محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826066962
مشاهدات پراكنده
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مشاهدات پراكنده
نگاهى به فيلم هاى مسابقه جشنواره سينما ـ حقيقتجشنواره سينما حقيقت اندك اندك تبديل به مرور وضعيت يكساله كارنامه سينماى مستند ايران مى شود.ريخت شناسى امروز اين سينما قطعاً مى تواند چشم انداز آينده اى مقابل سينماگر مستند و در عين حال ترسيم صحيحى از وضعيت فعلى اين سينما به دست دهد. از ميان ??? اثر ارسالى به جشنواره شصت فيلم از طرف هيأت هفت نفره انتخاب، برگزيده و به دو دسته مستند بلند (?? فيلم) و مستند كوتاه (?? فيلم) تقسيم شدند. در بررسى اين آثار طبقه بندى موضوعى بهترين مدخل براى شناخت آنهاست: علاقه مستندسازان به ترسيم شخصيت ها منجر به ساخت بسيارى از مستندها كه از آنها به مستندهاى پرتره ياد مى كنند شده است. در اين نوع مستند كه يك نوع مستند بيوگرافيك است، مستندساز قاعدتاً به معرفى و شناساندن ابعاد مختلف و وجوه شخصيت ها مى پردازد. جذابيت از جمله مهمترين عناصر يك شخصيت مى تواند باشد. وجهى كه نياز بزرگ يك مستند پرتره خصوصاً مستندى است كه از شخصيت هاى كمتر شناخته شده استفاده مى كند. براى مثال پيله (كامبيز ندايى) به بررسى شخصيت، افكار و زندگى شهرام سيف مى پردازد. نقاش با جاذبه هاى شخصيتى منحصر به خود. براى شناساندن يك چنين شخصيتى فيلمساز تلاش كرده با پرداختن به نحوه آموزشى، شاگردان و كارهاى انجام شده نقاش به پرتره سيف نزديك شود. صبر ايوب(وحيد زارع زاده) و ننه آقا متخصص از اين دست است. عنصر جذابيت شايد محورى ترين رويكردش را در شخصيت يك نويسنده براى پرداخت قرار داده است. پگاه آهنگرانى با انتخاب اين نويسنده و با استفاده از روش مصاحبه محور تلاش كرده تا از معروف ترين شخصيت هاى پيرامون او در اثرش استفاده كند. عكس ها بيشتر و تصاوير آرشيوى كمتر بر متن مستند و تركيب بصرى نشسته اند و راز مرگ خودخواسته او بيش از هر چيز مستند ساز را مجاب به ساخت كرده است. بن بست (محمد شيروانى) نيز با رويكرد مشابه و فرم روايى مصاحبه محور به زندگى بابك بيات مى پردازد. بعضا مستندساز با دستمايه قراردادن پرتره يك شخصيت نسبت به وجوه و ابعاد ديگر پيرامون وى نيز مى پردازد. مهدى نادرى در رؤياهاى فراموش شده، سپيده ابطحى در اولين شب آرامش و رضا حائرى در پرو آخر بيش از آن كه صرفاً محدود به شناخت شخصيت شوند تلاش كرده اند تا با اضافه كردن موضوعات ديگر به مفاهيم فراشخصيتى و ابعاد پيرامونى او نقبى بزنند. درواقع در اين فصل ها شخصيت بهانه پرداختن به موضوعات ديگر مى شود. شكل ديگر اين رويكرد مسير فعاليت شخصيت است. درواقع اينجا مسير تعيين كننده و بهانه پرداختن مستندساز به وقايع و وجوه ديگر ماجرا است. نقل گرد آفريد نمونه اى برجسته اين روش است كه در ميان كار موانع موجود در موفقيت گردآفريد عامل جذابيت براى آفريده مى شود تا نسبت به پرداختن به آن متمركز شود. عشق دردانه است (درباره جعفر شهيدى) ساخته منوچهر مشيرى و بانوى گل سرخ (درباره محمد صنعتى) ساخته مجتبى ميرطهماسب به شخصيت هاى شناخته شده ترى در ميان محافل علمى مى پردازند. هر چند تمركز روى بسيارى از فصول اطناب آميز به نظر مى رسد. در مقايسه بانوى گل سرخ تمام وجوه يك مستند پرتره كامل را دارد هم به لحاظ جذابيت، هم عناصر پيرامونى و هم شيوه و شگردهاى بينامتنى. ميرطهماسب به طرز شگفت آورى از صنعتى فراتر رفته و آنچه از يك مستند پرتره با اين نوع پرداخت و زاويه ديد در سينماى اين سال ها ديده بوديم متفاوت است. او خود را به اطلاعاتى كه درباره صنعتى و همسرش داشته محدود نكرده و تلاش كرده به معناى زندگى، ويژگى هاى انسانى و محورهاى پيرامونى اين موضوعات بدون آلوده شدن به شعار نزديك شود. در حالى كه امكان داشته مستندساز به وضعيت هاى مختلف از جمله مستند صنعتى، تبليغاتى يا وجوه ديگر مستند كه در متن اثر مى بينيم درغلتد با مهارت و زيركى اصل را بر حاشيه مقدم دانسته و به حاشيه نيز بى اعتنا نبوده است.مستندهاى امسال از محوريت واقعه و واقعه نگارى چه به لحاظ مستقيم، چه بازسازى و چه به عنوان عنصرى تاريخى خالى نبوده اند. در اين نوع مستند، سازنده با دستمايه قرار دادن يك واقعه يا حادثه تحقيقات مختلفى پيرامون آن انجام داده تا به عمق حقيقت واقعه پى ببرد. 444 روز محمد شيروانى با دستمايه قرار دادن واقعه تسخير لانه جاسوسى پس از سى سال به سراغ چهار نفر از اصلى ترين آدم هاى درگير واقعه مى رود. اصغرزاده، بوريس، ابتكار و ليمبرت به بازخوانى ماجرا مى پردازند. طنازى آدم ها خصوصاً ليمبرت پس از گذراندن طولانى دوران گروگانگيرى و شادابى او پس از سى سال، دلخورى هاى هر دو طرف از يكديگر، ازدواج هايى كه به واسطه گروگانگيرى شكل گرفت و پرداختن به مقطع گذشته و كنونى روابط امريكا و ايران از طبس گرفته تا ابوغريب و در نهايت تأكيد به صلح از سوى هر دو طرف جذابيت ها و كماكان كشمكش هاى هر دو طرف را نشان مى دهد. هرچند شيروانى مى توانست به سراغ آدم هاى مهمتر ماجرا نيز برود اما ترجيح داده به همين تعداد بسنده نمايد. واقعه دزديده شدن درب مسجدى واقع در طرقبه و مسائل پيرامونى آن نيز دستمايه ساخت مستند يك شب سرد زمستان توسط جمشيد مجددى مى شود. هرچند كه شكل روايت ماجرا نزديك به گزارش هاى تلويزيونى است و تلاش شده تا روشى كاملاً مستقيم براى روايت انتخاب شود. ماجراى ربوده شدن پدرم (على زارعى)، بم شهر بى دفاع (ميترا منصورى)، چه سرسبز بود دره ما (فرشته جغتايى)، از جمله مستندهايى كه بيمارى هاى خاص را مورد توجه قرارداده اند. آسمان سياه شب (بنكدار، على محمدى) درباره آلزايمر و چهره غمگين من (فرحناز شريفى) درباره افسردگى است. هر دو فيلم با ارائه اطلاعاتى نسبت به بيمارى و پيامدهاى آن روايتگر وضعيت تدريجى آدم ها هستند و علاوه بر استفاده از مصاحبه با بيماران نسبت به وضعيت و مختصات بيمارى و آثار شهر برآن اشاره دارند. فرم خاص بصرى، شيوه هاى انتزاعى (لب، دهان، كولاژهاى مختلف) و.// ايجاد نوعى اتمسفر كرده است. آسمان سياه شب به افراطى ترين شكل ممكن به مسيرهاى دلخواه فيلمسازان در ارائه نوعى از مستند كه مختص خود آنهاست مى پردازد هرچند آنارشيستى، افراطى و در بخش هايى توى ذوق مى زند و به نظرم صحنه هاى نمايش در هر دو مستند به نوعى فاصله گذارى واگرايى و نوعى عدم متمركز شباهت دارد.علاقه به پرداختن به تاريخ، اسطوره و تركيب آن با ابنيه و بقعه هاى به جا مانده از دوران باستان از دلمشغولى هاى برخى مستندسازان به شمار مى رود. اين نوع مستندها عموماً با مركزيت موضوعى و گستره وقايع تركيبى بينابين از پرداختن به سه وجه مكان، اسطوره و تاريخ و اقوام تاريخى باستان آن را دستمايه نگاه خود قرار داده اند. بر كرانه هاى پارس (شهرام درخشان) با گفتارها و صداى خود درخشان، سنگ هاى به جا مانده از دوران باستان، نقش سومريان و تاريخ آنها، ابنيه و بقعه هاى ارزشمند در دل كوه با پرداختى وزين، كرين ها و امكانات تصويربردارى حرفه اى، بوم هاى سنگى (مهدى اسدى) به تصويربردارى از نقوش، قوچ ها، مرد سوار، بز پيدايش موبدان با صداى گيراى منوچهر انوار و نثر فاخرى كه از دهان او برمى آيد به شكلى تركيبى از عكس، مكان ها و نقوش با نورپردازى و تركيب بصرى نسبت به ارائه اطلاعات درخصوص موضوع اثرش مى پردازند. اليمايى ها حاكمان كوچ نشين (جمال اسكويى) نيز با پرداختن به دوران تاريخى باستان از حمله اسكندر تا پيدايش سلوكيان با شيوه گفتار محور و توضيحات كارشناسى به تحليل منطقه ايذه از اين نظر پرداخته و حتى از امكان انيميشن در اثرش بهره برده است. وحيد وحيديان كارگردان مستند زن سوخته هم با تصاوير انتزاعى تلاش كرده تا به مفاهيم باستانى نزديك و از عناصر و مؤلفه هايى چون گندمزار، دريا و آتش به يك نوع شيوه روايى در بيان نزديك شده و استفاده او از انيميشن تصوير تدريجى كه از زن مى بينيم و ميزانسن، فرم و گفتار از مشخصه هاى كار اوست.زروان نمونه آشكار اين نوع مستند و تركيب اسطوره و مستند است ، ام آى اس (مهدى كرم پور) به لحاظ فرم و جنبه هاى بصرى از جمله مثال زدنى ترين آثار اين مجموعه است.به علاوه مكان هايى چون سد سيوند(سيوند خاك رؤيا، كار حسين كريم پورى)، سينما آزادى در بخش عرب تبار جنوب كشور (سينما آزادى - مهدى طرفى)، درياچه اروميه ديروز، فردا (پژمان مظاهرى)، ميدان توپخانه تهران (ميدان بى حصار- مهرداد زاهديان)، مجسمه هاى مختلف در استان تهران (مجسمه هاى تهران - بهمن كيارستمى) مكان هايى كه با نگرش هاى نو فيلمسازانشان فيلمبردارى شده و در اين ميان مستند مهرداد زاهديان از باقى مستندها متمركزتر و به لحاظ آرشيوى ، پرداختن به موضوع و سير منطقى حوادث پيرامون ميدان ارزشمندتر است. سينما آزادى نيز كه به لحاظ ايده شباهت زيادى به سينما پاراديزو تورناتوره پيدا كرده از جنبه هاى تركيبى، بازسازى و مصاحبه استفاده كرده است.مستندهاى اجتماعى مانند پشت فرمان زندگى ساخته سحر سلحشور به زندگى زنى مسافركش در تهران مشكلات و مصائب او مى پردازد و از شيوه مستقيم بهره برده است. از اين طيف آثار مى توان به مستندهاى شمارش معكوس خاطره حناچى، اشاره كرد كه زندگى و فعاليت هاى دخترى نوجوان براى ورود به جلسه كنكور را محور ماجرايش قرار داده است.منبع : ايران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 533]
صفحات پیشنهادی
مشاهدات پراكنده
مشاهدات پراكنده-مشاهدات پراكندهنگاهى به فيلم هاى مسابقه جشنواره سينما ـ حقيقتجشنواره سينما حقيقت اندك اندك تبديل به مرور وضعيت يكساله كارنامه سينماى مستند ...
مشاهدات پراكنده-مشاهدات پراكندهنگاهى به فيلم هاى مسابقه جشنواره سينما ـ حقيقتجشنواره سينما حقيقت اندك اندك تبديل به مرور وضعيت يكساله كارنامه سينماى مستند ...
رسانههاي لبنان از درگيري پراكنده در باب التبانه در طرابلس ...
بيروت - رسانههاي لبنان عصر روز يكشنبه از درگيري پراكنده در باب التبانه در طرابلس در شمال لبنان بين افراد مسلح و ارتش لبنان خبر دادند ... [مشاهده در : www.irna.ir] ...
بيروت - رسانههاي لبنان عصر روز يكشنبه از درگيري پراكنده در باب التبانه در طرابلس در شمال لبنان بين افراد مسلح و ارتش لبنان خبر دادند ... [مشاهده در : www.irna.ir] ...
میوه در تمام ارتفاع ظرف ژله پراکنده شود
میوه در تمام ارتفاع ظرف ژله پراکنده شود-بگذارید کمی ژله خودش را بگیرد می توانید در قسمت های مختلف آن (که خودتان هم می توانید ... [مشاهده در : www.persianv.com] ...
میوه در تمام ارتفاع ظرف ژله پراکنده شود-بگذارید کمی ژله خودش را بگیرد می توانید در قسمت های مختلف آن (که خودتان هم می توانید ... [مشاهده در : www.persianv.com] ...
گزارش تصويري (۱)وضعيت زباله هاي پراكنده در كوهدشت
گزارش تصويري (۱)وضعيت زباله هاي پراكنده در كوهدشت دوشنبه 6 خرداد 1387 شما هم رأی بدید . [ارسال شده از: ايسنا]. [مشاهده در : www.isna.ir]. [تعداد بازديد از اين مطلب: 10] ...
گزارش تصويري (۱)وضعيت زباله هاي پراكنده در كوهدشت دوشنبه 6 خرداد 1387 شما هم رأی بدید . [ارسال شده از: ايسنا]. [مشاهده در : www.isna.ir]. [تعداد بازديد از اين مطلب: 10] ...
پیش بینی بارش پراکنده در شمال کشور
شما هم رأی بدید . [ارسال شده از: عصر ایران]. [مشاهده در : www.asriran.com]. [تعداد بازديد از اين مطلب: 9]. . . صفحات پیشنهادی. پیش بینی بارش پراکنده در شمال کشور ...
شما هم رأی بدید . [ارسال شده از: عصر ایران]. [مشاهده در : www.asriran.com]. [تعداد بازديد از اين مطلب: 9]. . . صفحات پیشنهادی. پیش بینی بارش پراکنده در شمال کشور ...
افزايش ابر و رگبار پراكنده در شمال كشور
در اتفاعات زاگرس جنوبي در ساعات بعد از ظهر رشد ابر و رگبار پراكنده پيش بيني مي شود. چهارشنبه 13 شهريور 1387 شما هم رأی بدید . [ارسال شده از: شبکه خبر]. [مشاهده ...
در اتفاعات زاگرس جنوبي در ساعات بعد از ظهر رشد ابر و رگبار پراكنده پيش بيني مي شود. چهارشنبه 13 شهريور 1387 شما هم رأی بدید . [ارسال شده از: شبکه خبر]. [مشاهده ...
درست کردن ابروي نازک و پراکنده
درست کردن ابروي نازک و پراکنده-قسمت ابتداي ابرو، دقيقا بالاي گوشه داخلي چشم، بايد پر باشد. اگر ابروان شما ... [مشاهده در : www.persianv.com]. [تعداد بازديد از اين ...
درست کردن ابروي نازک و پراکنده-قسمت ابتداي ابرو، دقيقا بالاي گوشه داخلي چشم، بايد پر باشد. اگر ابروان شما ... [مشاهده در : www.persianv.com]. [تعداد بازديد از اين ...
سازمان هواشناسي:بارندگي پراكنده درسواحل شمالي كشوروتهران ...
سازمان هواشناسي:بارندگي پراكنده درسواحل شمالي كشوروتهران ادامه دارد-سازمان هواشناسي:بارندگي پراكنده درسواحل شمالي كشوروتهران ادامه دارد مدير كل پيش بيني سازمان هواشناسي كشور روز شنبه اعلام كرد: بارش پراكنده باران در ... [مشاهده در : www.irna.ir] ...
سازمان هواشناسي:بارندگي پراكنده درسواحل شمالي كشوروتهران ادامه دارد-سازمان هواشناسي:بارندگي پراكنده درسواحل شمالي كشوروتهران ادامه دارد مدير كل پيش بيني سازمان هواشناسي كشور روز شنبه اعلام كرد: بارش پراكنده باران در ... [مشاهده در : www.irna.ir] ...
سه كشته و يازده زخمي در حملات پراكنده در عراق
سه كشته و يازده زخمي در حملات پراكنده در عراق-سه كشته و يازده زخمي در حملات پراكنده در عراق تهران/ واحد ... اثار شكنجه بر بخشهاي مختلف جسد فرد ناشناس مشاهده مي شود .
سه كشته و يازده زخمي در حملات پراكنده در عراق-سه كشته و يازده زخمي در حملات پراكنده در عراق تهران/ واحد ... اثار شكنجه بر بخشهاي مختلف جسد فرد ناشناس مشاهده مي شود .
تداوم وزش باد و بارش های پراكنده تا جمعه در کشور
تداوم وزش باد و بارش های پراكنده تا جمعه در کشور-سازمان هواشناسی از تداوم وزش باد و بارش های پراكنده تا جمعه در بخش هایی از كشور ... [مشاهده در : www.rasekhoon.net] ...
تداوم وزش باد و بارش های پراكنده تا جمعه در کشور-سازمان هواشناسی از تداوم وزش باد و بارش های پراكنده تا جمعه در بخش هایی از كشور ... [مشاهده در : www.rasekhoon.net] ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها