واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - بهروز افخمی در نامهای به محمدمهدی عسگرپور درخواست کرد مقابل آنچه او سوء استفاده از نامش به عنوان کارگردان فیلم سینمایی «فرزند صبح» میداند، بایستد. به گزارش خبرآنلاین، افخمی در نامه خود خطاب به مدیر عامل خانه سینما نوشته است: «در خبرها خواندم آقای محمدرضا شرفالدین فرم درخواست شرکت در جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «فرزند صبح» پر کرده است. ایشان در ضمن وانمود کردهاند که دارند دنبال من میگردند، در حالی که میدانند اختراعی به نام تلفن از صد و اندی سال پیش به میان آمده و مردم به واسطه آن با هم حرف میزنند و میدانند من از حدود دو سال پیش از داخل و خارج کشور تلاش کردم با ایشان گفتوگو کنم و جلوی ضایع شدن زحمات خودم و گروهی از تواناترین هنرمندان ایران را بگیرم، اما موفق نشدم و ایشان حاضر به شنیدن صدای من نشد.»این کارگردان در بخش دیگر نامه خود آورده است: «اکنون از پایان فیلمبرداری فیلم «فرزند صبح» بیش از سه سال میگذرد. در دو سال اول این سه سال، تهیهکننده به کلی ناپدید شده بود و دستمزد گروه سازنده را در ماه آخر فیلمبرداری هم پرداخت نکرده بود. در آن دو سال فیلم در دفتر کار من به وسیله سیفاله داد تدوین شد و سیفاله تا پایان کارش هیچ دستمزدی دریافت نکرد. هزینههای دفتری و کرایه میز تدوین هم پرداخت نشد، اما آقایان تهیهکننده که تا آن زمان ناپدید بودند بلافاصله بعد از خروج من از ایران مشغول تدوین مجدد، دوبلاژ، صداگذاری و ساخت موسیقی متن شدند و فیلمی را که میپسندیدند، ساختند.»کارگردان فیلمهای «عروس» و «شوکران» نوشته است: «من حضرت امام خمینی (ره) را عزیز میدارم و سالهاست که لاف چاکری او را میزنم به همین دلیل به هیچ صورت حاضر نیستم نام خود را پای فیلمی از شکل افتادهای بگذارم که تهیهکنندگان روی ویرانه تصاویر ما ساختهاند. فیلم «فرزند صبح» فیلمی بود که بر بنیان صدا و سکوت و موسیقی طراحی شده و بنا بود تصاویر آن پایه ایجاد یک فضای صوتی و موسیقایی مخصوص و متناسب با داستان باشد. گذشته از این فیلمبرداری با تکنیک سوپر سی و پنج میلی متری و قاب کامل انجام شده که لازم است بعد از تدوین به صورت دیجیتال در آید تا در هر نما قاب درست انتخاب شود.» در ادامه این نامه میخوانیم: «به عبارت دیگر مراحل لابراتواری این فیلم در ایران قابل انجام نیست مگر آن که هر نما بخشی از قاب کامل به طور اتفاقی چاپ شود و همان بلایی که بر سر صدا آمده بر تصویر هم نازل شود. همه اینها در شرایطی است که تمام مخارج فیلم خیلی کمتر از دو میلیارد تومان بوده و مجموع اموالی که با همین بودجه خریداری شد از جمله زمین 20 هزار متری عرصه دکور، 14 کامیون نظامی مدل 1910، هشتصد دست لباس، مقداری فرش و اشیا قیمتی و مجموعهای از ابزارهای فنی نور پردازی و فیلمبرداری که به تدریج در طول فیلمبرداری خریداری شد و هم اکنون در اختیار تهیهکنندگان است بیش از دو میلیارد تومان قیمت پیدا کرده است. این از برکت وجود خمینی نازنین است که فیلم او بیش از آنچه که از بودجه عمومی مصرف کرده به اموال عمومی برگردانده است.» افخمی که این اواخر فیلم «سن پطرزبورگ» را روی پرده سینماها داشت، در پایان نوشته است: «اما تقاضای من از شما به عنوان مسئول حقوق صنفی و حرفهای دستاندرکاران سینما این است که جلوی سو استفاده از نامم را به عنوان کارگردان در آنچه از «فرزند صبح» به نمایش در خواهد آمد بگیرید. من فیلم فعلی را کارگردانی نکردهام صدای هر فیلم نیمی از تاثیر آن را می سازد، اما در مورد «فرزند صبح» که صدابرداری مستقیم ندارد تمام تاثیرات صوتی حتی نحوه و لحن اجرای گفتوگوها میبایست بعد از فیلمبرداری و طی دوبلاژ کارگردانی میشد. من هیچ نقشی در انتخاب سازنده موسیقی، صداگذاری و طراحی صوتی نداشتهام و مسئولیت تصاویر فیلم را هم به دلیل دستکاری در تدوین و قاب بندی نمیپذیرم. لطف بفرمایید و آقایان تهیهکننده را ملزم نمایید تا مسئولیت کارگردانی این فیلم را بر عهده بگیرند یا چنان که آداب و سنتهای سینما اقتضا میکند در مقابل عنوان کارگردان از یک نام مستعار استفاده کنند.»54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]