تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798315100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واکنش به تصوير جعلي از زنان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: واکنش به تصوير جعلي از زنان
فاطمه معتمد آريا ، لادن مستوفي و پگاه آهنگراني در خواب زمستاني
گفت وگو با سيامک شايقي کارگردان «خواب زمستاني»سيامک شايقي با ساخت «باغ فردوس پنج بعدازظهر» نشان داد مايل است سراغ فضايي تازه نسبت به ديگر فيلم هايش برود؛ فضايي که در آن زنان در محوريت قرار مي گيرند و داستان ها حول محور آنان پيش مي رود. اين رويکرد پس از «باغ فردوس...» در «ارتفاع 45/6» ادامه يافت و طبق گفته شايقي در «خواب زمستاني» با کمي تغيير و تحول مواجه شد و به گروه ديگري از زنان در جامعه پرداخت. «خواب زمستاني» اين روزها در گروه سينماهاي فيلم هاي فرهنگي روي پرده رفته و به ميزان امکاني که براي نمايش در اختيار دارد، به فروش مناسبي هم دست يافته است. ----قصه اوليه و فيلمنامه خواب زمستاني چطور شکل گرفت؟زنان در فيلم هاي من همواره نقشي فعال و تاثيرگذار داشته اند. اين مساله در فيلمنامه باغ فردوس نمود بيشتري پيدا کرد و شخصيت اصلي قصه را زني تاثيرگذار انتخاب کردم. پس از آن به فيلمنامه ديگري با محوريت زنان فکر کردم که در آن قصه زندگي سه خواهر روايت مي شود. در ابتدا اين داستان متعلق به سه خواهر ثروتمند بود که احساس کردم پس از باغ فردوس... و ارتفاع 45/6 - که در هردو شخصيت اصلي، زناني از طبقه مرفه بودند - بهتر است اين سه خواهر را از قشر متوسط انتخاب کنم.-چرا سه خواهر؟قصه سه خواهر برمبناي شعري از احمد شاملو شکل گرفت. تصميم گرفتم در اين فيلم به جنبه هاي مختلف زندگي زنان بپردازم و به اين نتيجه رسيدم در صورتي که اين سه زن، خواهر باشند، به شرايط مناسب تري مي رسم و از همين رو قصه سه خواهر را پرورش دادم.-به نظر مي رسد اين سه خواهر نماينده گروهي از زنان در جامعه هستند.
لادن مستوفي در خواب زمستاني
به هر حال هر سه اين خواهر ها متعلق به طبقه متوسط جامعه بودند اما بايد تفاوت هايي بين آنها قائل مي شدم. آنها بدون هيچ مرد و خانواده يي غير از خودشان زير يک سقف در خانه يي زندگي مي کنند. خواهر بزرگ تر کمي راديکال تر از بقيه بوده و به اصول پايبندتر است و با توجه به قدرتي که در تفکر و مديريت او وجود دارد تصميم گرفتم ضعفي جسمي براي او در نظر بگيرم. فلج بودن موجب خانه نشيني او و پشت سرگذاشتن دوره يي افسردگي شده است. او سال ها معلم بوده و حالا به دليل وضعيت جسمي مجبور به ترک شغلش شده است. خواهر دوم شخصيتي بينابين دارد. او در جامعه وارد شده و مشغول به کار است، تا حدودي روحيه رفرميست و اصلاح طلب در او مشاهده مي شود. خواهر کوچک تر متعلق به نسل سوم و شخصيت او در اين مقطع از زندگي اش متزلزل است. موقعيت شغلي ندارد و دنبال کار است. علاوه بر آنکه او را در قالب شخصيتي دوست داشتني مي بينيم اما شيطنت هايي نيز در او وجود دارد که آن را به واسطه کلام و با گفتن اين جمله که ممکن است روزهاش را بشکند يا در ارتباط با مردها درمي يابيم.-اصلاً چرا لازم دانستيد که در فيلم هايتان توجه ويژه يي به زنان داشته باشيد؟اين اقدام من به نوعي عکس العمل به آن تصويري است که از زنان در فيلم هاي سينمايي و مجموعه هاي تلويزيوني ارائه مي شود. در اين کارها تلاش مي شود چنين القا شود که زن و مرد در جامعه ما در يک جايگاه هستند. اين در حالي است که عملاً مي بينيم همچنان زنان به عنوان جنس دوم ديده مي شوند. من در مقابل ديدگاهي که يک طرفه به طرفداري از زنان برمي آيد از زناني گفتم که در جايگاهي تعيين کننده و تاثيرگذار قرار دارند. نمود اين گونه نگاه را در مورد خواهر بزرگ تر که به هيچ عنوان مايل نيست زير دين کسي و حتي خواهر خودش برود مي بينيم.
سيامک شايقي کارگردان خواب زمستاني
-تا چه حد به دنبال ما به ازاي حقيقي اين شخصيت ها بوده ايد؟از يک سو مي توانم بگويم که به راحتي مي توانيم نمونه هايي از اين زنان را در سطح جامعه ببينيم اما من الزاماً به دنبال آن نبودم که بگويم اين افراد حقيقي هستند. چنين زناني در جامعه هستند هرچند که شايد چندان فراگير نباشند. علاوه بر اينها من مي خواهم در فيلم هايم شخصيت هاي کاملاً مثبت را ترويج کنم و به اين خاطر چندان دغدغه اينکه ما به ازاي حقيقي آنها را بيابم نداشته ام.-تقسيم بندي داستان هاي فيلم به چه شکل بود و آيا قصد داشتيد هر سه خواهر سهمي مساوي از داستان داشته باشند؟تلاش من بر آن بود تا خيلي متعادل جلو بروم و قصه ها به طور مساوي تقسيم شود. در اين فيلم طرحي کمرنگ از قصه داريم. واقعيت اين است که در خواب زمستاني قصه پرماجرا نيست و حوادث فيلم را جلو نمي برد. پلات کمرنگ قصه در اين فيلم با ورود خواستگار خواهر دوم نمود پيدا مي کند. در اين مرحله است که شخصيت هاي قصه به تکاپو مي افتند تا کاري انجام دهند و هر يک از آنان عکس العمل و واکنشي متفاوت دارند. خواهر وسطي خود نگران دو خواهر ديگر است و دو خواهر ديگر تلاش مي کنند تا استقلال خود را به دست آورند تا در صورت ازدواج او دچار مشکل نشوند.-اين شخصيت ها در ارتباط با بازيگران چطور تغيير کرد و انتخاب بازيگران اين سه خواهر به چه شکل بود؟زنان در فيلم هاي من همواره نقشي فعال و تاثيرگذار داشته اند. اين مساله در فيلمنامه باغ فردوس نمود بيشتري پيدا کرد و شخصيت اصلي قصه را زني تاثيرگذار انتخاب کردم.بخشي از انتخاب بازيگران به واسطه شناختي که از آنان در کارهاي قبلي ام داشتم اتفاق افتاد. هر کارگرداني ترجيح مي دهد با بازيگري کار کند که پيش از اين تجربه همکاري با او را داشته و نسبت به نحوه عملکرد او آشنا است. خانم معتمدآريا به عنوان بازيگر نقش خواهر بزرگ تر از ابتدا در نظرم بود. در مورد خواهر وسطي انتخاب اوليه من ليلا حاتمي بود که در نهايت همکاري ما شکل نگرفت و الان معتقدم لادن مستوفي انتخاب مناسب تري از حاتمي بوده است. البته اين حرف را از روي حب و بغضي نمي زنم. ليلا حاتمي بازيگر بسيار خوبي است و هميشه در کارهاي مختلف غير از مجموعه تلويزيوني که بازي کرد به خوبي ظاهر شده است. اما واقعيت اين است که چهره حاتمي روشنفکر پسند است و اينکه مورد توجه مدير کارخانه قرار بگيرد و مدير کارخانه از او خواستگاري کند چندان باورپذير نبود.-به نظر مي رسد انتخاب پگاه آهنگراني در نقش دختر نسل سومي به دليل حضورهاي مشابه و خوب او در ديگر فيلم هاي سينمايي بوده است.حضور پگاه در اين فيلم با ساير کارهايش متفاوت است. اين تفاوت به رغم شباهت هاي اوليه يي است که مشاهده شود. او در اين فيلم آن دختر عصيانگر نسل سومي نبود و تا حدودي شيطنت وارد شخصيت او کرديم. البته شيطنت او با معصوميتي که در چهره پگاه موجود بود ترکيبي مناسب ايجاد مي کرد. من در انتخاب پگاه براي بازي در اين فيلم ريسک کردم. او زمان فيلمبرداري به تازگي آسيب ديده بود و تازه رو به بهبودي مي رفت که در خواب زمستاني بازي کرد. بنابراين معتقدم پگاه در اين فيلم حضوري مشابه ديگر کارهايش ندارد.-حاصل کار بازيگران به دلتان نشست؟قطعاً همين طور بوده و نتيجه کارشان به دلم نشست. البته ممکن است برخي مسائل حاشيه يي با نوع پوشش بازيگران داشتم اما چندان اهميتي پيدا نمي کرد.-منظورتان از نوع پوشش چيست؟نوع روسري ها و لباس ها در برخي صحنه ها چندان برايم دلنشين نبودند و معتقدم مي توانست بهتر هم باشد. ظرافت هايي بايد در مورد انتخاب لباس ها و چهره بازيگر در ارتباط با آنچه که ما در نظر داشتيم تا به واسطه چهره بازيگر منتقل شود، رعايت مي شد که در برخي صحنه ها اين اتفاق نيفتاده است.-تکيه زيادي روي عنصر خانه در فيلم هايتان داريد. علت آن چيست؟
لادن مستوفي و پگاه آهنگراني در خواب زمستاني
در مورد داستان هايي که قصه يي پررنگ ندارند، دو نکته يي که مي تواند مورد توجه قرار بگيرد و روي آن تمرکز شود، يکي شخصيت هاي قصه و ديگري فضا است. جايي که آدم هاي داستان در آن زندگي مي کنند عنصر مهمي در نشان دادن ابعاد مختلف شخصيت آنان است. از همين رو معمولاً در فيلم هايم تلاش مي کنم تا لوکيشن ها را با دقت بالايي انتخاب کنم. در مورد خانه شخصيت هاي فيلم خواب زمستاني قصد داشتم عنصرهاي مهمي که مي تواند ابعاد مختلف وجود آنها را به نمايش بگذارد، قرار دهم. شخصيت هاي اين فيلم نوستالژي زيادي نسبت به وسايلي که در اين خانه است، دارند. پدر آنها شخصيت محبوبي بوده که از دست رفته و حس اش در خانه جريان دارد. يک لحظه غفلت شخصيت ها موجب مي شود تا پرده خانه آتش بگيرد. تمامي اين اتفاق ها و مسائلي از اين دست که در فيلم مطرح مي شود نشان از آن دارد که فقط کنار هم بودن اين سه خواهر موجب آرامش آنان مي شود و در اين شرايط مي توانند از پس مشکلات برآيند.-يعني ديدگاه استعاري را در اين فيلم مدنظر داشتيد؟بهتر است به جاي اصطلاح استعاره از اشاره استفاده شود. اشاره هايي در اين فيلم وجود داشت که يک حس و يک فکر را منتقل مي کرد.-اين اشاره ها به چه مساله يي تاکيد دارد؟اتفاقاتي که در اين فيلم کنار هم چيده شده به اين شکل است که از يک سو پدري را که آموزه هاي تربيتي را در اختيار فرزندانش قرار داده تمجيد مي کنيم و از سوي ديگر با رفتن اين پدر نگران نسل آينده مي شويم. اين نسل آينده در خواب زمستاني در مورد خواهر کوچک تر که پگاه آهنگراني نقش آن را ايفا مي کند، نمود دارد. -فيلم با مجموعه يي از ديالوگ ها شروع مي شود که حجم زياد و روزمره بودن آن در آغاز کار مي تواند باعث دفع مخاطب شود. شما چنين اعتقادي نداريد؟نگاه موجود در اين فيلم نسبت به مردها نگاهي دو وجهي است. از يک سو کارکرد مردها آن است که وجه ديگري از شخصيت زنان را به نمايش بگذارند و از بعدي ديگر خود مردها هستند که در داستان به عنوان شخصيتي مستقل مطرح مي شوند.من به دنبال فيلم هايي نيستم که همه نکات در آن به واسطه تصوير بيان شود و کمترين ميزان ديالوگ در آن به کار رفته باشد. از سوي ديگر طرفدار پرگويي هم نيستم زيرا معتقدم انتقال تمامي مسائل داستان از طريق ديالوگ چندان جذاب نيست. اما بعضي جاها در فيلم وجود دارد که راهي غير از استفاده از ديالوگ براي انتقال مفاهيم نيست. افراط و تفريط در مورد استفاده از ديالوگ اشتباه است. تصور من بر آن بوده که ديالوگ هاي آغازين فيلم براي شناساندن شخصيت ها و تصوير کردن موقعيت آنان ضروري است.-برخلاف اينکه خواب زمستاني توسط يک مرد کارگرداني شده است، اما شخصيت هاي مرد علاوه بر حضور کوتاهي که در فيلم دارند، چندان هم موثر نيستند، دليل اين نگاه چيست؟نگاه موجود در اين فيلم نسبت به مردها نگاهي دو وجهي است. از يک سو کارکرد مردها آن است که وجه ديگري از شخصيت زنان را به نمايش بگذارند و از بعدي ديگر خود مردها هستند که در داستان به عنوان شخصيتي مستقل مطرح مي شوند. انواع تيپ هاي مردانه در اين فيلم در خواب زمستاني وجود دارد. يک نوع مردهاي سنتي هستند و گونه ديگر مردهاي روشنفکر و هنرمند. مي توانستم مردهايي از جنس ديگر را در فيلم قرار دهم اما آنان مي توانستند کارکرد ديگري داشته باشند که در راستاي قصه و اهداف ما در خواب زمستاني نبود. از جهت ديگر توجه بيشتر به مردها مي توانست اين سه خواهر را از تمرکز خارج کند. بنابراين سعي کردم فقط در حد نياز و الزام قصه از شخصيت هاي مرد استفاده کنم و بيشتر پيش نروم. اين شرايط در حالي بود که بازيگران شخصيت مرد فيلم پيشنهادهايي براي آنکه نقش شان تغيير بکند مطرح مي کردند اما من ترجيح دادم اصلاً وارد اين فضاها نشوم زيرا نمي خواستم مردها را منفي تر و متفاوت تر از آنچه که در نظر داشتم به نمايش بگذارم. و احساس مي کنم با توجه به نگاه معتدل و خاکستري که نسبت به همه شخصيت ها وجود داشت، هواپيمايي که از بالاي خانه عبور مي کرد و موجب قطعي برق و نارسا شدن صداها مي شد، منفي ترين نقش را در خواب زمستاني داشت.منبع : اعتماد مطالب مرتبط :گفت‌وگو با سيامك شايقي، كارگردان «خواب زمستاني»                             





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن