تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815764104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نصایح حکیمانه آقای شیخ!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نصايح حکيمانه آقاي شيخ!
انگشت اشاره
از گلستان شيخ مصلح الدين سعدي شيرازياولي : مال از بهر آسايش عمرست نه عمر از بهر گرد کردن مال عاقلي را پرسيدند نيک بخت کيست و بدبختي چست گفت نيک بخت آن که خورد و کشت و بدبخت آنکه مرد و هشت. دومي : دو کس رنج بيهوده بردند و سعي بي فايده کردند يکي آن که اندوخت و نخورد و ديگر آن که آموخت و نکردعلم چندان که بيشتر خواني چون عمل در تو نيست ناداني نه محقق بود نه دانشمند چارپاپيي برو کتابي چند آن تهي مغز را چه علم و خبر که بر او هيزم است يا دفتر  سومي : رحم آوردن بر بدان ستمست بر نيکان، عفو کردن از ظالمان جورست بر درويشان چهارمي : سخن ميان دو دشمن چنان گوي که گر دوست گردند شرم زده نشوي.ميان دو کس جنگ چون آتشست       سخن چين بدبخت هيزم کشستميان دو تن آتش افروختن       نه عقلست و خود در ميان سوختنپيش ديوار آنچه گويي هوش دار       تا نباشد در پس ديوار گوش پنجمي :خشم بيش از حد گرفتن وحشت آرد و لطف بي وقت هيبت ببرد نه چندان درشتي کن که از تو سير گردند و نه چندان نرمي که بر تو دلير شوند.  ششمي : خبري که داني که دلي بيازارد تو خاموش تا ديگري بياردبلبلا مژده بهار بيار       خبر بد به بوم باز گذار هفتمي : ده آدمي بر سفره اي بخورند و دو سگ بر مرداري با هم بسر نبرند. حريص با جهاني گرسنه است و قانع به ناني سير. حکما گفته اند توانگري به قناعت به از توانگري به بضاعت. هشتمي : هر چه زود بر آيد دير نپايد. نهمي : دمان را عيب نهاني پيدا مکن که مر ايشان را رسوا کني و خود را بي اعتماد . دهمي : هر که علم خواند و عمل نکند بدان ماند که گاو راند و تخم نيفشاند. يازدهمي : مراگر شبها همه قدر بودي، شب قدر بي قدر بودي.
اشاره
 دوازدهمي: گر جور شکم نيستي هيچ مرغ در دام صياد نيوفتادي بلکه صياد خود دام ننهادي. حکيمان دير دير خورند و عابدان نيم سير و زاهدان سدّ رمق و جوانان تا طبق بر گيرند و پيران تا عرق بکنند اما قلندران چندان که در معده جاي نفس نماند و بر سفره روزي کس. سيزدهمي: جوهر اگر در خلاب[گنداب] افتد همچنان نفيسست و غبار اگر به فلک رسد همان خسيس. استعداد بي تربيت دريغ است و تربيت نامستعد ضايع. خاکستر نسبي عالي دارد که آتش جوهر علويست وليکن چون به نفس خود هنري ندارد با خاک برابر است و قيمت شکر نه از ني است که آن خود خاصيت وي است. چهاردهمي: جوانمرد که بخورد و بدهد به از عابد که روزه دارد و بنهد. پانزدهمي : اندک اندک خيلي شود و قطره قطره سيلي گردد يعني آنان که دست قوت ندارند سنگ خورده نگه دارند تا به وقت فرصت دمار از دماغ ظالم برآرند. شانزدهمي : معصيت از هر که صادر شود ناپسنديده است و از علماء ناخوبتر که علم سلاح جنگ شيطانست و خداوند سلاح را چون به اسيري برند شرمساري بيش برد. هفدهمي : جان در حمايت يک دم است و دنيا وجودي ميان دو عدم. دين به دنيا فروشان خرند ، يوسف بفروشند تا چه خرند؟ الم اعهد اليکم يا بني آدم ان لاتعبدوا الشيطان  هجدهمي : درويش ضعيف حال را در خشکي تنگ سال مپرس که چوني الا بشرط آن که مرهم ريشش بنهي و معلومي پيشش. نوزدهمي : به نانهاده دست نرسد و نهاده هرکجا هست برسد. بيستمي : تلميذ بي ارادت عاشق بي زرست و رونده بي معرفت مرغ بي پر و عالم بي عمل درخت بي بر و زاهد بي علم خانه بي در.  بيست يکمي : يکي را گفتند عالم بي عمل به چه ماند؟ گفت به زنبور بي عسل.زنبور درشت بي مروت راگوي       باري چو عسل نمي‌دهي نيش مزن بيست و دومي : هر که با بدان نشيند اگر نيز طبيعت ايشان درو اثر نکند به طريقت ايشان متهم گردد و گر به خراباتي رود به نماز کردن ، منسوب شود به خمر خوردن. بيست و سومي : گداي نيک انجام به از پادشاي بد فرجام. بيست و چهارمي : بزرگي را پرسيدند با چندين فضيلت که دست راست راهست خاتم در انگشت چپ چرا مي‌کنند گفت نداني که اهل فضيلت هميشه محروم باشند. آخري : حکيمي را پرسيدند چندين درخت نامور که خداي عزوجل آفريده است و برومند هيچ يک را آزاد نخوانده‌اند مگر سرو را که ثمره‌اي ندارد. درين چه حکمت است؟ گفت هر درختي را ثمره معين است که به وقتي معلوم به وجود آن تازه آيد و گاهي به عدم آن پژمرده شود و سرو را هيچ از اين نيست و همه وقتي خوشست و اين است صفت آزادگان.به آنچه مى گذرد دل منه که دجله بسى       پس از خليفه بخواهد گذشت در بغدادگرت ز دست بر آيد چو نخل باش کريم       ورت ز دست نيايد چو سرو باش آزادگلستان سعدي -  تلخيص باب هشتم در آداب صحبت -  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن