تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827674043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختیار


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: اختیار نکته اي از توصيه هاي مرحوم آيت الله بهجت (ره) *ابوذر ابراهيمي ترکمانمرحوم آيت الله العظمي بهجت (ره) در توصيه هايي که مي فرمودند بر روي يک نکته تاکيد فراوان داشتند .ايشان همواره تاکيد مي کردند که انسان تا مي تواند نبايد از روي اختيار مرتکب گناه شود ويا حتي واجبي را ترک کند.اختيار همان نيت قبلي براي انجام عملي است که مي تواند دلخواهش هاي يک انسان را به فعليت برساند.ارتکاب اختياري گناه ويا ترک اختياري واجبات نه تنها اثر تخريبي خود را بر روح وروان آدمي مي گذارد بلکه سبب ساز تخريب دروني وشکستن سدهاي مقاومت در برابر دلخواهش هاي برآمده از هواي نفس است.زدست غير ننالم که همچو حبابهميشه خانه خراب هواي خويشتنمسئوال کننده اي ازايشان راه حصول حضور قلب را مي پرسد وايشان پاسخ مي دهند: اگر مقصود حضور قلب است، با نوافل و عبادات مستحبه تحصيل مي شود و از آن جمله، تبديل فرادي به جماعت است. و تحصيل حضور قلب به اين مي شود که در اوقات غفلت به خودش فشار نياورد و در اوقات حضور اختياراً آن را از دست ندهد.ديگري مي پرسد براي حضور قلب در نماز و تمرکز فکر، دستورالعملي بفرماييد؟ايشان پاسخ مي دهند: در آني که متوجه شديد، اختياراً منصرف نشويد.مومن ديگري مي پرسد:شخصي که ايمان بسيار ضعيف دارد، چگونه اراده را قوي کند تا هر کاري را انجام ندهد و حتي بتواند از کارهايي که خارج از اختيار است جلوگيري کند.ايشان پاسخ مي دهند: آنچه در تحت اختيار اوست، اختياراً خلاف رضاي خدا را بجا نياورد؛ همين راه نجات است.شخصي که تصميمات اخلاقي را مي گيرد وخود را با نذر شرعي ملزم مي کند ولي ياراي پايبندي به تصميم خود را ندارد چاره اي از ايشان مي خواهد وايشان پاسخ مي دهند:يک دقيقه خود را در ياد خدا ديديد، اختياراً خود را منصرف ننماييد؛ و به انصراف و غفلت غير اختياري، اهميت ندهيد.آن ديگري مي پرسد:چگونه در تمامي کارها و عبادات اخلاص را فراموش نکنيم؟وايشان مي فرمايند: در عبادات و تمام کارها اختياراً راه ندهد غير از خدا را و غير از ياد او را و همين راه منحصر سعادت است.مرحوم آقا محمد بيد آبادي که خود از زمره عارفان شيعي است در دستور العملي اخلاقي يکي از راههاي تقرب به خداوند متعال را چنين مي نگارد:"تصحيح نيّت ، كه از اعظم مجاهدات است . و راهش اين است كه: ...كمال بنده ،اتّصاف به صفات بارى تعالى (است) تا به مرتبه‏اى (به حسب اخبار صحيحه)برسد به آن كه گفته‏اش گفته خدا باشد و شنيدنش شنيدن خدا باشد: « بى يسمع و بى ينطق و بى يبصر و بى يمشى »( اصول كافى ، كلينى ، ج 22 / 2) و اين مرتبه را تصوّر صحيح نمى توان كرد در ابتدا ... و هر عملى كه مى كند همه ضايع و او را اصلاً به جناب اقدس الهى راهى نمى رسد . و(با صبر بر مجاهده) در آخر چنين مى شود كه همه افعال او ثوابش بلند و آنا فآناً ذوق و شوق و محبتش در تزايد بيند و كمال بندى را مشاهده نمايد كه همه كارهاى(او) خالص شود . « من كان للّه كان اللّه له » شود كه هر چيز در خاطرش خطور كند چنان شود و همه كمالات او را حاصل گردد ، تا به معنى كمالاتى كه فوق همه كمالات است . و از مرتبه « ان هم الا كاالأنعام بل هم اضلّ . . . » ( سوره فرقان ، آيه 44)خلاصى‏ يافته ، به درجه‏اى رسد كه بهتر از ملائكه مقرّبين باشد . چنانچه احاديث صحيحه بر آن دلالت مى كند و علومش ، حقيقتاً ، «لدنيّه » شود و از مرتبه اسفل السافلين طبيعت ، خلاص شده ، بهتر از مقرّبانى شود كه چندين هزار سال بندگى كرده‏اند كه اصلاً غبار عصيان‏بردامن عصمت ايشان ننشسته باشد و به مرتبه « علماء امّتى كانبياء بنى اسرائيل »( بحار الانوار ، ج . 22 / 2 )رسد ، هر چند هيچ نخوانده باشد و آنچه علماء در هفتصد سال رياضت كسب كرده باشند ، او را آنى ، حاصل شود "(مجله حوزه شماره 58)در نگاه عارفان، مؤمن رسالت مدار است. غفلت، انسان را از مدار و صراط خارج مى كند. سالك و عابد, اگر در سلوكش مبتلا به غفلت شود, لشگر شيطان به او هجوم مى آورد و او را از صراط مستقيم منحرف مى كند. زيراغفلت راه نفوذ لشكر شيطان است. از اين روى، اسلام انسان را از عوامل غفلت اختياري باز داشته است.لحظه ها سكّوى پرش و پرتگاه سقوط هستند. اعمال نيک وبد در لحظه ها انجام مى گيرد و همين لحظات است که ممکن است سبب رشد وتعالي کسي گردند ويا باعث انحطاط وغفلت او. در نگاه عالم عارف مرحوم بهجت(ره) استفاده از لحظات عمردائر مدار اختيار انسان است که مي تواند پايه گذار نيت صحيحي باشد براي رشد وتعالي ونزديکي به خداوند منان چه آنکه پيمودن راه غفلت از روي اختيار همواره انسان را به مراتب عميق تري از گناه وترک واجبات هدايت مي کند .مرحوم آيت الله العظمي بهجت (ره) خود چنين بود وبر ديگران نيز چنين مي خواست. روحش شاد ودعاهايش در حق ما مستجاب   




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن