واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: این دو راهنما و هدف هستند؟
پیامبر و امام، هدف خلقت «در بند آن باش كه من كیم و چه جوهرم؟ و به چه آمدم و به كجا میروم؟ و اصل من از كجاست؟ و این ساعت در چهام؟ و روی بهچه دارم؟» سلسله مباحث (فلسفه خلقت انسان) درصدد پاسخ به این سوالات مهم است. در احادیث اسلامی چنین آمده است كه حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله هدف ازخلقت جهان بودهاند و خداوند به خاطر ایشان جهان هستی را آفریده است.«لَوْلا"كَ لَما" خَلَقْتُ اْلاَفْلاك»َ«اگر تو نبودی افلاك را نمیآفریدم.»با محمد بود عشق پاك جفت بهر عشق او را خدا لولاك گفت «اگر محمد صلیالله علیهوآله نبود نه دنیا را خلق میكردم و نه آخرت را،همچنین نه آسمان و نه زمین و نه عرش و نه كرسی و نه لوح و قلم و نه دوزخ را خلق میكردم.» «خَلَقْتُكَ لاِجلْی وَخَلَقْتُ الاَشیْاءَ لِاِجْلَك»ِ«تو را برای خودم آفریدم و اشیا را برای تو»تنها پیامبر و امام هستند كه تمام استعدادهای درونی خود را به فعلیت رسانده و متخلق به اخلاق الهی شدهاند و شایسته عنوان خلیفةالله هستند.شیخ صدوِق نیز از حضرت رسول صلیاللهوآله روایتكرد كه به علی علیهالسلام چنین فرمودهاست:« یا عَلی لَولا "نَحْنُ م" خَلَقَ اللّهُ آدَمَ و الحّوا و لاَالْجَنَّةَ وَ لا النّارَ وَ السَّماء وَ الارْض »« یا علی اگر ما نبودیم، خدا نه آدم و حوا را خلق میكرد و نه بهشت و جهنم و نه آسمان و زمین را.»از رهگذر خاك سر كوی شما بود هر نافه كه بردست نسیم سحر افتاد از آنجایی كه پیامبر و امام كاملترین افراد بشر هستند و غایت خلقت نیز تحقق كاملترین افراد است، پس گویی پیامبر و امام غایت وهدف خلقت میباشند.هدف خلقت = انسان كامل پیامبر و امام = انسان كامل از معادلات فوِق به این نتیجه میرسیم كه:هدف خلقت = پیامبر و امام همچنین طبق آیه « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الانْس اِلا لِیَعْبُدُون » كه هدف از خلقت عبادت نامیده شده است، میتوان گفت كه چون عالیترین وكاملترین مرتبه عبادت از پیامبر و امام صادر میشود، در نتیجه پیامبر و امام هدف خلقت به شمار میروند.بنابر آیه « اِنَّی جاعِلٌ فِی الارْضِ » نیز میتوان پیامبر و امام را هدف خلقت دانست. زیرا تنها پیامبر و امام هستند كه تمام استعدادهای درونی خود را به فعلیت رسانده و متخلق به اخلاق الهی شدهاند و شایسته عنوان خلیفةالله هستند.منبع:نصری، عبدالله، کتاب فلسفه خلقت انسان، با اندکی تصرف
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]