تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834880378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قاعده بازي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قاعده بازی
قاعده بازي
راز ماندگاری فیلم‌ها در چیست؟ آیا ارزش‌های فیلم‌های درخشان در گذر زمان كشف می‌شوند؟آیا فیلمی كه امروز كاملاً نادیده گرفته می‌شود ممكن است فردا در حد یك شاهكار جهانی تحویل گرفته شود؟تاریخ سینما را اگر مرور كنیم به نمونه‌های جالب توجهی برمی‌خوریم كه می‌توانند جواب سؤال‌های بالا را بدهند.مثلا ژان رنوار سال ۱۹۳۷ فیلم «توهم بزرگ» را كارگردانی كرد؛ فیلمی ضد جنگ و با مفاهیم صلح دوستانه كه سروصدای زیادی هم در سراسر جهان به پا كرد. جهان در آستانه جنگ جهانی دوم از فیلمی كه به ارزش‌های انسانی می‌پرداخت و پیام‌آور صلح بود، استقبال كرد. «توهم بزرگ» پرفروش‌ترین فیلم رنوار در فرانسه شد و تا سال‌ها از آن به عنوان بهترین فیلم رنوار و یكی از فیلم‌های برجسته تاریخ سینما یاد می‌شد.رنوار دو سال بعد «قاعده بازی» را كارگردانی كرد؛فیلمی كه نارضایتی تهیه‌كننده باعث شد بارها تدوینش عوض شود و نمایش عمومی آن یك فاجعه را رقم زد. تماشاگران فیلم را دوست نداشتند و جالب اینكه منتقدان هم روی خوشی به آن نشان ندادند و در نهایت هم «قاعده‌بازی» توقیف شد و سال‌ها نامی از این فیلم برده نمی‌شد. در برابر فیلم پیام‌دار «توهم بزرگ»،‌ «قاعده‌بازی» اثری مغشوش و آشفته خوانده شد. ۲ دهه بعد، رنوار «قاعده‌بازی» را باز با تدوینی مجدد به ونیز فرستاد و ناگهان فیلم به عنوان شاهكاری بی‌بدیل كشف شد.در واقع ۲۰ سال طول كشید تا منتقدان و  كارشناسان سینمایی بر ارزش‌های «قاعده‌بازی» صحه بگذارند؛ فیلمی كه از آن به عنوان یكی از غنی‌ترین و  درخشان‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما نام برده شده و در پانتئون منتقدان، با گذر زمان جایگاهی بس فراتر از «توهم بزرگ» یافت. «توهم بزرگ» هنوز هم فیلم درخشانی است ولی بی‌شك شاهكار رنوار «قاعده‌بازی» است.فورد گرچه در جلسه اتحادیه كارگردانان سینمای آمریكا خود را این‌چنین معرفی كرد: « من جان فوردم وسترن می‌سازم.» ولی او سال‌های سال تحسین منتقدان و جوایز اسكار را برای فیلم‌های اجتماعی‌اش می‌گرفت نه وستر‌ن‌هایی كه در آن زمان كسی جدی‌شان نمی‌گرفت. این‌گونه بود كه فورد كبیر برای «خبرچین» ،« خوشه‌های خشم» و «چقدر دره من سرسبز است» اسكار می‌گرفت ولی وسترن‌های درخشانش زیرسایه فیلم‌های اجتماعی او قرار می‌گرفتند.اما زمانه گذشت و ورق برگشت؛حالا سال‌هاست كه «جویندگان» وسترن در زمان خود نادیده گرفته‌شده فورد، در میان ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما قرار گرفته است، وسترنی كه چندین و چند نسل از كارگردانان سینمای آمریكا را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. (اسكورسیزی بارها عنوان كرد كه در زمان ساخت «راننده تاكسی» به‌شدت تحت تاثیر «جویندگان» بوده است.)نوعی تفرعن روشنفكرانه باعث شده بود كه تا سال‌ها چنین عنوان شود كه فیلم‌های دوره انگلیسی هیچكاك به مراتب غنی‌تر  و حتی به تعریف نگره مولف، شخصی‌تر از فیلم‌هایی هستند كه هیچكاك در هالیوود كارگردانی كرد؛ این داوری هم در طول زمان زیر سؤال رفت.حالا این «سرگیجه»، «روانی» و «پرندگان» هستند كه فیلم‌های دوره انگلیسی هیچكاك را زیر سایه قرار داده‌اند.تعمداً همه مثال‌ها را از فیلمسازان بزرگ و نابغه زدم تا نشان دهم كه حتی داوری در مورد آثار آنها هم خالی از خطا و شبهه نبوده ولی آنچه در نهایت برصدر نشسته مفهومی به نام اصالت و غنای سینمایی بوده است؛ حتی اگر به كرسی نشستن آن مثل شاهكار رنوار ۲۰ سال طول بكشد چندان اهمیت ندارد چون در نهایت این قاعده بازی است كه رعایت می‌شود؛ قاعده‌ای كه باعث می‌شود پیام‌های تاریخ مصرف‌دار و شعارهای تندوتیز اجتماعی جای خود  را به مفهومی ناب از میزانسن و دریافت و برداشت شخصی مولفی بدهند كه روی صندلی كارگردانی، به فتح جهان نشسته است....منبع : همشهری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2045]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن