واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: علاقه باچان به سينماي ايران و رابطه پرخوري و جنايت
علاقه باچان به سينماي ايران، اعترافهاي دکتر قريب جوان، اعتراف الوند، رابطه سينما و وزارت نفت، حاشيههاي مثلثي، جنجال بر سر "ابوطالب"و... مهمترين ترش و شيرين فرهنگ و هنر هفته گذشته را به خود اختصاص دادند. مردادماه 86 بود که خبر توافق اوليه علي شاهحاتمي با آميتاب باچان و سلمان خان (بازيگران مطرح هندي) براي حضور در فيلم جديدش منتشر شد. ادامه خبر حاکي از اين بود که پس از مذاکرات شاهحاتمي با فارابي و مشخص شدن تهيهکننده و سرمايهگذار، او مذاکرات خود را با باچان و سلمان خان قطعي خواهد کرد.با قطعي نشدن اين پروژه باچان که به نظر ميآيد علاقهاي خاص به حضور در سينماي ايران دارد يکبار ديگر تمايل خود را به بازي در فيلم "عاشقکشي" به نويسندگي تهمينه ميلاني و کارگرداني ايرج قادري نشان داد که قرار بود در هندوستان و توسط کمپاني آميتاب باچان با نام "آ. ب. کورپ" ساخته شود.با عملي نشدن اين پروژه اين روزها شاهحاتمي باز با تکيه بر نام باچان فيلم جديدش را در مرکز خبر داده با اين تفاوت که حضور باچان در فيلم او قطعي نشده ولي حتماً از دو بازيگر مطرح هندي در کار استفاده خواهد کرد. قرار است وي تا هفته آينده براي تکميل اين حضور و مذاکره و عقد قرارداد به هند برود. پروژهاي که 40 درصد آن در ايران و بقيه در هند فيلمبرداري ميشود. اميدواريم اين بازيگر مشهور هندي بالاخره موفق شود در فيلمي ايراني بازي کند.علاقه باچان به سينماي ايران، اعترافهاي دکتر قريب جوان، اعتراف الوند، رابطه سينما و وزارت نفت، حاشيههاي مثلثي، جنجال بر سر "ابوطالب"و... مهمترين ترش و شيرين فرهنگ و هنر هفته گذشته را به خود اختصاص دادند. * شهاب کسرايي بازيگر نقش جواني دکتر محمد قريب در مجموعه "روزگار قريب" درباره اولين انتخاب و حضور حرفهاي خود گفت: براي گروه کارگرداني در مرحله اول شباهت بحث اصلي بود. جدا از شباهت، آقاي عياري ميخواست نقش طوري دربيايد که با ساختار ذهنياش مطابقت داشته و ريتم بازيها يکدست، ساده و يک شکل باشد. کساني که با وي کار کردهاند ميدانند اگر بازيگري دو سکانس هم مقابل دوربين بازي کرده باشد ولي رضايت عياري حاصل نشود، به راحتي بازيگر را عوض ميکند.* سيروس الوند معتقد است منتقدان سينمايي نقشي تأثيرگذار بر جريان سينمايي ايران دارند و لازم است بيطرفانه نقد بنويسند. وي ادامه داده: منتقدان بايد بدون توجه به مسائل خارج از فيلم و حاشيهها واقعبينانه به نقد و نقادي و تحليل فيلم بپردازند و اجازه ندهند دوستيها و مرودات شخصي بر کار آنها تأثير بگذارد. فيلمسازاني هستند که تا فيلمشان تمام ميشود در خانه ميهماني ميگيرند و فيلم را خصوصي براي رفقاي منتقد خود نشان ميدهند تا حمايت شوند و برايشان جريانسازي کنند.سيروس الوند با توجه به اين نقطه نظرات در جشن انجمن منتقدان اعترافي جالب کرد. او وقتي براي گرفتن جايزه مسعود کيميايي روي صحنه آمد گفت: خودم هم ميدانم که فقط در اين صورت ممکن است من جايزهاي از منتقدان سينماي ايران بگيرم! يک اعتراف صادقانه...* عليرضا شجاعنوري درباره بازدهي سينماي ايران مقايسهاي خاص انجام داده است. اين تهيهکننده سينما معتقد است: بسياري از معضلات اجتماعي داخلي ما ميتواند با سينما رفع شود. اگر ظرفيتهاي اين سينما شناخته و در کساني که در خارج از سينما هستند اين باور ايجاد شود و در داخل سينما هم اين خودباوري شکل بگيرد، سينما ميتواند از وزارت نفت هم پردرآمدتر باشد.
* هر چند دو هفته از توقف پخش "مثلث شيشهاي" مي گذرد اما حاشيههاي اين توقف ناگهاني همچنان ادامه دارد. هفته گذشته بازار تحليل و ارزيابي علل اين اتفاق داغ بود که برخي دعوت از مسئولان و افراد سياسي را عامل توقف برنامه دانستند. افرادي چون داود دانشجعفري که تازه از کابينه نهم کنار رفته، علي عبدالعليزاده وزير مسکن و شهرسازي دوران اصلاحات، حجتالاسلام مهدي کروبي دبير حزب اعتماد ملي و صاحب امتياز اين روزنامه و ...همچنين گفته ميشود با حضور افرادي چون محمد هاشمي، مهرداد بذرپاش، مهدي چمران، اصرار به حضور رحيم مشايي که محقق نشد و ... تلاش شد اين برنامه از جناحطلبي فاصله بگيرد. اما اين تمهيدات چندان کارساز نبود. اما وجهي ديگر از انتقادها از سوي يک روزنامه نثار دکور برنامه "مثلث شيشهاي" شد که مثلث، هرم و ترکيب رنگ قرمز و زرد دکور برنامه را نمادهاي اصلي فرقههاي شيطان پرستي و فراماسونري دانستند.مدير شبکه تهران که چند روز قبل از توقف از اين برنامه حمايت کرده و آن را محافظهکارتر از از سريهاي قبل دانسته و گفته بود: رشيدپور آدم متين، موقر و باملاحظهاي است که خويشتنداري ميکند و عروسک خيمهشب بازي هم نيست. اما مجيد رجبي معمار چند روز پس از توقف "مثلث شيشهاي" اين اتفاق و جايگزيني را امري طبيعي دانست و گفت: تلاش داشتيم برنامههاي گفتارمحور را در اوج ميزان بيننده به اتمام رسانده و فرصت را به ساير برنامهها بدهيم.يکي از روزنامههاي عصر نيز در ستون صفحه نسل سوم به طنز درباره اين برنامه گفته: مثلث باشي، شيشهاي هم باشي، زردبازي هم دربياري، مسئول دولتي هم روي آنتن زنده زنده ضايع کني، مسئول غيردولتي هم بياري و مسئول دولتي رو دوباره ضايع کني، اسپانسر نفتي هم داشته باشي و ... اونوقت ميخواي خرد و خاکشير نشي؟!* سامان مقدم ارديبهشتماه درباره پروژه جديد خود "سن پترزبورگ" گفته بود: هم اکنون پيمان قاسمخاني مشغول بازنويسي فيلمنامه است و فکر ميکنم تا 20 روز ديگر کار وي به اتمام برسد. هنوز زمان مشخصي را براي ساخت فيلم در نظر نگرفتهايم و همه چيز به فيلمنامه بستگي دارد.اما به نظر ميآيد اتفاقي خاص براي او پيش آمده که اين پروژه را کلاً از ياد برده و هفته گذشته گفته تاکنون فيلمنامهاي با عنوان "سن پترزبورگ" را نخوانده است. مقدم به گونهاي دوپهلو گفته: تاکنون فيلمنامه به دستم نرسيده تا آن را مطالعه کنم پس طبيعي است پيشتوليدي در کار نباشد. طي يکي دو هفته آينده قرار است اين فيلمنامه به دستم برسد و بعد از مطالعه آن درباره ساخت "سن پترزبورگ" تصميمگيري کنم.* پروژه "ابوطالب" در مرحله پيشتوليد جنجالآفريني کرد. اين فيلمنامه که شرح زندگي حضرت محمد (ص) است پس از گذشت چند هفته هنوز مجوز ساخت نگرفته است. محسن علياکبري با اظهار بياطلاعي از اين روند درباره ساخت فيلمي ديگر درباره حضرت رسول گفته: فيلمنامه "ابوطالب" در کانون فيلمنامهنويسان بينالمللي جهاني با تمام مشخصات و جزئيات ثبت شده و هر فيلمسازي اگر پروژه مشابه با آن از نظر اسم و مضمون بسازد، قطعاً مشکل حقوقي پيدا ميکند و پيگرد قانوني خواهد داشت.* ساميه لک بازيگر تازهکار و جوان مجموعه "مرگ تدريجي يک رويا" درباره اولين حضور خود در نقش مارال عظيمي گفته: شما کار من را ميبينيد، هر کجا که به نظرتان خيلي روانتر آمد از من يعني از ساميه است. هر جا که واکنشها طبيعيتر به نظر ميرسد آنجا منم. يعني دقيقاً آن چيزي که مارال بايد ميشد با ساميه مطابقت دارد. قبول دارم ممکن است بعضي مواقع مارال حرکاتي انجام دهد که خانمهاي ايراني را ناراحت کند، ولي باز هم رفتارهاي او را طبيعي ميبينم و عجيب و غيرطبيعي نيست.* گرچه هر چند وقت يکبار جهانگير کوثري با اعلام خبر اکران فيلم سينمايي "نسل جادويي" ايرج کريمي تلاش ميکند سرنوشت اين فيلم را عادي جلوه دهد، اما واقعيت خلاف اين است. تهيهکننده فيلم در آخرين اظهار نظر اکران اواخر تابستان يا اوايل پائيز را زمان نمايش اين فيلم اعلام کرده اما کريمي حرفي ديگر دارد.کريمي گفته: در حالي که من و مهندس بهروز سليمي بيش از 50 درصد روي اين پروژه سرمايهگذاري کرديم، چندي قبل متوجه شدم کوثري در خانه سينما ادعاي مالکيت صد درصد فيلم را کرده است. وي همچنين خبر پخش اين فيلم توسط يک پخشکننده خارجي را نيز کذب دانست چرا که تا زماني که وضعيت مالکيت فيلم مشخص نشود، نميتوان درباره اکران آن تصميم گرفت. * هفته گذشته شهرام اسدي به 24 دقيقه حذف فيلم "اوينار" در پخش تلويزيوني اعتراض کرد. وي در نامهاي سرگشاده به رئيس رسانه ملي چند پرسش را مطرح کرده و گفته: اگر فيلمي مثل "اوينار" از نقطهنظر کارگزاران فرهنگي شما نيازمند 24 دقيقه حذف است، در اين صورت اصولاً چه نيازي به پخش اين فيلم است؟* تهيهکننده فيلم سينمايي "حس پنهان" از هزينههاي بالاي تبليغات شهري و تلويزيوني گله کرد و گفت اين فيلم در سکوت تبليغاتي در حال اکران است. مرتضي رزاق کريمي گفت: با نرخ تعرفههاي آگهي کنوني و تبليغات تلويزيوني بعيد ميدانم بتوانيم تبليغات گسترده براي فيلم داشته باشيم. تکيه ما بر تبليغاتي است که از موج مخاطب فيلم و بخصوص زنان ميآيد چرا که به سرنوشت بسياري از زنان و خانوادههاي جوان بيشباهت نيست.* عليرضا افخمي طي به خبر قهر خود از مجموعه رمضاني شبکه يک واکنش نشان داد در نامهاي نوشت: اشکالات وارد شده به سه قسمت اول فيلمنامه مجموعه نه باعث قهر اينجانب شده و نه توقف کار، بلکه من و سجاد ابوالحسني به صورت تمام وقت در تلاش براي رفع اشکالات هستيم. اعمال نظر و نظارت مديران سازمان را نه غيرمنطقي ميدانيم و نه از آن گريزانيم. چه بسا در بسياري از موارد با توجه به اشراف بيشتر مديران بر صلاح و مصلحت رسانه حتي از دريافت اين نظرات استقبال ميکنيم!* فرهاد آئيش هم از دستمزدهاي پائين بازيگران در تلهتئاتر انتقاد کرد و آن را خندهدار دانست. او گفت: به هيچ وجه از دستمزد ساخت تلهتئاتر راضي نيستم و به همين دليل در هر دو پروژه قبلي خود قراردادي با تهيهکننده نبستم و اعلام کردم مبلغ پيشنهادي خود را بنويسند. به اين شيوه ثابت ميکنم به خاطر خود کار است که کارگرداني را انجام ميدهم.* تهيهکننده "قرنطينه" ضمن انتقاد از روش غلط تبليغات اين فيلم گفت: اين فيلم استحقاق فروش بيشتر را داشت و متأسفانه اتقاقي که بايد براي فروش ميافتاد، نيفتاد. محمد نشاط ادامه داد: متأسفانه وضعيت اکران فيلمها مشکلات خاص خود را دارد و چند فاکتور به کمک اين فيلم نيامد. البته تبليغات اين فيلم گسترده بود ولي يکي از فاکتورهاي تبليغات زيباشناسي است که در اين تبليغات رعايت نشد. تبليغ فيلم را خود کارگردان به عهده گرفت که به نظر من عليرغم خوب بودن از روشي غلط استفاده شده بود.* نويسندگان فيلمنامه "جنس دوم" که در بانک فيلمنامه هم به ثبت رسيده به انتشار خبر ساخت اين فيلم توسط پوران درخشنده اعتراض کرده و از ساخت اين فيلمنامه با حضور يک کارگردان و تهيهکننده ديگر خبر دادند. محمدرضا صفوي و محسن عبدلي در نامه خود آوردهاند که اين فيلمنامه را با موضوع تغيير جنسيت از زن به مرد سه سال پيش براي مطالعه و به رسم امانت به درخشنده داده بودند.* يک دانشمند در دانشگاه روتردام هلند آزمايشات متعدد انجام داده و به بررسي فهرست خريد مواد خوراکي افرادي که به مرگ خود ميانديشند پرداخته است. در بخشي از اين تحقيقات آمده مصرف کنندگان بخصوص آنهايي که عزت نفس کمتر دارند در معرض پرخوري و مصرف افراطي به هنگام ديدن تصاوير مربوط به مرگ در اخبار يا صحنههاي جنايي مورد علاقهشان قرار ميگيرند. در واقع پرخوري يک واکنش طبيعي پس از ديدن صحنههايي جنايي است!منبع : مهر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 592]