تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836244308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امنیت انسان در سایه عدالت محقق می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > گلزاری، محمود  - «امنیت» جزو نیازهاى اساسى انسان و فصل مشترک همه مشکلات انسان از بیماریهاى روانى گرفته تا خودکشى، اعتیاد و بزهکارى است. مبحث امنیت از نظر روان‏شناسى به‏خصوص در بهداشت روانى و در آسیب‏شناسى روانى اهمیت بسیار دارد. آرامش، رشد، شکوفایى انسان، بروز همه استعدادها و خلاقیتها و نیل به همه کمالات انسانى در سایه امنیت به‏دست مى‏آید. روان‏شناسان بر این باورند که انسان نیاز دارد در سایه احساس امنیت، دنیا و حوادث دنیا را قابل پیش‏بینى، قانونمند، منظم و قابل اعتماد و اطمینان تصویر کند.امنیت در لغت مقابل ترس و اضطراب و مترادف با آرامش قلب است. دانشمندان علوم سیاسى از زوایاى دیگرى به امنیت نگاه مى‏کنند. «لورنس مارتین» امنیت را تضمین رفاه مادى مى‏داند. «جان مورس» آن را رهایى از تهدیدات زیان‏بخش تعریف مى‏کند. «والتر ریتمن» از نظریه‏پردازان مسائل سیاسى اجتماعى معتقد است: هر ملتى تا جایى داراى امنیت است که در صورت عدم توسل به جنگ مجبور به رها کردن ارزشهاى خود نباشد و چنانچه در معرض چالش قرار بگیرد بتواند با پیروزى آنها را حفظ بکند. صاحبنظر دیگر علوم سیاسى «آرنولد ولفرز» معتقد است که امنیت در معناى عینى آن یعنى فقدان تهدید نسبت به ارزشهاى کسب شده و در معناى ذهنى آن یعنى فقدان هراس از این‏که ارزشهاى مزبور مورد حمله قرار گیرد. در کتاب گرانسنگ غررالحکم و دررالکلم، که در آن حدود یازده هزار روایت از على(ع) جمع‏آورى شده، روایات بسیار جالب و سازنده‏اى درباره امنیت به‏خصوص از بعد روان‏شناسى آمده است.على(ع) در آنجا مى‏فرماید که: انعمة أهنأ من الأمن. هیچ نعمتى گواراتر از امنیت نیست.جاى دیگرى مى‏فرماید که: ماهیّة العیش فى الأمن. اصل و اساس زندگى امنیت است.و یا : شرّ البلاد بلد لا أمن فیه ولا خضب. بدترین شهرها جایى است که امنیت و سرسبزى در آن نباشد.باز در همین کتاب داریم که: شرّ الأوطان مالم یأمن فیه القطّان. بدترین وطن ها جایى است که اقامت کنندگان در آن احساس امنیت نکنند. خلاقیت و استعدادهاى انسان در پرتو امنیت شکوفا مى‏شود و نیل به کمالات انسانى براى او میسر مى‏گردد. براى مسئله امنیت و این‏که چه بکنیم تا انسان یا انسانها داراى امنیت روانى باشند؛ باید در نظر بگیریم که عوامل مهم امنیت بر دو دسته‏اند: «عوامل فردى» و «عوامل اجتماعى ـ حکومتى».در زمینه عوامل فردى باید توجه داشت که اگر انسان مقهور تکانه‏هاى نفسانى خود باشد؛ اگر خشم، شهوت، حرص، طمع، بخل و... بر او حکومت کند، هرگز به امنیت و آرامش دست نمى‏یابد. در زمینه عوامل اجتماعى ـ حکومتى هم باید گفت که: یک دولت با ثبات و مشروع و مقتدر بهترین منبع ایجاد امنیت است، ولى اگر خود دولت دچار مشکلاتى باشد؛ امنیت افرادش را دچار مخاطره مى‏سازد.تهدیدات دولت یا ناشى از وضع و اجراى قوانین داخلى یا ناشى از اقدامات سیاسى ـ ادارى مستقیم، علیه بعضى از افراد و گروههاست و یا ناشى از روابط خارجى دولت است. در هر صورت حکومت باید به‏جاى اعمال قدرت و اختناق و دیکتاتورى، عامل اقتدار باشد و با تکیه بر مردم و مشروعیت و مقبولیت خودش نه تنها ناامنى براى افراد ایجاد نکند بلکه موجد امنیت فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى و سیاسى باشد. آنچه که ما در تجربه تاریخى دیده‏ایم و آنچه که در دیدگاههاى دینى به‏خصوص اسلام و برنامه‏هاى دقیق مربوط به حکومت امام عصر(ع) در شیعه مطرح شده بنا به دلایل مفصلى که من فقط یک اشاره کوتاهى مى‏کنم نشان مى‏دهد که امنیت در قبل از زمان حکومت امام عصر(ع) به این جامعیت و فراگیرى و گستردگى محقق نمى‏شود. اگر دو زمینه عمده فردى و اجتماعى را به معناى حکومتى و دولتى که عرض کردم در نظر بگیریم انسانهاى تربیت نشده، انسانهایى که ناامنى درونى دارند، انسانهاى اسیر وابستگیها و تکانه‏ها، مى‏توانند عامل ناامنى باشند.اسلام معتقد است که کمترین عامل امنیت تربیت انسان است. در آیات 81 و 82 سوره انعام خداوند مى‏فرماید: فأىّ الفریقین أحقّ بالأمن إن کنتم تعلمون الذین امنوا ولم یلبسوا إیمانهم بظلم أولئک لهم الأمن و هم مهتدون.اگر مى‏دانید بگویید که کدام‏یک از این دو گروه به ایمنى سزاوارترند؟ کسانى که ایمان آورده‏اند و ایمان خود را به شرک نمى‏آلایند، ایمنى از آن ایشان است و ایشان هدایت یافتگانند.امنیت خالص را آنهایى دارند که ایمان دارند و ایمانشان، ایمان خالص است. آنان که به خاطر منافع یا به خاطر به‏دست آوردن توجه دیگران مذهبى مى‏شوند، نه تنها از لذت گواراى امنیت مذهبى بهره‏مند نیستند؛ بلکه مرتب دچار ناامنى‏اند و این متأسفانه از آفات حکومت دینى است؛ چون توجه به گزینه‏هاى مذهبى و کلیشه‏هاى مذهبى زیاد مى‏شود و آدمها تلاش مى‏کنند که نشان دهند مذهبى‏اند و این خود ناامنیهاى درونى‏شان را بیشتر مى‏کند. در هر صورت آن ایمان درونى؛ ایمانى که انسان خودش انتخاب مى‏کند و به تعبیر قرآنى «لم یلبسوا إیمانهم بظلم» این منشأ امنیت و آرامش است: «أولئک لهم الأمن».حضرت على(ع) در همان کتاب بزرگ غررالحکم مى‏فرماید: و من آمن أمن. کسى که ایمان داشته باشد امنیت دارد.همه آنچه که شما در کتاب هوش هیجانى گلدمن مى‏بینید پیامهاى اصلى اخلاق مذهبى است، کنترل نفس، کنترل تکانه‏ها، این‏که انسان به دیگران رسیدگى کند و دیگر فاکتورهاى مهم هوش هیجانى پیام قدیمى ادیان الهى و به‏خصوص اسلام است. در مسئله حکومت هم متأسفانه به دلیل این‏که انسانها خوب تربیت نمى‏شوند مربیان الهى ندارند و حکومتها بطور جامع تربیت دینى نمى‏کنند، این چنین آفاتى وجود دارد و مشکلاتى دارند که شما در طول تاریخ مى‏بینید. این انسانهاى تربیت شده در قبل از ظهور امام عصر(ع) تعدادشان بسیار اندک است و ما در سایه این حکومت عدل الهى ـ که ابعاد حکومتى‏اش گستره فرهنگى، سیاسى و اقتصادى است ـ این انسانهاى تربیت شده مؤمن واقعى را مى‏بینیم و امنیت فردى آنجا میسر مى‏شود. در بحث امنیت اجتماعى و حکومتى، قرآن در سوره نحل، مثال جالبى را از یک کشور، از یک قریه مى‏زند:ضرب اللّه‏ مثلاً قریة کانت امنة مطمئنّه یأتیها رزقها رغدا من کلّ مکان فکفرت بأنعم اللّه‏ فأذاقها اللّه‏ لباس الجوع والخوف.1 خدا قریه‏اى را مثل مى‏زند که امن و آرام بود، روزى مردمش به فراوانى از هر جا مى‏رسید، اما کفران نعمت خدا کردند و خدا به کیفر اعمالشان به گرسنگى و وحشت مبتلایشان ساخت.