واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: والكري، ايستگاه آخر براي كروز
براي تام كروز و استوديو متروگلدوين ماير موفقيت يا شكست فيلم والكري – فيلمي درباره ترور نافرجام هيتلر –ميتواند آغاز يا پايان يك دوره همكاري سينمايي باشدو بهدور از اينكه منتقدان در مجموع چه نظري در مورد اين فيلم داشته باشند، همه چيز در پايان در گيشه سينماها تعيين خواهد شد. از روزي كه تام كروز چكمههاي بلندافسران نازي را به پا كرد و كار به شكل جدي آغاز شد، همه جا صحبت از اين بوده كه والكري ميتواند بزرگترين ريسك سينمايي كروز پس از 3 دهه فعاليت سينمايياش باشد. اين فيلم با هزينه 90 ميليون دلاري به داستان ترور نافرجام هيتلر در 20 جولاي 1944 ميپردازد و كروز در آن نقش تروريست ناكام- كلاوس فون اشتاوفنبرگ، افسر نازي - را ايفا ميكند. اين فيلم با هزينه 90 ميليون دلاري به داستان ترور نافرجام هيتلر در 20 جولاي 1944 ميپردازد و كروز در آن نقش تروريست ناكام- كلاوس فون اشتاوفنبرگ، افسر نازي - را ايفا ميكند.والكري از زمان كليد خوردن در سال 2006 تاكنون با مشكلات فراواني روبهرو بوده است. تعدادي از سياستمداران آلماني بر آن بودند كه مانع فيلمبرداري در اين كشور شوند و بستگان فون اشتاوفنبرگ از اينكه فردي چون كروز- كه به ساينتولوژي اعتقاد دارد - قصد بازي در اين نقش را دارد اظهار تأسف و نارضايتي كردند. در ادامه تيمي از سياه لشكرها در جريان فيلمبرداري يكي از صحنههاي اكشن فيلم مجروح شدند و تقاضاي 11 ميليون دلار غرامت كردند و از اينرو اكثر صحنه مربوط به آنها، مجددا فيلمبرداري شد و همين سبب شد تا زمان اكران فيلم تاكنون 3 بارتغيير كند.از اين هفته آنونس فيلم در سينماهاي آمريكا به نمايش در آمده است و بيلبوردها با عكسهايي از اين فيلم در نقاط مختلف جهان ديده ميشود و زمان اكران جديد آن تعطيلات ماه فوريه عنوان شده، هرچند كه گمان ميرود زمان اكران آن باز هم دچار تغييراتي شود.اما استوديو متروگلدوين ماير سعي دارد تا به هر عنوان كه شده قبل از اكران فيلم تعدادي از منتقدان را به اين نتيجه برساند كه والكري ميتواند با وجود تمامي اين افتوخيزها فيلم خوبي باشد. در هفته گذشته اين استوديو اولين كنفرانس خبري در مورد فيلمي كه علاوه بر كروز چهرههايي چون كنت برانا، ادي ليزارد و بيل ناي در آن حضور دارند را برگزار كرد.
نتيجه اين اقدام به گفته مسئولان اين استوديو موفقيتي دوگانه به همراه داشت و در عين حاليكه كنجكاوي عده زيادي از منتقدان در مورد لهجه آلماني كروز در اين فيلم از بين رفت، تعدادي از آنها اقدام به نگارش نقدهايي مثبت در مورد فيلم كردند. استيون گايدوس، سردبير اجرايي نشريه ورايتي در مورد فيلم نوشت: تمام اين هياهوها ارزشش را داشته و گرچه شخصيت اشتاوفنبرگ از آن شخصيتهايي نيست كه عادت داشتيم كروز را در آن ببينيم، اما كروز به هر حال با قرار دادن جمعي از مستعدترين هنرپيشهها در كنار خود توانسته بازي قابلقبولي ارائه كند.از سوي ديگر گرچه هيتلر از شخصيتهاي منفور تاريخ است اما اين روزها در گيشه طرفداران زيادي دارد و فيلم سقوط - راجع به روزهاي آخر او در برلين- توانست تماشاگران زيادي را در آلمان و ساير كشورهاي جهان به سينماها بكشاند و اين بار والكري كه از ماه آگوست در كشورهاي مختلف جهان اكران آزمايشي داشته توانسته نظرات مثبت بيش از 80 درصد از تماشاگران را داشته باشد و اين براي روايت افسر يك چشمي كه تلاش ميكند اقدامي تروريستي را انجام دهد - در عصري كه تروريستها مانع اصلي كشورهاي غربي در ايجاد نظم هماهنگ جهان و منفورترين انسانها معرفي شدهاند - قابل توجه است.به هر حال متروگلدوين ماير تصميم دارد تا فيلم را در يك تعطيلي پررقابت به اكران درآورد و فيلم در تعطيلات ولنتاين و همزمان با فيلمهايي از براد پيت و جيم كري به اكران درميآيد ولي اين تاريخ جديد به اين معنا خواهد بود كه والكري اسكار را از دست خواهد داد و نميتواند به كانديداتوري فكر كند.والكري از زمان كليد خوردن در سال 2006 تاكنون با مشكلات فراواني روبهرو بوده است. تعدادي از سياستمداران آلماني بر آن بودند كه مانع فيلمبرداري در اين كشور شوند و بستگان فون اشتاوفنبرگ از اينكه فردي چون كروز- كه به ساينتولوژي اعتقاد دارد - قصد بازي در اين نقش را دارد اظهار تأسف و نارضايتي كردند. ولي اسكار چيزي نيست كه متروگلدوين ماير و كروز در شرايط فعلي به آن نياز داشته باشند و تمامي هدف آنها بازگشت جنجالي و البته موفق به عرصه سينماي جهان است گرچه از زماني كه فيلم در 20ماه اخير در روند توليد و تبليغ قرار داشته با انواع تنشها و مشكلات روبهرو شده است و ميتواند بزرگترين آزمون براي آينده سينمايي كروز و استوديو گلدوين ماير باشد. استوديو بودجهاي 60 ميليون دلاري براي فيلم در نظر گرفته و البته قرار است كه درآمدهاي اين فيلم راهگشاي توليد فيلمهاي پرخرج ديگر استوديو از جمله فيلم بعدي جيمز باند و 2 فيلم هابيتها باشد.اين اميدواريها در حالي است كه تنها برگ برنده استوديو متروگلدوين ماير در سالهاي اخير فيلمهاي جيمز باند بوده كه عايدي آنها هم تا حدي در كنترل اين استوديو هستند و ورشكست شدن شركت مريل لينچ كه مشاركت توليدي به ارزش 500 ميليون دلار با مترو گلدوين ماير داشت باعث شده تا استوديو بهشدت از لحاظ منابع مالي در مضيقه قرار گيرد.در عين حال انتشار اخباري مربوط به شكست استوديو در جذب سرمايهگذاري 650ميليون دلاري در توليدات آينده شركت، شرايط را كاملاً بحراني كرده و در عين حال استوديو بايد فكري به حال 7/3ميليارد دلار بدهي خود كند.
اما شرايط براي كروز هم كاملا بحراني است و گرچه او براي نزديك به 25 سال يكي از ستارگان پولساز هاليوود بوده ولي زندگي شخصي او در اين سالهاي اخير كاملا به جايگاهش ضربه زده و اعتقادات شخصياش بسيار دردسر ساز بوده و حتي يكي از دلايل اصلي جدايياش از استوديو پارامونت محسوب ميشود. از طرفي كروز پس از فيلم ماموريت غيرممكن3 تا بهحال فيلم پرفروش ديگري نداشته و در فيلم طوفان گرمسيري نيز نقش كوتاهي را ايفا كرد و نقش كوتاه ديگري در فيلم شيرها براي برهها بر عهده داشت.بنابراين سرنوشت والكري نهتنها ميتواند سرنوشت او را بهعنوان يك هنرپيشه تعيين كند بلكه تاثير فراواني بر جايگاه حرفهاي او بهعنوان يك تهيهكننده خواهد داشت. اين فيلم ابتدا از سوي يونايتد ارتيستز كه يكي از واحدهاي توليدي متروگلدوين ماير است براي توليد در نظر گرفته شده بود اما پس از شكست قابل پيشبيني فيلم شيرها براي برهها پائولا واگنر شريك تجاري كروز ناچار به استعفا شد ولي كروز هنوز دفتر كارش در متروگلدوين ماير را در اختيار دارد و اگر والكري هم به سرنوشت فيلم قبلي دچار شود شايد او هم چارهاي بهجز استعفا نداشته باشد. گرچه هيتلر از شخصيتهاي منفور تاريخ است اما اين روزها در گيشه طرفداران زيادي دارد و فيلم سقوط - راجع به روزهاي آخر او در برلين- توانست تماشاگران زيادي را در آلمان و ساير كشورهاي جهان به سينماها بكشاند ولي شايد از شانس كروز باشد كه والكري بيش از آنكه فيلمي اكشن معرفي شده باشد با تكيه بر كارگردانش برايان سينگر اثري هوشمندانه و باب طبع روشنفكران معرفي شده است و شايد اولين برداشت از ديدن نام سينگر و كروز در كنار هم تركيبي از فيلمهاي انسانهاي مجهول و ماموريت غيرممكن باشد ولي در عين حال بايد به خاطر داشت كه همه با چنين برداشتي به سالنهاي سينما نميروند.برخي از تحليلگران اقتصادي سينما برآورد كردهاند اين فيلم براي اينكه بتواند فيلمي موفق در گيشه باشد علاوه بر اينكه لزوما بايد در هفته نخست اكران در صدر جدول پرفروشها قرار گيرد و فيلمهاي براد پيت و جيم كري را كنار بزند بايستي حداقل 150 ميليون دلار در آمريكا فروش داشته باشد و در گيشههاي اروپا و آسيا هم موفق باشد. اما چنين برآوردي با توجه به اينكه كروز به تولد چهل و هفت سالگياش نزديك ميشود، شايد بيش از حد خوشبينانه بهنظر برسد تا جايي كه كنت جونز، منتقد نشريه معتبر فيلم كامنت ميگويد: تام كروز موفق شد تا براي 25 سال يكي از بزرگترين ستارگان سينما باشد اما اين روزها نقشهاي كوتاهي از او ديدهايم كه همگي نشان از مردي دارد كه به سرعت به 50 سالگي نزديك ميشود و شايد براي 25 سال آينده او بايد نقشهايي بزرگسالانهتر را براي خود در نظر بگيرد. اميررضا نوريزاده ( همشهري )
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]