تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817093369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از جشنواره‌هاي ناموفق مجسمه‌سازي در كشور


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از جشنواره‌هاي ناموفق مجسمه‌سازي در كشور
خبرگزاري فارس: برخي از شهرهاي كشور نسبت به برگزاري جشنواره‌هاي مجسمه‌سازي علاقه نشان داده‌اند اما برگزاري بسياري از آن‌ها به دليل برنامه‌ريزي و مديريت نادرست،عقيم مانده و منجر به بي اعتمادي هنرمندان نسبت به اين رويدادها شده است.


به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، برگزاري سمپوزيوم‌هاي بين‌المللي مجسمه‌سازي يكي از رويدادهاي بزرگ هنري دنياست كه در بسياري از كشورهاي جهان سابقه‌اي بيش از 50 سال دارد.

اين سمپوزيوم‌ها به طور معمول از سوي شهرداري‌هاي كشورهاي مختلف به شكل سالانه و با حضور بهترين هنرمندان مجسمه‌ساز سراسر دنيا برگزار مي‌شود و در مدت زماني مشخص هنرمندان مدعو در يك مكان گرد هم جمع مي‌شوند و به خلق آثارشان مي‌پردازند و در خاتمه اين آثار به مجسمه‌هاي شهري آن كشور اضافه مي‌شود.

*رويدادهاي مجسمه سازي در تهران

در ايران نيز براي اولين بار برگزاري چنين سمپوزيوم‌هايي در سال 1385 از سوي شهرداري تهران شكل گرفت و طي آن ۱۶مجسمه‌ساز خارجي به ايران دعوت شدند كه به همراه ۶ مجسمه‌ساز ايراني در مدت زمان 20 روز در پارك چيتگر به خلق آثارشان پرداختند. ماحصل اين سمپوزيوم خلق 22 مجسمه بزرگ شهري بود كه به مرور در نقاط مختلف شهر تهران نصب شد.

برگزاري دومين دوره سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران اگر چه بنا به دلايل مختلفي از جمله كمبود بودجه ۳ سال به تعويق افتاد اما سرانجام در سال ۸۸ براي دومين بار اين سمپوزيوم در شكل ملي از سوي سازمان زيباسازي شهرداري تهران برگزار شد و اكنون اين رويداد در سال 91 به چهارمين دوره خود رسيده است با اين تفاوت كه اولين دوره استفاده از متريال مختلف در ساخت مجسمه‌ها آزاد بود و از هنرمندان خارجي در تركيب هيئت داوران آن استفاده شد، در دومين دوره آثار از جنس آهن و در شكل ملي ساخته شدند،‌در سومين دوره آثار از جنس سنگ تراورتن و با حضور 5 هنرمند خارجي، ۱۳ هنرمند ايراني و ۱۰ دانشجوي رشته مجسمه سازي ساخته شدند و در سال 91 و چهارمين دوره آن نيز قرار است كه ۱۰ هنرمند خارجي به همراه 12 هنرمند ايراني و ۱۰ دانشجوي مجسمه‌سازي با استفاده از سنگ مرمريت آثارشان را خلق كنند.

البته اين تنها رويداد مجسمه‌سازي در تهران نيست ولي تنها رويداد مجسمه سازي در تهران است كه به صورت بين‌‌المللي و با حضور مجسمه‌سازان حرفه‌اي خارجي برگزار مي‌شود.

از ديگر رويدادهاي مجسمه‌سازي در كشور مي‌توان به دوسالانه‌هاي مجسمه‌سازي،‌ جشنواره مجسمه‌هاي شهري،‌ سمپوزيوم‌هاي مجسمه سازي با متريال‌هاي مختلف از جمله چوب، سنگ و ... اشاره كرد كه در شكل ملي و به صورت موضوعي هر ازگاهي برگزار مي‌شود.

برگزاري اين سمپوزيوم‌ها و ديگر جشنواره‌هاي مجسمه‌سازي كه منجر به خلق و نصب بسياري از اين آثار حجمي در سطح شهر تهران شده است،اشتياقي را در ميان شهرداري‌هاي شهرهاي مختلف كشورمان ايجاد كرد تا به دلايل مختلف به اين جريان هنري در كشور بپيوندند.

در اين گزارش نگاهي داريم به برگزاري چند رويداد مجسمه‌سازي در شهرهاي مختلف كشور.

*سمپوزيوم مجسمه‌سازي كرمان

يكي از اين شهرها كرمان است كه شهرداري اين شهر سال ۸۹ با دعوت از ۸ هنرمند مجسمه‌ساز حرفه‌اي به همراه چهار مجسمه‌ساز كرماني سمپوزيومي را در اين شهر برگزار كرد و آثار خوبي را از آن خود كرد. اين سمپوزيوم كه با استقبال مردم اين شهر نيز همراه بود،‌ متأسفانه همچون بسياري ازجشنواره‌هاي هنري ديگر در نخستين دوره آن متوقف ماند و عليرغم تلاش هنرمندان مجسمه ساز براي تداوم اين حركت تأثيرگذار، به دومين دوره نكشيد.

*جشنواره مجسمه‌سازي شني و سنگي در گناوه

گناوه نيز يكي ديگر از اين شهرهاست كه سعي كرد با برگزاري يك جشنواره مجسمه هاي شني به گردونه اين جريان هنري در كشور بپيوندد و توجه توريست‌ها را به اين بخش از كشور معطوف كند.

جشنواره مجسمه‌هاي شني با موضوع «خليج فارس» كه قرار بود سال 88 در بندر گناوه برگزار شود، عليرغم تشكيل شوراي سياست‌گذاري، دبير هنري و تيم رسانه‌اي، با بروز اختلافات ميان فرماندار گناوه با شركت برديا برگزار كننده اين جشنواره، در نطفه خفه شد و برگزار نشد. اگر چه هنرمندان بدون اطلاع از اين اختلافات به بندر گناوه رفتند ولي هيچ استقبالي از آن‌ها صورت نگرفت و خبري از برگزاري سمپوزيوم هم نبود كه هنرمندان بسيار از اين بابت دلخور شدند.

در دومين حركت فرهنگي و هنري مسئولان بندر گناوه در زمينه هنرهاي حجمي، اين بار از سوي شهرداري اين شهر،‌ براي برگزاري سمپوزيوم مجسمه‌سازي با سنگ فراخوان منتشر شد و هنرمندان براي شركت در اين سمپوزيوم راهي بندر گناوه شدند، اما باز هم هيچ استقبال شايسته‌اي صورت نگرفت و عليرغم آن كه هنرمندان يك هفته تمام در اين شهر منتظر آغاز به كار جشنواره ماندند،‌هيچ خبري از تأمين امكانات لازم براي برگزاري اين جشنواره اعم از ابزار و وسايل آن نبود و هنرمندان براي بار دوم ناكام از اين شهر بازگشتند.

اكنون با توجه به اين دو تجربه ناموفق و ناخوشايند در شهر گناوه،‌بعيد به نظر مي‌رسد كه هنرمندان براي بار سوم دعوت اين شهر را براي شركت در جشنواره‌هاي هنري بپذيرند و مسئولان اين شهر نيز چنان چه باز هم تمايل به برگزاري هر گونه رويداد هنري داشته باشند،‌ ابتدا بايد اعتماد هنرمندان را جلب كنند كه كار بسيار دشواري خواهد بود.

*جشنواره مجسمه‌هاي شني بابلسر

يكي ديگر از اين رويدادهاي حجمي در شهرهاي مختلف كشور، جشنواره مجسمه‌هاي شني بابلسر است كه در اين زمينه از قدمت بيشتري نسبت به ساير شهرهاي كشور برخوردار است،

جشنواره مجسمه هاي شني بابلسر براي نخستين بار تابستان 1384 برگزار شد. اين جشنواره از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران و موسسه فرهنگي اكو و با مشاركت مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دفتر امور اجتماعي استانداري، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، صدا و سيماي مازندران و انجمن هنرهاي تجسمي استان و شهرستان هاي بابلسر و فريدونكنار تا شش دوره متوالي ادامه يافت كه عليرغم مشكلات بسياري كه هنرمندان با آن مواجه بودند،‌ اما با استقبال گرم هنرمندان و مردم روبه رو شده بود،‌ اين جشنواره در دوره‌هاي اول تا سوم با كيفيت بهتر و در دوره‌هاي بعدي با نقاط ضعف بيشتر برگزار شد. ششمين و آخرين دوره اين جشنواره نيز تابستان سال 1389 برگزار شد و پس از آن تاكنون اجراي آن متوقف مانده است.

*جشنواره مجسمه‌هاي شني كياشهر

جشنواره مجسمه‌هاي شني كياشهر نيز به همت موسسه فرهنگي هنري آرنا و حمايت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان و همكاري فرمانداري، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي، محيط زيست شهرستان آستانه اشرفيه، شهرداري و بخشداري بندركياشهر فروردين 91 در ساحل بندر كياشهر برگزار شد كه بنا به گفته هنرمندان چندان حرفه‌اي و در شأن هنرمندان كشور نبوده است.

*مجسمه‌سازي در اصفهان

اكنون شهر اصفهان نيز وارد اين گردونه شده است و قرار است مجسمه‌هاي شهري تازه‌اي را به شهر اضافه كند كه اين اقدام را با موضوع شهدا شروع كرده و بايد منتظر ماند و ديد آيا توفيقي در اين زمينه خواهد داشت يا خير.

البته اصفهان در اوايل دهه ۸۰ نيز فعاليت‌هاي خوبي را در اين زمينه آغاز كرده بود كه بنا به دلايلي متوقف ماند و آثار خلق شده نيز در شهر نصب نشد.

*مجسمه‌سازي در مشهد

اما شهر مشهد را بايد در اين ميان به عنوان نمونه موفق در زمينه مجسمه‌سازي شهري ياد كرد چرا كه در نوروز امسال مردم اين شهر و زائران چهره جديدي از شهر مشهد را شاهد بودند كه با استقبال بسياري رو به رو شده بود، در اين ايام مردم بسياري را در كنار اين مجسمه‌هاي شهري مي‌شد نظاره كرد كه در حال گرفتن عكس يادگاري بودند.

شهر مشهد به صورت گسترده در اين زمينه وارد عمل شده است و با استفاده از هنرمندان مجسمه‌ساز حرفه‌اي، آثار شايسته و زيبايي را با موضوعات مختلف در جاي جاي شهر مشهد نصب كرده است.

*تسري رويدادهاي مجسمه‌سازي در سراسر كشور

سيدمجتبي موسوي رئيس اداره حجم سازمان زيباسازي شهرداري تهران در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس درباره برگزاري چنين رويدادهاي مجسمه‌سازي در كشور كه ناكام مانده‌اند گفت:

يكي از اهداف ما در شهرداري تهران اين بود كه برنامه‌هاي مجسمه‌سازي تهران، الگويي براي ساير شهرداري‌هاي كشور شود و اين رويدادهاي هنري به ديگر شهرهاي كشور نيز تسري يابد و به امري عادي تبديل شود، با اين نيت وقتي شهرداري گناوه فراخواني براي برگزاري سمپوزيوم مجسمه‌سازي با سنگ داده بود خيلي خوشحال شديم،‌اما متاسفانه زمان بندي و برنامه‌ريزي‌ها نشان داد كه اقدامي عجولانه و بدون كارشناسي لازم بود و عليرغم آن كه هنرمندان منتخب براي اجراي آثارشان اسفند سال گذشته به گناوه رفتند اما يك هفته معطل ماندند و امكانات برگزاري جشنواره تأمين نشد كه در نهايت هنرمندان بازگشتند.

وي به برگزاري جشنواره مجسمه‌هاي شني بندر گناوه نيز اشاره كرد وگفت: اين جشنواره نيز در سال 88 با شكست مواجه شد و برگزار نشد.

موسوي درباره جشنواره مجسمه‌سازي كياشهر هم گفت: هدايت اين جشنواره مشخص نبود و برگزاري آن نيز گويا در شأن هنرمندان كشورمان نبوده است چرا كه در مجموع جشنواره‌اي بسيار سطحي بوده است.

*جشنواره‌هاي ناموفق؛ ‌ترس مسئولان و بي اعتمادي هنرمندان

موسوي درباره عواقب برگزاري چنين جشنواره‌ها و سمپوزيوم‌هاي مجسمه‌سازي ناموفق در كشور گفت: اين جشنواره‌هاي مجسمه‌سازي ناموفق قطعا تأثير منفي روي مجسمه‌سازي كشورمان خواهد داشت چرا كه باعث واهمه و ترديد مسئولان شهرهاي مختلف كشور در برگزاري چنين رويدادهايي خواهد شد و از سوي ديگر بي‌اعتمادي هنرمندان نسبت به وعده‌هاي مسئولان را به دنبال دارد و انگيزه و اعتماد لازم را براي شركت در چنين رويدادهايي نخواهند داشت.

رئيس اداره حجم سازمان زيباسازي شهرداري تهران در ادامه تأكيد كرد: دورنماي ما اين بود كه برنامه‌هاي مجسمه‌سازي ما در تهران، الگوي خوبي براي ساير شهرهاي كشور شود اما اكنون نتيجه برعكس شده و بايد چندين كار حرفه‌اي در زمينه مجسمه‌سازي در شهرهاي مختلف كشور انجام شود تا تاثير مثبت خود را بر جاي بگذارد،‌ چرا كه يك اقدام عجولانه و يك جشنواره ناموفق تأثير منفي فراگيرتري خواهد داشت.

*يك نمونه موفق

موسوي درباره چهره جديد شهر مشهد و اضافه شدن مجسمه‌هاي شهري در ابعاد بزرگ در اين شهر گفت: مشهد در اين زمينه بسيار خوب كار كرده است و با برنامه ريزي صحيح و مديريت خوب، سيستمي شبيه به جشنواره‌هاي مجسمه‌سازي شهري تهران راه اندازي كرده‌اند كه آثاري را به صورت ماندگار اجرا مي‌كنند.

موسوي سال 91 را بهترين سال فعاليت شهر مشهد در زمينه مجسمه‌هاي شهري عنوان كرد و گفت: اين آثار در طرح استقبال از بهار اجرا شده است و در مجموع مي‌توان امسال را از نظر كميت و تنوع آثار در فضاي شهري، يكي از بهترين سال‌هاي شهر مشهد محسوب كرد.

به گزارش خبرنگار فارس، هنوز ديگر شهرهاي كشور به صورت جدي وارد مقوله مجسمه‌سازي در اشكال مختلف آن نشده‌اند ولي با توجه به اين تجارب، بهتر است مسئولان شهرهاي مختلف كشور ضمن توجه به زيباسازي فضاي شهري خود و بهره‌مندي از آثار حجمي و مجسمه‌سازي،‌ پيش از برگزاري هر رويدادي با برنامه‌ريزي صحيح و منسجم،‌ بهره‌مندي از تجارب خوب ديگران و با برخورداري از مديريت خوب هنري نسبت به برگزاري اين برنامه‌ها اقدام كنند تا به سرنوشت ديگر جشنواره‌هاي ناموفق در اين زمينه دچار نشوند و بتوانند خاطره خوبي را هم براي هنرمندان حرفه‌اي كشور و هم براي مردم شهر خود بر جاي بگذارند.

فاطمه حامدي‌خواه

انتهاي پيام/

يکشنبه|ا|28|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن