تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815398421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قــــــاب فاميل پدر شعر


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: قــــــاب فاميل پدر شعر
از عموزادگان پدر شعر نو بود. همين است كه هر دوي آنها در شناسنامه‌شان، نام خانوادگي اسفندياري دارند. اين يكي احمد اسفندياري، آن يكي علي اسفندياري! پدر و مادرش متولد كرمان بودند، اما اجدادش همچون ديگر خاندان اسفندياري و نيما يوشيج اصالتاً اهل مازندران؛ همان جايي كه باران‌هاي ممتد و متوالي تا نوك قله را مي‌پوشاند؛ همان طور كه نيما مي‌گويد: «در درون كومه تاريك من كه ذره‌اي با آن نشاطي نيست/ و جدار دنده‌هاي ني به ديوار اتاقم دارد از خشكيش مي‌تركد – چون دل ياران كه در هجران ياران – قاصد روزان ابري داروگ! كي مي‌رسد باران» با خانه‌اي كه باد بامدادي اش تا انتهاي زمين مي‌رسد و به قول پدر شعر نو، دنيا همه خراب از اوست: خانه‌ام ابري است/ يكسره روي زمين ابري است با آن/ از فراز گردنه خرد و خراب و مست/ باد مي‌پيچد/ يكسره دنيا خراب از اوست: با اين حال، او از همين محله دروازه شميران آمد؛ ارديبهشت 90 سال پيش بود؛ درست در ابتداي قرن؛ در خانواده‌اي هنردوست با مادري اهل شعر و پدري اهل هنر تعزيه و نوحه‌خواني. احمد اسفندياري اما جذب هنر نقاشي شد. شايد علاقه‌اش شبيه نيما بود. آن يكي طبيعت افسانه شمال را مي‌نوشت. اين يكي، باد و باران را بر بوم نقش مي‌زد. استاد احمد اسفندياري از ستون‌هاي اصلي هنر نقاشي معاصر است. مردي كه ناخودآگاه، نامش با هنرمنداني همچون محمود جوادي‌پور، حسين كاظمي و سهراب سپهري به ذهن مي‌آيد. اين روزها آثاري از احمد اسفندياري در اكسپو91 بر روي ديوارهاي تالار وحدت تهران آمده است.

عليزاده براي ظريف نواخت
حسين عليزاده نوازنده پيشكسوت و آهنگساز مطرح موسيقي ايراني بار ديگر ساز به دست گرفت و در تالار وحدت با نواي تنبك پژمان حدادي همصدا شد. عليزاده كه اين كنسرت‌ها را پيشكش به پنج استاد بزرگ موسيقي ايران كه تأثير شگرفي بر فرهنگ و هنر اين مرز و بوم داشته‌اند مي‌داند،‌ شب نخست اجرايش را به نام هوشنگ ظريف ـ نوازنده پيشكسوت تار- مزين كرد.
اين هنرمند پيش از آنكه پا به روي صحنه بگذارد‌ به احترام ظريف بين تماشاچيان، ‌نزد او رفت و دسته گلي را به اين هنرمند پيشكسوت تقديم كرد.
سپس عليزاده در سخناني گفت: افتخار دارم،‌ نخستين شب كنسرت را به همراه پژمان حدادي با ياد هوشنگ ظريف آغاز كنيم البته استاد ظريف آنقدر بزرگ هستند كه اين مراسم براي ايشان ناچيز است‌، آن هم نسبت به تأثيراتي كه ايشان بر موسيقي ايران داشته‌‌اند. آنگاه عليزاده ساعتي را با شوقي بي‌انتها نواخت، گويي در دنياي ديگري باشد و بدون آنكه مقصد معيني داشته باشد، «آن و آن» از لابه‌لاي خواب‌ها و رؤياها بنوازد.
كنسرت بداهه‌نوازي «آن و آن» تا 9 تير ماه هر شب در تالار وحدت برپاست و ياد استادان موسيقي چون علي اكبر شهنازي،‌ يوسف فروتن‌، داريوش صفوت و نورعلي برومند در آن گرامي داشته مي‌شود.

سه|ا|شنبه|ا|6|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن