تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 2 بهمن 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855753386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راه ملاصدرا


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > اعوانی، غلام رضا  - ملاصدرا از روی حکمت به اندیشه‌ها و گفتارهای معصومین(ع) نظر داشت و با این روش به فلسفه پرداخت؛ اصولا راه حکمت متعالیه، اسفار اربعه است و ملاصدرا این راه را از راه حکمت یونان نرفته است، بلکه از راه دین، قرآن و گفتار اهل‌بیت(ع) رفته است. حکمت یک کل است، مثل فضیلت. بنابراین تدبیر، جزئی از حکمت و دانش است و دانشی است که هم برای حکمت نظری و هم برای حکمت عملی اساسی است. البته ما نسبت به این امر مهم غفلت کردیم، اما قدما، چه در غرب و چه در شرق، به آن بسیار توجه داشتند. چین و هند و ایران باستان، حتی بیشتر از یونان به این مسأله توجه داشتند. اخلاق حقیقی بدون خانواده و خانواده بدون سیاست معنایی ندارد. در دین کنفوسیوس، پنج رابطه برای اصلاح جامعه لازم شمرده شده است که عبارتند از: رابطه فرمانروا با رعیت، رابطه پدر با پسر، رابطه برادر با خواهر، رابطه زن با شوهر و رابطه دوست با دوست. در ایران باستان، احترام در خانواده بسیار مهم شمرده می‌شد و مقام خانواده بسیار مورد احترام بود. ارسطو هم در کتاب «سیاست»، به مسأله تدبیر منزل پرداخته و معتقد به سه رابطه خدایگان و بنده، همسری و پدری و فرزندی است. چین و هند و ایران باستان، حتی بیشتر از یونان به این مسأله توجه داشتند. اخلاق حقیقی بدون خانواده و خانواده بدون سیاست معنایی ندارد. در دین کنفوسیوس، پنج رابطه برای اصلاح جامعه لازم شمرده شده است که عبارتند از: رابطه فرمانروا با رعیت، رابطه پدر با پسر، رابطه برادر با خواهر، رابطه زن با شوهر و رابطه دوست با دوست آثار به جای مانده پیش از ملاصدرا، مانند اخلاق ناصری و ... رانمی توان اساسا اسلامی دانست. اگر چه این آثار رنگ و لعاب اسلامی دارند، ولی اساس آن مبتنی بر فلسفه یونانی است، اما ملاصدرا التقاطی نیست و روش دارد. دین همان حکمت است و اگر از این جنبه به دین نگاه کنیم، می‌توان حکمت اسلامی داشت. ملاصدرا کسی است که از روی حکمت به اندیشه‌ها و گفتارهای معصومین(ع) نظر داشت و با این روش به فلسفه پرداخت. اصولا در حکمت متعالیه، نظر و عمل از هم جدا نیست. راه حکمت متعالیه، اسفار اربعه است. ملاصدرا این راه را از راه حکمت یونان نرفته است، بلکه از راه دین، قرآن و گفتار اهل‌بیت(ع) رفته است. ملاصدرا در تفسیر سوره بقره به پنج کلمه اشاره می‌کند که دچار تحریف شده‌اند: یکی معنای فقه است که وی فقه را فهم از خود دین می‌داند و منظور او از حکمت متعالیه، تفقه در دین است. ملاصدرا معتقد است که جای فقه در قلب است. دومین واژه هم علم است که علم واقعی را علم‌الله می‌داند. سومین واژه هم لفظ توحید است که ملاصدرا در عالم حقیقی، توحید را در همه عالم می‌بیند. راه حکمت متعالیه رسیدن به توحید است. معنای چهارم هم از نگاه صدرا، ذکر و تذکر است. قرآن کتاب ذکر است و به نظر او حکمت متعالیه تذکر حقیقی است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن