تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853337699




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرار به ناکجا آباد زندگی !


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > تهرانی، مهدی  - سومین فیلم کلود سوته با عنوان اصلی خطر بزرگ ، به نوعی یکی از یادگارهای او برای سینمای فرانسه و حتی اروپای آن زمان ( ابتدای دهه ی 60 ) به حساب می آید. فیلم که محصول مشترک سینمای فرانسه و ایتالیا است از رمان یک نویسنده ی شناخته شده به نام ژوزه جیووانی توسط سوته اقتباس گردیده و از آن یک فیلم حادثه ای خوش ساخت 108 دقیقه ای تولید شده است. داستان فیلم بازگشت پرخطر ؛ یک قهرمان دارد که به قولی میتواند یک ضد قهرمان نیز جلوه گری کند: خطر بزرگ ( یا عنوانی که سینما چهاری ها برایش گذاشته اند :بازگشت بی خطر ) یک درام حادثه ای سیاه وسفید است که به زندگی چهار نفر می پردازد ، که اوضاع و احوال زندگی ؛ اگرچه آنها نمیدانند ، اما بردوستی هایشان تردید و سایه های شک را کشانیده، با ابن هم تمامی آنها  آبل داوس ،لیلیان ،اریک استارک ،آرتور گبلین و یکی دونفر دیگر تصمیم می گیرند یکبار برای همیشه دست به کاری بزنند که اگرچه پرمخاطره است اما می تواند آنها را از این زندگی پر از ملال رهایی بخشد : نقشه ی آنها سرقت ، گروگان گیری و یا یک جنایت هولناک خواهد بود؟ یا فقط یک فرار ساده ؟ و نقش هریک چیست ؟ اگر برخی به قصد شکار دیگری وارد میدان شده باشد ، داستان به کجا ختم خواهد شد... آبل داوس گنگستر شناخته شده و معتبری است که علیرغم سالها فعالیت در زمینه های مختلف تبهکاری در فرانسه و ایتالیا ؛ حالی چند سالی است که باید در خفا روزگار می گذراند ، ضمن اینکه تجربه زندانی که از سر گذرانید باعث شد که دیگران جای او را در دنیای مافیایی و تبهکاری بگیرند و به نوعی داوس به گوشه رانده شده است. ابتدای امر داوس تلاش می کند راهی بیابد تا از دست پلیس ایتالیا  رها شده طریق پاریس به بندر مارسی و از آنجا به پاریس برود و در این راه او از کمک یک دوست مورد اطمینان به نام اریک استارک برخوردار است . این دو همه چیز را فراهم می کنند و تمام نقشه ها علی الظاهر آماده هست اما چیزی که داوس نمیداند اینست که او مدتها است که هدف اول و شکار نخست پلیس فرانسه و ایتالیا نام گرفته و هر حرکت او زیر ذره بین است . ضمن اینکه این وسط دوستانی نیز هستند که به او پشت کرده و مدتها جایزه بگیر پلیس شده اند تا اخبار و اطلاعات دست اول درباره داوس را به آنها بفروشند... سکانس افتتاحیه بازگشت بی خطر داوس را در حالی نشان می دهد که او توسط پلیس ایتالیا دستگیر شده ، وضع او به گونه ای است که هیچ راه نجاتی نمیشود برایش متصور شد اما با شروع سکانس دوم آنقدر انرژی به داستان تزریق می شود که بیننده مشتاق می شود ببیند سرانجام این گنگستر دربند چه خواهد شد؟ جدای از این داستانک های فرعی و کاراکترها همه را به این مهم خوشبین می سازد که داوس شانس پیروزی دارد. آنها پس از فرار مرحله اول به سمت مارسی می روند جایی که قرار ترزا همسر داوس را ببینند و چیزی که داوس بیش از هرچیز از آن بی خبر است پسری است که هرگز ندیده است. تمام این قصه های فرعی که به گونه ای منطقی وارد داستان شده اند ، سبب این مهم می شوند که داوس تمام همتش را مصروف موفق شدن نماید. او می خواهد با طرح یک نقشه ی سرقت پول کلانی به چنگ بیاورد و با همسر و فرزندش برای همیشه به یک گوشه ای بخزد . چیزی شبیه کاری که تمام گنگستر های به آخر خط رسیده انجام می دهد . داوس خودش را یم اصلاح شده می داند و مردی که می خواهد از نو شروع کند و همسر و پدر خوبی باشد . چیزی که او نمیداند و یا اینکه نمی خواهد بداند اینست که هرکس باید تاوان کارها و خسارت هایی زا که به ناحق به مردم زده بپردازد . اینجا است که داوس به مخاطره می افتد ، نقشه های او بی نقص به نظر می رسد تا اینکه در سر مرز ایتالیا آنچه اتفاق می افتد که داوس هرگز بدان فکر نکرده بود... بازگشت بی مخاطره نسبت به دیگر فیلم هایی جنایی و پلیسی حداقل نسبت به زمان خودش اثر خوش ساخت و قابلی است . اما یک ایراد اساسی به فیلم همانا درگیر شدن غیر منطقی احساسات و عواطف اشخاص به دیگران است. بیننده هرگز دلیل عشق داوس بعنوان یک تبهکار و جنایتکار به همسرش را نمی فهمد چنانکه خودش هم اذعان دارد که هرگز کاری برای همسرش نکرده . حتی داوس نمی دانسته که یک پسر هم دارد و از آن سو همسرش نیز اینگونه هست . آنها که سالها از هم دور بوده اند و حتی بواسطه نامه نیز از هم بی خبر بوده اند معلوم نیست چگونه همه مشکلات را زیرپا گذاشته اند ؟ چنین داستانک هایی البته فقط بواسطه نوع بازیگری بی نقص کاراکترهای فیلم ، ممکن است قابل اغماض باشد. لینو ونتورا به عنوان یک هنرپیشه تثبیت شده ی آن زمان به واقع یکی از بهترین پروفرمانس هایش را به نمایش می گذارد و در نقش یک جنایتکار سابقه دار عالی کار می کند و مهمتر از آن غلیرغم اینکه این نوع نقش ها را پیش از این بارها کارکرده بوده و بعد ها نیز بازی کرد حتی در نقش پلیس و کارآگاه( فیلم پروانه روی شانه را از او به یاد بیاورید که دست برقضا عالی ترین کار اوست) اما در بازگشت بی خطر به نوعی متفاوت تر به چشم میاید. در کنار او ژان پل بلموندو که آن زمان تقریبا بازیگر تازه کاری بوده قرار دارد که پیش از این با از نفس افتاده به سینمای فرانسه معرفی شده بود. او نیز در نقش مکمل خود بازی گیرا و درخوری به نمایش گذارده است.   در بین کارگردانان موسس سینمای موج نوی فرانسه و فیلمسازان و دست اندرکاران هنرهفتم که در این برهه به جریان سازی موج نو دامن زدند و به گسترش مفاهیم آن کمک کردند همیشه نام کلود سوته یک اسم سرگردان بین موسسین و مروجین جلوه گری می کرده است. بنظرم کلود سوته بیش از هرچیز مروج موج نو بود تا جزو موسسین آن و به روایتی جزو مروجینی بود که چاره ای نداشت برای ادامه کار و یا تثبیت شدن به عنوان یک کارگردان تازه کار که اتفاقا حوزه فعالیت اش هم اصلا سینما نبوده و به نقاشی و مجمسه سازی می پرداخته بیاید و موج نویی شود. این یک روی سکه ، از سوی دیگر کلود سوته با بیان کمیکی که فیلم هایش داشتند توانست قدر و ارج بسیار سریعی نسبت به دیگر هم سن و سال هایش میان طبقه متوسط پیدا کند. او نه مانند تروفو شاعر بود و نه مثل شابرول همه فن حریف. او فیلمسازی بود که علیرغم تیزهوشی و هنر زیاد آنچه ساخت اگر هم اثری روشنفکر پسندانه نبود به هر حال گیشه پسند بود. البته همین روال نیز از سوی او دنبال نشد و سوته از دهه پنجم زندگی حرفه ای اش به سمت و سوی پاکیزه ساختن پیش رفت. یک مطلب مهم و غیر قابل انکار در مورد کلود سوته یادگاری هایی است که او به سینمای فرانسه هدیه کرد. قدرت او در استعداد یابی بازیگران سینما بینظیر بود. او حتی برخی از سرخورده ها را علیرغم جوانی شان دوباره به سینما برگرداند . آنهایی که مثل میشل پیکولی و حتی مانند ژرارد دی پاردیو بعدها خود شناسنامه سینمای فرانسه شدند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 661]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن