واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اولین پایگاه حکومت جهانی امام زمان (عج)
مسجد پایگاه وحدتمعنای مسجدظهور امام زمان (عج)مسجد محلی برای شناخت خدانیروهاى مؤمن و مخلص زمینهسازان ظهورارتباط مسجد با حكومت اسلامىشروع حكومت اسلامى و اداره آن از مسجدمسجد و ظهور امام زمان (عج)مسجد در عصر ظهورجهاد اكبر در عصر ظهورشروع حكومت جهانى حضرت مهدى (عج) چون پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله از مسجد خواهد بود.مسجد از نگاهى خانه خداست و از نگاهى دیگر، مجلس و جایگاه پیام آوران بزرگ الهى و خانه همه تقواپیشگان است. ضرورت تلاش براى آبادانى و رونق این جایگاه ملكوتی تا آنجاست كه یكى از رازهاى تشریح فریضه جهاد، پاسدارى از این پرستشگاه پرعظمت در برابر یورش حاكمان ستمگر است و تاریخ مسجد با تاریخ دین اسلام گره خورده، كه از شروع بعثت بسیاری از حركتها و فعالیتها از مسجد صورت گرفته است.مسجد پایگاه وحدتمسجد پایگاه عبادت و یاد خداوند متعال و پایگاه جهاد فكرى و تعلیم و تعلم معارف اسلامى و نمایش روح وحدت و یكپارچگى به دشمنان اسلام است. مسجد به عنوان پایگاه عبادت و یاد خداوند متعال و به عنوان پایگاه جهاد فكرى و تعلیم و تعلم معارف اسلامى و همچنین بعنوان پایگاه تجمع نیروهاى رزمنده و اعزام آنان به جبهه و جهاد و مركز وحدت مسلمان و نمایش روح وحدت و یكپارچگى به دشمنان اسلام مورد استفاده قرار گرفته است.معنای مسجدمسجد واژهاى عربى از ماده "سجد" است كه اسم مكان به معنای محل سجده است زیرا سجده فرد کاملترین مصداق عبادت به شمار میرود و نهایت خضوع در برابر خالق هستى است. مسجد خانه دوم هر مسلمان است و تعلق به معبود دارد و خانه خداست، محل پرستش، نیایش و ارتباط با خالق یكتا، غنى و فقیر در آن یكسان است.اهمیت مسجد بر كسى پوشیده نیست و مانند كعبه، حرم الله است و جنگ در آن حرام و احترامش بر همگان لازم است، مسلمانان نیز بیشتر از هر چیز و هر جاى دیگر به عمران و آبادانى و توسعه مسجد اهتمام میورزند و به شكوه و عظمت آن میاندیشند كه وجود مساجد مستحكم و باشكوه در سرزمینهاى اسلامى دلیل بر این مطلب است. بعد از انقلاب اسلامى مساجد اهمیت بیشترى یافتند و فعالیتهاى سیاسی، اجتماعى به خصوص نظامى در مسجد شكل گرفت و مردم از مسجد نهضت را شروع كردند و از آنجا انقلاب به ثمر رسید.ظهور امام زمان (عج)ظهور یعنى ظاهر شدن امام زمان (عج) از پس پرده غیبت تا جهان را پر از عدل و داد كند، چنانچه از ظلم و جور پر شدهاست. آنچه كه حایز اهمیت است، اهداف و اعمال آن وجود مقدس در دوران ظهور است. در عصر ظهور چون فتنهها زیاد میشود، بسیاری از مكانها در اثر این فتنهها و فسادها، آلوده میشوند و كمتر مكان سالم در دنیا پیدا میشود كه محیط سالم داشته باشد.مسجد محلی برای شناخت خدااز طریق مسجد میشود راههاى اطاعت خدا را شناخت و با زندگى رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام آشنا شد تا انسان زندگى خود را رنگ و بوى اهل بیت بدهد و مؤمن مخلص به كسی میگویند كه كارهایش براى جلب رضایت خدا باشد و از خدا و رسولش و جانشینان بر حق ایشان اطاعت كرده باشد، رفتن به مسجد انسان را به این مقام راهنمایى میكند و در اثر مداومت رفتن به مسجد انسان به درجه عالى اخلاص و ایمان میرسد.محیط مسجد اثر تربیتى خاصی دارد و انسان را به مقام صدیقین و شهدا میرساند و كسى كه به این مقام برسد آن همان متقین و مخلصین هستند كه این افراد در آخرالزمان هستند كه زمینه ظهور امام زمان (عج) را فراهم و خودشان را براى جنگ با كفار درركاب امام زمان علیه السلام آماده میكنند.نیروهاى مؤمن و مخلص زمینهسازان ظهورنیروهای مخلص و مؤمن وقتى زندگیشان را بر اساس دستورات قرآن و فرمایش معصومین علیهم السلام تنظیم كردند، اجامعه را در سایه خودسازى متوجه حقایق احكام متعالیه اسلام خواهند كرد و بنا به فرموده قرآن در سوره شریفه بقره آیه سوم، اولین صفت متقین ایمان به غیبت، یعنى ایمان به جهان عالم غیب كه گستردهتر از این جهان است بوده و یكى از مصداقهاى غیب و زندگى، وجود مقدس امام زمان علیه السلام است كه از اول با غیب گره خوردهاست و تمامى مراحل و لحظات زندگى مبارك ایشان با غیب آمیخته است تا اینكه به غیبت صغرى و غیبت كبرى میرسد.اكثر مساجد به دست مبارك امام زمان علیه السلام میرسند چون مسجد اولاً تنها مكانى است كه كاربرد آن عوض نمیشود و فقط براى عبادت خداوند ساخته شده است و همیشه هم در این راستا مورد استفاده قرار میگیرد و ثانیاً كارهایى كه براى تقریب به خدا و از روى اخلاص صورت گیرد باقى خواهند ماند و آثارى كه با اخلاص ساخته شود و بنا نهاده شود ماندگار هستند و به دست مبارك صاحبالامر در این دنیا خواهند رسید.رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید:«من بنىلله مسجداً لا یرید به ریاء و لا سمعة بنى الله له بیتاً فى الجنة؛ هر كسی براى خدا مسجدى را بسازد و آن را براى ریا و خودنمایى به كار نبرد خداى تعالى در بهشت خانهای براى او بنا میكند» بناى مسجد ثواب خانه بهشت دارد كه از روى اخلاص ساخته شود پس مساجدى كه از روى اخلاص بنا شدهاند به دست ایشان خواهد رسید و امام زمان (عج) آن مساجد را آباد خواهند كرد تا مردم از آن مساجد برای عبادت خدا و رسیدگى به امور دینى و دنیایى استفاده كنند.
ارتباط مسجد با حكومت اسلامىمسجد به عنوان یك نهاد سیاسى پر تحرك در جامعه اسلامى مطرح است در شروع حكومت سیاسى دین اسلام و ابقاء آن حكومت اسلامى مسجد نقش مهمى ایفا كردهاست و بسیاری از مسایل مهم سیاسى با مساجد آمیخته است.شروع حكومت اسلامى و اداره آن از مسجدوقتى سیره و زندگى پیامبر اسلام را بررسى میكنیم در سالهاى آغازین دعوت به اسلام از مسجدالحرام به عنوان یك سنگر تبلیغى و ارتباطى در راستاى پیشبرد رسالت خود استفاده میكرد با اینكه قریش و كفار بر ایشان سخت میگرفتند اما هر وقت فرصت مییافتند در مسجدالحرام مذاكراتى را با برخى از هیئتها انجام میدادند. بعد از هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و با ورود ایشان به مدینه بىدرنگ مسجدالنبى بنا شد و قلب فعالیتهای تبلیغى و فرهنگى و اجتماعى و سیاسى مسلمانان شد و این نهاد مقدس در حقیقت براى حیات سیاسی و اجتماعى و پیدایش تشكل سالمى در جامعه آن روز همچون قلبى تپنده بود، قضاوت و رسیدگى به دعاوى توسط پیامبر اسلام در مسجد صورت میگرفت و مذاكرات و گفت و گوهای سیاسى حضرت با افراد و هیئتهاى اعزامى از قبایل و طوایف گوناگون در مسجد انجام میگرفت و پیمان بیعت با تازه مسلمانان در مسجد منعقد میشد.مسجد و ظهور امام زمان (عج)شروع و ادامه حكومت اسلامى در زمان رسول خدا از مسجد بوده است و همچنین وصى بر حقش، حضرت على علیه السلام در مسجد حكومت را تشكیل داد و اداره حكومت هم از مسجد بوده، در این راستا معلوم است كه شروع حكومت جهانى حضرت مهدى علیه السلام از مسجد خواهد بود و بعضى روایات مؤید آن است كه حضرت حجت (عج) در آغاز كار با اندكى از یاران ظهور میكند و از مسجدالحرام ظهورش شروع میشود.امام باقر علیه السلام فرمودند:«همانا قائم ما از راه كوه ذى طوبى با 313 مرد به عدد رزمندگان جنگ بدر میآید تا اینكه به حجرالاسود تكیه داده و پرچم پیامبر (ص) را میافرازد.» بنابراین روایت شروع نهضت جهانى حضرت مهدى علیه السلام از مسجدالحرام است و از آنجا به دنیا پیام خواهد داد و ندای ملكوتى انا المهدى را به گوش جهانیان رسانده و برای فتح جهان از مسجد شروع خواهد كرد.مسجد در عصر ظهوربا توجه به افكار شیطانى كه در آخرالزمان شیوع پیدا میكند و در اثر تهاجم فرهنگى برخی از مردم به فساد و انحراف كشیده میشوند و موجب نزول بلاها و گرفتاریها و مشكلاتى در جامعه میشود اما بنا به فرمایش رسول اكرم صلی الله علیه وآله اهل مسجد در امانند، ایشان میفرمایند:«اذا نزلت الافات عوفى اهل المسجد؛ هنگامى كه مشكلات و بلاها (براى اهل زمین) نازل میشود اهل مساجد درامانند.» با توجه به این حدیث اهل مسجد از انحرافات در امان هستند و افكار شیطانى در آنها اثر نخواهد كرد و تهاجم فرهنگى را پاسخ داده و خودشان را نجات میدهند و از فساد و انحرافات در امان میمانند و به خاطر همین دچار بلاها و گرفتاریها و مشكلاتی كه در آخرالزمان پیش میآید نمیشوند.جهاد اكبر در عصر ظهورمبارزه با نفس جهاد اكبر است در آخرالزمان مؤمنین باید شب و روز در جهاد اكبر باشند تا از انحرافات و تهاجمات فرهنگى در امان بمانند، این جهاد با رفتن به مسجد انجام میگیرد. رسول خدا صلی الله علیه وآله میفرماید:«الغدو و الدواج الى المساجد من الجهاد فى سبیل الله؛ شب و روز به سوی مسجد شتافتن از اقسام جهاد كردن در راه خداست.» دو نوع جهاد وجود دارد كه جهاد اصغر همان جنگ با كفار و دشمنان خارجى است و جهاد اكبر، جهاد و مبارزه با نفس اماره است و چون در آخرالزمان انواع هجمههای شیطانى براى فریب انسان و انواع خواهشهای نفسانى در جامعه رواج پیدا میكند باید جهاد اكبر انجام دهد، بنابر روایت براى این جهاد بهترین جا و وسیله مسجد است كه انسان در این زمان با رفتن به مسجد از این هجمهها و فریبهاى شیطانى و خواهشهاى نفسانى ایمن میماند.منبع : خبرگزاری شبستان، بااندکی تصرف
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]