تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826063938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوستالژی بهجت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه  - از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت. . . دکتر علی پورمحمدی : از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت. . . پیوند مؤمنان شیعه‌مذهب با راهبران مذهبی از مناسبات عبادی صرف فراتر رفته است. این نوشته کوشیده شده است، از همین منظر به جایگاه مثال‌زدنی آیت‌الله العظمی بهجت در میان مردم بپردازد. چگونه یک مرجع تقلید، تا بدین پایه می‌تواند توجهات و ذهنیت معنوی مردم را برانگیزد.شیعیان، از جمله نحله­ های اسلامی ­اند که چنانچه بر مدار ازلی مذهب­شان بگردند و بر نسخه اصلی شیعی گری تکیه کنند، با فقه، فقاهت و نهاد روحانیت سخت درآمیخته ­اند. شاهد مسئله این­که مهم­ترین اتفاقات تاریخی و سیاسی سرزمین­ هایی که اکثریت مردمانشان را شیعیان تشکیل می­ دهند، همواره از پیشتازی تا همراهی، با تأثیرگذاری روحانیون برجسته شکل گرفته است.از تاریخ که بگذریم، اصولاً فقه شیعی، زندگی روزمره مردم شیعه را خطاب قرار می­ دهد. اگر چه شیعیان، به زبان خیام «گه­گاه»، و فقط برای ادای فرایض عبادی، به احکام فقهی رجوع می‌کنند، اما آموزه­​های معاملاتی و اجتماعی، «مدام» محل رجوع و اعتنای مؤمنان شیعه­ مذهب است. آموزه​­های فقهی شیعی، آن­چه «شریعت» نام گرفته است، در بخش معاملاتی خود، ضوابطی را در برمی­ گیرد که زیست اقتصادی و معیشتی و نیز ساحات احوال شخصیه مؤمنان را تنظیم می‌کند. مناسبات برآمده از مفهوم «تقلید» که براساس دو جایگاه نقش مقلد و مرجع در گفتار فقهی شیعه شکل گرفته است، روابطی است که یک مؤمن عادی شیعه را از فقیهی متمایز می‌کند که سطوح اجتهاد و استنباط احکام الله از منابع شریعت را طی کرده است. اما فراتر از این جنبه درسی و مدرسی، شیعیان ـ و چه ­بسا مؤمنان ادیان مختلف​ـ همواره، چشم آن داشته‌­اند که رهبران و مراجع مذهبی، جز تشخیص و تعیین طرق صلاح و فلاح شرعی و عبادی، تصویری از مرد حق، وارسته­​ای الهی و منبع پالودگی معنوی به نمایش بگذارند؛ چهره​­ای که اگرچه پایی استوار در زمین شرعیات و آیین پای­بندی به ملزومات مذهبی دارد، اما ذهن و زبانش از دنیای معنوی سبک­بال​­تری گواهی می​­دهد؛ زهدورزانی که طرق کسب رضایت حق را از مدارها و معیارهای مدرسی فراتر می‌برند. بی‌سبب نیست که مرحوم آیت​­الله العظمی بهجت معتقد بود: «اگر کسی اهلیّت داشته باشد یعنی طالب معرفت باشد و در طلب، جدیّت و خلوص داشته باشد، در و دیوار به اذن الله معلّمش خواهند بود» (1). بهجت سال­ها در میان شیعیان مقلد زبانزد بود. اما این شهرت عمومی را تنها تسلط او بر فقه دامن نمی​­زد، بلکه، بهجت، نمادی بود از مردان پارسایی که تعبد را با حیات عرفانی درآمیخته بودند. شیعیان، همواره در آرزوی آن بوده​­اند که در سیره رهبران مذهبی، شریعت‌مداری را با مایه​­ای معنوی و عرفانی درآمیخته بینند. مردمی با چنین الگو و افق ذهنی­​ای، نه­ تنها در کلام بهجت شنیده بودند: «آنان که مثل انبیا (علیهم السلام) مأمور تبلیغ هستند و بدون چشم­داشت و منّت، کار آنها را انجام می‌دهند، خدا می​­داند چه مقاماتی دارند! البته در صورتی که به آنچه باید عمل یا ترک شود آگاه باشد و به آن چه امر یا نهی می‌کنند، عمل کند باشد» (2)، بلکه این معنی را در کردار ایشان نیز دریافته بودند. بهجت درست در موقعیتی در گفتار فقهی و شیعی تاریخ ما ایستاده است که در بخشی از تاریخ، جایگاهی خالی قابل اشاره بوده است؛ جایگاه عالمی که منزلت اخلاق و شأن خلوص معنوی را بیش از «قیل و قال مدرسه» جدی گرفته است. مردم از بهجت شنیده بودند: «بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم؛ کسی که بداند (هر که خدا را یاد کند، خدا همنشین او است)، احتیاج به هیچ وعظی ندارد» (3). بهجت در نظر مؤمنان شیعه ـ آنان که از هر کجا به هنگام نماز، خود را به نمازی با امامت بهجت می­​رساندند و در عین حال برای ­یکدیگر سبک­بالی اخلاقی و طریق عرفانی بهجت را مثال می­زدند ـ نامی بود برای جایگاهی برجسته؛ جایگاه پارسایی: فاولئک هم خیرالبریه. پی‌نوشت‌هامحمد حسین رخشاد، در محضر بهجت، ج1، ص22همان، ص233 / به سوی محبوب، ص30




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 510]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن