تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799118020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفت را به خاطر نسپار


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > عصرآزاد، سحر  - مسعود اطیابی در «صبح روز هفتم» که سومین فیلم کارنامه اوست، رویکردی دارد به روایتی تکرارشونده در قالب فیلمنامه‌ای ساختارمند که الگو و نمونه‌های مشابهی در سینمای جهان دارد. ذکر این نکته نه به عنوان نقطه ضعف بلکه می‌تواند به عنوان ویژگی فیلم مطرح شود که تجربه‌ای متفاوت در کارنامه اطیابی است. او که «مصائب دوشیزه» و کمدی موفق «خروس جنگی» را ساخته در فیلم جدید خود یک قصه رئال و اجتماعی را در ساختاری مدرن به گونه‌ای تصویر کرده که به فضا و حال و هوای آثار به اصطلاح معناگرا نزدیک می‌شود. کارگردان همچون فیلم‌های قبلی‌اش کار نگارش را به نویسندگان دیگر واگذار کرده و نام آرزو محمدنژاد، حسین کیانی و جهانبخش ایمانی به عنوان فیلمنامه‌نویسان "صبح ..." خودنمائی می‌کند. همانطور که اشاره شد فیلمنامه اثری است فرم‌گرا که البته این وجه بیشتر در روایت و داستان‌پردازی قصه مد نظر قرار گرفته تا اینکه به عنوان یک ویژگی کارگردانی و ... در طول فیلم خودنمائی کند. خط اصلی قصه متأثر از ایده تکرار اتفاقات یک روز سرنوشت‌ساز از زندگی یک فرد است که این بار دزدی خرده‌پا به نام سیروس به عنوان قهرمانی انتخاب شده که اتفاقات یک روز از زندگی‌اش در هفت روز بسط پیدا می‌کند. اما به نظر نمی‌آید قرار باشد از قِبل این تکرار هفت‌گانه به مفهوم یا تعبیری برآمده از وجهه اساطیری عدد هفت و ... برسیم، چرا که داستان به گونه‌ای طراحی شده که چه بسا این اتفاق فانتزی می‌توانست در 6 یا 9 روز و یا ... هم اتفاق بیفتد و نهایتاً اتفاقات کمی فشرده‌تر یا پراکنده‌تر از آنچه در حال حاضر هست، دنبال هم قرار بگیرند. وقتی هم چرائی چنین نکته ظریفی حتی در دنیای فانتزی و تخیلی فیلم نتواند جوابی متناسب با منطق داستان بگیرد آن وقت است که کلیت منطق این موقعیت کمرنگ شده و سئوال‌های بی‌جواب رو به فزونی می‌گذارند. پرسش‌هائی که هرچند اساس طرح آنها در ذهن مخاطب چنین آثاری نوعی همراهی پویا با داستان و درگیر شدن با آن محسوب می‌شود اما وقتی قرار باشد پاسخ همه چیز به جهان فانتزی، تخیل، ماوراء و ... واگذار شود و دامنه و محدودیتی برای هیچ اتفاقی وجود نداشته باشد، به نوعی ضد خود عمل می‌کند. در چنین قصه‌هائی که قرار است واکنش قهرمان فیلم به تکرار اتفاقات زندگی‌اش، مبنای تغییر و تحول در روند زندگی روزمره او محسوب شود، طبعاً آنچه می‌تواند اهمیت پیدا کند نوع رویکردی است که نویسنده و فیلمساز به عنوان تم اصلی به زیرلایه کار وارد کرده‌اند. در «صبح ...» انتخاب یک قهرمان خلافکار که در روزی سرنوشت‌ساز دردسرهای خود را به واسطه عملکردش بیشتر و خود را گرفتار می‌کند، زمینه‌ای ایجاد می‌کند که همان رگه‌های معنائی و مفهومی خودنمائی کنند و فیلم به سمت و سوی آثاری بروند که به سینمای معناگرا معروف شده‌اند. به این ترتیب هدایت شدن به راه راست به واسطه آگاهی از عواقب عملکرد که تکرار اتفاقات یک روز به قهرمان فیلم داده، زمینه‌ای فراهم می‌کند تا او در این هفت روزی که برای تغییر نوع نگاهش به زندگی طراحی شده یک سیر تدریجی را طی کند و در نهایت به رستگاری نمایشی برسد. اما به نظر می‌آید از آنجا که طراحی این هفت روز مبتنی بر اهمیت تدریجی بودن این روند نبوده، به نوعی اتفاقات فقط در این روزهای هفت‌گانه تکرار می‌شود، بدون آنکه تأثیر حیاتی خود را برای رسیدن از نقطه الف به ب داشته باشد. واقعیت این است که قهرمان فیلم دو روز اول را بیشتر به انفعال می‌گذراند، دو روز بعدی را واکنش نشان می‌دهد تا اتفاقات را تغییر دهد و به نتیجه دلخواهش برساند که البته پایان ناخوشی دارد. نهایتاً دو روز پایانی او شروع می کند به دخل و تصرف در اتفاقات تکرار‌شونده پیرامونش در جهت مثبت و تازه اینجاست که در صبح روز هفتم نور تازه‌ای به زندگی‌اش وارد می‌شود و می‌تواند خود را رهائی دهد. یک نتیجه‌گیری فانتزی در فیلمی رئالیستی که تلاش می‌کند معنا و مفهوم را هم از قلم نیاندازد و گوشه چشمی هم به طنز داشته باشد که در انتها به ترکیبی ناهماهنگ می‌ماند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن