واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: علي معلم روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا،افزود: صنوف سينمايي در كشور از بدو تاسيس خانه سينما و حتي پيش از آن با فراز و فرودهاي بسياري روبه رو بوده و بحران هاي مختلفي را پشت سر گذاشته اند. مدير مسوول ماهنامه دنياي تصوير ادامه داد: يكي از مشكلات صنوف سينمايي اين است كه اين تشكل ها ماهيت صنفي تمام ندارند و بيشتر به ساختار يك گروه فكري شبيه هستند. تهيه كننده فيلم گاو خوني تصريح كرد: در حقيقت صنوف سينمايي بر اساس تمايل افراد براي تجمع و بر اساس خطوطي صنفي و فكري شكل گرفت و اين نياز به هماهنگي و جمع شدن تا در نهايت صنوف سينمايي تشكيل شدند. به گفته معلم، صنوف سينمايي اين روزها در شرايط خوبي به سر نمي برند و با بسياري از مجامع عمومي اصناف به دليل عدم حضور 50 درصد از اعضا به حدنصاب نمي رسد. وي تصريح كرد: متاسفانه رابطه بين اعضاي صنوف و مديريت به هيچ عنوان نزديك نيست و در برخي صنوف اين رابطه به حداقل خود رسيده است. تهيه كننده فيلم ازدواج به سبك ايراني تاكيد كرد: بسياري از رييساي صنوف سينمايي افراد برجسته صنف خود نيستند و از مديريت صنفي و گروهي چيزي نمي دانند. معلم به ساختار نادرست خانه سينما و اصناف سينمايي اشاره كرد و گفت: ساختار غلط خانه سينما كه نمايندگي بالادستي صنوف محسوب مي شود در كنار نبود رابطه خوبي كه اعضاي صنوف با يكديگر دارند، موجب شده اصناف سينمايي در شرايط خوبي به سر نبرند. وي ادامه داد: متاسفانه خانه سينما نقش ميانجي خوبي را ميان اصناف سينمايي و مديران سينمايي كشور ايفا نكرده و در سال هاي اخير اتفاق خاصي در زمينه امور صنفي سينمايي در كشور رخ نداده است. منتقد با سابقه سينما،يادآورشد:نبود هماهنگي مديران خانه سينما با مسوولان سينمايي كشور موجب شده تا شاهد انسداد صنفي در سينماي ايران باشيم. تهيه كننده فيلم آل با بيان اينكه گروههايي كه تشكيل شده به نام صنف نتوانستند ماهيت اصلي خود را بدست آورند، تصريح كرد: تيرگي روابط در اصناف سينمايي با مديران صنوف و مسكوت ماندن حركت هاي جمعي اصناف از آسيب هاي فقدان مديريت صحيح امور صنفي و ساختار نادرست خانه سينما است. وي همچنين نسبت به نامشخص بودن منافع صنفي و ايجاد نگاه كارگري به اصناف انتقاد كرد و خواستار تفكيك جايگاه صنوف سينمايي به عنوان اصناف فرهنگي شد. به گفته معلم،برخي از گروههاي تشكيل شده در خانه سينما ماهيت صنفي ندارند.به عنوان نمونه انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي بيشتر يك گروه فكري است تا صنفي و در حقيقت اين انجمن چتري براي جمع شدن منتقدان است. وي يادآورشد: افراد بسياري عضو انجمن يادشده هستند كه سالها است در هيچ رسانه اي، نقد يا مطلب سينمايي از آنان مشاهده نشده است. تهيه كننده فيلم ازدواج به سبك ايراني يادآور شد: ساختار خانه سينما و صنوف سينمايي نياز به بازنگري، تغيير و تعريف جديد دارند و بايد صنوف را دوباره سازماندهي كرد. معلم، تشكيل صنف واحد تهيه كنندگان در بيرون از خانه سينما را يكي از اتفاقات قابل تامل در امور صنفي و آنرا نمونه صنفي بازنگري شده قلمداد كرد. وي تصريح كرد: صنوف سينمايي ما در برابر بسياري از انتقادات درباره سينما سكوت مي كنند در حالي كه اين تنها وظيفه مديران سينمايي نيست كه به انتقادات پاسخ دهند و صنوف نيز بايد از حقوق معنوي سينما دفاع كنند. اين نويسنده و منتقد سينمايي گفت: اصناف سينمايي بايد ساختار منسجمي داشته باشند و بتوانند مستقيما خواسته هاي خود را به گوش مسوولان فرهنگي كشور برسانند. معلم يادآور شد: برخي به دليل منافع شخصي، منافع صنفي را پايمال مي كنند و اين امر سبب مي شود تا فضاي زنده سينماي كشور از بين رفته و شاهد ايجاد بحران در امور صنفي سينمايي باشيم. وي گفت: نبايد تنها يك يا چند نفر را در بحران صنفي سينمايي مقصر بدانيم. متهم كردن ديگران دردي را از وضعيت كنوني صنفي كشور دوا نمي كند و بهتر آنكه با نگاهي دقيق و كارشناسانه در راه اصلاح ساختار خانه سينما تلاش كنيم. اين منتقد سينما يادآورشد: متاسفانه برنامه دقيقي براي انجام فعاليت هاي صنفي وجود ندارد و همواره دولت به عنوان متولي صنوف شناخته مي شود كه اين درست نيست. وي با بيان اينكه صنوف سينمايي ما هنوز رشد نكرده اند، ادامه داد: بايد شرايط رشد، استقلال و شكوفايي صنوف سينمايي فراهم شود. معلم پيشنهاد كرد براي حل معضلات امور صنفي سينمايي، اتاق فكري متشكل از اهالي سينما تشكيل و اعضاي خانه سينما و معاونت سينمايي وزارت ارشاد با همفكري و همراهي به اختلافات پايان داده و ساختاري نوين را براي خانه سينما و صنوف تعريف كنند. فراهنگ**1983**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 604]