت سه ماه طرح نظام جامع سینما را تنظیم و آن را به رئیس جمهور و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه کردند اما پاسخی نیامد. امروز بعد از دو سال باز هم صحبت از راهاندازی سازمان سینما، احداث سالن سینما، تولید 10 فیلم فاخر در طول سال و رسیدگی به امور بیمه و بیکاری هنرمندان است. متصل نشدن حلقه خانه سینما که مدتها پیگیر این موضوعات بوده به شورای عالی سینما به نظر میرسد مسیر سر راست رسیدن به اهداف را به سوی بیراهههای پر دستانداز هدایت میکند. محسن علیاکبری در پاسخ به این سئوال که دلیل حاضر نبودن نمایندهای از خانه سینما در جلسه شورای عالی سینما چه بود، اظهار داشت: «اعضای شورا به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شدهاند. وزیر ارشاد براساس صلاحدید خود از میان سینماگرانی که به او پیشنهاد شده بود، پنج نفر را گزینش کرد.» اظهارات کامل علیاکبری را در این زمینه اینجا بخوانید. جمال شورجه نیز در مورد فعالیت شورای عالی سینما اظهار داشت: «راه افتادن شورای عالی سینما نقطه عطفی در سینمای ایران است و موجب توسعه سینمای ایران در داخل و خارج از کشور خواهد شد. اگر مصوبات این شورا اجرایی شود خیلی امیدوار هستم وضعیت سینما بهبود پیدا کند. حضور شخص رئیسجمهور در این شورا تاکید او را بر سینما نشان میدهد و نشانگر عزم راسخ بخش دولتی برای حل مشکلات کلی سینمای ایران است.» اظهارات کامل شورجه را در این زمینه اینجا بخوانید. احمد نجفی تشکیل شورای عالی سینما را شروع تحولی جدی در سینمای ایران دانست و اظهار داشت: «با توجه به تارخ 100 ساله سینما در ایران نخستین جلسه شورای عالی سینما مهمترین جلسه برای تحول در سینمای ایران بوده است. این شروع کارهای همگانی از سوی تمام سینماگران برای ارتقای جایگاه سینماست. صورتجلسه نشست نشان میدهد همه بحثهای مربوط به سینما در این جلسه مطرح شده و دغدغههای سینماگران در این جلسه مورد توجه قرار گرفت. با ادامه فعالیتهای شورا سینما و به طور کلی فعالیتهای تصویری قدرت بیشتری خواهد یافت.» اظهارات کامل نجفی را در این زمینه اینجا بخوانید. اظهارات درباره شکلگیری شورای عالی سینما عنوان سمت تاریخ اظهارات جواد شمقدری معاون امور سینمایی مهر ماه 1388 با آقای احمدینژاد صحبت کردم و ایشان قول دادند در همهجا یار و یاور سینمای ایران باشد و پیشنهاد دادم شورای عالی سینما با ریاست ایشان هر ششماه یکبار برگزار شود و در این مقطع که سینما بزرگترین پدیده برای نظام است که به آن احتیاج داریم مشکلات آن را مرتفع کنیم و امیدوارم با پیگیریهای دکتر حسینی این پیشنهاد عملی شود. اسفندیار رحیممشایی رئیس کمیسیون فرهنگی دولت اسفند ماه 1388 شورای عالی سینما ایده خوبی است، اما در دولت مطرح نشده است. ممکن است ایده آقای شمقدری باشد که تلاش کند این جلسات را تشکیل دهد، ولی چنین چیزی به رئیسجمهور منتقل نشده یا من مطلع نیستم؛ گرچه پیشنهاد خوبی به نظر میرسد. جواد شمقدری معاون امور سینمایی اسفند ماه 1388 همین امروز (یکشنبه 9 اسفند ماه) احتمالا جناب آقای دکترحسینی در هیئت دولت موضوع تشکیل این جلسه را مطرح میکنند و قرار است، مصوبات این شورا با سه فوریت در جلسه هیئت دولت به بحث گذاشته شود. امیدوارم وقت آقای احمدینژاد اجازه دهد و ما اولین جلسه را قبل از پایان سال برگزار کنیم. محمد حسینی وزیر ارشاد تیر ماه 1389 آقای شمقدری گزارشی از وضعیت سینمای ایران و اقداماتی که در طول این 9 ماهه اخیر انجام شده و سیاستگذاریهایی که صورت گرفته ارائه دادند. تشکیل شورای عالی سینما که بحث آن مطرح شده بود مورد موافقت رئیسجمهور قرار گرفت و این گامی خوب و بیسابقه در سینمای کشور است و این شورا به ریاست رئیسجمهوری تشکیل خواهد شد و به زودی اعضای شورای عالی سینما مشخص خواهد شد. جواد شمقدری معاون امور سینمایی تیر ماه 1389 تشکیل شورای عالی سینما با مصوبه هیئت دولت قانونی شد. آقای احمدینژاد نظرشان این است که علاوه بر چند وزیر، چند فیلمساز مطرح و نمایندگان جاهایی مانند صدا و سیما، حوزه هنری، حوزه علمیه قم و مراکز مرتبط با سینما در این شورا حضور داشته باشند. محمد حسینی وزیر ارشاد شهریور ماه 1389 رئیس جمهور به عنوان رئیس این شورا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی دولت، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده صنوف سینما و تشکلهای مستقل سینمایی و پنج نفر از سینماگران معتبر و شناخته شده کشور و معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعضای این شورا هستند. جدول پیشینه کاری اعضای شورا عنوان زمینه فعالیت سابقه کاری در سینما داود میرباقری کارگردانی «آدم برفی» (1373)، «ساحره» (1376) و «مسافر ری» (1379) مسعود دهنمکی کارگردان «اخراجیها» (1385)، «اخراجیها2» (1387) و «اخراجیها3» (1389) شهریار بحرانی کارگردان «پرچمدار» (1363)، «گذرگاه» (1365)، «هراس»(1366)، «آب را گل نکنید» (1368)، «حمله به اچ 3» (1373)، «دنیار وارونه» (1376)، «مریم مقدس» (1379) و «ملک سلیمان» (1389) احمد نجفی بازیگر «دندان مار» (1368)، «گروهبان» (1369)، «برخورد»(1370)، «پناهنده» (1372)، «تاواریش» (1372)، «خط آتش» (1373)، «آخرین بندر» (1373)، «بیگانهای در شهر»(1374)، «هتل کارتن» (1375)، «توفان شن (1375)، «بالاتر از خطر» (1375)، «کمکم کن» (1377)، «صدای سخن عشق» (1379)، «سگ کشی» (1379)، «سایه روشن» (1380)، «تاریکخانه» (1380)، «جایی دیگر» (1381)، «وعده دیدار» (1382)، «هشت پا» (1383)، «گرداب» (1383)، «شوریده» (1383)، «بشارت منجی» (1383) و «مسیح» (1384) جمال شورجه کارگردان و تهیهکننده روزنه (1367)، «شب دهم» (1368)، «عملیات کرکوک» (1370)، «لبه تیغ» (1372)، «حماسه مجنون» (1371)، «عبور از خط سرخ»(1374)، «خلبان» (1376)، «باشگاه سری» (1377)، «وعده دیدار» (1382). «نفوذی» (1388 تهیهکننده) و «دوشیزه» (1381). محسن علیاکبری تهیهکننده «پایان دوم» (۱۳۸۹)، «چراغ قرمز» (۱۳۸۸)، «کتاب قانون» (۱۳۸۷)، «آن مرد آمد» (۱۳۸۶)، «سبیل مردونه» (۱۳۸۶)،«همیشه پای یک زن در میان است» (۱۳۸۶)، «پاداش سکوت» (۱۳۸۵)، «جای او دیگر خالی نیست» (۱۳۸۴)، «شهر آشوب» (۱۳۸۴)، «جنگ کودکانه» (۱۳۸۳)، »مریم مقدس» (۱۳۷۹)، «اصحاب کهف» (۱۳۷۶)، »افسون» (۱۳۶۷)، «بلمی به سوی ساحل» (۱۳۶۴) و «گورکن» (۱۳۶۳) مسعود جعفری جوازنی کارگردان و تهیهکننده کارگردان: «بلوغ» (۱۳۷۷)، «دل و دشنه» (۱۳۷۳)، «یک مرد یک خرس» (۱۳۷۱)، «در مسیر تندباد» (۱۳۶۷)، «شیر سنگی» (۱۳۶۵) و «جادههای سرد» (۱۳۶۴). نویسنده: «چشمهایش» (۱۳۷۸)، »بلوغ» (۱۳۷۷)، «دل و دشنه» (۱۳۷۳)، «یک مرد یک خرس» (۱۳۷۱)، «سایه خیال» (۱۳۶۹)، «در مسیر تندباد» (۱۳۶۷) و «شیر سنگی» (۱۳۶۵). تهیهکننده: «همخانه» (۱۳۸۶)، «غروب شد بیا» (۱۳۸۳)، «بلوغ» (۱۳۷۷)، «دل و دشنه» (۱۳۷۳)، «یک مرد یک خرس» (۱۳۷۱)، «ناصرالدین شاه آکتور سینما» (۱۳۷۰)، «سایه خیال» (۱۳۶۹) و «شیر سنگی» (۱۳۶۵) 54143
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 554]