تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811785882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دراین دهکده، خانه غرب فرو میریزد!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: در این دهکده، خانه غرب فرو می‌ریزد
دهکده جهانی
غرب، دهکده جهانی، جهان بی‌مرز، علم غربی، بشر جدید، پیشرفت و توسعه، فن‌آوری، فرهنگ رسانه‌ای و واژگانی از این دست، آمیخته و از هم ناگسسته‌اند. همان کسی که از جهانی شدن خبر داد، ما را به قدرت رسانه‌ای نیز رهنمون شد. در این میان عده‌ای به خوبی دریافتند که باید خانه خود را در دامنه آتشفشان بنا نهند؛ اگر نه، آنکه گمان می‌کند این سیل همه را با خود می‌برد، خواهد رفت؛ از هر کیش و قوم و مذهبی که باشد.این عده، شهروندانی مطیع برای دهکده جهانی نیستند و از همین رو از تهدید سیل، فرصتی برای جرأت و شجاعت و مقاومت یافته‌اند. «دهکده جهانی واقعیت پیدا کرده است، چه بخواهیم و چه نخواهیم و ماهواره‌ها مرزهای جغرافیایی را انکار» و شرایط را برای تحقق یک دهکده که لازمه‌اش پذیرش فرهنگ واحد است، فراهم کرده‌اند. «هر فرهنگ آنچنان که در علم ارتباطات می‌گویند، نسبت به جهان آفرینش دارای نگرش و تبیین خاصی است و لذا تعبیر دهکده جهانی لامحاله بدین معناست که ساکنین این دهکده واحد، شریعت واحدی را نیز پذیرفته‌اند... جهان‌بینی مهم‌ترین حوزه‌ای است که نظام فرهنگی را صورت می‌بخشد. همین جهان‌بینی است که با تبدیل شدن به نشانه‌ها و علائم قابل انتقال سمعی یا بصری، عنوان اطلاعات پیدا می‌کند.»این عده، شهروندانی مطیع برای دهکده جهانی نیستند و از همین رو از تهدید سیل، فرصتی برای جرأت و شجاعت و مقاومت یافته‌اند.بیش از یک قرن است که قواعد و اصول جهانی شدن آمریکایی در سراسر زمین حکم فرماست و کمتر جایی را- به برکت ماهواره- می‌توان یافت که از دستاورد و فن‌آوری غربی در امان مانده باشد. هیچ‌کدام از ملت‌ها نتوانسته است در زبان، فرهنگ، معماری، هنر، حیات اجتماعی و فردی خویش، خود را از تأثیرات تمدن غربی مصون نگه دارد.اگر کنترل ویدیو، تلویزیون و ماهواره برای ما چندان آسان نباشد، برای غرب نیز چنین است، غربزدگی بیشتر به ضعف اقوام و ملل باز می‌گردد تا به قدرت غرب.درست در اوایل دهه هشتاد میلادی، زمانی که روبوت‌ها عاشق یکدیگر می‌شوند و تلویزیون‌ها به کودکان آموزش سکس می‌دهند و گوسفندهایی با سر انسان و انسان‌هایی با سرخوک به دنیا می‌آیند و روبوت‌های مطیع دست بشر برای ترور ساخته می‌شوند و قرار بر این می‌شود که جای سربازان نرم پوست را در نبردهای نظامی بگیرند و جاسوسانی کمتر از یک میلی‌متر با نام مورچه‌های ربوتی به مراکز حساس نظامی، سیاسی و فرهنگی فرستاده می شوند و ماشین- برای حکومت برترین‌ها- جای خود را به انسان دهد و...، میلیون‌ها نفر از خانه‌ها بیرون ریختند و فارغ‌ از معادلات و ملاحظات غریزی مربوط به حیات، به استقبال مرگ رفتند و سینه در برابر گلوله سپر کردند. مردم چه می‌خواستند؟ جز آنچه را که با عقل حاکم بر دنیا سازگار نبود: «حکومت اسلامی»‌ای که الگویش مربوط به سیزده قرن پیش می‌شد. آنان این پیام را از کدام رادیو و تلویزیون این دهکده گرفته بودند؟ غرب این حرکت را ارتجاع یا بینادگرایی یا هر چیز دیگری که بنامد، مهم آن است که نشان داده شد «حصارهای اطلاعاتی قابل اعتماد نیستند.»
سقوط
اگر کنترل ویدیو، تلویزیون و ماهواره برای ما چندان آسان نباشد، برای غرب نیز چنین است، و این یعنی: عارضی بودن غربزدگی. غربزدگی بیشتر به ضعف اقوام و ملل باز می‌گردد تا به قدرت غرب. هوشیاری در مقابله با ابزارها و ساز و کارهای جهانی شدن و راه‌های شهروند خوبی برای دهکده شدن، می‌تواند پرده از ماهیت پوشالی و ساختگی غرب، کنار زند. وقتی حصارهای اطلاعاتی فرو ریزد، مردم جهان خواهند دید که این دژ به ظاهر مستحکم، بنیان‌هایی بسیار پوسیده دارد که به تلنگری فرو خواهد ریخت. قدرت غرب، استقرار یافته بر نادانی است و آگاهی‌های جمعی که انقلاب‌زا هستند به یک باره روی می‌آورند؛ همچون «انفجار نور». «شوروی تا آنگاه که فصل فروپاشی‌اش آغاز نشده بود، خود را قدرتمند و یکپارچه نشان می‌داد و غرب نیز آن را دشمنی بزرگ در برابر خویش می‌انگاشت. تنها بعد از فروپاشی بود که باطن پوشیده و از هم گسیخته شوروی آشکار شد. اکنون نیز در غرب همه چیز تفاوت یافته است. مردم با اضطرابی که از یک عدم اطمینان همگانی بر می‌آید به فردا می‌نگرند...» و مأموریت مهم رسانه‌ها از همین‌جا و از مدت‌ها پیش آغاز شده است؛ سیاستمداران هالیوود برآنند تا با معرفی منجی دروغین، روح امید را در مردم بدمند.تسلط و سیطره غرب بر جهان به تدریج از میان خواهد رفت. ما از نقطه عطف تاریخ گذاشته‌ایم و از این پس به سمت فروپاشی تمدن غرب می‌رویم و تفکر الهی- معنوی خودآگاهی است که در سراسر گیتی مردم را جذب می‌کند.- عصر دیگری آغاز شده است باید خانه را در دامنه آتشفشان بنا کرد... هادی قطبیمنابع:1- علی تاجدینی، استعارات تأویلی (پژوهشی در اندیشه‌های ادبی شهید سید مرتضی آوینی)، تهران، میثاق، چاپ اول، 1374.2- مرتضی‌ آوینی، رستاخیز جان، تهران، ساقی، چاپ چهارم، 1386.3- آلوین و هیدی تافلر، جنگ و یاد جنگ (زنده ماندن در سپیده دم سده بیست و یکم)، تهران اطلاعات چاپ سوم، 1385.4- VCD انفجار اطلاعات، روایت فتح، 1383.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن