تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804120963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بخت سینمای ایران برای حضور در اسکار کم نیست


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بخت سينماي ايران براي حضور در اسکار کم نيست
سينماي ايران
مرور فهرست احتمالي فيلم‌هاي ايراني که قابليت معرفي به آکادمي اسکار را دارند، نشان مي‌دهد بخت سينماي ايران براي موفقيت در صورتي بالا مي‌رود که انتخاب اصلح برآوردي از مجموع معيارهاي لازم باشد. مطابقت دادن معيارهاي کميته انتخاب سال گذشته با فهرست احتمالي فيلم‌هاي ايراني که گزينه‌هايي مناسب براي معرفي به عنوان نماينده سينماي ايران به اسکار هشتاد و يکم هستند، مي‌تواند از وجوه مختلف قابل بحث و بررسي باشد.هر چند با اين تحليل و ارزيابي‌ها، تعداد گزينه‌هاي مناسب از همين تعداد قليل هم کاهش پيدا کرده و در نهايت به معرفي چند فيلم معدود مي‌انجامد. فيلم‌هايي که احتمالاً از دو سه گزينه خاص فراتر نرفته و به نوعي کار کميته انتخاب را براي معرفي نماينده ايران به اسکار هموار و البته راحت‌تر مي‌کنند.البته همه اين مفروضات در شرايطي مي‌تواند به واقعيت نزديک شود که کميته انتخاب سال جديد حداقل به کليات روشن و مشخص معيارهاي در نظر گرفته شده همچنان پايبند باشد و احتمالاً يک بند سليقه‌اي يا غير مفروض را وارد اين فهرست نکند!در چنين شرايطي معيارهاي کميته انتخاب سال گذشته را که نزديکترين گزينه به معيارهاي احتمالي امسال است با اين فهرست احتمالي انتخابي مطابقت مي‌دهيم که شامل "به همين سادگي"، "اتوبوس شب"، "فرزند خاک"، "پابرهنه در بهشت"، "ريسمان باز"، "ميناي شهر خاموش"، "از دوردست"، "خدا نزديک است" و "فرش ايراني" است.فيلمنامه و ساختاردر نگاه به فيلمنامه‌هاي اين آثار و ساختارمندي، حرفه‌اي و قابل دفاع بودن آنها مي‌توان به نتايجي مثبت رسيد. در اين ميان "به همين سادگي" بيشترين پتانسيل را براي قرار گرفتن در صدر فهرست دارد. فيلمنامه آن علاوه بر اينکه نوشته مشترک يک فيلمنامه‌نويس مستقل و کارگردان سينماي ايران است که آثار قابل دفاع در کارنامه دارد، توانسته جوايزي متعدد را از بيست و ششمين جشنواره فجر به خود اختصاص دهد.در اين ميان سهم فيلمنامه "به همين سادگي" دو سيمرغ بلورين از بخش سينماي ايران و بين‌الملل بوده که در واقع همه جوايز ممکن اين جشنواره براي فيلمنامه است. بعلاوه ساختار خاص اين فيلمنامه که رويکردي تازه در سينماي ايران است، از نقاط قوت و خاص فيلم است که بسيار هم مورد تحليل و ارزيابي قرار گرفته است.هر چند با اين تحليل و ارزيابي‌ها، تعداد گزينه‌هاي مناسب از همين تعداد قليل هم کاهش پيدا کرده و در نهايت به معرفي چند فيلم معدود مي‌انجامد. فيلم‌هايي که احتمالاً از دو سه گزينه خاص فراتر نرفته و به نوعي کار کميته انتخاب را براي معرفي نماينده ايران به اسکار هموار و البته راحت‌تر مي‌کنند.ساختار مدرن فيلمنامه "به همين سادگي" با فاصله گرفتن از ساختار کلاسيک فيلمنامه در سينماي ايران به سمت و سوي نگاهي تازه و فرامرزي به درام و قهرمان مي‌رود و خود به خود آن را از وجه تکنيکي و ساختاري از محدوده سينماي ايران خارج مي‌کند.در ميان بقيه فيلم‌ها "اتوبوس شب" و "فرزند خاک"‌ نيز هر چند الگوهايي آشنا و امتحان‌شده را براي روايت انتخاب کرده‌اند، اما معرفي قهرماني با تعاريف تازه، پويايي مسير حرکت و همچنين روان بودن سير روايي فيلم کمک مي‌کند که از قالب کهنه و قابل انتظار فاصله گرفته و در مجموع فيلمنامه‌اي قابل دفاع داشته باشند."پابرهنه در بهشت" نيز با انتخاب يک روايت سيال، نوعي از قصه‌گويي را مد نظر قرار داده که بر مرز توهم و واقعيت حرکت مي‌کند و اين وجه را در چينش و طراحي موقعيت‌ها نيز لحاظ کرده که رويکردي مدرن است. "ميناي ..."، "از دوردست"، "خدا نزديک است" و "فرش ايراني" نيز با فيلمنامه‌هايي متعارف که در قالب و شکل خاص خود، حرکتي قابل دفاع دارند از نظر ساختارمندي فيلمنامه مي‌توانند مورد توجه قرار بگيرند.نوع و امکانات عرضه و پخشدر نگاه به اين وجه فيلم‌هاي معرفي‌شده، بهترين و خوش‌اقبالترين گزينه فيلم رضا ميرکريمي است. "به همين سادگي" توليد حوزه هنري است که پس از نمايش موفق در جشنواره کن تاکنون جايزه‌ ويژه منتقدين و بهترين فيلم بخش مسابقه جشنواره مسکو و همچنين سيمرغ بلورين بهترين فيلم، فيلمنامه، کارگرداني و بازيگر زن بيست و ششمين جشنواره فجر را کسب کرده است.همچنين قرار است اين فيلم از شهريور تا آذرماه در جشنواره‌هاي بوستن آمريکا، هامبورگ آلمان، وارنا بلغارستان، ياري سوئد و آنتاليا ترکيه نيز شرکت کند. به اين ترتيب بخصوص با مورد توجه قرار گرفتن "به همين سادگي" در سي‌امين جشنواره فيلم مسکو که يک جشنواره الف و معتبراست، اين معيار مي‌تواند در "به همين سادگي" برآورده شود.
خسرو شکيبايي
در رده‌هاي بعد "اتوبوس شب" کيومرث پوراحمد قرار مي‌گيرد که در بخش مسابقه جشنواره فجر در چهار رشته نامزد شد و ديپلم افتخار بازيگري را براي زنده‌ياد خسرو شکيبايي به ارمغان آورد. اين فيلم همچنين در نخستين دوره جوايز اسکرين آسيا پاسيفيک جايزه بزرگ هيئت داوران را برد، در جشنواره قايق طلايي اوکراين و استانبول به نمايش درآمد و از اول تا هفتم شهريور در نخستين جشنواره فيلم‌هاي آسيايي خانه آسيا در لندن حضور دارد."از دوردست" نخستين ساخته رامين محسني در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر نامزد سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول شد و تاکنون جوايزي همچون پلنگ نقره‌اي سومين جشنواره آکاپولکو مکزيک را از آن خود کرده و در جشنواره‌هاي کرالا، ونکوور، اسپوکن واشينگتن، شيکاگو و ... نيز برگزيده شده است.فيلم "فرش ايراني"  نمايش‌هاي موفق در جشنواره مونترال کانادا، پوسان کره جنوبي و فيلم "خدا نزديک است" علي وزيريان نيز در جشنواره‌هاي بين‌المللي فيلم فجر، داکا، فيلم‌هاي مذهبي ايتاليا و جشنواره بين‌المللي فيلم ستاره‌هاي شرق قزاقستان شرکت داشته و افتخاراتي نيز کسب کرده است."ميناي شهر خاموش" در بيست و پنجمين جشنواره فجر چند جايزه و نامزدي را از آن خود کرد و در جشنواره‌هاي تيبورون و... نيز به نمايش درآمد. "پابرهنه در بهشت" نيز هر چند موفق شد از بيست و پنجمين جشنواره فجر جايزه ويژه سال پيامبر اعظم (ص) را از بخش بين‌الملل و سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري، مرد مکمل، صدابرداري و فيلم اول را از بخش سينماي ايران کسب کند، حضور جهاني خاص نداشته است.استقبال مردمياگر اين گزينه را در فهرست فيلم‌هاي احتمالي به عنوان يک گزينه نسبي در نظر بگيريم، مي‌توان شانس چند فيلم را از اين نظر بيشتر دانست. "اتوبوس شب" پوراحمد پس از 45 روز نمايش 800/624/100 تومان فروش داشت که با توجه به سياه و سفيد بودن فيلم، مضمون دفاع مقدسي و البته تيزرهاي تلويزيوني متعدد فروشي به نسبت قابل قبول داشت."به همين سادگي" ميرکريمي با توجه به اينکه کمتر به مولفه‌هاي گيشه‌پسند توجه کرده اکراني موفق داشت و پس از 79 روز نمايش نزديک به دويست ميليون تومان فروش کرد. "پابرهنه در بهشت" نيز با توجه به اکران کوتاه مدت پس از 24 روز نمايش 000/794/14 تومان فروش داشته است.گزينه‌هاي ديگر نيز با فروشي نه چندان مناسب که با توجه به اکران مهجور و محدود و گاه بي‌خبر اين آثار و بدون بهره از تبليغات و اطلاع رساني چندان هم دور از ذهن نبود، نتوانسته‌اند از اين معيار بهره چندان ببرند. مضمونوجه مضمون در فيلم‌هاي اين فهرست را مي‌توان در انتخاب مضامين و قهرمانان به نسبت خاص و متفاوت از جريان عمومي سينماي ايران مورد توجه قرار داد. "به همين سادگي" از معدود فيلم‌هاي ايراني است که يک زن خانه‌دار ايراني را به عنوان قهرمان اصلي در نظر گرفته و به روال عادي و روزمره يک روز از زندگي او مي‌پردازد که مسئله‌اي به شدت دروني دارد.اين نگاه خاص شرايطي ايجاد کرده تا فيلم در حضور جهاني خود نيز به جهت ارائه تصويري وراي جريان عمومي سينماي ايران و تازگي اين تصوير مورد توجه قرار بگيرد و اين وجه مي‌تواند همچنان به عنوان يک گزينه بالقوه در آن مورد توجه قرار بگيرد."اتوبوس شب" و "فرزند خاک" هر چند در دسته فيلم‌هاي دفاع مقدسي جاي مي‌گيرند اما هر دو به جهت پرداختن به زواياي پنهان و تازه از جنگ و انتخاب قهرماناني به نسبت جديد براي فيلم‌هاي اين چنيني، مي‌توانند از وجه مضموني مورد توجه قرار بگيرند. "پابرهنه در ..."، "ريسمان باز"، "ميناي شهر ..."، "خدا ..." و ... نيز با انتخاب قهرمان، موقعيت، مکان و قهرماني تازه و خاص به نوعي از امتيازي بالقوه براي قرار گرفتن در اين فهرست برخوردار هستند.نگاه ملياز حضور نگاه و مولفه‌هاي ملي در فيلم‌هاي اين فهرست مي‌توان شانس "به همين سادگي"، "اتوبوس شب"، "فرزند خاک"، "ميناي شهر خاموش"، "فرش ايراني" و "از دوردست" را بيشتر از بقيه دانست. در هر يک از اين آثار به مولفه‌هاي اينجايي براي پرداخت و رنگاميزي قصه، فضا و حال و هواي ملي توجه شده که در اين ميان همچنان "به همين سادگي" به دليل ورود به جزئيات و بخش‌هاي پنهان زندگي و فرهنگ و آداب ايراني مي‌تواند يک نماي نزديک از زن ايراني خانه‌دار ارائه دهد.منبع : مهر





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 385]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن