تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860757014
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: توصیه های امام علی (ع) به مالک اشتر از زبان رهبری (1) refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
توصیه های امام علی (ع) به مالک اشتر از زبان رهبری (1)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: توصیه های امام علی (ع) به مالک اشتر از زبان رهبر (1)
![ایت الله خامنه ای](http://img.tebyan.net/big/1387/05/311397112199213821841481342108719379183174.jpg/)
این حرفها(نامه) خطاب به مالكاشترِ بزرگوار است و مىبینید كه حرفهاى درشت و تلخى هم در آن وجود دارد. حضرت نصیحتهاى خیلى تلخى مىكنند كه اگر كسى اینطور ما را نصیحت كند، یكذره به ما برمىخورد. مالكاشتر كسى است كه حضرت در فرمان دیگرى او را اینطور معرفى مىكنند: «فانه ممن لا یخاف وهنه»؛ كسى است كه گمان سستىِ او نمىرود. «و لا سقطته»؛ كوتاهى در كارها به او گمان برده نمىشود. «ولا بطؤه عما الاسراع الیه احزم»؛ كندىِ او در كارهایى كه شتاب مطلوب است، مطلقاً گمان كسى را برنمىانگیزد. «و لا اسراعه الى ما البطء عنه امثل»؛ عجله و شتابزدگى او هم نسبت به كارهایى كه آرامش و تأنّى در آن مطلوب است، گمان كسى را برنمىانگیزد. یعنى انسانى است كه هم مراقب خود است و هم حكیم و داناست؛ یعنى نه در جایى كه باید شتابزدگى نكند، شتابزدگى مىكند؛ نه آن جاهایى كه باید با سرعت حركت كند، كوتاهى مىكند. حضرت در فرمان خود به دو امیر از امراى جیش در صفین، مالكاشتر را اینگونه معرفى مىكنند.و اما آنچه ما از كلمات حضرت در این نامه انتخاب كردیم، چند جمله است: یك جمله این است كه حضرت مىفرمایند «و لا تقولن انى مؤمر آمر فاطاع»؛ اینطور نباشد كه تو بگویى چون در این كار به من مسؤولیت سپرده شد، من باید دستور بدهم و دیگران از من اطاعت كنند. «لا تقولن» یعنى با تأكید و مبالغه مىگوید مبادا چنین فكرى بكنى و چنین حرفى بزنى. این روحیه كه من اینجا چون مسؤولیتى دارم، باید بگویم و دیگران بىچون و چرا حرف من را گوش كنند، «ادغال فى القلب» است؛ دل تو را فاسد مىكند. «و منهكة للدین». منهكه، یعنى ضعیفكنندهى روح دین، دیندارى و ایمان انسان. «و تقرب من الغیر» این حالت، تغییرات ناخواسته را نزدیك مىكند. اعجاب به نفس و غرور و اینكه در مسؤولیتى كه من هستم، كسى نباید روى حرف من حرف بزند، از آن چیزهایى است كه تغییر را نزدیك مىكند؛ تغییراتى كه براى انسان نامطلوب است؛ تغییرات زمانه كه آدم نمىخواهد پیش بیاید؛ یعنى مُلك و دولت و اقتدار و توانایى و فرصتهاى خدمت را از انسان مىگیرد.«و لا تقولن انى مؤمر آمر فاطاع»؛ اینطور نباشد كه تو بگویى چون در این كار به من مسؤولیت سپرده شد، من باید دستور بدهم و دیگران از من اطاعت كنندیك جملهى دیگر این است كه مىفرماید: «انصف اللَّه و انصف الناس من نفسك و من خاصة اهلك و من لك فیه هوى من رعیتك». معناى «انصف الناس من نفسك» در عربى این است كه داد مردم را از خودت بگیر. «انصف من نفسك» یعنى داد كسى را از خودت بگیر؛ خودت را در مقابل او محكوم كن؛ از خود به نفع دیگران بازخواست كن. حضرت در اینجا مىگوید: «انصف اللَّه من نفسك»؛ داد خدا را از خود بگیر. معناى این جمله این است كه در مقابل خدا كاملاً احساس مسؤولیت بكن و خودت را در قبال تكلیف الهى محكوم كن. اینطور نباشد كه خیال كنى آنچه را كه بر عهدهات بوده، به تمام و كمال انجام دادهاى؛ نه، همیشه خودت را بدهكار و مدیون بدان. این در مورد خدا. آنوقت «انصف الناس من نفسك»؛ داد مردم را هم از خودت بستان؛ یعنى همیشه در قضاوتهاى خودت مردم را حاكم و طلبگار و محِق بدان و خودت را بدهكار. البته این معنایش این نیست كه در موردى هم كه ظلم بخصوصى به تو دارد مىشود، باز بگویى حق با من نیست؛ نه، این نگاهِ عمومى است. مردم مطالبات دارند، حرف مىزنند، صدایشان بلند مىشود، گاهى سر آدم داد مىكشند؛ فرض بفرمایید در ادارهیى جمعى مراجعه مىكنند و حرفى مىزنند؛ اولین فكرى كه به ذهنت مىرسد، این نباشد كه اینها را تحریك كردهاند تا بیایند علیه من - كه هیچ تقصیرى ندارم - جنجال كنند؛ نه، اولین فكر این باشد كه اینها مطالبهى بحقى دارند؛ من مسؤولم ببینم اینها چه مىگویند.
![ایت الله خامنه ای](http://img.tebyan.net/big/1387/05/252501451949415771231481441883319110246100.jpg/)
بنابراین هم داد مردم را از خود بستان، هم «من خاصة اهلك»؛ از كسان نزدیك خودت؛ فرزند، برادر و قوم و خویش. «و من لك فیه هوى من رعیتك»؛ اگر در بین مردم قشر و جماعتى هستند كه مورد حمایت خاص تو هستند، از آنها هم داد مردم را بگیر. شما به عنوان یك حاكم، یك رئیس یا یك وزیر، وقتى طرفدار قشرى هستید، قهراً به آن قشر امكاناتى تعلق مىگیرد و آن قشر تمكنى پیدا مىكند كه همین امكانِ تطاول آنها بر حقوق مردم را بهوجود مىآورد؛ پس حواستان باشد.یك جملهى دیگر در این فرمانِ بسیار مهم این است كه «و لیكن احب الامور الیك اوسطها فىالحق و اعمها فىالعدل و اجمعها لرضى الرعیة». فهرست كارهایى كه انسان باید انجام دهد، یك چیز طولانى است و به همهى اینها هم نمىرسد. حضرت مىفرماید: محبوبترین كارى كه مىخواهى انتخاب كنى، اولاً «اوسطها فىالحق» یعنى وسطتر باشد. وسط، یعنى میانهى افراط و تفریط؛ نه در آن افراط وجود داشته باشد، نه تفریط. حق هم درست همین است؛ هیچگاه نه در جهت افراط است، نه در جهت تفریط. «اوسطها فىالحق» یعنى بهطور كامل در آن رعایتِ حق بشود؛ یعنى دقیقاً در حد وسط بین افراط و تفریط باشد. ثانیاً «و اعمها فىالعدل» باشد؛ عدالتى كه از آن ناشى مىشود، سطح وسیعترى از مردم را فرا بگیرد. گاهى ممكن است كارى عادلانه باشد؛ اما كسانىكه از این عدل سود مىبرند، جماعت محدودى باشند. ممكن است كارى ظلم هم نباشد، كار عادلانه و درستى هم باشد؛ اما دایرهى این كار، محدود باشد. یك وقت نه، انسان دایرهى وسیعى از كار را مورد اهتمام خودش قرار مىدهد و جماعت كثیرى از آن استفاده مىكنند. حضرت مىفرماید این كار پیش تو محبوبتر باشد. محبوبتر بودن هم طبعاً معنایش این است كه اگر امر دایر شد بین این كار و یك كار دیگر، این را انتخاب كنى؛ یعنى همان اولویتها و تقدمهایى كه ما همیشه مىگوییم رعایت كنید. این، یكى از ملاكهاى اولویتهاست.ثانیاً «و اجمعها لرضى الرعیة»؛ دیگر اینكه كارى كه انتخاب مىكنى، رضایت مردم را با خودش داشته باشد. «رعیت» به مردم اطلاق مىشود؛ یعنى كسى كه مراعات او لازم است. رعیت چیز بدى نیست. بعضىها خیال مىكنند رعیت فحش است! رعیت یعنى كسى كه مراعاتش لازم است؛ یعنى تودهى مردم و عامهى مردم. اصطلاح «ناس» و «رعیت» غالباً به قشر سواد مردم گفته مىشود، نه گروههاى خاص. تكیهى امیرالمؤمنین و پیغمبر و قرآن هم روى همین مجموعههاى عمومى مردم است؛ همینىكه ما عوام مردم مىگوییم؛ یعنى رعیت و تودهى مردم و سواد مردم؛ همین چیزى كه خواص خاصِ خرج كنِ امروز با طرح آن در مسائل سیاسى و اجتماعى مخالفند و اسمش تودهگرایى و پوپولیسم است. اینكه جماعت و حزب و گروه و دستهى خاصى را انتخاب كنید و اینها بشوند محور تصمیمگیرى و محور كار و طبعاً محور خیرات، خیلى خوشخیالى است؛ اینكه آدم خیال كند جماعت خاصى محور تصمیمگیرىاند، كارها را آنها مىكنند، انتصابها را آنها مىكنند؛ اما وقتى نوبت تقسیم غنایم مىشود، خودشان را زاهدانه كنار مىكشند و مىگویند نخیر، بروید بدهید به مردم، دیدیم و تجربه كردیم كه اینطورى نیست؛ منطقاً هم اینگونه نیست. لذاست كه در منطق علوى، نگاه و توجه به عامهى مردم است. گروههاى خاص و قشرهاى خاص و جماعتهایى كه اسم خاص و عنوان خاصى پیدا مىكنند و براى خودشان تشخص خاصى بهدست مىآورند، مورد اعتبار نیستند؛ نه اینكه باید به اینها ظلم شود؛ نه، اینها هم مثل بقیهى مردم تشخصى ندارند؛ از نظر اسلام تعینى ندارند؛ لذا مىگوید: «و اجمعها لرضى الرعیة»؛ باید رضایت عامهى مردم جلب شود.«فان سخط العامة یجحف برضى الخاصة»؛ ملاك و مناط و معیار و میزان كار، رضایت و عدم رضایت عامهى مردم استبعد حضرت استدلالى دارد كه خیلى عجیب و جالب است. مىفرماید: «فان سخط العامة یجحف برضى الخاصة»؛ ملاك و مناط و معیار و میزان كار، رضایت و عدم رضایت عامهى مردم است. چرا؟ چون اگر عامهى مردم نارضایى داشته باشند، رضایت و خشنودى گروههاى خاص از تو بكلى پامال مىشود و از بین مىرود. اى بسا جماعتى به اسم روشنفكر و نخبگان سیاسى، طرفدار حكومت و حاكمى هستند، اما عامهى مردم ناراضىاند؛ این نارضایىِ عمومىِ مردم، خشنودى و رضایت آن جماعت ویژه را لگدمال مىكند و از بین مىبرد؛ كمااینكه دیدیم همین كار را كردند. عكس این هم صادق است؛ «و انّ سخط الخاصة یغتفر مع رضى العامة»؛ اما اگر مردم را راضى كردى و رضایت عمومى را به دست آوردى، سَخَط و ناخشنودى گروههاى خاص قابل بخشش است؛ یعنى خیلى اهمیتى ندارد و خیلى تأثیرى نمىگذارد؛ بنابراین بروید سراغ راضى كردن عموم مردم. آن وقت حضرت نگاه حكیمانهیى دارد. ما هم در همین مدتهایى كه دستمان توى كار بوده، این را واقعاً دیدیم، لمس كردیم. «و لیس احد من الرعیة اثقل على الوالى مؤونة فى الرخاء، و اقل معونة له فى البلاء، و اكره للانصاف، و اسأل بالالحاف، و اقل شكوا عند الاعطاء، و ابطا عذرا عند المنع، و اضعف صبرا عند ملمات الدهر من اهل الخاصة»؛ گروههاى خاص در همهجا مایهى اذیتند؛ اولاً در وقت رخاء و آسایش و فراوانى، مؤونهشان بر والى از همه بیشتر است؛ توقعاتشان زیاد است؛ فلان چیز را به ما بدهید، فلان امكان را به ما بدهید. هنگام آسایش و راحتى كشور و دولت، كه امنیت است و جنگى نیست و مشكلى نیست، بیشترین هزینه را بر حكومت غالباً همین گروههاى خاص دارند.
![ایت الله خامنه ای](http://img.tebyan.net/big/1387/05/905725065481225171211101207610618924954.jpg/)
ما روى ضعف خودمان مىگوییم غالباً، اما حضرت نه، بهطور مطلق حكم كلى صادر مىكنند: «و اقلّ معونة له فى البلاء»؛ در سختىها كمترین مقدارِ كمك را اینها مىكنند. مثلاً اگر جنگى پیش مىآید، ناامنىیى پیش مىآید، دشمنى حمله مىكند، از این گروههاى خاص هیچ خبرى نیست؛ كمتر در میدان هستند. «و اكره للانصاف»؛ از همه نسبت به انصاف، ناخشنودتر و كارهترند؛ از انصاف و عدل و مساوات، بیشتر از همه، اینها بدشان مىآید. «و اسأل بالالحاف»؛ از همه مصرتر در درخواست، اینهایند. البته مردم معمولى هم نامه مىنویسند و چیزى را درخواست مىكنند؛ یكوقت انسان امكان دارد، اجابت مىكند؛ یك وقت هم اجابت نمىكند؛ دیگر دفعهى دوم و سومى ندارد. اما گروههاى خاص - اینهایى كه جزو ویژهخواران سیاسى و اقتصادىاند - اگر چیزى مىخواهند، مثل كنه مىچسبند. الحاف، یعنى الحاح و اصرار. ول نمىكنند تا بالاخره یك چیزى بكنند و ببرند. «و اقل شكرا عنه الاعطاء»؛ وقتى به آنها چیزى مىدهى، كمترین سپاس را مىگزارند؛ كأنه حقى بوده و باید به آنها مىرسیده؛ هیچ شكرگزارى ندارند. مردم عادى و معمولى نه؛ اگر در فلان گوشهى محروم مملكت، شما مدرسهى كوچكى مىسازید، دعا مىكنند، محبت مىكنند، شكرگزارى مىكنند. در مقابل، اگر بهترین امكانات را هم به آن افراد بدهید، كمسپاسترین هستند.«و ابطأ عذراً عند المنع»؛ وقتى انسان چیزى به آنها نمىدهد، اگر عذرى هم داشته باشد، اینها عذر را قبول نمىكنند. «و اضعف صبراً عند ملمات الدهر»؛ وقتى مشكلات زمانه پیش مىآید، اینها از همه كم صبرترند. اگر بلاى طبیعى یا بلایاى اجتماعى پیش بیاید، از همه كم صبرتر و نقزنتر اینهایند؛ بىصبرى نشان مىدهند و هى پا به زمین مىكوبند. «و انّما عماد الدّین و جماع المسلمین و العدة للاعداء العامة من الامة»؛ پایهى دین، تودهى مردمند. این جمله را امیرالمؤمنین دارد مىگوید. این اگر پوپولیسم هم هست، پوپولیسمِ علوى است؛ مورد احترام و تقدیس ماست. «والعدة للاعداء»؛ در مقابلِ دشمن، عُده و امكان و استعداد عبارتند از همین عامه. «فلیكن صغوك لهم و میلك معهم»؛ میل و گرایش عمومىات به طرف عامه باشد. 17/7/1384منبع : سایت دفتر حفظ و نشر اثار حضرت ایت الله خامنه ای
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 949]
صفحات پیشنهادی
توصیه های امام علی (ع) به مالک اشتر از زبان رهبری (1)
توصیه های امام علی (ع) به مالک اشتر از زبان رهبری (1)-توصیه های امام علی (ع) به مالک اشتر از زبان رهبر (1) این حرفها(نامه) خطاب به مالكاشترِ بزرگوار است و مىبینید ...
توصیه های امام علی (ع) به مالک اشتر از زبان رهبری (1)-توصیه های امام علی (ع) به مالک اشتر از زبان رهبر (1) این حرفها(نامه) خطاب به مالكاشترِ بزرگوار است و مىبینید ...
سفارش به مشورت با انسان مورد اعتماد
سفارش به مشورت با انسان مورد اعتماد-سفارش به مشورت با انسان مورد اعتمادای كه با شیری تو در ... برای داشتن روابط موفق با همسر نکات ذیل باید مورد توجه قرار گیرد:1. ... توصیه های امام علی (ع) به مالک اشتر از زبان رهبر(2)-توصیه های امام علی (ع) به مالک ...
سفارش به مشورت با انسان مورد اعتماد-سفارش به مشورت با انسان مورد اعتمادای كه با شیری تو در ... برای داشتن روابط موفق با همسر نکات ذیل باید مورد توجه قرار گیرد:1. ... توصیه های امام علی (ع) به مالک اشتر از زبان رهبر(2)-توصیه های امام علی (ع) به مالک ...
اخلاق مدیر اسلامی در نهج البلاغه
صفات مدیر صالح را از زبان الگوی مدیران دریابیم. ... (۴) 4) ساده زیستی و زهد: رهبری و مدیریت نظام اسلامی، در مصرف امکانات، مسئولیت سنگینی دارد. ... نظام اسلامی است و محکی روشن در اینکه ببینیم چه میزان در مسیر آرمان های اسلامی حرکت می کنیم؟ ... حضرت علی (ع) در این مورد به مالک اشتر توصیه می فرمایند: « ای مالک، خود را زیاد از رعیت ...
صفات مدیر صالح را از زبان الگوی مدیران دریابیم. ... (۴) 4) ساده زیستی و زهد: رهبری و مدیریت نظام اسلامی، در مصرف امکانات، مسئولیت سنگینی دارد. ... نظام اسلامی است و محکی روشن در اینکه ببینیم چه میزان در مسیر آرمان های اسلامی حرکت می کنیم؟ ... حضرت علی (ع) در این مورد به مالک اشتر توصیه می فرمایند: « ای مالک، خود را زیاد از رعیت ...
بایدها و نبایدهای كارگزاران از دیدگاه امام علی علیه السلام
بایدها و نبایدهای كارگزاران از دیدگاه امام علی علیه السلام-بایدها و نبایدهای ... خیرخواه خردمند و پیرو فرمان حكومت و فرمانبردار امام (رهبر) باشند. .... زود قهر نباشد و تیزی زبان را مهار كند. ... (نامه 53)توصیه های امام به مالك اشترامام العارفین به مالك اشتر علیه الرحمه درباره .... لذا او بارها از کارگزاران خود میخواست: 1- «با کمال دقت راویانی را که .
بایدها و نبایدهای كارگزاران از دیدگاه امام علی علیه السلام-بایدها و نبایدهای ... خیرخواه خردمند و پیرو فرمان حكومت و فرمانبردار امام (رهبر) باشند. .... زود قهر نباشد و تیزی زبان را مهار كند. ... (نامه 53)توصیه های امام به مالك اشترامام العارفین به مالك اشتر علیه الرحمه درباره .... لذا او بارها از کارگزاران خود میخواست: 1- «با کمال دقت راویانی را که .
شرايط كارگزاران حكومتي در قرآن و حديث
(3) در جمله كوتاهي كه در آيات فوق از زبان دختر شعيب در مورد استخدام موسي آمده، مهم ... (5)در داستان حضرت يوسف نيز گفته وي كه فرمود: «مرا بر خزانه هاي اين سرزمين ... امام صادق(ع) در اين باره اين گونه مي فرمايد: آن كه بي بصيرت عمل مي كند، به كسي .... (23)بنابر همين اصل حضرت علي(ع) به كارگزاراني همچون محمدبن ابوبكر و مالك اشتر توصيه ...
(3) در جمله كوتاهي كه در آيات فوق از زبان دختر شعيب در مورد استخدام موسي آمده، مهم ... (5)در داستان حضرت يوسف نيز گفته وي كه فرمود: «مرا بر خزانه هاي اين سرزمين ... امام صادق(ع) در اين باره اين گونه مي فرمايد: آن كه بي بصيرت عمل مي كند، به كسي .... (23)بنابر همين اصل حضرت علي(ع) به كارگزاراني همچون محمدبن ابوبكر و مالك اشتر توصيه ...
عدم راي اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي احمدي نژاد
عدم راي اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي احمدي نژاد-سرویس مجلس «تابناک» ـ صبح ... های گوناگون ورزش و جوانان پرسش هاییی پرسیدند و وزیر پیشنهادی نیز پاسخگوی آنها شد. ... وی در ادامه به نامه امام علی(ع) با مالک اشتر اشاره کرد و گفت: توصیه امام به مالک .... وی با تأکید بر اینکه لجبازی در شأن مجلس نیست، از توصیههای رهبری دال بر ...
عدم راي اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي احمدي نژاد-سرویس مجلس «تابناک» ـ صبح ... های گوناگون ورزش و جوانان پرسش هاییی پرسیدند و وزیر پیشنهادی نیز پاسخگوی آنها شد. ... وی در ادامه به نامه امام علی(ع) با مالک اشتر اشاره کرد و گفت: توصیه امام به مالک .... وی با تأکید بر اینکه لجبازی در شأن مجلس نیست، از توصیههای رهبری دال بر ...
رفتار شناسی امام علی علیه السلام
امام علی علیه السلام روح جهان هستی است در شناسایی ارزش وجودی آن حضرت عقل کم می آورد ... پیامبر فرمود : بدانید، هر کس علی (ع)را دوست داشته باشد، مرا دوست داشته است و هر .... و برای نمونه حضرت به مالک اشتر می نویسد: از دیدگاه امام (علیه السلام) وجه تمایز ... حبیب جابر، فلسفه الاعتزال فی نهج البلاغه، صفحه الاهداء 22- «توصیه های اقبال ...
امام علی علیه السلام روح جهان هستی است در شناسایی ارزش وجودی آن حضرت عقل کم می آورد ... پیامبر فرمود : بدانید، هر کس علی (ع)را دوست داشته باشد، مرا دوست داشته است و هر .... و برای نمونه حضرت به مالک اشتر می نویسد: از دیدگاه امام (علیه السلام) وجه تمایز ... حبیب جابر، فلسفه الاعتزال فی نهج البلاغه، صفحه الاهداء 22- «توصیه های اقبال ...
اسطوره عدالت و اخلاق
اندیشه - نگاهی به تاریخ طبری و روایتی از زندگی امام علی(ع) سید محسن هاشمی .... پیامبر آن را رهبری می کردند و عایشه دختر ابوبکر همسر محمد پیامبر (ام المؤمنین) هم ... در روز هشتم و نهم نبرد نزدیک بود که جنگ به غلبه سپاهیان علی به فرماندهی مالک اشتر نخعی ... ابوموسی اشعری که اینک فهمیده بود فریب خورده است و به توصیه های یاران علی ...
اندیشه - نگاهی به تاریخ طبری و روایتی از زندگی امام علی(ع) سید محسن هاشمی .... پیامبر آن را رهبری می کردند و عایشه دختر ابوبکر همسر محمد پیامبر (ام المؤمنین) هم ... در روز هشتم و نهم نبرد نزدیک بود که جنگ به غلبه سپاهیان علی به فرماندهی مالک اشتر نخعی ... ابوموسی اشعری که اینک فهمیده بود فریب خورده است و به توصیه های یاران علی ...
انتظار و مدیریت سازنده(1)
رهبری این حرکت امروزه به دست امریکا و اعوان و انصارش در قالب ناتوی فرهنگی است که با ... که نمونه ای از آن در عصر ما به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به نمایش گذاشته شد. ... و مدیری همسان امیرالمومنین (ع) به خود ندیده و نخواهد دید و عهدنامه او به مالک اشتر بعد از .... ژاپنی، امریکایی و غیره می شود به دلیل تفاوت در عملکرد و توصیه های مدیریتی ...
رهبری این حرکت امروزه به دست امریکا و اعوان و انصارش در قالب ناتوی فرهنگی است که با ... که نمونه ای از آن در عصر ما به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به نمایش گذاشته شد. ... و مدیری همسان امیرالمومنین (ع) به خود ندیده و نخواهد دید و عهدنامه او به مالک اشتر بعد از .... ژاپنی، امریکایی و غیره می شود به دلیل تفاوت در عملکرد و توصیه های مدیریتی ...
زندگی نامه سید احمد خاتمی
خاندان خاتمى از سادات معروف سمنان بوده و جدّ اعلاى این خاندان، مرحوم سیّد هاشم به حدّ. ... از محضر حضرت آیة اللّه مشكینى و حضرت آیة اللّه خزعلى، عهدنامه مالك اشتر نهجالبلاغه را از ... موضوعی «امام علی (ع) و مخالفان حكومت» را از نگاه مولی در نهج البلاغه دنبال میكنند. ... عبارتند از: 1ـ كتاب الحج «به زبان عربی» 2ـ كتاب القصاص «به زبان عربی» 3ـ ...
خاندان خاتمى از سادات معروف سمنان بوده و جدّ اعلاى این خاندان، مرحوم سیّد هاشم به حدّ. ... از محضر حضرت آیة اللّه مشكینى و حضرت آیة اللّه خزعلى، عهدنامه مالك اشتر نهجالبلاغه را از ... موضوعی «امام علی (ع) و مخالفان حكومت» را از نگاه مولی در نهج البلاغه دنبال میكنند. ... عبارتند از: 1ـ كتاب الحج «به زبان عربی» 2ـ كتاب القصاص «به زبان عربی» 3ـ ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها