واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: او چه خواهد کرد؟!!در ادامه مقاله هفته گذشته که در مورد شناخت امام زمان(عج) تقديم شما بزرگواران گرديد اينک مي خواهيم بدانيم مولاي ما آنگاه که از پس پرده غيبت رخ نمايان نمود، چه خواهد کرد؟!!
¤ قيام ، تأمين حكومت و گسترش عدل آنچه از رواياتي كه مربوط به برنامه بقيه الله (أرواح من سواه فداه) برمي آيد، آن است که آن سه مرحله است؛ چون وجود مبارك ولي عصر (أرواحنا فداه) مظهر اين نام مقدّس خداست كه قيام را به همراه دارد، يكي از اسماي حسناي خداوند همين اسمي است كه ديانت به او قيام دارد. خدا قيام دارد. اولين كار قيام خدا نشر توحيد است، بعد تأسيس حكومت قسط و عدل است، بعد گسترش قسط و عدل در جوامع انساني است. مطلب اوّل در سوره مباركه آل عمران بيان شده است كه شهدالله أنه لا اله الا هو الملائكه و اولوا العلم قائماً بالقسط (1). خدا كه قائم بالقسط است، شاهد بر توحيد است. زيرا در جهان چون قسط و عدل و نظم نيست، پس بيش از يك مبدأ حاكم نيست، بيش از يك مبدأ آفريدگار و پروردگار نيست! اين قيام به قسط كه سند وحدانيت و نشر توحيد است، اولين برنامه ولي عصر (ارواحنا فداه) است.اگر قوانين حق بود، اگر دستگاه قضايي حق بود، دستگاه اجرايي حق بود، توده مردم هم حق پذيرند و به حق عمل مي كنند. اينجاست كه آيه سوره مباركه حديد جامه عمل مي پوشد كه «ليقوم النّاس بالقسط؛ تا مردم عدالت را برپا دارند.» همه مردم مي شوند قائم بالقسط؛ اما تحت رهبري كسي كه مظهر قائماً بالقسط است و آن وجود مبارك ولي عصر است.ازامامان معصوم (عليهم السلام) رسيده است: روزگاري مي رسد كه جهان پر از جور و ظلم مي شود. و منظور از جور و ظلم، جرم اعتقادي و ظلم شركي و فكري است. فرمودند: روزي مي رسد كه هيچ كس نمي تواند بگويد الله، مگر مستخفياً( در خفا و پنهاني)؛ در پنهان مي گويد:لا اله الاالله. آنچه در آشکار و در همه جا حاكم است، شرك است و شرك ظلم عظيم است. اين ظلم اعتقادي كه جهان گستر شد، با ظهور ولي عصر (ارواحنا فداه) رخت برمي بندد و آن قسط و عدل و قيام به قسط و عدل توحيدي منتشر مي شود و بشريت به عدل وحدانيت و. توحيد مي رسند و به قسط توحيد بار مي يابند. سراسر عالم را لااله الاالله احاطه مي كند و در چهره پرچم پرافتخار ولي اش نوشته است: البيعة لله؛« بيعت براي خداست.» اين اولين ظهور قيام آن حضرت است كه او قائم بالقسط است و مظهر اين نام مبارك است و آن شرك و ظلم شركي را برمي دارد و عدل توحيدي را به عنوان بهترين عقيده گسترش مي دهد. وقتي مردم را موحّد كرد، به فكر تاسيس حكومت اسلامي است. چون وعدالله الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الارض؛ « خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند وعده داده است كه حتما آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد»(2). وعده خدا آنگاه انجام مي شود که وجود مبارك ولي اش حكومتي تشكيل مي دهد براساس البيعه لله كه اين حكومت به نام دولت حق است. ازامامان معصوم (عليهم السلام) رسيده است: روزگاري مي رسد كه جهان پر از جور و ظلم مي شود. و منظور از جور و ظلم، جرم اعتقادي و ظلم شركي و فكري است.حضرت صاحب الزمان وقتي هم كه متولد شد، «و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض؛ و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دستشده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] كنيم»(3) را قرائت كرد. اينها كه مستضعف در زمين اند، عظيم در ملكوت اند! اينها مستضعف نيستند نزد فرشته ها البتّه آن ها مستضعف در زمين اند. اين مستضعفان در زمين وارثان الهي اند، از طرف خداوند متعال به امامت و رهبري بار مي يابند و خداوند همان طوري كه با بعثت و رسالت و نبوت بر مؤمنين منت نهاد؛« لقد منّ الله علي المومنين؛ و خداوند (با بعثت پيامبر) بر مؤمنين منّت نهاد.» (4)، با امامت خاتم اوصياء وخاتم اولياء بر مؤمنين منت مي نهد: «و نريد ان نمنّ علي الذين استضعفوا في الارض ونجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين؛ و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دستشده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] كنيم و ايشان را پيشوا و وارث قرار دهيم.» اين امامت است كه همتاي آن نبوت و رسالت است و مايه منّت. منّت آن نعمت عظمي است كه حملش و هضمش دشوار است! اين دومين مطلب و برنامه وجود مبارك ولي عصر كه براساس اين آيه عمل مي كند: «الذين ان مكّناهم في الارض اقام الصلاة و اتوا الزّكاة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنكر و لله عاقبة الامور؛ كسانى كه اگر آنان را در زمين قدرت بخشيم نماز به پا مى دارند و زكات مى دهند و امر به معروف و نهي از منکر مي کنند و عاقبت کارها از آن خداوند است. (5) حكومت، حكومت قسط و عدل است.
حال اگر هيئت حاكمه حق بودند، اگر قوانين حق بود، اگر دستگاه قضايي حق بود، دستگاه اجرايي حق بود، توده مردم هم حق پذيرند و به حق عمل مي كنند. اينجاست كه آيه سوره مباركه حديد جامه عمل مي پوشد كه «ليقوم النّاس بالقسط؛ تا مردم عدالت را برپا دارند.» (6). همه مردم مي شوند قائم بالقسط؛ اما تحت رهبري كسي كه مظهر قائماً بالقسط است و آن وجود مبارك ولي عصر است.(7) ادامه دارد...پي نوشت ها:1- آل عمران/18 2- نور /553- قصص/54- آل عمران/1645- حج/416- حديد/37- بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي در نيمه شعبان به نقل از روزنامه کيهان با تصرّف رادفر کارشناس دين و انديشه( بخش فلسفي)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]