تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820980825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيم و اميدهاي تازه‌ترين گزارش «فائو»قيمت جهاني غذا كاهش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بيم و اميدهاي تازه‌ترين گزارش «فائو»قيمت جهاني غذا كاهش يافت
شاخص كل بهاي كالاهاي اساسي طي دو ماه گذشته از 216 به 204 واحد رسيدمينا يوسفي- قيمت جهاني مواد غذايي پس از دو ماه كاهش پياپي به نظر در شيب نزولي افتاده است تا به اين ترتيب اميد به كاهش بهاي غذا و پايان دوران نگراني از گراني و تهديد غذايي قوت گيرد؛ هر چند كه در اين ميان درآمد كشاورزان نيز كمتر مي‌شود.
شاخص بهاي كالاهاي اساسي سازمان خواربار جهاني طي دو ماه گذشته از 216 به 204 واحد رسيده است. بنابراين به نظر مي‌رسد كه دوران افت قيمت مواد غذايي در سراسر جهان آغاز شده باشد.اين تحرك در بازار غذا از آنجايي داراي اهميت است كه افزايش شديد بهاي محصولات كشاورزي در سال گذشته موجي از گرسنگي را در سراسر جهان به ويژه كشورهاي توسعه نيافته همچون مناطق آفريقايي به وجود آورده بود.پيش‌تر كارشناسان سازمان‌هاي ديده‌بان همچون فائو و بانك جهاني هشدار داده بودند كه در صورت افزايش قيمت غذا در جهان گرسنگي به بحراني بي‌سابقه دامن خواهد زد. حتي كارشناسان سازمان جهاني خواربار و كشاورزي سازمان ملل متحد (فائو) معتقدند رشد فزاينده قيمت موادغذايي در فوريه 2011 ميلادي موجب تسريع روند انقلاب‌هاي عربي در خاور ميانه و شمال آفريقا شد.
با اين اوصاف، فائو در تازه‌ترين گزارش خود اعلام كرده است كه قيمت مواد غذايي در جهان طي ماه گذشته با كاهش ۵ درصدي نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.
به اين ترتيب شاخص قيمت مواد غذايي و محصولات كشاورزي در جهان طي ماه مه؛ يعني از نيمه ارديبهشت تا نيمه خرداد ماه براي دومين ماه متوالي با كاهش روبه‌رو شده است.
در واقع كاهش قيمت غذا در جهان از آنجايي ناشي مي‌شود كه كاهش چشمگير فرآورده‌هاي لبني، شكر و ساير محصولات كشاورزي تاثير زيادي در افت شاخص قيمت مواد غذايي در ماه مه ‌داشته است. بر اين اساس شاخص قيمت مواد غذايي فائو طي ماه مه ‌به 204 واحد رسيده است. اين رقم در ماه آوريل (فروردين و ارديبهشت) نيز به كمتر از 213 واحد رسيده بود. عبدالرضا عباسيان، كارشناس اقتصادي «فائو» در اين باره به «رويترز» گفته است كه پيش تر نيز فائو كاهش قيمت موادغذايي را در ماه مه ‌پيش‌بيني كرده بود اما با اين حال ميزان كاهش قيمت مواد غذايي شگفتي صاحبنظران را به دنبال داشته است. آمارهاي اقتصادي نشانگر افت چشمگير قيمت شكر، محصولات لبني و انواع روغن در بازارهاي بين‌المللي است.
به اعتقاد اين كارشناس افزايش توليد محصولات كشاورزي، افزايش ارزش دلار و ادامه نگراني‌ها نسبت به بحران مالي و بدهي منطقه يورو تاثير زيادي در كاهش قيمت مواد غذايي داشته است. به اين ترتيب پيش‌بيني مي‌شود كه شاخص قيمت مواد غذايي در جهان طي ماه ژوئن بيشتر از ماه مه ‌با كاهش روبه‌رو شود. فائو در گزارش خود پيش‌بيني كرده است كه ميزان توليد جهاني غلات در سال 2012 ميلادي به بيش از 2419 ميليارد تن خواهد رسيد. اين رقم در گزارش قبلي فائو 2371 ميليارد تن اعلام شده بود. بر اين اساس ميزان ذخاير جهاني غلات نيز تا پايان سال مالي جاري به بيش از 548 ميليون تن مي‌رسد. به اعتقاد كارشناسان فائو، جهان در سال‌هاي آينده به شرطي مي‌تواند مواد غذايي مورد نياز خود را تامين كند كه از حيف و ميل كردن و مصرف بيش از حد مواد غذايي و محصولات كشاورزي جلوگيري و به سوي استراتژي با ثبات و پايدار كشاورزي حركت كند.
نياز به افزايش 60 درصدي منابع
تحليل‌ها حاكي از آن است كه اگر الگوي كنوني مصرف در جهان ادامه يابد، ميزان توليد محصولات كشاورزي و مواد غذايي در جهان بايد تا سال 2050 ميلادي نسبت به سال 2007 بيش از 60 درصد افزايش يابد تا مواد غذايي مورد نياز جمعيت 9 ميليارد نفري جهان تا سال 2050 ميلادي تامين شود. اين در حالي است كه جهان مي‌تواند با بهينه سازي مصرف موادغذايي و جلوگيري از اسراف و حيف و ميل محصولات كشاورزي، با توليد مواد غذايي كمتر تا سال 2050 ميلادي، غذاي مورد نياز جمعيت رو به رشد كره زمين را تامين كند.
همچنين در بخش توليد، سيستم‌هاي كشاورزي و مواد غذايي بايد تاثيرات منفي خود بر محيط زيست را كاهش دهند كه اين روند به معناي كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي، مصرف بهينه منابع آبي و حفظ منابع خاك است. به هر حال سقوط قيمت مواد غذايي در ماه گذشته اگرچه قدري دور از انتظار بود، اما از ابتداي سال 2012 ميلادي تا كنون اوضاع بازار غذا در جهان با كاهش اندك قيمت‌ها اندكي بهبود يافته است. در ماه‌هاي پاياني سال گذشته نيز كارشناسان پيش‌بيني كرده بودند كه امسال چرخه عرضه و تقاضاي مواد غذايي در نقاط مختلف جهان تسهيل شود. البته در ماه‌هاي ابتدايي سال جديد ميلادي با افزايش اندك، اما ناگهاني قيمت‌ها قدري اميدها به سردي گراييد و نگراني‌هايي در مورد تشديد روند افزايشي قيمت مواد غذايي در جهان پديد آمد به طوري كه ميانگين قيمت جهاني مواد غذايي در جهان طي ماه آوريل نسبت به سه ماه نخست 2012 ميلادي كاهش يافت. شاخص فائو براي قيمت مواد غذايي كه نشانگر تمام نوسانات قيمتي است در ماه آوريل به 214 واحد رسيد. اين شاخص در ماه مارس؛ يعني يك ماه قبل از آن به بيش از 217 واحد رسيده بود.
يك دوره صعود قيمت‌ها
بر اساس گزارش بانك جهاني، ميانگين قيمت جهاني مواد غذايي طي ماه پاياني سال 2011 تا مارس 2012 ميلادي يعني در طول 3 ماه بيش از 8 درصد رشد داشت. به اعتقاد كارشناسان افزايش قيمت جهاني نفت و كاهش توليد محصولات كشاورزي به علت بدي شرايط آب و هوايي مهم‌ترين علل رشد فزاينده قيمت مواد غذايي در جهان طي مدت مذكور بوده است. در واقع تا پيش از كاهش قيمت‌ها طي دو ماه گذشته قيمت موادغذايي در جهان تنها شش درصد با ركورد بي‌سابقه آن در فوريه 2011 ميلادي فاصله نشان مي‌داد.
در اين مدت نيز قيمت انواع غلات و لبنيات و گوشت قرمز بيشتر از ساير مواد غذايي و محصولات كشاورزي افزايش داشته است.
كاهش قيمت محصولات كشاورزي
اما با آغاز روند كاهش قيمت مواد غذايي در جهان، وزارت كشاورزي آمريكا پيش‌بيني مي‌كند كه قيمت‌هاي جهاني محصولات كشاورزي در سال‌جاري با افزايش توليد از سوي كشاورزان در سرتاسر جهان به منظور بازگرداندن ثبات به بازار كالا، كاهش مي‌يابد. بر اساس برآورد اين نهاد معتبر جهاني پس از دو سال ذخاير غذايي اندك، عرضه جهاني محصولات كشاورزي به ويژه گندم بهبود مي‌يابد. به گفته جوگلابر، مدير اقتصاددان وزارت كشاورزي آمريكا، اين امر به كاستن نوساني كه بازارها را طي پنج سال گذشته آشفته كرده است، كمك مي‌كند. شوراي جهاني غلات نيز در گزارش ماهانه خود پيش‌بيني كرده است توليد جهاني گندم به ميزان پنج ميليون تن افزايش يابد و به ركورد 695 ميليون تن برسد. همچنين پيش‌بيني كرده است توليد جهاني ذرت سه ميليون تن افزايش يافته و به 864 ميليون تن خواهد رسيد. بنا به پيش‌بيني وزارت كشاورزي آمريكا، در سال‌جاري قيمت‌هاي ذرت 20 درصد و درآمد كشاورزان 5/11 درصد كاهش يابد. پيش‌بيني مي‌شود قيمت‌هاي غذا در آمريكا پس از افزايش حدود پنج درصدي در سال گذشته، به ميزان 5/2 تا 5/3 درصد در سال‌جاري كاهش يابد. البته هنوز ترديدهايي در اين پيش‌بيني وجود دارد كه بيشتر معطوف به تاثير خشكسالي در آمريكاي لاتين و جنوب آمريكا است.

شنبه|ا|27|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن