تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805715135




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خیابانی به وزن کل موزه‌های پایتخت +تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: خیابان امام خمینی تهران یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران محسوب می‌شود که به اندازه کل تهران موزه، محله و خانه‌های قدیمی در آن وجود دارد.     به گزارش آخرین نیوز، برنا نوشت: خیابان امام خمینی یکی از خیابان‌های قدیمی شهر تهران است که از میدان امام خمینی (توپخانه و سپه سابق) شروع شده و تقریباً تا غرب تهران ادامه دارد.اولین ساختمانی که در ابتدای خیابان امام خمینی در فضای اطراف میدان به چشم می‌خورد، ساختمانی دو طبقه، قدیمی و مخروبه است که در کنارش ایستگاه مترو قراردارد.
نمای بیرونی موزه صنعتی
جلوتر که می‌روم متوجه می‌شوم این ساختمان موزه‌ای است که باید 200 تومان بابت ورودیه آن پرداخت کنم. وارد که می‌شوم مجسمه‌هایی را می بینم که مرا به یاد مجسمه‌های استاد صنعتی می‌اندازد.
موزه استاد صنعتی
بله درست است؛ این "موزه استاد علی اکبر صنعتی" است که در نگاه اول تعدادی از مجسمه‌هایش به چشم می‌آیند ولی به صورت کاملا غریبانه، دور افتاده‌اند و بدون هیچ تابلو یا راهنمایی در گوشه شمال غربی میدان امام خمینی و ابتدای خیابان واقع شده است. موزه 13 آبان یا موزه استاد صنعتی در سال 1325 تاسیس شده و در حال حاضر به هلال احمر تعلق دارد.میدان امام خمینی در سال 1284 به دستور امیرکبیر ساخته شده و ساختمان‌های اطراف آن بارها تخریب و نوسازی شده‌اند. هم اکنون نیز میدان امام خمینی یکی از میدان‌های بزرگ شهر تهران محسوب می‌شود. هم اکنون در این میدان قدیمی، به جز بنایی که روزی بانک شاهی در آن قرار داشت و امروزه به بانک تجارت تغییر کاربری داده و همچنین بنای قدیمی موزه صنعتی و قورخانه، بنای قدیمی دیگری باقی نمانده است.
ایستگاه متروی امام خمینی
"ایستگاه متروی امام خمینی" از بناهای جدید در ابتدای خیابان امام خمینی است که هر روز جمعیت زیادی در آن در حال رفت و آمد هستند. این ایستگاه، اولین ایستگاه راه‌اندازی شده مترو در تهران است که درخرداد ماه 86 آغاز به کار کرد.

ساختمان شعبه مرکزی "بانک سپه" ازساختمان‌های بلند و بزرگ این خیابان است که در سال 1304 تاسیس شد. در کنار این ساختمان موزه سکه‌ی بانک سپه معروف به "موزه سکه" قرار دارد که غنی‌ترین و ارزشمندترین سکه‌های خاورمیانه را در خود جای داده است. این موزه به لحاظ در اختیار داشتن سکه‌های تک و نادر، در زمره‌‌ی جامع‌ترین موزه‌هاست.

درست بلافاصله بعد از موزه سکه، ساختمان قدیمی اداره پست تهران که الان "موزه ارتباطات" (موزه پست و مخابرات) شده است، قرار دارد.بنای این موزه در سال 1307 در خیابان سپه سابق تأسیس شد که در کنار باغ ملی قرار دارد. طبقه دوم موزه پست، مملو از تمبرهایی است که توسط 130 کشور عضو اتحادیه جهانی پست منتشر شده است.

درست روبروی موزه پست و مخابرات، کوچه‌ای به نام کوچه "روزنامه اطلاعات" وجود دارد که وجه تسمیه آن به خاطر ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات است که سال‌ها قبل در آنجا فعالیت داشته است.
سر در باغ ملی
بنای "سر در باغ ملی" که طی سال‌های 1301 تا 1304 به عنوان دروازه ورود به میدان مشق که محوطه‌ای نظامی بود، ساخته شد. در فضای میدان مشق، کاخ دادگستری، کاخ شهربانی و ... وجود داشته که هم اکنون به موزه پست و موزه ملک تغییر نام داده است.این بنا برای هر کسی که از مقابلش می‌گذرد، حس نوستالژیک خاصی را تداعی می‌کند. این بنا یادآور دروازه‌های دوازده‌گانه تهران قدیم است و بیش از این‌ها، یک بنای تاریخی و ملی محسوب می‌شود.باغ ملی چند سالی بیشتر به جا نماند و در محوطه آن وزارت امور خارجه، کتابخانه ملی و موزه ایران باستان را ساختند. زمانی که از درهای این بنا داخل می‌شوم قدم به خیابان ملل متحد می‌گذارم که در آن، "وزارت امور خارجه" و "کتابخانه و موزه ملی ملک" واقع هستند."کتابخانه ملی ملک"، دارای 19 هزار عنوان نسخه خطی نادر و نفیس است که یکی از شش گنجینه بزرگ نسخ خطی در ایران محسوب می‌شود."موزه ملی ملک" هم از موزه‌های قدیمی و نخستین موزه خصوصی وقفی است که در سال 1316 توسط مرحوم حاج حسین آقا ملک بنیان گذاشته شد و مجموعه‌ای از آثار تاریخی را در خود جای داده است.معمولا در خیابان امام خمینی، ساختمان جدید و نوسازی دیده نمی‌شود، اما وقتی از سر در باغ ملی به سمت غرب بروید، با ساختمانی نوساز و جدید روبرو می‌شوید که متعلق به سازمان "میراث فرهنگی و گردشگری" است. این سازمان که قبلاً در خیابان آزادی قرار داشت، هم اکنون با تمام بخش‌های اداری و کارکنان سازمان در این خیابان مستقر شده است.جلوتر که می‌روم، در تقاطع خیابان سی‌تیر، بوستانی با نام بوستان معلم می بینم که در واقع در محوطه پشتی "موزه ملی" است.

بعد از خیابان سی‌تیر، خیابان امام خمینی بیشتر رنگ‌و‌بوی بازار به خود می‌گیرد به نحوی که وقتی کمی به سمت غرب پیش می‌روم، "بازار ابزار و یراق تهران" را می‌بینم که مملو از جمعیت و تکاپوی خرید و فروش است.از جلوی مغازه‌های فروش ابزار که می‌گذرم مغازه دارها با ذوق و شوق خطاب به من می‌گویند: "بیا از ما هم عکس بگیر".
مسجد مجد الدوله
کمی جلوتر، مسجدی را می‌بینم که معروف به مسجد "مجدالدوله" است و چون وقت نماز است کسبه و مردم زیادی به آن داخل می‌شوند.ساختمان "بیمارستان سینا" بین مغازه‌های ابزار فروشی خیابان امام خمینی خودنمایی می‌کند. این بیمارستان که در سال 1290 بنا شده است، جزء قدیمی‌ترین بیمارستان‌های تهران محسوب می‌شود که بعد از بارها مرمت و نوسازی به شکل کنونی درآمده است.

"حسن آباد" نام محله‌ای قدیمی در مرکز تهران است که میدانی به همین نام در آن واقع شده که این میدان در خیابان امام خمینی قرار دارد. این میدان جزء بافت تاریخی و سنتی دوره قاجاریه است، اما با معماری برگرفته از ایتالیا و نزدیک به معماری دوره رنسانس است که به تازگی بازسازی‌هایی بر روی این بنا آغاز شده است. بخشی از بنای میدان حسن‌آباد متعلق به بانک ملی ایران است. کسبه و مردمی که رفت و آمد زیادی در این میدان دارند نیز از بازسازی بافت تاریخی فرسوده میدان صحبت می‌کنند.بعد از میدان حسن آباد، ساختمان "سازمان ثبت احوال" کشور دیده می‌شود. کمی جلوتر "بورس پرچم و لباس‌های نظامی" به چشم می‌خورد که از لباس‌های سربازی و همیار پلیس گرفته تا پرچم‌های مختلف کشورها و پرچم‌های عزاداری امام حسین در مغازه‌های این قسمت یافت می‌شود.
موزه مقدم
تا به حال اسم "موزه مقدم" را شنیده‌اید؟!خانه مقدم در آغاز، عمارتي بزرگ و مجلل و محل سكونت خاندان محمدتقي‌خان احتساب‌الملك از صاحب منصبان مشهور دربار قاجاريه بوده است که بعدها در اختیار محسن مقدم، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران، قرار می‌گیرد.

محسن مقدم و همسرش "سلما" كه كارمند كتابخانه و موزه ملي ايران بوده است در كنار فعاليت‌هاي علمي آثار و اشياء فراواني را با هدف حفظ ميراث فرهنگي و تاريخي ايران گردآوري مي‌نمايند. آنها اين آثار و اشياء ارزشمند را به طرزي زيبا در جاي جاي اتاق‌ها و فضاهاي عمارت قديمي خاندان خود نصب و به نمايش مي‌گذارند. او خانه خود را بعد از مرگش به دانشگاه تهران وقف می‌کند و دانشگاه تهران هم این خانه را به همراه بقیه میراث ارزشمندش در سال 1388 به موزه تبدیل کرد.به گفته نگهبان این موزه، بیشتر بازدیدکنندگان از آن دانشجویان باستان‌شناسی و معماری هستند.تقاطع خیابان‌های ولی عصر و امام خمینی، بنایی وجود دارد که به کاخ مرمر معروف بوده و هم اکنون "موزه ملی قرآن کریم" در آن قرار دارد که در سال 1384 افتتاح شده است. وقتی که خواستم از سر در این موزه عکس بگیرم دو سرباز جلوی کارم را گرفتند.کتابخانه تخصصی موزه ملی قرآن کریم با مجموعه بسیار غنی در زمینه کتب مرجع و علوم قرآنی در سه طبقه به وسعت 465 متر مربع واقع شده است. این مجموعه در حال حاضر دارای حدود 3500 نسخه کتاب بوده و قابل توسعه تا 40000 جلد است.یکی دیگر از مکان‌های موجود در خیابان امام خمینی، "میدان حر" است که در تقاطع خیابان کارگر قرار دارد. مجسمه‌ای که در این میدان قرار دارد، نمادی از انسان و نفس سرکش‌اش و دعوای بین این دو است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن