واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شهرام خرازي ها روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، با يادآوري اينكه سينما در ايران به حرفه پولسازي تبديل شده است، افزود: بيشترين دستمزد را در اين سينما كارگردانان و ايفاگران نقش هاي اصلي فيلم ها مي گيرند، ضمن اينكه دستمزدها در سال هاي اخير رشد صعودي و حتي در دوره اي رشد جهشي داشته اند. عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ادامه داد: افزايش دستمزدها موجب شده تا انگيزه هاي كسب درآمد بالا به علاقه داوطلبان ورود به حرفه بازيگري افزوده شود. در ايران بازيگري پرطرفدارترين حرفه سينمايي است. به عقيده وي، رويكرد يادشده به تاسيس آموزشگاه هاي متعدد بازيگري در سالهاي اخير در كلانشهرهايي مثل تهران منجر شده است. اين نويسنده و منتقد سينمايي با يادآوري اينكه اكنون بازيگري در ايران به حرفه اي لوكس تبديل شده است،گفت: دنياي سينما دنياي بي رحم و وحشتناكي است و سراب بازيگري همه روزه داوطلبان زيادي را به كام خود كشيده و مي بلعد!؟. خرازي ها يادآورشد: دستمزد ميلياردي و يا چند صد ميليوني ستاره هاي سينما در همه كشورها، حتي كشورهاي فاقد سينما، جز واقعيت و جذابيت هاي آشكار و پنهان سينماست. ضمن اينكه در ايران نحوه برخورد با دستمزدهاي افسانه اي آميخته به بزرگنمايي است. وي به دستمزد ميلياردي يكي از سوپر استارهاي سينماي ايران كه اخيرا واكنش هاي بسياري در پي داشته است، اشاره كرد و گفت: اين مساله بيشتر به يك شوي تبليغاتي جنجالي شبيه است. پخش اين گونه اخبار و مانور دادن بي حد و حصر روي آن در نهايت به نفع كساني تمام مي شود كه يا حاضر به پرداخت اين دستمزد شده اند يا كساني كه اين دستمزد را طلب كرده اند. نويسنده ماهنامه سينما خانواده افزود: در اين نمايش سينمايي يك نفر پيدا نمي شود كه بپرسد اگر قرار بر رد و بدل شدن چنين دستمزدي بوده چه لزومي داشته كه تهيه كننده و سوپراستار اين موضوع را رسانه اي كنند؟ آن ها مي توانستند پشت درهاي بسته به توافق رسيده و چنين مبلغي را دست به دست كنند. خرازي ها با يادآوري اينكه دستمزد نجومي بازيگران حتي فوتباليست ها چيزي نيست كه بتوان با پيش كشيدن پاي قانون به ماجرا آن را حل و فصل كرد و سر و سامان داد، افزود: در ساده ترين شكل تهيه كننده مي تواند رقمي بسيار پايين تر از رقم اصلي و توافق شده را در متن قرارداد ثبت كرده، سپس مابقي مبلغ را به صورت مستقيم و بدون ثبت در قرارداد به هنرپيشه پرداخت كند. به گفته اين منتقد سينما و تلويزيون، بعضي از بازيگران در برخي فيلم ها به همين نحو با تهيه كننده قرارداد بسته و ايفاي نقش كرده اند؛ هيچ كس هم متوجه موضوع نشده است!؟ وي يادآور شد: راهكار اصلي آن است كه تهيه كنندگان به جاي سپردن نقش هاي نخست فيلم هايشان به چند بازيگر شناخته شده، به معرفي چهره هاي جديد رو بياورند. اگر تهيه كنندگان در اين زمينه كم كاري كرده اند چرا چوبش را بايد مثلا فلان بازيگر سينمابخورد؟. فراهنگ ** 1788 **
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]