واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: آخرین نیوز: كارگردان فیلم «آینههای روبرو» در جلسه نقد و بر رسی فیلمش گفت كه ایده اولیه را از زندگی پسری گرفته كه در همسایگی آنها زندگی میكرده و تغییر جنسیت دادهاست.
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «آینههای روبهرو» با حضور نگار آذربایجانی كارگردان ونویسنده، فردین خلعتبری آهنگساز، غزل شاكری و شایسته ایرانی بازیگر، دكتر خطیبی مشاور پزشكی فیلم و رامتین شهبازی منتقدفیلم در سالن كنفراس برج میلاد برگزار شد. به گزارش ستاد خبری جشنواره، در این جلسه فرشته طائر پور تهیه كننده و یكی از نویسندگان فیلمنامه حضور نداشت و نگار آذربایجانی یادداشت كوتاه او را درباره دلیل حضور نداشتنش در جشنواره خواند.«جشنواره فیلم فجر بر شما مبارك باد. متاسفم كه به دلیل توهینی كه به برخی از تهیهكنندگان مستقل شده و آنها نتواستهاند سینمای مستقل خود را داشته باشند، از حضور در جشنواره ممانعت میكنم. اجازه بدهید بیرون بایستم و برایتان آرزوی پیروزی كنم.» كارگردان فیلم «آینههای روبرو» در پاسخ به این پرسش كه ایده اولیه فیلم از كجا آمده،گفت: «زمانی كه نوجوان بودم در همسایگی ما پسری زندگی میكرد كه در دوران جوانی خود تغییر جنسیت داد.» او كه فیلمنامه را به صورت مشترك با فرشته طائرپور نوشته،ادامه داد: «این مسئله باعث كنجكاوی من شد.این فرد تلاش بسیاری میكرد تا با جامعه اطراف خود رابطه مناسبی داشته باشد، اما هیچ وقت نفهمیدم چرا دیگران از او فرار میكردند و رفتار مناسبی با این فرد نداشتند.» نگارش و بازنویسی فیلمنامه فیلم سینمایی «آینههای رو به رو»،به گفته آذربایجانی یك سال و نیم زمان برده است. در ادامه این نشست، غزل شاكری بازیگر فیلم ، در پاسخ به این پرسش كه آیا نسبت به افرادی كه مشكل جنسیتی دارند، شناخت داشته یا نه؟، گفت:«در ابتدا با شخصیت آدینه آشنا شدم؛ زیرا طراح صحنه و دكور پروژه نیز بودم ،اما زمانی كه به عنوان بازیگر نقش رعنا انتخاب شدم به مسائل روانشناسی و جستوجو در شخصیتهای این دو كاراكتر پرداختم.» شایسته ایرانی دیگر بازیگر این فیلم هم درباره ویژگیهای نقشش گفت:«از دور با افرادی كه چنین مشكلی دارند، آشنا بودم. البته نقش آدینه بسیار برایم جالب بود به این دلیل كه انسانها به دلیل عدم اطلاع كافی خود این دست از افراد را به ناحق عامل رسوایی میدانند.» در ادامه فریدون خلعتبری آهنگساز فیلم سینمایی «آینه های رو به رو»، با بیان این كه آذربایجانی در اولین ساخته خود مسائل بسیاری را به او یاد داده است، گفت: « از آنجا كه امور مختلف در این فیلم به راحتی به انجام میرسید، من در ساخت موسیقی آن مشكلی نداشتم و البته نمیدانم رابطه موسیقی با تغییر جنسیت كجاست! و این امر در موسیقی یعنی چی؟! هر چند موسیقی كشور ما هر روز دارد تغییر میكند.» در ادامه آذربایجانی درباره فرم و حالت مستندگونه فیلم خود در خارج از كشور، گفت:« ما در طراحی امور مختلف مانند چگونگی لوكیشنهای داخلی، كارگردانی، فیلمبرداری، طوری برنامهریزی داشتیم كه هیچ مسئلهای مانع ارتباط تماشاچی با فیلم نشوند.» وی ادامه داد: «در لوكیشنهای خارج از كشور می خواستیم كه تصاویر به شكل مستندگونه نمایش داده شوند، البته با توجه به صداهایی كه شنیده میشود، نمیتوان گفت «آینههای رو به رو» یك مستند تیپیكال است. وی افزود: «آینههای رو به رو» تنها قصه آدینه نیست بلكه زندگی رعنا را نیز به تصویر میكشد و اگر مسئله تغییر جنسیت تا اواسط فیلم گنگ به نظر میرسد، به دلیل آن است كه میخواستیم تماشاچی همزمان با رعنا بتواند با این مسئله ارتباط برقرار كند، بدون آن كه حساسیتی ایجاد شود. خلعتبری هم از اهالی رسانه خواست كه مشكل صدای سالن را مطرح و پیگیری كنند تا فیلمهای بعدی در شرایط مناسب نمایش داده شوند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]