تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815558136
نگاهى به زنانى كه قرآن معرفى مى كند
واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی:
زن و نگاه جنسیتى به او ، موضوعى است كه امروزه در فرهنگ هاى گوناگون سراسر جهان مى توان ردپایى از آن گرفت؛ از آمریكا گرفته تا همین تهران خودمان. از فرهنگ هایى كه خود را به سلطه ی غرب فروخته اند، انتظارى جز این نیست كه از سویى ، برخى حقوق مدنى را براى زنان تعریف مى كنند و در جامعه جا مى اندازند كه زن و مرد برابر و یكسانند ، اما از سوى دیگر از زنان انتظار دارند كه نقش یك كالاى جنسى را بازى كنند. براى اثبات این ادعا كافى است به عرصه هایى كه قرار است زنان و مردان نقشى برابر ایفا كنند، توجه كنیم تا در یابیم كه حتى در چنین مواردى نیز زن نقشى برتر از یك ویترین جنسى ندارد. در فرهنگ سنتى و حتى مدرن ما نیز كیفیت برداشت عمومى جامعه از زنان، فراتر از این نیست، چه آنگاه كه زن قرار است فقط در زوایاى خانه تعریف شود، چه آن زمان كه مانند عروسكى در كوچه و خیابان و محل كار به خودنمایى مى پردازد. آنانى كه در پیروى از نگرش غربى، در پى اثبات تساوى حقوق زن و مرد، مبناى اسلام را به سخره مى گیرند، در عمل زن را در اسباب تفریح و خوش آمد مردان تعریف مى كنند، چرا كه تا زنى در پى زیباتر جلوه كردن در چشم مردان به تزئین و آرایش خود مى پردازد، خود را از مراتب انسانى پائین كشیده و نقش كالا را بازى كرده است. از طرف دیگر، وقتى كه در نگاه سنتى، از زن انتظار مى رود در وهله اول، همسر خوبى براى شوهرش باشد- حال این كه شوهر او چگونه مردى است و آیا نقش شوهرى خود را به خوبى ایفا مى كند یا نه، فرقى نمى كند- در حقیقت دوباره گرفتار همان برداشت جنسیتى شده ایم. در جامعه ما، "مرد " چنان تعریف شده كه با شنیدن این كلمه، وظیفه همسرى و پدرى را در نظر نمى گیریم بلکه نقش اجتماعى و مسئولیت هاى فراوان او را در ذهن مجسم مى كنیم، حال آن كه كلمه" زن "، مترادف همسر است و جایگاه اجتماعى پیدا نمى كند. آیا اگر زنان متناسب با توان و تحصیلات خود امكان رشد در موقعیت هاى اجتماعى مى داشتند و فرصت رقابت با مردان هم تراز شان كه سال ها پس از آنان وارد عرصه هاى اجتماعى شده اند فراهم بود و همچون مردان فرصت آزمون و خطا پیدا مى كردند، بدون آن كه زیر ذره بین باشند و پدیده اى به نام «سقف شیشه اى» در مسیر ارتقاى شغلى آنان وجود نمى داشت، آیا باز هم خیل عظیمى از زنان، احساس مى كردند كه باید در نقش یك كالاى جنسى خود را در معرض خریداران قرار دهند؟ آیا اگر چنین تقاضایى از سوى مردان جامعه نمى بود و اصولاً زن حتى در بستر خانواده به شكل یك كالاى جنسى تعریف نمى شد، باز هم شاهد چنین فاجعه اى بودیم؟ و آیا مگر هر پدیده اى در جامعه از قاعده عرضه و تقاضا پیروى نمى كند؟ آیا چنین برداشتى از زن در دین مبین اسلام و در كلام خدا نیز هست؟ نگاهى به زنانى كه قرآن معرفى مى كند و نقشى كه براى آنان قائل است، رهنمود خوبى براى ماست ، تا ببینیم چقدر به آیات الهى پایبند بوده ایم: داستان آسیه، داستان عجیبى است. او زنى است كه اتفاقاً در جایگاه همسرى تعریف نمى شود، چرا كه قرار است نقش اجتماعى بزرگى بازى كند و از طرفى شوهرش مردى نیست كه لیاقت زنى چون او را داشته باشد. آسیه فراتر از فهم و درك بسیارى از مردان عصر خود به پیامبر زمانش، موسى، ایمان مى آورد و در این مسیر، نه تنها از دست دادن تمامى موقعیت هاى اجتماعى خود را به عنوان همسر فرمانروا به هیچ مى گیرد كه شكنجه و مرگ را به زندگى در بارگاه فرعون ترجیح مى دهد و خداوند به این جهت است كه او را مى ستاید. مریم ، زن دیگرى است كه در جایگاهى فراتر از نقش همسرى و حتى مادرى تعریف مى شود. خانه این دختر جوان قرارگاه ملائكه است و میوه هاى بهشتى او تعجب و غبطه ذكریا را برمى انگیزاند. مریم در جایگاه مادرى نیز نقشى كاملاً اجتماعى بازى مى كند، او خاستگاه رسالت است. اما ملكه سبا، بلقیس، زنى مشرك است كه به سوى توحید مى آید. كافى است كه این فرمانروا را با دیگر فرمانروایان كه در قرآن از آنها نام برده شده و همگى مرد هستند مقایسه كنیم، مردانى مثل فرعون و نمرود. سرزمین آباد سبا را ببیند در مقابل سرزمین هاى غرق ظلم و جور این حاكمان. حكومت دارى عاقلانه و منصفانه بلقیس را كه پس از شنیدن پیام سلیمان، به مشورت با درباریانش مى نشیند و مدبرانه به آنها مى گوید كه وقتى سرزمینى تصاحب شد، امراى آن ذلیل و خوار مى شوند، مقایسه كنیم با رفتار مستبدانه فرعون و نمرود با اطرافیانش. ادب و متانت بلقیس را در برابر سلیمان در كنار طغیانگرى آن مردان فرمانروا در برابر معجزات پیامبران قرار دهیم. حجب او را مى بینیم در دربار سلیمان زمانى كه به اشتباه دامنش را بالا مى گیرد تا از آب بگذرد و بعد پى مى برد كه پا روى شیشه گذاشته است و مقایسه كنیم با تكبر فرعون. نگوییم شكوه دربار سلیمان او را خاضع كرده است كه رفتار انسانى او را پیش از آن نیز دیده ایم و مگر نه این كه شكوه موسى در ماجراى اژدها بر فرعون نیز ظاهر شد و مگر نه این كه نمرود گلستان شدن آتش بر ابراهیم را دید؟ بلقیس به پیامبرى سلیمان ایمان آورد و سركشى نكرد، اما مردان فرمانروا تا آخرین دم زندگى و با دیدن معجزات پیاپى، به جنگ با پیامبران عصر خود ادامه دادند. راستى هدف قرآن از این مثال ها چیست؟ آیا قرآن نقش جنسیتى براى زن تعریف مى كند؟ پس چرا در میان تمامى فرمانروایان نام برده شده در قرآن فقط یك نفر و آن هم یك زن است كه چنین نقش اجتماعى بزرگى بازى مى كند؟ چرا در میان آن همه مردان متكبر، خودسر، مستبد و ناتوان، فقط یك زن به چنین نمادى از عقل، تدبر و اطاعت فرمان خدا تبدیل مى شود؟ خداوند هیچ گاه مردم سرزمین سبا را جز به جهت آن كه مشرك بوده اند، به دلیل دیگرى سرزنش نمى كند و مثلاً نمى گوید چه مردم نادانى كه حكومت زنى را پذیرفته اند. در این خطوط پایانى به جملاتى از سخنان رهبر معظم انقلاب كه در دیدار گروهى از بانوان عنوان شده و راهنما و سرمشق من بوده است، اشاره مى كنم: « فاطمه زهرا (س) در قله بشریت قرار دارد و كسى بالاتر از او نیست و مى بینیم كه آن بانوى مسلمان، این فرصت و قدرت را یافت كه خودش را به این اوج برساند. پس فرقى بین زن و مرد نیست و به خصوص شاید از همین جهت است كه خداى متعال در قرآن كریم، آن وقتى كه راجع به نمونه ی انسان هاى خوب ،و نمونه ی انسان هاى بد مثال مى زند: و ضرب الله مثلاللذین امنوا امراة فرعون (تحریم آیه ۱۱) در مقابل هم در مورد انسان بد و كج رفتار و انسانى كه در جهت غلط حركت مى كند ، به زن نوح و لوط مثال مى زند. در همه قرآن وقتى مى گوید: ضرب الله للذین آمنوا یا ضرب الله للذین كفروا، در هر ۲ مورد از زن مثال مى زند. آیا این به معناى آن نیست كه ما باید از دیدگاه اسلام، به برداشت غلط و متأسفانه مستمر در تاریخ بشریت نسبت به جایگاه زن پاسخ بدهیم؟ اسلام مى خواهد بایستد و این برداشت و روش و فهم غلط از مسأله زن را- كه در طول تاریخ هم وجود داشته است- تصحیح كند. من تعجب مى كنم- جز استثناءها- چرا این گونه بوده است؟ چرا بشریت همواره درباره مسأله زن و مرد، كج فكر كرده است و مى خواهد در مقابل این بایستد؟ شما از تعلیمات انبیاء كه بگذرید، در همه برداشت ها و تحلیل ها و تفكرات بشرى، جایگاه زن و مرد، جایگاه غلطى مى باشد. حتى در تمدن هاى خیلى بلند پایه دنیاى باستان- مثل تمدن روم و ایران- برداشت از زن، یك برداشت غلط است كه ذکر جزئیات و بیان تفاصیل دیگر از حوصله ی این مقاله خارج است. باشد در فرصتی دیگر...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]
صفحات پیشنهادی
نگاهى به زنانى كه قرآن معرفى مى كند - اضافه به علاقمنديها
نگاهى به زنانى كه قرآن معرفى مى كند-زن و نگاه جنسيتى به او ، موضوعى است كه امروزه در فرهنگ هاى گوناگون سراسر جهان مى توان ردپايى از آن گرفت؛ از آمريكا گرفته تا ...
نگاهى به زنانى كه قرآن معرفى مى كند-زن و نگاه جنسيتى به او ، موضوعى است كه امروزه در فرهنگ هاى گوناگون سراسر جهان مى توان ردپايى از آن گرفت؛ از آمريكا گرفته تا ...
نگاهى به زنانى كه قرآن معرفى مى كند - vazeh.com :: واضح ...
نگاهى به زنانى كه قرآن معرفى مى كند زن و نگاه جنسیتى به او ، موضوعى است كه امروزه در فرهنگ هاى گوناگون سراسر جهان مى توان ردپایى از آن گرفت؛ از آمریكا گرفته تا ...
نگاهى به زنانى كه قرآن معرفى مى كند زن و نگاه جنسیتى به او ، موضوعى است كه امروزه در فرهنگ هاى گوناگون سراسر جهان مى توان ردپایى از آن گرفت؛ از آمریكا گرفته تا ...
اگر زنى آرايش كرده وارد خيابان شود
نگاهى به زنانى كه قرآن معرفى مى كند - پایگاه جامع ایرانیان آیا اگر زنان متناسب با توان و تحصیلات خود امكان رشد در موقعیت هاى اجتماعى مى داشتند ... آنان وارد عرصه هاى ...
نگاهى به زنانى كه قرآن معرفى مى كند - پایگاه جامع ایرانیان آیا اگر زنان متناسب با توان و تحصیلات خود امكان رشد در موقعیت هاى اجتماعى مى داشتند ... آنان وارد عرصه هاى ...
گفت وگو با كارگردان فرزند خاك فرزند خاك،تقد س گراست
زنى كه كاسه شير را به من مى دهد مى گويد من مجبور شدم كه شما را معرفى كنم. مينا نگاهى محبت آميز به او مى كند، يا درجاتى كه مينا مى گويد من نمى دانم كه اين شوهر من است يا نه ...
زنى كه كاسه شير را به من مى دهد مى گويد من مجبور شدم كه شما را معرفى كنم. مينا نگاهى محبت آميز به او مى كند، يا درجاتى كه مينا مى گويد من نمى دانم كه اين شوهر من است يا نه ...
درآمدى بر جامعهشناسى خانواده در قرآن(1) - اضافه به علاقمنديها
در اين نوشتار نگاهى گذرا به موضوعات و مباحث جامعهشناسى داريم و مىكوشيم آنها را با ... 2لوى خانواده را اين گونه تعريف مىكند:«خانواده واحدى اجتماعى است كه بر اساس ازدواج پديد مىآيد. ... در اين آيه شريفه نيز خانواه لوط از نجاتيافتگان معرفى شده است. ... (عنكبوت/ 32)در آيات قرآن أمرأه به زنى گفته مىشود كه شرعاً به عقد مرد درآمده باشد و به ...
در اين نوشتار نگاهى گذرا به موضوعات و مباحث جامعهشناسى داريم و مىكوشيم آنها را با ... 2لوى خانواده را اين گونه تعريف مىكند:«خانواده واحدى اجتماعى است كه بر اساس ازدواج پديد مىآيد. ... در اين آيه شريفه نيز خانواه لوط از نجاتيافتگان معرفى شده است. ... (عنكبوت/ 32)در آيات قرآن أمرأه به زنى گفته مىشود كه شرعاً به عقد مرد درآمده باشد و به ...
نگاهى به فیلم « گیس بریده »
نگاهى به فیلم « گیس بریده »-نگاهى به فیلم « گیس بریده » كار جمشید ... این نكته نهفته كه براى معرفى و كد دادن سریع به سراغ تیپ هاى شناخته شده و آشنا مى ... مادر هم مطابق انتظار زنى است كه همه چیز را به خاطر فرزندانش تحمل مى كند و سعى مى .... اعتبارات عمرانی کردستان · نگاهى به فیلم « گیس بریده » · آفرینش زن در قرآن و ادیان الهى .
نگاهى به فیلم « گیس بریده »-نگاهى به فیلم « گیس بریده » كار جمشید ... این نكته نهفته كه براى معرفى و كد دادن سریع به سراغ تیپ هاى شناخته شده و آشنا مى ... مادر هم مطابق انتظار زنى است كه همه چیز را به خاطر فرزندانش تحمل مى كند و سعى مى .... اعتبارات عمرانی کردستان · نگاهى به فیلم « گیس بریده » · آفرینش زن در قرآن و ادیان الهى .
نگاهى به رمان سه روايت از يك مرد روزگار سپرى شده يك مرد
نگاهى به رمان سه روايت از يك مرد روزگار سپرى شده يك مرد-نگاهى به رمان سه روايت از يك ... كار حسين را اعتراض به بدحجابى زنانى كه در سيرك مى رقصيده اند عنوان مى كند و مى ... يكى از تفاوت ها در عزادارى خواندن آياتى از قرآن بود كه باعث تحريك مردم مى شد. ... اما در نهايت، حسن قاچاقچى، صبح فردا خود را به نيروهاى سپاه هويزه معرفى مى كند تا ...
نگاهى به رمان سه روايت از يك مرد روزگار سپرى شده يك مرد-نگاهى به رمان سه روايت از يك ... كار حسين را اعتراض به بدحجابى زنانى كه در سيرك مى رقصيده اند عنوان مى كند و مى ... يكى از تفاوت ها در عزادارى خواندن آياتى از قرآن بود كه باعث تحريك مردم مى شد. ... اما در نهايت، حسن قاچاقچى، صبح فردا خود را به نيروهاى سپاه هويزه معرفى مى كند تا ...
گونه هاى ازدواج در عصر جاهلى (1) - اضافه به علاقمنديها
او در جايى از نوشته اش، چنين تعبير مى كند: «ازدواجى كه بر خواستگارى و مهريه و بر .... ناپسند» معرفى شد.55 بى گمان، تعبير به «مقت»، حكايت از نگاهى نفرت انگيز به ..... نص قرآن كريم131 ممنوع شد.132 در قرآن از زنانى كه به مخادنه مى پرداختند به لفظ ...
او در جايى از نوشته اش، چنين تعبير مى كند: «ازدواجى كه بر خواستگارى و مهريه و بر .... ناپسند» معرفى شد.55 بى گمان، تعبير به «مقت»، حكايت از نگاهى نفرت انگيز به ..... نص قرآن كريم131 ممنوع شد.132 در قرآن از زنانى كه به مخادنه مى پرداختند به لفظ ...
بررسى نظرات تحقیرآمیز درباره زن و دیدگاه اسلام در این رابطه
مىگویند در هر گناه و جنایتى كه مردان مرتكب شدهاند زنى در آن دخالت داشته است. مىگویند مرد در ذات خود ... قرآن نه حوا را به عنوان مسؤول اصلى معرفى مىكند و نه او را از حساب خارج مىكند. .... نیم قرن شرارت (نگاهى به اقدامات خصمانه امریکا علیه ایران) در جریان ...
مىگویند در هر گناه و جنایتى كه مردان مرتكب شدهاند زنى در آن دخالت داشته است. مىگویند مرد در ذات خود ... قرآن نه حوا را به عنوان مسؤول اصلى معرفى مىكند و نه او را از حساب خارج مىكند. .... نیم قرن شرارت (نگاهى به اقدامات خصمانه امریکا علیه ایران) در جریان ...
زنانى با ماسك مردانه
زنانى با ماسك مردانه-ایران: دكتر عليرضا شيرى مشاور بهداشت روان مدرس دانش خانواده در ... در فضاهايى كه پسران حضور داشتند ، اكثر توجهات را به خود جلب مى كرد و حتى لج دوستانش ... از قرن هفتم هجرى به سال ۲۰۰۵ مى آييم و نگاهى به كتاب شاهكار دكتر تونى گرانت با ... به فرموده قرآن كريم «لقد كرمنا بنى آدم، ما به انسان كرامت ذاتى بخشيديم.
زنانى با ماسك مردانه-ایران: دكتر عليرضا شيرى مشاور بهداشت روان مدرس دانش خانواده در ... در فضاهايى كه پسران حضور داشتند ، اكثر توجهات را به خود جلب مى كرد و حتى لج دوستانش ... از قرن هفتم هجرى به سال ۲۰۰۵ مى آييم و نگاهى به كتاب شاهكار دكتر تونى گرانت با ... به فرموده قرآن كريم «لقد كرمنا بنى آدم، ما به انسان كرامت ذاتى بخشيديم.
-
گوناگون
پربازدیدترینها