اگر یک کشورى امنیت داشته باشد انسانها اطمینان خاطر پیدا مى‏کنند، مهاجرت نمى‏کنند، در کشورشان مى‏مانند و سرمایه‏گذارى مى‏کنند. مهاجرت و فرار مغزها نشان دهنده ناامنى است و به این دلیل اگر امنیت باشد آن اطمینان مطمئنا هست. اگر امنیت و اطمینان باشد رزق و روزى و رفاه اقتصادى حاصل مى‏شود. این هم به‏دلایل زیادى در قبل از حکومت امام زمان(ع) چنانکه باید و شاید محقق نمى‏شود.این را هم عرض بکنم این تعبیر که در بیش از سیصد روایت اسلامى راجع به امام زمان(ع) آمده است که:یملأ اللّه‏ الأرض به قسطا و عدلاً کما ملئت ظلما و جورا. خداوند به وسیله مهدى زمین را پس از آنکه از ظلم و جور پر شده از عدل و قسط آکنده مى‏سازد. فکر نکنید که عدل و قسط مترادفند و ظلم وجور هم مترادفند. عدل یعنى این‏که انسان هر چیزى را در جاى خود بگذارد این مفهوم به زمینه‏هاى فردى بیشتر تکیه دارد و قسط یک عدالت اجتماعى است.اگر انسانها، یک انسانهاى تربیت شده‏اى نباشند و در سطوح متعدد مدیریت یک حکومت قرار بگیرند، انسان تربیت نشده نا امن و اسیر دست شهوات و هواهاى نفسانى نمى‏تواند عدالت اجتماعى را برقرار کند. باید مدیر، مدیر درستى باشد تا قسط ایجاد کند و از آن طرف حکومت اگر ابزارهاى امنیت اقتصادى، سیاسى و اجتماعى را فراهم کند آن آدمها تربیت مى‏شوند؛ یعنى به هم ارتباط دارند، این حاکمان عادل و آن عدالت اجتماعى زمینه‏ساز این تربیت است. غیر از زمان حکومت امام زمان(ع) ما ابتدا مى‏توانیم با یک کودتا، با یک درگیرى با هیأت حاکمه قبل، جابرانى را از بین ببریم ولى اگر انسانها تربیت نشوند ممکن است در کوتاه مدت نظام قسطى را ایجاد بکنیم ولى چون انسانها تربیت نشده‏اند، عادل نیستند و سازندگى در امور را ندارند، جامعه دوباره تبدیل مى‏شود به همان جامعه قبلى. اگر بخواهد حکومتى در معناى وسیعش کار امنیتى بکند باید هم روى عدل کار کند و هم روى قسط. هم کار فرهنگى، تربیتى، اخلاقى روى تک‏تک انسانها بشود و انسان سالم رشد یافته باآرامش روان در بسترهاى خانوادگى، مدرسه یا جاهاى دیگر تربیت شود، هم این‏که حکومت، حکومتى باشد که عدالت اجتماعى را در ابعاد مدیریتى اجتماعى‏اش محقق سازد. در پایان به آیه بسیار معروفى که مربوط به امام زمان(ع) است اشاره مى‏کنم. این آیه، آیه 55 سوره نور است. آیه‏اى که آنچنان روشن است که در تمام تفاسیر گفته‏اند راهى ندارد جز این‏که این آیه را تأویل نه، حتى تطبیق دهیم: به زمان امام زمان(ع):«وعداللّه‏ الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات»؛ خدا به کسانى از شما که ایمان آورده‏اند و کارهاى شایسته کرده‏اند وعده داده که: «لیستخلفنّهم فى‏الأرض کما استخلف الذین من قبلکم»؛ در روى زمین جانشین دیگرانشان کند، همچنان که مردمى را که پیش از آنها بودند جانشین دیگران کرد. «ولیمکنّنّ لهم دینهم الذى ارتضى لهم»؛ و دینشان را ـ که خود برایشان پسندیده است ـ استوار سازد. «ولیبدّلنّهم من بعد خوفهم أمنا»؛ و وحشتشان را به ایمنى بدل کند. تبدیل خوف به امن، از بین همه تهدیدهاى فردى و اجتماعى؛ در سایه حکومت الهى محقق مى‏شود. «یعبدوننى لایشرکون بى شیئا»؛ مرا مى‏پرستند و هیچ چیزى را با من شریک نمى‏کنند. این نکته مهم است که ما نمى‏توانیم انسان مؤمن و مذهبى تربیت کنیم، مگر این‏که امنیت داشته باشیم. جامعه‏اى که در آن مشکلات متعددى باشد نمى‏تواند انتظار «یعبدوننى لایشرکون بى شیئا» داشته باشد. خداوند در آخر این آیه مى‏فرماید: اگر اینها اتفاق افتاد، اگر یک حکومت الهى بود، اگر یک دین و قانون جامعى حاکمیت پیدا کرد، اگر امنیت ایجاد شد، آنوقت کسى عبادت خدا را نکرد آن آدم، آدم بدى است. آن زمان، زمان بدى است «و من کفر بعد ذلک فاولئک هم الخاسرون»؛ و آنها که از این پس ناسپاسى کنند نافرمانند. پس این عوامل مى‏تواند زمینه‏ساز عبودیت واقعى باشد. به نظر من شاید بهترین تعریف عملیاتى «انتظار» این باشد که ما در یک وضع موجودى باشیم و بدانیم که به سمت یک وضع مطلوب حرکت مى‏کنیم. انتظار یعنى به سوى وضع مطلوب رفتن، نگاه به یک هدف و غایت بالا و معنوى کردن. یعنى انسان منتظر، انسانى است که امروز نسبت به دیروز یک قدم به طرف آن غایت مطلوب پیش برود. اگر وضع مطلوب حکومت امام زمان، انسانهایى است که مسلط بر خودشانند، امنیت روانى دارند و حکومتى که در ابعاد مختلف امنیت ایجاد مى‏کند باید فرد منتظر خودش را تطبیق بدهد با آن غایت. انتظار یعنى این‏که من دقت کنم که آن زمان حکومت امام زمان(ع) چه اتفاقى مى‏افتد. ما باید در سایه مطالعه دقیق زمان ظهور پرتوافشانى بکنیم، ببینیم الآن چه باید بکنیم؟ وضع مطلوب کدام است؟ در همه مسائل اجتماعى اینطور است. ما کجا مى‏خواهیم برویم؟ ما مى‏خواهیم به طرف زمان ظهور برویم، در زمان ظهور چه تحولى رخ مى‏دهد؟ انسان تربیت شده مسلط بر هواى نفس چیست؟ حکومت عدل الهى، چه ابعادى دارد؟ و... حالا انتظار چیست؟ انتظار این است که ببینیم آیا ما داریم به آن سمت حرکت مى‏کنیم؟ آیا در خودمان امنیت و وابستگیهایى که امنیت را از بین ببرد ایجاد مى‏کنیم یا خیر؟ این مى‏شود انتظار و این شخص مى‏شود منتظر امام زمان(ع). مى‏خواهیم بدانیم آیا حکومت ما حکومت منتظر است؟ اگر حکومت منتظر باشد باید ببینیم چه اندازه بهره از عناصر حکومت امام زمان(ع) دارد؟ این نمى‏شود که ما یک کیک دو تنى را مثلاً به نشانه این‏که امام زمان به دنیا مى‏آید در میدان آزادى بگذاریم. انگار که آن نازدانه و عزیزدردانه‏اى که در یک خانه رفاه زده متولد شده تفاوتش با امام زمان(ع) فقط در وزن این کیک است. 1 .سوره نحل (16) آیه 112.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 609]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن