تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803916008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برادران امیدوار، مارکوپولو‌های ایرانی سال 1333 +تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: آخرین نیوز: پس از بازگشت در میهنم ایران عزیز رخت اقامت افکنده و برای همیشه در اینجا خواهم ماند. اگرچه اندیشه هایم همواره در افق های دوردست و در سرزمین هایی در چرخش است که با نمادهای سحرآسای خود هر لحظه به امیدواران امیدهای تازه ای می بخشند.
http://www.bornanews.ir/Image/News/2011/1/12611_634319067047352620_l.jpg
  برنا نوشت: ماجراجویی سال هاست که مردم کشورها و قاره های مختلف را وادار به سفر به سرزمین هایی می کند که تا به حال ندیده اند. سال های سال پیش مردمان با پای پیاده و با سوار شدن بر چهارپاها از مرز شهر خود می گذشتند و به شهرهای دیگر سفر می کردند. سفر در روزگار قدیم البته به دلایل مختلفی مثل تجارت، درمان بیماری ها، انگیزه های سیاسی صورت می گرفت و کمتر کسی مثل حالا تنها به انگیزه سفر و دیدن سرزمین ها و مردمان جدید، پاشنه کفش سفر را می کشید و راهی دیاری دیگر می شد. تاریخ اولین سفر دریایی بشر به 700 هزار سال پیش و به یونان برمی گردد. اولین هواپیمای جمبوجت جهان بوئینگ 747 بود که می توانست 500 مسافر را از شهری به شهر دیگر و از کشوری به کشور دیگر برساند. البته 67 سال قبل از ساخت این هواپیما برادران رایت اولین پرواز خود را با هواپیمای "فلایری" که ساخته بودند در تاریخ به ثبت رساندند. امروزه هواپیماهای جت مافوق صوت مثل کنکورد می توانند آسمان اقیانوس اطلس را در مدت کمتر از 3 ساعت طی کنند.این روزها سفر مردمان کشورهای مختلف به سرزمین های دیگر، تبدیل به صنعتی درآمدزا برای برای کشورهای صاحب تمدن و فرهنگ چند هزار ساله شده است. انگیزه های مردم این روزگار برای سفر با گذشته متفاوت است و امکاناتی که حالا مردم را به سفر ترغیب می کند قابل مقایسه با دوران قدیم نیست. اینترنت این روزها به شما امکان دیدن نقشه جهان و وضعیت آب وهوایی سایر کشورها و قاره های مختلف را می دهد.اگر دنبال پیدا کردن بهترین مسیر برای سفر، وسایل مورد نیاز در سفر، مطالبی درباره شهر یا کشور مبدا یا حتی اطلاعاتی در زمینه خلق و خوی مردم آن منطقه، سوغات هایی که می تواند رهاورد سفر شما به آن منطقه باشد یا حتی آدرس رستوران ها، هتل یا مهمان خانه ها را بخواهید، باز هم با جست‌و‌جوی کوتاهی در اینترنت می توانید همه این اطلاعات را به دست بیاورید.

برادران امیدوار در کنار کعبه قبل از بازسازی

فیلم برداری از مکهحالا تصور کنید که در 56 سال قبل، در شهری مثل تهران زندگی می کنید که هیچ کدام از امکانات امروز را برای سفر ندارد. جوان، عاشق تجربه، سفر به سرزمین های ناشناخته و عاشق خطر کردن هستید. در روزگاری که سفر به شهر همسایه هم کمی سخت به نظر می رسد و آن وقت سرو کله دو بردار در این شهر پیدا می شود که قصد می کنند با دو موتور سیکلت و 90 دلار پول نقد از تهران به مشهد و بعد مشرق زمین و بعدتر به سرتاسر دنیا سفر کنند. برادرانی که هدف اصلی شان شناساندن ایران و فرهنگ ایران به مردمان کشورهای دیگر بود و در این راستا در شهرها و کشورهای بسیاری نمایشگاه هایی از فرهنگی ایرانیان برپا کردند.

برادران امیدوار در کنار اسکیموهابرادران امیدوار که نام خانوادگی شان تداعی عجیبی است از خصلتی که آن ها را در این سفر همراهی کرد، 56 سال قبل، بعد از یادگیری زبان انگلیسی راهی این سفر شدند. عیسی و عبدالله امیدوار، اولین جهانگردان ایرانی بودند و نام شان به همین دلیل برای همیشه در تاریخ ماندگار شد. موزه برادران امیدوار در مجموعه تاریخی کاخ موزه سعد آباد تهران، گنجینه ای از دستاورد های سفر این دوبردار پژوهشگر ایرانی، شامل عکس، فیلم، هدایا، سوغات و لوازم سفر را در خود جای داده است.

برادران امیدوار در کنار مردان قوم پیگمر این دوبرادر به صحراهای سـوزان آفـریقا تا جنـگل های انبوه آمازون، قطب شمال، قاره های آمریکا، اروپا و استرالیا سفر کردند و اولین آسیایی هایی بودند که همراه گروه علمی کشور شـیلی سفر به ششمین قاره سرسخت جهان، قطب جنوب راتجربه کردند.



برادران امیدوار از طریق وسایلی که به همراه داشتند سعی در برقراری ارتباط با افراد و کودکان قبیله داشتندعیسی و عبدالله امیدوار، با ابتدایی ترین و خـطرناک ترین انسان های جهان، با بدوی ترین و وحشی ترین قبایل آدم خوار در دل جنگل های آمازون زندگی کردند و در سخت ترین شرایط اقلیمی به تحقیق و مطالعه در مورد این مردمان پرداختند و حاصل سفرشان فیلم، عکس و اطلاعاتی که است که از سنت های عجیب و غریب و زندگی عجیب تر این مردمان تهیه کرده اند.

اولین سفر این دو بـرادر هفت سال طول کشید.آن ها سال ۱۳۴٠ به کشور بازگشتند. در عبور از کشور فرانسه، شرکت سیتروئن، قدیمی ترین شکرت خودروساز فرانسوی، یکی از خودروهایش را به این دوبرادر هدیه کرد. عیسی و عبدالله امیدوار به کشور بازگشتند و بار دیگر راهی سفر شدند.

خودروی سیتروئن ای که برادران امیدوار با آن عربستان و سپس آفریقا سفر کردنددر سفر دوم آنها به وسیله اتومبیل سیتروئن ۲ سیلندر، از طریق کویت و عربستان سعودی به قاره آفریقا رفتند و سه سال به جستجو و اکتشاف در این قاره شگفت انگیز پرداختند.

حمل شکار تاپیر روی آب های رود "پوتومایو"حاصل این سفر هم عکس، فیلم های مستند، اشیاء و لوازم زندگی قبایل و اقوام گوناگون آفریقایی است. وقتی به کشور بازگشتند مردم برای دیدن فیلم هایی که آنها از سفرشان ساخته بودند روبروی سینمایی در شهر که محل پخش فیلم بود صف کشیده بودند.

در جنگل های آمازون در حال جمع آوری گونه های مختلف پروانه سابقه جهانگردی این دو بردار اما به خیلی قبل تر برمی گردد. به سال 1330 که عیسی امیدوار با دوچرخه کورسی به طرف کشورهای ترکیه، سوریه، عراق حرکت کرد. او سفرش خودرا به طرف غرب و شمال غرب ایران شروع و پس از گذشتن از شهرهای میانه، تبریز، خوی، مرند به مرز بازرگان رفت. بعد وارد شهر " ارزه الروم " ترکیه شد و گردنه معروف " سیواس" را تا آنکارا طی کرد. در آن روزگار کلیه راه های ترکیه شوسه بود و تنها مسیری که وجود داشت، راه باریک و آسفالتی بود که آنکارا را به استانبول متصل می کرد. او بعد از 20 روز ماندن در شهر استامبول به سمت جنوب ترکیه رفت تا به کشور سوریه رسید . پس از پشت سر گذاشتن چند شهر سوریه به عراق و شهر بغداد رسید. بعد از زیارت و بازدید از شهرهای کربلا، سامراء ، و نجف از طریق مرز خسروی وارد ایران شد و پس ار طی نمودن مسیر کرمانشاه، همدان، قزوین وارد تهران شد و مورد استقبال بی نظیری از او به عمل آورند. عبدلله امیدوار هم در سال 1331 با دوچرخه از تهران به سمت شمال و خراسان حرکت کرد و با عبور از حاشیه کنار کویر لوت، بیرجند، قائن، زاهدان به بندرعباس رفت و سپس به سمت غرب ایران ، همدان و اراک سفر کرد و در نهایت به تهران رسید.

عبدالله امیدوار در قطب جنوب عیسی امیدوار درباره سفرشان می گوید:"بیشترین دوران سفرهای ما در شگفت انگیز ترین مناطق پنج قاره جهان و در سخت ترین شرایط انجام گرفت. از مدار قطبی شمال آمریکا و کانادا تا سرزمین آتش که در جنوبی ترین بخش قاره آمریکا قرار دارد را در گذر نه سال زیر پا گذاشتیم و در این مدت، لحظه لحظه های زندگی‌مان را به دیدن، اندیشیدن و تجربه اندوزی گذراندیم و بیشتر از همه درباره نخستین بومیانی که در گذشته دور به آمریکا آمده و در آنجا ماندگار شده بودند به پژوهش پرداختیم.

مردان دینکا در جنوب سودان پس از شکار فیل آن را قطعه قطعه و خشک می کنند از شهرهای کوچک و بزرگ کشورهای دنیا که گذشتیم، در بسیاری از کالج ها و دانشکده های مهم، درباره آنچه که در جاجای جهان دیده بودیم، سخنرانی کردیم و فیلم هایی را که با سخت جانی بسیار تهیه کرده بودیم، برای آنان به نمایش گذاشتیم و این چنین بود که صدها مقاله مصور که چکیده تحقیقات ما بود، در بزرگترین مجلات و روزنامه های کشورهای دنیا به چاپ رسید و نام ما به عنوان دو جهانگرد ایرانی بر سر زبان ها افتاد.

دفتر یادبود و آلبوم شخصی که روسای جمهور کشورها، نخست وزیران وشخصیت های سیاسی کشورها در ان برای برادران امیدوار یادبود می نوشتندبا بیشتر روسای جمهور، نخست وزیران، پادشاهان و شخصیت های فرهنگی کشورهای جهان دیدار و با آنان به صحبت نشستیم. پس از بازگشت در میهنم ایران عزیز رخت اقامت افکنده و برای همیشه در اینجا خواهم ماند. اگرچه اندیشه هایم همواره در افق های دوردست و در سرزمین هایی در چرخش است که با نمادهای سحرآسای خود هر لحظه به امیدواران امیدهای تازه ای می بخشند."

برادران امیدوار در کنار "ایندیرا گاندی"، دختر گاندی

"پیگمه ها"،"ابوروجینیز ها"،"ماسائی ها" و"دینکا ها" از قبایلی بودند که برداران امیدوار درباره آن ها به تحقیق پرداختند. موزه برادران امیدوار مجموعه ای از آلات و ادوات شکار انسان های بومی، اسکیمو، آمازون ، افریقا/ظروف سفالی از فرهنگ اینکا/حییوانات، پرندگان و حشرات تاکسیدرمی شده/آلات موسییقی قبایل بدوی جهان/ سنگواره ها، فسییل ها ، مرجان ها و فسییل جانوران دریایی متعلق به مییلییون ها سال پیش و عکس هایی از تمدن های مختلف است.







عبدالله امیدوار در پایان سفر 10 ساله شان در کشور شیلی ماند. او در حال حاضر سردبیری دو مجله سینمایی و سیاحتی را در شهر سانتیاگو بر عهده دارد و از پایه گذاران یکی از بزرگترین مراکز سینمایی این شهر است. عیسی امیدوار اما در تهران زندگی می کند و یکشنبه اول هر ماه در موزه برادران امیدوار کاخ سعدآباد حضور پیدا می کند و به سوالات بازدید کنندگان و دانشجوهای گردشگری و جهانگردی جواب می دهد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2439]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن