واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جهانگير نصري اشرفي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا اظهار داشت: موسيقي محلي و نواحي بخشي از هويت فرهنگي و تاريخ ايران زمين است و پيوند تنگاتنگي با هنر كشورمان دارد. وي گفت:موسيقي نواحي و مناطق جنبه انتزاعي نداشته و يك هنر كاربردي و داراي كاركردهاي مشخصي است كه با تمامي جنبه هاي زندگي مردم كشورمان عجين شده است. دبيرهفتمين جشنواره موسيقي نواحي افزود: متاسفانه به سبب تغييرات گسترده اي كه در ساختار اجتماعي و فرهنگي سراسر دنيا بوقوع پيوسته، اين نوع از موسيقي كاربردهاي خويش را در جامعه امروزي از دست داده است. اشرفي در ادامه موسيقي نواحي را يك مكتب عنوان كرد و اظهار داشت: موسيقي محلي همانند يك الفباي نامريي است كه بخشي از اندوخته ها و دانش تاريخي ايرانيان را انتقال مي دهد. وي با بيان اينكه موسيقي محلي مناسب ترين مرجع حماسه هاي ايراني است ، افزود: براي جستجو درباره حكمت و ادب ايرانيان و يا ادبيات خنيايي كشور كه متاسفانه هيچ آثارمكتوب سازمان يافته و متمركزي نيز در مورد آن وجود ندارد ، موسيقي محلي و مناطق راهگشا خواهد بود. وي با تاكيد بر اينكه موضوعات مختلف اجتماعي ، تاريخي و فرهنگي كشور را مي توان از موسيقي مناطق و نواحي استخراج كرد، يادآور شد: اين نوع از موسيقي هر چند كه شايد بسيار ساده بنظر آيد ولي در ذات خويش دربرگيرنده مفاهيم بزرگي بوده و بازتاب بخشي از سنت اجدادمان است. اشرفي در مورد برگزار نشدن اين جشنواره در هفت سال گذشته اظهار داشت: متوليان و مسوولان فرهنگي كشور به سبب بازنگري در موسيقي قومي و نگاهي علمي تر به اين موضوع همچون بررسي دستاوردها ، بازتاب ها و كاستي هاي آن تصميم به توقف برگزاري آن گرفته بودند. دبيرهفتمين جشنواره موسيقي نواحي گفت: هر چند كه اين وقفه كمي طولاني شد ولي با برگزاري اين دوره جشنواره بار ديگر انتظارات از اين رويداد هنري بسيار افزايش يافته است. وي ادامه داد: يكي از نقدهايي كه در جشنواره هاي گذشته وجود داشت حضور مداوم و پياپي افرادي آشنا و صاحب نام در آن بدون داشتن حرف تازه اي بود. دبيرجشنواره موسيقي نواحي با بيان اينكه بيش از 80 درصد شركت كنندگان هفتمين جشنواره موسيقي نواحي را نسل جوان تشكيل مي دهند ،افزود: برخلاف گذشته رويكرد اصلي اين دوره از جشنواره حمايت از جوانان و پرداختن به داستان هايي خنيايي كشور است. اشرفي با بيان اينكه براي برگزاري هر چه مطلوبتر اين جشنواره يك برنامه سه ساله تدوين شده است ، خاطر نشان كرد: هدف اصلي جشنواره امسال پرداختن به موسيقي داستاني و خنياگري و در سال آينده بررسي موسيقي هاي با شتاب تند كه بيشتر مرتبط با موسيقي هاي كار و جشن و سرور است و براي سال سوم نيز موسيقي هاي آزاد و پايه اي كه اختصاص به اساسي ترين آوازها ، لحن ها و كاروان هاي عشايري خواهد بود. وي با بيان اينكه جشنواره امسال داراي چندين بخش است، افزود: اصلي ترين بخش جشنواره موسيقي محلي امسال داستان هاي خنيايي است كه روزانه در دو بخش با شركت هنرمندان ايراني و كشورهاي همسايه در تالار رودكي برگزار مي شود. وي اظهار داشت: همچنين در بخش كارگاهي اين دوره از جشنواره نيز بيش از 10 پژوهشگر از كشورهاي تاجيكستان ، ازبكستان ، افغانستان ، گرجستان و جمهوري آذربايجان شركت دارند. دبيرهفتمين جشنواره موسيقي نواحي گفت: بخش هاي اصلي اين جشنواره داراي ظرفيت هاي بسيار مطلوبي است و مي توان از شهرهاي ديگر كشور نيز در برگزاري آن بهره جست. وي افزود: اين دوره از جشنواره برخلاف گذشته علاوه بر كرمان همزمان در تهران نيز برگزار مي شود كه اميدوارم در سال آينده شاهد گسترش آن به ديگر شهرستان هاي كشور نيز باشيم. آخرين دوره جشنواره موسيقي نواحي را سال 83 دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامي برگزار كرد. اين جشنواره پس از برگزاري شش دوره به دلايل نامشخص تعطيل شد تا در دل جشنواره موسيقي فجر و به عنوان يكي از بخشهاي جنبي آن برگزار شود، اما در بيست و ششمين جشنواره بينالمللي موسيقي فجر، بخش موسيقي نواحي برگزار نشد تا امسال هفتمين دوره آن به شكلي مستقل اجرا شود. اين جشنواره در چهار بخش تكنوازي، شاهنامه خواني استادان، گروه نوازي و سخنراني هنرمندان و پژوهشگران خارجي از 24 تا 28 ارديبهشت همزمان در تهران و كرمان برگزار ميشود. فراهنگ**9187**1588
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]