تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816940170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مكتوب... ضرورت ايجاد صنايع تبديلي محصولات باغي در استان اردبيل


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش مكتوب... ضرورت ايجاد صنايع تبديلي محصولات باغي در استان اردبيل
اردبيل/ واحد مركزي خبر/ اقتصادي
گزارش مكتوب...ضرورت ايجاد صنايع تبديلي محصولات باغي در استان اردبيل

استان اردبيل با بيش از 3 ميليون هكتار باغ درختان مثمر، ساليانه بيش از 400 هزار تن انواع ميوه هاي سردرختي توليد مي‌كنداما صنايع تبديلي محصولات باغي در اين استان نسبت به توليد انواع ميوه بسيار ناچيز است.
صنايع تبديلي به آن گروه از صنايع‌ اطلاق مي‌گردد كه در آن‌ها يك فرآورده كشاورزي براي بهتر مصرف شدن،عرضه مناسب‌تر و افزايش ارزش اقتصادي به شكل‌ ديگري تبديل شود به نحوي كه ماهيت محصول جديد با ماهيت ماده اوليه يكسان ولي محصول نهايي يك ماده جديد نسبت به ماده‌ اوليه باشد.
بالايي مدير صنايع تبديلي كشاورزي جهاد كشاورزي استان مي گويد: شكل‌گيري صنايع تبديلي و تكميلي آن هم در بخش‌هاي متنوع از فرآوري لبني گرفته تا توليد كنستانتره و كنسرو محصولات مختلف و شكل‌گيري صنايع سورتينگ و بسته‌بندي محصولات كشاورزي در كنار احداث سردخانه‌ها و انبارهاي مكانيزه نگهداري محصول مي‌تواند كشاورز را در راستاي انبارداري صحيح محصول ياري‌رسان باشد، بنابراين نيازمند به يك انقلاب و تحول جدي در بخش كشاورزي استان هستم.
اين مسئول مي گويد: با توجه به اين كه زمان توليد و مصرف محصولات كشاورزي متفاوت است، صنايع تبديلي مي تواند با حفظ و نگهداري محصولات به گونه اي در آن ها تغييرات ايجاد كند كه امكان مصرف شان طي سال فراهم باشد.
بالايي مي افزايد: اين مهم تنها با تخصيص اعتبارات مستقيم براي توسعه اين بخش از سوي دولت و ايجاد انگيزه در بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري قابل دستيابي است جايي كه دولت بايد با برنامه‌ريزي صحيح به ياري توليد آن هم در بخش كشاورزي بيايد تا شاهد توسعه و تحول اين بخش باشيم.
مدير صنايع كشاورزي جهاد كشاورزي استان اردبيل بيان كرد: اعطاي تسهيلات با كارمزد هفت درصد از طريق كارگروه توسعه بخش كشاورزي يكي از زمينه‌ها و بسترهاي مناسب توسعه واحدهاي فرآوري و صنايع تبديلي است كه اميدواريم نتايج مطلوبي را نيز به همراه داشته باشد.
وي تصريح كرد: ما آمادگي داريم با ارايه گزارش فني، اعتباري به هر ميزان تسهيلاتي را در اختيار سرمايه‌گذاران و تعاوني‌هاي فعال بخش كشاورزي قرار دهيم تا چنين مجموعه‌هايي را با هدف اشتغالزايي و جلوگيري از هدررفت محصول انجام دهند.
معصومي مديرجهاد كشاورزي مشگين شهر با اشاره به اينكه مشگين شهر قطب توليد ميوه استان است مي افزايد: بي شك ايجاد صنايع تبديلي ميوه در اشتغالزايي اين منطقه تاثير بسزايي خواهد داشت و غير از اقتصاد منطقه استان را نيز تحت تاثير خود قرار مي دهد.
اصغري مسئول واحد باغباني جهاد كشاورزي مشگين شهر نيز با بيان اينكه 30تا40 درصد محصولات ميوه اين شهرستان تبديل به ضايعات و از چرخه مصرف خارج مي شود نبود كارخانجات صنايع تبديلي در منطقه را از دلايل اصلي متضرر شدن باغداران مي داند و مي افزايد: شهرستان مشگين شهر با 150 هزار باغ بارور سالانه 300هزار تن انواع محصولات سردرختي معادل 75درصد ميوه استان را تأمين مي كند و بيش از 70درصد شاغلين اين منطقه در بخش كشاورزي فعاليت مي كنند، بنابراين ايجاد صنايع تبديلي كشاورزي مخصوصاً محصولات سردرختي در اشتغالزايي پايدار نقش بسزايي خواهد داشت.
فرهادي كارشناس ارشد اقتصاد كشاورزي نيز با اشاره به اين مطلب كه اولين محور توسعه استان بر پايه كشاورزي است مي افزايد: چنانچه صنعت را در خدمت كشاورزي بياوريم در آن صورت موفق خواهيم بود.
اين كارشناس با بيان اينكه جاي كارخانه صنايع تبديلي در اين استان خالي مي باشد معتقد است: با ايجاد صنايع تبديلي از قبيل كنسانتره ي ميوه جات،كمپوت و همچنين نگهداري مناسب در سردخانه ها مي توان ضايعات را كاهش داد و حتي بخشي از اين محصولات را صادر كرد و باعث افزايش ارزش افزوده ماده غذايي شد.
فرهادي با بيان اينكه امروزه در صنايع غذايي پودر ميوه مصرف بالايي دارد، احداث كارخانه هاي توليد پودر ميوه، كنسانتره، كمپوت و خشكبار را از ملزومات توسعه كشاورزي استان مي داند و ادامه مي دهد با وجود اين همه ميوه مرغوب پودر مورد نياز از طريق واردات تامين مي شود.
فرماندار پارس‌آباد نيز ايجاد صنايع تبديلي و تكميلي را نياز جدي صنعت و كشاورزي شهرستان پارس‌آباد مي داند و مي افزايد: صنايع تبديلي و تكميلي كشاورزي از جمله محورهاي اساسي براي رونق اقتصادي است اما در سا‌ل‌هاي گذشته توجه چنداني به راه‌اندازي اين صنايع نشده است.
كريمي با بيان اينكه پارس‌آباد قطب بزرگ توليد محصولات كشاورزي، باغي و دامي است، تصريح مي كند: با ايجاد واحدهاي بزرگ صنايع تبديلي و تكميلي و صدور مجوز براي تاسيس اين صنايع مي‌توان به بسته‌بندي، صادرات و حتي تبديل محصولات كشاورزي به ديگر محصولات نيز موفق عمل كرد.
رئيس ساداتي فرماندار شهرستان كوثر نيز توسعه بخش كشاورزي را توسعه توان توليد و ايجاد ظرفيت هاي بيشتر اشتغال دانست و با مهم ارزيابي كردن توسعه صنايع تبديلي كشاورزي در اين شهرستان ادامه داد: در بخش صنايع تبديلي مانند صنايع بسته بندي و نگهداري ميوه ها نياز به همكاري و توجه بيش از پيش مسئولان استاني است.
مدير جهاد كشاورزي كوثرنيز مي گويد: باغات اين شهرستان شهرستان با 250 هكتار و 2500 تن توليد ميوه جات تا 4هزار هكتار قابل توسعه است.
صراف احمدي با بيان اينكه اين شهرستان كه به نام باغ‌هاي عطرآگين مشهور شده است و در توليد به يكي از قطب‌هاي مستعد استان اردبيل به شمار مي‌رود مي افزايد: سالانه بيش از 650 تا 700 تن به مرغوب و آبدار از باغات شهرستان كوثر برداشت مي شودواين درحالي است كه ظرفيت توليداين محصول درشهرستان بيش ازدوهزارتن است.
وي ادامه مي دهد : بيش از 100هكتار از باغات شهرستان كوثر به توليد اختصاص يافته كه ميانگين توليد درهر هكتار بيش از پنج تن است وباتوجه به قابليت شهرستان دراين زمينه مي توان برداشت به درهرهكتاررابه بيش ازحداقل14تن درهرهكتاررساند.
معاون پشتيباني جهاد كشاورزي استان نيز معتقد است: بدون ترديد ايجاد صنايع تبديلي در روستاها يكي از سودمندترين ارتباطات بين دو بخش صنعت و كشاورزي است.
اين صنايع از ميزان بيكاري هاي دائمي و فصلي در مناطق روستايي مي كاهد، همچنين زمينه مناسب براي توسعه مناطق روستايي را فراهم مي آورد و به افزايش توليدات روستايي، بهره وري، ايجاد فرصت هاي شغلي، تأمين نيازهاي اساسي، پيوند با ديگر بخش هاي اقتصادي و كاهش نابرابري هاي منطقه اي منجر خواهد شد، لذا اين گونه صنايع مي تواند پيش نياز استراتژي صنعتي شدن و تأمين كننده امنيت غذايي در كشور باشد.
پرتوي، صنايع تبديلي و تكميلي را حلقه اتصال تمام بخش هاي توليدي و صنعتي كشور مي داند كه با اين حلقه اتصال مي توان مسير حركت به سمت توسعه اقتصادي را با برنامه ريزي هاي درست هموار كرد تا از هدررفت منابع جلوگيري شود.
ذاكري باغدار و رئيس خانه كشاورزي مشگين شهر نيز فقدان حمايت هاي لازم و كافي را از دلايل اصلي راه اندازي نشدن صنايع تبديلي مي داند و مي افزايد: عده اي تسهيلات به اسم ايجاد صنايع تبديلي مي گيرند اما پس از دريافت تسهيلات و خريد زمين متاسفانه ادامه نمي دهند اما در اين حال، فردي هم با وجود علاقه براي ايجاد كارخانه فرآوري ميوه به علت نداشتن سرمايه كافي نمي تواند اين كار را انجام دهد و حتي سرمايه گذار بخش خصوصي هم با موانع اداري برخورد مي كند از ادامه كار منصرف مي شود.
اين مسئول با بيان اينكه متاسفانه مسئولان استاني رغبتي به ايجاد صنايع تبديلي در شهرستان ها ندارند افزود: اين يك اصل است كه اگر به دنبال بهره وري هستيم بايد فاصله محل توليد تا محل فرآوري كوتاه باشد و صنايع تبديلي بايد در كانون توليد داير شود.
وي همچنين با اشاره به آفت گنه قرمز اروپايي كه باغات سيب مشگين را فرا گرفته مي گويد: اين آفت خانمان سوز با گرفتن شيره خام درخت از طريق برگ ها باعث افت كيفي سيب مي شود و نمي گذارد محصول سيب آبدار شود- رنگ بگيرد و رشد كافي كند و اين افت براي سال هاي بعدي نيز استمرار مي يابد و سال ها از كيفيت محصول سيب مي كاهد، ولي متاسفانه براي دريافت دارو و سم مقابله با اين آفت با مشكلاتي مواجه هستيم.
سيب مشگين شهر به سبب كيفيت در بازار اروپا، شيخ نشين هاي عرب مطرح مي باشد.
ذاكري معتقد است بايد تعاوني ها حمايت شوند تا صنايع تبديلي نيز در قالب تعاوني ها رونق بگيرند.
رئيس جهاد كشاورزي هير نيز با بيان اينكه 90درصد گيلاس و آلبالوي مرغوب استان در منطقه هير توليد مي شود مي گويد: افزايش 20 درصدي توليد محصول آلبالو در سال هاي اخير در هير زمينه عرضه مناسب به بازار و احداث صنايع تبديلي را مي‌طلبد.
نيازي خاطرنشان كرد: با هدف بازاريابي اين محصول و تنظيم بازار دستگاه‌هاي ذيربط بايد به وظيفه و مسئوليت خود درست و دقيق عمل كنند تا با جذب سرمايه‌گذاران از تأسيس و راه‌اندازي واحدهاي صنايع تبديلي در اين مجموعه به حمايت جدي شود.
رئيس جهاد كشاورزي هير يادآور شد: ما بايستي صنايع تبديلي محصولات باغي را در هير در كنار احداث سردخانه اتمسفري، كنسانتره، پوره و لواشك راه‌اندازي كنيم تا سرمايه‌گذاران با رغبت و علاقمندي بيشتر با توجه به مشوق‌هاي در نظر گرفته شده آماده حضور در اين استان باشند.
با توجه به اينكه كشاورزي اولين محور توسعه استان اردبيل است ، مي طلبد به همت مسوولان و ايجاد صنايع تبديلي، مشكلات و چالش هاي صنعت كشاورزي در اين استان برطرف شود.
0002

دوشنبه|ا|9|ا|مرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن